Granica z Białorusią zamknięta od 12 września
Rząd ogłosił całkowite zawieszenie ruchu granicznego z Białorusią od 12 września do odwołania. Decyzja jest związana z ćwiczeniami wojskowymi Zapad-2025. w tej chwili na granicy działa pięć przejść, w tym trzy kolejowe i dwa drogowe, a najważniejsze dla tranzytu towarów z Chin jest przejście Brześć–Terespol oraz terminale w Małaszewiczach.
PKP Cargo poinformowało, iż krótkotrwała blokada nie powinna poważnie zakłócić obsługi kontraktów. Jednak przedłużenie zamknięcia może spowodować konieczność przekierowania transportów.
Nowy Jedwabny Szlak zagrożony
Polska jest jednym z najważniejszych punktów na mapie Nowego Jedwabnego Szlaku. W Małaszewiczach przeładowuje się znaczną część kontenerów jadących z Azji do Europy. Według danych UTK w 2024 roku przez Polskę przejechało ponad 600 tys. TEU w transporcie kolejowym z Chin.
Jeśli granica pozostanie zamknięta, transport może zostać przeniesiony do korytarzy południowych. Na przykład przez Kazachstan, Morze Kaspijskie, Morze Czarne lub Turcję. Oznaczałoby to dłuższy czas dostaw i wyższe koszty. Dla wielu e-sklepów sprowadzających towar z Chin mogłoby to oznaczać opóźnienia w realizacji zamówień.
Skutki dla e-commerce i logistyki
Dla polskich sklepów internetowych blokada granicy oznacza przede wszystkim ryzyko wydłużenia dostaw z Chin choćby o kilka tygodni. W sytuacji braku możliwości przejazdu koleją część firm będzie zmuszona sięgnąć po transport morski lub lotniczy, który jest droższy i mniej elastyczny. To z kolei może wywołać presję na ceny w e-commerce, szczególnie w segmentach silnie opartych na imporcie z Azji, takich jak elektronika czy odzież.
Dodatkowym zagrożeniem są opóźnienia w okresie największej sprzedaży przed Black Friday i Bożym Narodzeniem. Przedstawiciele branży logistycznej, w tym PKP Cargo, ostrzegają, iż dłuższe zamknięcie granicy uderzyłoby nie tylko w e-sprzedawców, ale również w pozycję Polski jako kluczowego hubu tranzytowego w Europie.
Piotr Kiljański: Sprzedaż zagraniczna to droga pełna wyzwań, ale też niesamowitych możliwości rozwoju
FAQ. Najczęstsze pytania
- Czy zamknięcie granicy oznacza całkowite zatrzymanie dostaw z Chin? Nie. Transport może zostać przekierowany na inne trasy, jednak będzie droższy i wolniejszy.
- Jakie alternatywy dla szlaku przez Polskę są w tej chwili rozważane? Przede wszystkim korytarz południowy przez Kazachstan, Morze Kaspijskie i Turcję, a także trasy morskie do portów w Europie.
- Czy e-commerce odczuje skutki blokady od razu? Krótkotrwała blokada nie powinna mieć dużego wpływu. Problemy pojawią się przy dłuższym wstrzymaniu ruchu, gdy magazyny zaczną odczuwać braki.
Chcesz, by Twój sklep internetowy zarabiał więcej? Pobierz teraz bezpłatny e-book „Dochodowy e-commerce 2025”. To aż 270 stron wskazówek od praktyków e-handlu.