Najpopularniejszy system płatności mobilnych w Polsce, odniósł niedawno zwycięstwo na Mobile Trends Awards. BLIK zdobył prestiżową nagrodę w kategorii “Głosowanie Internautów”. Potwierdził w ten sposób swoją pozycję jako wiodącego gracza na polskim rynku fintech. Jakie wyniki osiąga BLIK? Co inspiruje jego twórców? Czego możemy się spodziewać od tego systemu w przyszłości? Zostań z nami!
28 marca 2023 roku, w Krakowie miała miejsce gala rozdania nagród Mobile Trends Awards. Spółka Escola S.A., która zorganizowała kolejną edycję wydarzenia uhonorowała trudy polskich innowatorów. Jednym ze zwycięzców był Polski Standard Płatności, który zajął drugie miejsce w kategorii “Głosowanie Internautów” za rozwój systemu płatności BLIK. – Jesteśmy dumni z otrzymanego wyróżnienia. To nie tylko dowód na to, iż nasza praca i wysiłek są doceniane przez użytkowników oraz rynek. To także potwierdzenie, iż proponowane przez nas rozwiązania są innowacyjne i funkcjonalne. Dziękujemy za zaufanie i korzystanie z BLIKA – powiedziała nam Marcin Waldowski, dyrektor departamentu rozwoju produktów i usług w BLIKU.
BLIK rośnie na naszych oczach!
Według EMarketera płatności mobilne w sklepach odnotowały wzrost o 29 proc. r/r w 2022 roku, a do 2025 r. ponad połowa użytkowników telefonów będzie korzystać z tej metody. Polski Standard Płatności ewidentnie wstrzelił się w moment. Od czasu swojego debiutu w 2015 roku zyskał miliony użytkowników i stał się synonimem wygodnych i bezpiecznych transakcji. Przez 8 lat obecności BLIKA na rynku, użytkownicy zrealizowali nim prawie 2,8 mld transakcji o wartości 371,4 mld zł. W tym odpowiednio 1,8 mld operacji zrealizowano w e-commerce, 382 mln na terminalach płatniczych, jednocześnie zlecono 427 mln przelewów na telefon i 165 mln razy wpłacono lub wypłacono gotówkę z bankomatów. Po rozmowach ze specjalistami e-commerce, Kamila Gębik z Kammedia potwierdziła nam, iż BLIK jest jedną z najczęściej używanych płatności w sklepach internetowych.
W samym tylko 2022 roku, liczba transakcji zrealizowanych z jego pomocą przekroczyła 1,2 miliarda (średnio 4 mln transakcji każdego dnia) o wartości 163,9 mld zł, co stanowi o ogromnym wykorzystaniu usługi na naszym polskim podwórku. – Naszą ambicją było i jest usprawnienie codziennych operacji finansowych użytkowników dzięki łatwym i bezpiecznym rozwiązaniom mobilnym. Chcieliśmy rozwiązać problemy związane z tradycyjnymi metodami płatności, takie jak brak wygody, długi czas oczekiwania i ryzyko związane z bezpieczeństwem – komentuje Marcin Waldowski.
Najpopularniejszy system płatności w Polsce
Niezwykłą popularność tej metody potwierdzają także cykliczne pomiary prowadzone przez firmę KANTAR. Według agencji badawczej, BLIK to najbardziej znana marka płatności bezgotówkowych w Polsce, która utrzymuje wysoki poziom znajomości z dużą przewagą nad konkurencją. Na koniec grudnia 2022 r. aż 96 proc. użytkowników aplikacji bankowych wskazało, iż zna BLIKA, a 49 proc. wybiera go najczęściej jako formę rozliczeń. – W ubiegłym roku zanotowaliśmy najwyższy wskaźnik indeksu siły marki Brand Power na poziomie 44 proc. – to dwukrotnie więcej niż globalni gracze na rynku płatności. Nasze działania w popularyzowaniu i dbaniu o pozytywne doświadczenia użytkowników, poskutkowały również wysokim współczynnikiem polecania marki. W 2022 r. wskaźnik NPS BLIKA wynosił aż 64 punktów, podczas gdy średni wynik NPS dla branży finansowej to 34 punkty – mówi Krzysztof Ziewiec, dyrektor departamentu marketingu i PR w BLIKU.
Nie tylko Polska?
Celem projektu było stworzenie kompleksowego systemu płatności mobilnych, który mógłby zaspokoić potrzeby klienteli oraz biznesowe. Polski Standard Płatności chce także przyczynić się do dalszego rozwoju rynku płatności mobilnych. Póki co, działania koncentrują się głównie na naszym rynku, ale za granicą też sporo się dzieje. – Wierzymy, iż BLIK ma szansę stać się europejskim standardem płatności – mówi Marcin Waldowski.
Użytkownicy kochają BLIKA! Dlaczego?
System mobilny już z samego założenia miał być alternatywą dla tradycyjnych metod płatności. Od samego początku zespół chciał poszerzyć sieć akceptacji. W tym momencie użytkownicy mogą już zapłacić BLIKIEM praktycznie we wszystkich sklepach internetowych w Polsce, ale także w coraz większej liczbie globalnych platform. Jest to z pewnością jedna z wielu zalet tej metody płatności. Użytkownicy także to dostrzegają, ponieważ w ciągu 8 lat nieustannie obserwujemy wzrost aktywnie płacących tym sposobem. w tej chwili z BLIKA regularnie korzysta już ponad 13 milionów osób.
BLIK to synonim prostoty.
Jest intuicyjny i szybki w obsłudze. Wszystkie usługi dostępne są w aplikacji mobilnej banku, co zapewnia komfortowe płacenie bez żadnych dodatkowych urządzeń czy aplikacji mobilnych – zarówno online, jak i stacjonarnie. BLIK skraca też czas realizacji transakcji, co z pewnością doceniają spieszący się konsumenci. Jednocześnie użytkownicy wygodnie i szybko, tylko z poziomu swojego telefonu, mogą wypłacać i wpłacać w bankomatach oraz natychmiastowo robić przelewy na numer telefonu. Stanowi to idealną alternatywę dla szukania portfela czy wypełniania standardowego przelewu.
BLIK jest bezpieczny!
BLIK zbija obiekcje związane z bezpieczeństwem. Ponieważ wszystkie usługi dostępne są w aplikacji mobilnej banku, zapewnia to płatnościom najwyższe bezpieczeństwo i ochronę transakcji. – Dla wielu osób wyzwaniem jest zaufanie nowoczesnym metodom płatności. BLIK zapewnia im najwyższy poziom bezpieczeństwa – działa on bowiem z poziomu aplikacji mobilnych banku, które charakteryzują się najbardziej zaawansowanymi systemami ochrony. Do zrealizowania płatności konieczne jest podanie kodu BLIK generowanego w aplikacji mobilnej, który jest istotny tylko przez dwie minuty. Użytkownicy przy każdej transakcji widzą szczegóły płatności, które po zweryfikowaniu należy zatwierdzić tylko sobie znanym PINem – tłumaczy Marcin Waldowski.
Jakie były największe wyzwania dla BLIKA?
Jedną z głównych barier dla płatności mobilnych jest brak świadomości na ich temat. Potencjalni użytkownicy mogą nie być świadomi korzyści. Mogą zmagać się też z barierami użytkowymi oraz strachem o bezpieczeństwo swoich środków. W badaniach z 2019 roku, prawie 30 proc. respondentów bało się płacić mobilnie z obawy przed utratą pieniędzy. Co więcej, 38 proc. badanych konsumentów stwierdziło, iż bardziej ufają zabezpieczeniom kart debetowych i kredytowych niż płatnościom mobilnym.
Trend ten zmieniła pandemia, która zmusiła poniekąd ludzi do przejścia na cyfrowe płatności. Dzisiaj coraz więcej ludzi chętnie korzysta z takich metod. Dla BLIKA kluczowa była edukacja swoich przyszłych klientów na temat możliwości płatności mobilnych oraz ich zabezpieczeń. – Jednym z największych wyzwań było zwiększenie świadomości i zdobycie zaufania klientów. Wprowadzana 8 lat temu metoda była nikomu nieznana. W ciągu tego czasu postawiliśmy na edukację użytkowników oraz komunikację, która przedstawiała zalety systemu oraz zachęcała do płacenia w ten sposób. Dzięki ciężkiej pracy i determinacji udało nam się przezwyciężyć te wyzwania i stworzyć system, z którego w tej chwili korzysta ponad 13 mln użytkowników – mówi Krzysztof Ziewiec..
BLIK powstał dzięki współpracy konkurentów!
BLIK powstał dzięki współpracy konkurujących na co dzień banków, co stanowi ewenement na skalę światową. Instytucje dostrzegły coraz większą popularność zakupów online i rozwój urządzeń mobilnych, które miały dostęp do sieci. – Nasz system był odpowiedzią na kształtujące się w tamtych latach potrzeby. BLIK powstał z myślą o wygodzie płatności – miał być prostym sposobem płatności o mobilnym charakterze. Inspiracją była chęć ułatwienia codziennych operacji finansowych poprzez łatwe i bezpieczne rozwiązanie mobilne. Dążyliśmy do tego, aby nasze rozwiązanie było połączeniem komfortu, wszechstronności przy jednoczesnym zachowaniu najwyższego bezpieczeństwa. Sądzę, iż nam się to udało – mówi Marcin Waldowski.
BLIK to kawał solidnej technologii!
BLIK zapewnia komfortowe rozliczanie się. Gwarantuje płacenie 6-cyfrowym kodem, 9-cyfrowym czekiem, płatności zbliżeniowe, wpłacanie i wypłacanie w bankomatach oraz natychmiastowe przelewy na telefon. Głównymi cechami BLIKA są szybkość, wygoda i bezpieczeństwo. Użytkownicy mogą płacić stacjonarnie i online. Dzięki płatnościom zbliżeniowym mogą to robić także za granicą. Działa w aplikacjach mobilnych banków, które gwarantują pełną ochronę. – Dzięki takiej systemowej integracji nasz system jest wspierany przez wiele banków w Polsce, co oznacza, iż użytkownicy mogą z niego korzystać niezależnie od tego, w jakim banku mają konto. Dodatkowo jest to bardzo intuicyjna, łatwa i funkcjonalna metoda płatności, dzięki czemu zyskała aż tak duże uznanie we wszystkich grupach wiekowych – mówi Marcin Waldowski.
W celu stworzenia takiego systemu, konieczne było wykorzystanie rozwiązań technologicznych, integrujących system z aplikacjami mobilnymi banków. Do głowy od razu przychodzi nam wykorzystanie API. Oczywiście nie możemy zapominać o bezpieczeństwie. Tutaj skorzystano z różnych metod zabezpieczeń i szyfrowania, m.in. jednorazowy kod czy potwierdzanie transakcji.
– Sercem BLIKA jest system autoryzacyjny i system rozliczeniowy, które funkcjonują w ramach centralnej infrastruktury w Polskim Standardzie Płatności. Z systemami tymi łączą się przez API zarówno banki, które w swoich aplikacjach oferują możliwość dokonywania płatności BLIKIEM, jak i agenci rozliczeniowi, którzy dostarczają sklepom urządzenia lub oprogramowanie, które umożliwia przyjmowanie płatności naszą metodą płatności. Wymienione podmioty samodzielnie przygotowują swoje aplikacje czy urządzenia, jednak konieczne jest kierowanie się naszymi wytycznymi określonymi w dokumentacji technicznej oraz przejście przez proces certyfikacyjny – tłumaczy Marcin Waldowski, wskazując, iż wszystko to jest niezbędne do zapewnienia stabilnej i bezpiecznej pracy systemu płatności mobilnych BLIK.
Jak wyglądał proces projektowy BLIKA?
Praca nad projektem może być bardzo skomplikowana i wymagać zaangażowania całej organizacji oraz wielu zewnętrznych partnerów. W przypadku systemu płatności BLIK było podobnie. Przedsięwzięcie to wymagało analizy rynku i potrzeb użytkowników, co stanowiło jedynie początek całego procesu. Kolejnym krokiem było projektowanie systemu oraz tworzenie odpowiedniej technologii, która pozwoliłaby na integrację BLIKA z aplikacjami bankowymi i stworzenie ekosystemu płatności. W dalszej kolejności przeprowadzono testy, wdrożenia oraz szkolenia użytkowników, co pozwoliło na uruchomienie systemu w pełni funkcjonalnym trybie. – w tej chwili skupiamy się na rozwoju naszych usług oraz ambitnych planach ekspansji zagranicznej – dodaje Marcin Waldowski.
Co BLIK planuje w przyszłości?
Firma ogłosiła, iż w najbliższym czasie skoncentruje się na rozwijaniu i promowaniu swoich innowacyjnych rozwiązań. Mowa o BLIKU zbliżeniowym i BLIKU Płacę Później, czyli usłudze odroczenia płatności, w tej chwili dostępnej w fazie testów dla wybranej grupy klientów Millennium. Zespół BLIK wciąż pracuje nad poprawą jej funkcjonalności, zwracając szczególną uwagę na zachowanie charakterystycznego dla BLIKA doświadczenia – łatwości, prostoty i bezpieczeństwa.
Inną istotną inicjatywą firmy jest rozwój BLIKA w jednostkach administracji publicznej. w tej chwili Polacy mogą skorzystać z BLIKA do opłacania podatków w e-Urzędzie Skarbowym, a niedługo usługa ta zostanie wprowadzona również do mObywatela. Zdaniem przedstawicieli BLIKA, umożliwi to szybsze i łatwiejsze załatwianie spraw urzędowych.
Oprócz działań na rynku krajowym, BLIK skupia się również na ekspansji zagranicznej. W 2022 roku firma nabyła 100% udziałów spółki VIAMO oraz założyła spółkę BLIK Romania, co pozwoliło na wzmocnienie obecności na rynku słowackim oraz rumuńskim. W 2023 roku planuje dalszy rozwój na rynkach zagranicznych i z ambicją dąży do pozycji europejskiego systemu płatności. W celu osiągnięcia tego celu BLIK zamierza rozwijać swoje usługi i udostępniać je na kolejnych platformach, zarówno polskich, jak i zagranicznych.
– Jako BLIK, cały czas staramy się ulepszać nasze usługi i wprowadzać nowe funkcjonalności, które jeszcze bardziej ułatwią i zwiększą bezpieczeństwo płatności mobilnych dla naszych użytkowników. Nasz sukces składa się z wielu czynników, o których należy pamiętać. Jednym z nich jest skupienie się na potrzebach odbiorców, ich doświadczeniach oraz jakości oferowanych usług. BLIK osiągnął taką popularność, ponieważ odpowiada na oczekiwania współczesnych użytkowników oraz ułatwia im codzienne płatności. Aby osiągnąć sukces w branży mobilnej, należy być elastycznym i otwartym na zmiany, a jednocześnie trzymać się swojej wizji i misji – mówi Krzysztof Ziewiec.
Dlaczego BLIK zgłosił się do Mobile Trends Awards?
Firma po raz kolejny została doceniona w naszym konkursie. BLIK mówi, iż zwycięstwo w Mobile Trends Awards jest dla firmy nie tylko powodem do dumy, ale również motywacją do dalszej pracy.
Dzięki takim nagrodom firma zyskuje na widoczności i zainteresowaniu wśród potencjalnych klientów oraz ugruntowuje swój wizerunek w branży fintech. – Zgłosiliśmy nasz projekt do Mobile Trends Awards, ponieważ uważamy, iż to prestiżowe wydarzenie w branży mobilnej, które nagradza najlepsze i najbardziej innowacyjne projekty. Naszym celem było pokazanie BLIKA, naszych najnowszych rozwiązań i osiągnięć, a także unikalności systemu płatności. Jesteśmy polską spółką, która rozrosła się na rynku lokalnym i ma ambicje na ekspansję zagraniczną. Usprawniamy doświadczenia użytkowników poprzez niezwykły UX oraz wygodę. Jako technologia wspierająca mobile, staramy się zapewniać klientom jak najlepsze usługi finansowe, które pomagają im w załatwianiu codziennych spraw – mówi Marcin Waldowski.