Trump stawia na loty ponaddźwiękowe. USA testuje nowego Concorde'a

1 dzień temu
Zdjęcie: INTERIA.PL


Powrót komercyjnych lotów naddźwiękowych - to nowy projekt Donalda Trumpa. Prezydent USA podpisał rozporządzenie wykonawcze, w którym nakazał Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) uchylić obowiązujący od ponad 50 lat zakaz tych lotów. Złagodził też przepisy dotyczące dronów i latających taksówek.


Zakaz lotów samolotów naddźwiękowych nad lądem wprowadzono w Stanach Zjednoczonych w 1973 r. Decyzję podjęto przede wszystkim ze względu na tzw. huk dźwiękowy - głośny hałas wydawany przez maszyny podczas przekraczania bariery dźwięku.


Trump za nowym Concordem. Stawia warunki


Dlatego w rozporządzeniu skierowanym do FAA prezydent uzależnił zniesienie zakazu dotyczącego przekraczania przez samoloty komercyjne prędkości dźwięku od niewytwarzania przez nie głośnego hałasu. Ponadto rozporządzenie nakazuje administracji lotnictwa ustanowienie certyfikatów dopuszczalnej głośności dla tego typu maszyn. Mają one uwzględniać "akceptację społeczności, wykonalność ekonomiczną i wykonalność technologiczną".Reklama


Zniesienie zakazu zostało pochwalone przez przemysł lotniczy. Między innymi przez amerykańskie przedsiębiorstwo Boom Supersonic, które od 11 lat specjalizuje się w rozwoju naddźwiękowych samolotów pasażerskich. W wydanym oświadczeniu firma stwierdziła, iż zniesienie jest pierwszym krokiem do "odblokowania przyszłości szybkich i cichych podróży". Zapewniła też, iż samoloty są już w stanie podróżować bez wytwarzania huku podczas pokonywania bariery dźwięku.
Boom Supersonic na początku tego roku, na pustyni Mojave, pomyślnie przetestował swój prototyp naddźwiękowego samolotu XB-1. Własny, również naddźwiękowy samolot, testuje NASA. Celem realizowanej przez agencję lotów kosmicznych "Misji Quesst" jest latanie naddźwiękowym samolotem X-59 nad lądem, wytwarzając jedynie "dźwiękowe trzaski", które są mniej uciążliwe niż pełny, dźwiękowy huk.


Nie tylko Concorde. Też drony i powietrzne taxi


Razem z dekretem wykonawczym dotyczącym lotów naddźwiękowych Donald Trump podpisał też rozporządzenie łagodzące ograniczenia obejmujące drony. Dokument pozwala operatorom na latanie nimi poza zasięgiem wzroku. To najważniejszy krok w kierunku umożliwienia komercyjnych dostaw dronami.
Prezydent wydał też zgodę ułatwiającą testowanie elektrycznych pojazdów pionowego startu i lądowania (tzw. eVTOL). Kilka amerykańskich linii lotniczych, w tym United i Delta, zainwestowało w firmy eVTOL, mając nadzieję na wykorzystanie taksówek powietrznych do przewożenia pasażerów z zatłoczonych centrów miast na lotniska.
Najpopularniejszym komercyjnym samolotem naddźwiękowym był Concorde - wspólny projekt Francji i Wielkiej Brytanii. Maszyna pozostawała w użyciu przez 27 lat, do początku XXI wieku, latając m.in. do Nowego Jorku i Singapuru. Jej ostatni lot komercyjny odbył się w 2003 r.
Idź do oryginalnego materiału