We wrześniu rozpoczęły się nocne prace na 21 stacjach między Koluszkami a Częstochową. W ramach inwestycji Polskich Linii Kolejowych SA (PLK) wymieniane są płyty peronowe na 39 obiektach, dostosowując je do prędkości pociągów na poziomie 160 km/h. W efekcie czas przejazdu składów dalekobieżnych ulegnie skróceniu o blisko 10 min. Przedsięwzięcie jest realizowane przez Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej z Krakowa (PNUIK) za 409 mln zł brutto.
Linia kolejowa nr 1, znana jako Wiedenka (dawna Kolej Warszawsko-Wiedeńska), stanowi najważniejsze połączenie Warszawy z Częstochową, Opolem i Wrocławiem oraz Łodzi z Katowicami. w tej chwili obsługuje ponad 100 pociągów dziennie, w tym około 60 składów pasażerskich kursujących z maksymalną prędkością 120-140 km/h.
Nocne roboty na Wiedence
Prace koncentrują się na stacjach Chrusty Nowe, Wilkoszewice, Widzów Teklinów, Gorzędów i Milejów. Wykonawcy demontują stare płyty peronowe, zastępując je nowymi elementami spełniającymi standardy techniczne dla wyższych prędkości. Kluczowa zmiana dotyczy przesunięcia żółtej linii bezpieczeństwa w większą odległość od krawędzi peronu – wymóg obowiązujący dla pociągów kursujących 160 km/h.
Całość robót obejmie 21 obiektów: Chrusty Nowe, Rokiciny, Łaznów, Wolbórka, Baby, Moszczenica, Jarosty, Milejów, Rozprza, Luciążanka, Wilkoszewice, Gorzędów, Kamieńsk, Gomunice, Dobryszyce, Bobry, Widzów Teklinów, Jacków, Kłomnice, Rzerzęczyce i Rudniki. Na stacji Częstochowa Aniołów przeprowadzona zostanie korekta płyt peronowych.
Kompleksowa modernizacja infrastruktury
Inwestycja wykracza poza samą wymianę peronów. PNUIK wymieni szyny na odcinkach Piotrków Trybunalski – Rozprza i Baby – Piotrków Trybunalski, zabuduje 24 rozjazdy na stacjach Rokiciny, Baby, Piotrków Trybunalski, Widzów Teklinów, Kłomnice, Rudniki oraz posterunku Wyczerpy, a także poprawi geometrię torów na całym odcinku Koluszki – Częstochowa. Ponadto wyremontowane zostaną 4 mosty, m.in. nad rzekami Wolbórka i Rudawka.
Nowoczesne urządzenia sterowania powstają na odcinku Koluszki – Rokiciny – Baby – Piotrków Trybunalski oraz stacji Rudniki. Komputerowa samoczynna blokada liniowa umożliwi jednoczesną jazdę kilku pociągów, zwiększając przepustowość trasy. Nową sygnalizację świetlną i rogatki zyskają 37 przejazdów kolejowo-drogowych oraz dwa przejścia w poziomie szyn.


Efekty dla przewoźników i pasażerów
Po zakończeniu prac modernizacyjnych w sierpniu 2026 r. prędkość pociągów wzrośnie ze 120-140 km/h do 160 km/h, co przełoży się na 10-minutowe skrócenie czasu przejazdu składów dalekobieżnych. Wyższa przepustowość linii umożliwi zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów na trasie łączącej Warszawę z południowymi regionami Polski.
Fot. PLK SA
Zobacz również: