Katowicki węzeł kolejowy zyskuje zupełnie nowe oblicze. Jego modernizacja jest realizowana przez Polskie Linie Kolejowe (PLK) w ramach ogromnego projektu na odcinkach linii kolejowej E 65 (Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – Goczałkowice oraz Zabrzeg – Zebrzydowice) wartego blisko 7 mld zł. Przebudowany został peron nr 1 na stacji Katowice, a pociągi kursują po nowych wiaduktach nad ul. Graniczną i Mikołowską. Codziennie przy inwestycji pracują setki osób. Sumarycznie zaangażowano już ponad 540 maszyn budowlanych. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na 2028 r.
Na stacji Katowice zakończono przebudowę peronu nr 1. Obiekt otrzymał nową nawierzchnię ze specjalną fakturą, ławki, osłony przed wiatrem oraz poręcze do odpoczynku na stojąco. Do końca 2025 r. zamontowane zostaną dwie windy, w tym jedna przystosowana do przewozu rowerów. Stacja zostanie wyposażona w nowoczesny system dynamicznej informacji pasażerskiej z wyświetlaczami i infokioskami oraz nowym nagłośnieniem.
Obecnie trwa przebudowa peronu nr 2, który zostanie wydłużony w kierunku ul. św. Jana – przy jednej krawędzi będą mogły zatrzymywać się 2 pociągi jednocześnie. W ramach prac odnowiona zostanie zabytkowa wieża ciśnień. Po uzgodnieniach z konserwatorem zabytków wykonawca prac wzmocni konstrukcję, oczyści elewację i wymieni dach, okna oraz drzwi. Na parterze wieży powstanie przejście ułatwiające dostęp do wydłużonej platformy. Pod torem przy peronie nr 1 wybudowany zostanie tunel łączący stację z ul. Mikołowską i Międzynarodowym Dworcem Autobusowym.
Nowy układ wiaduktów zmienia oblicze węzła
Pociągi jeżdżą już po nowych wiaduktach nad ul. Graniczną i Mikołowską. Przejście dla pieszych pod wiaduktem na ul. Granicznej, które zostało wyłączone z eksploatacji 9 października z powodu prac rozbiórkowych, zostało ponownie udostępnione podróżnym.
Na przełomie października i listopada kierowcy pojadą po nowej jezdni wiaduktu przy ul. Bagiennej. Między stacją Katowice a przystankiem Załęże powstaje nowy układ torowy z ośmioma wiaduktami kolejowymi o długości od 30 do prawie 90 m, przystosowanymi do ruchu pociągów pasażerskich i towarowych. Widoczna jest już konstrukcja pięciu obiektów, a składy w kierunku Gliwic przejeżdżają pod jednym z nich.
Ponadto zakończono budowę wiaduktów nad ul. Przodowników i Załęską – powstały one w ciągu niecałych 10 miesięcy. Kursują po nich pociągi towarowe.
4 nowe przystanki i nowoczesne centrum sterowania
W ramach inwestycji krajowy zarządca infrastruktury kolejowej wybuduje 100 km nowych torów na odcinku od Szopienic do Piotrowic. Na terenie Katowic powstaną 4 nowe przystanki:
- Katowice Uniwersytet
- Katowice Akademia
- Katowice Kokociniec
- Katowice Morawa
Zmodernizowane zostaną również stacje Katowice Zawodzie, Katowice i Katowice Ligota oraz przystanki Katowice Szopienice Południowe i Katowice Brynów.
W Katowicach Ligocie i Szopienicach Południowych dobudowane zostaną dodatkowe perony. Zakres projektu obejmuje 140 obiektów inżynieryjnych, w tym mosty, wiadukty, przepusty oraz przejścia podziemne. Powstanie również nowoczesne centrum sterowania ruchem kolejowym (srk), z którego dyżurni będą koordynować prowadzenie pociągów na trasie Sosnowiec – Tychy.
Głównym celem inwestycji PLK jest oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego, co zwiększy przepustowość węzła i częstotliwość kursowania pociągów.









Fot. PLK
Zobacz również:

2 godzin temu







