Trwające od miesiąca podwyżki cen paliw w hurcie zaczęły przekładać się na kierowców

4 godzin temu
Zdjęcie: Trwające od miesiąca podwyżki cen paliw w hurcie zaczęły przekładać się na kierowców



Na krajowych stacjach ceny średnie głównych paliw wzrosły o 4-6 groszy w ostatnim tygodniu, po trzech miesiącach powolnych spadków. Jest to konsekwencja trwających już od czterech tygodni podwyżek w hurcie i dodatkowo osłabienia złotego w październiku. Przez trzy wcześniejsze tygodnie średnie ceny detaliczne spadały jeszcze (w hurcie rosły) dzięki rekordowym w tym roku marżom stacji ze sprzedaży paliw.

Ceny hurtowe paliw rosły 4 tydzień z rzędu z poziomu 2,5-letnich minimów

W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 10-go października 2024, cena netto litra Pb95 wzrosła o 12 groszy (+6 grosz tydzień wcześniej) i sięga 4,644 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel podrożał o 17 groszy (+3 grosze tydzień wcześniej) i kosztował 4,821 zł/l (bez VAT). Po ostatnich wzrostach ceny obu głównych są wyższe w hurcie o 12 i 15 groszy na litrze od początku października. Różnica w wycenie ON (jest droższy) i Pb95 wzrosła do 18 groszy (bez VAT) z 17 groszy tydzień wcześniej.

We wrześniu benzyna potaniała w hurcie o 14 groszy, a ON o 15 groszy na litrze.

Wyceny ropy zaczęły ten tydzień od wybicia na kilkumiesięczne maksima

Wyceny ropy spadały w I dekadzie września na 3-letnie minima w obawie o zmniejszenie popytu w Chinach, USA i Europie. Jednak kolejne tygodnie przyniosły wzrosty z kilkuletniego dołka 69 usd/b Brent do blisko 81 usd/b na zamknięciu sesji z 7-go października (najwyżej od połowy lipca). Na szczęście notowania cofnęły się w kolejnych dwóch dniach, ale w czwartek sięgają już 78,5 usd/b ropy Brent. Trwające obicie wynika bezpośrednio z eskalacji napięcia na Bliskim Wschodzie. Konsekwencją ostatnich i ewentualnych przyszłych wydarzeń może być spadek globalnej podaży ropy. Izrael może zaatakować np. instalacje naftowe w Iranie, a dodatkowo USA mogą przywrócić sankcje na eksport irańskiej ropy. Dodatkowo cały rynek surowcowy wspierany jest przez ostatnie obniżki stóp procentowych przez ECB i FED i oczekiwanie kolejnych kroków łagodzenia polityki monetarnej.

Niestety, dla kierowców, złoty traci w październiku na wartości

Notowania USD/PLN zbliżają się w czwartek (10.10.2024) do 3,94 złotego za dolara. Wszystko to za sprawą gwałtownego umocnienia dolara amerykańskiego na świecie w sytuacji skrajnie wysokiego napięcia na Bliskim Wschodzie. Dolara wspiera też oczekiwane cięcie stóp procentowych w strefie euro (trzecie z kolei) po danych pokazujących spadek inflacji.

Jednocześnie czwartkowe dane z USA o inflacji pokazały spadek wskaźnika CPI do 2,4% – mniej niż oczekiwał rynek. Dolar zatem przez cały czas umacnia się do euro, ponieważ najważniejsze dane o inflacji oznaczać mogą perspektywę wolniejszego tempa dalszych cięć stóp procentowych przez FED.

Wahania kursu USD/PLN zależą od aktualnego kierunku zmian notowań głównej pary świata – EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut i na odwrót.

Dolar tracił w sierpniu do euro, ponieważ napływające dane gospodarcze z USA zwiększały prawdopodobieństwo rozpoczęcia cyklu obniżek stóp procentowych w USA. Ostatecznie FED obniżył 18-go sierpnia stopy procentowe w USA aż o 50 punków bazowych, wywołując 0,5% wzrost kursu euro do dolara zaraz po ogłoszeniu decyzji. Wcześniej, bo już w czerwcu, a następnie na początku września cykl łagodzenia polityki monetarnej rozpoczął Europejski Bank Centralny.

W dłuższej perspektywie złoty powinien pozostawać mocny, ponieważ wysokie stopy procentowe w Polsce pozostaną z nami na dłużej w obliczu powrotu inflacji na ścieżkę wzrostową. Zachęcać to powinno międzynarodowy kapitał do inwestowania w polskie obligacje (kupowane za złotówki).

W detalu cena średnia dwóch głównych paliw spadła o 6 i 8 groszy w skali tygodnia

Według e-Petrol.pl w połowie 40-go tygodnia 2024 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 5,83 i 5,99 zł/l. Oznacza to, iż cena benzyny wzrosła o 4 grosze, a diesel podrożał o 6 gr/l w skali tygodnia. Był to pierwszy wzrostowy tydzień od końca czerwca tego roku.

Jednocześnie cena średnia LPG wzrosła o 6 groszy do 2,91 zł/l.

Cena średnia paliw w detalu: 09–10-2024 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl)

• Pb98: 6,69 zł/l (+2 gr/l);
• Pb95: 5,93 zł/l (+4 gr/l);

• ON: 5,99 zł/l (+6 gr/l);
• LPG: 2,91 zł/l (+6 gr/l).

Aktualnie paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023).

Po ostatnich podwyżkach ceny diesla w hurciesą już wyższe niż przed rokiem (tabela poniżej).

Zmiany cen paliw w skali roku (tabela)

Ceny hurtowe i detaliczne paliw w kraju (wykres)

Dla porównania, notowania ropy Brent na tle zmian kursu USD/PLN

Marże modelowe stacji paliw spadają w ostatnich tygodniach, ale są rekordowe w skali roku

W połowie 41 tygodnia 2024 uśredniona marża modelowa stacji paliw spadła do tylko 4 gr/l dla ON (-15 gr/l w skali tygodnia) i 22 gr/l dla Pb95 (-11 gr/l w skali tygodnia).

W tym roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny (29,3 gr/l) jest o ponad 4 groszy wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (28,1 gr/l) przewyższa też o 4 grosze rekordową marżę z 2020 roku. Warto przypomnieć, iż w okresie pandemii covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.

Warto przypomnieć, iż w okresie pandemii Covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.

Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych wcześniej poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.

Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej (wykres)

W 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 grosz/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku nieco wyższa od średniej wieloletniej, to w przypadku ON była ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.

W skali 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw ze sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.

Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com

Idź do oryginalnego materiału