Gdański terminal Baltic Hub osiągnął kolejny kamień milowy w realizacji projektu rozbudowy o nabrzeże T3. W środę 12 marca 2025 r. dostarczono ostatnie trzy z siedmiu nowoczesnych suwnic STS (Ship-To-Shore), które znacząco wzmocnią możliwości przeładunkowe obiektu. Inwestycja, planowana do ukończenia pod koniec br. zwiększy przepustowość terminala do 4,5 mln TEU (ang. Twenty-Foot Equivalent Unit, jednostka miary pojemności, jest równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp — przyp. red.) rocznie, umacniając jego pozycję w regionie bałtyckim.
Dostarczone do Baltic Hub urządzenia należą do największych i najbardziej zaawansowanych technologicznie w Europie. Suwnice STS osiągają wysokość 96 m (140 m z podniesionym wysięgnikiem) i dysponują wysięgiem na poziomie 74 m, co umożliwia obsługę statków o szerokości 26 rzędów kontenerów. Mogą one podnosić kontenery o wadze do 65 ton na wysokość 55 m, co zapewnia sprawną obsługę choćby największych jednostek pływających na świecie.
Pierwsze 4 suwnice, dostarczone w październiku 2024 r., przechodzą w tej chwili testy. Zawinięcie statku dalekomorskiego na nowe nabrzeże zaplanowano na początek kwietnia br.
Automatyzacja procesu obsługi kontenerów
Rozbudowa terminala obejmuje również wdrożenie 20 automatycznych suwnic aRMG (automated Rail Mounted Gantry), które usprawnią obsługę kontenerów na placach składowych. 12 z nich zostało już zmontowanych.
Suwnice aRMG stanowią przykład zaawansowanej automatyzacji procesów logistycznych – są sterowane zdalnie z budynku administracyjnego, co znacząco poprawia poziom bezpieczeństwa. Jako urządzenia w pełni elektryczne, zasilane z odnawialnych źródeł energii, wpisują się w strategię zrównoważonego rozwoju realizowaną przez Baltic Hub.
Znaczenie inwestycji dla regionu bałtyckiego
Po ukończeniu, nabrzeże T3 o powierzchni 36 hektarów i długości 717 m znacząco wzmocni możliwości operacyjne terminala. Głębokość 17,5 m umożliwi obsługę największych jednostek kontenerowych na świecie, a przepustowość Baltic Hub zwiększy się do 4,5 mln TEU rocznie (wzrost o 1,5 mln TEU).
Nowe suwnice STS i aRMG umożliwią Baltic Hub znaczne zwiększenie wydajności operacyjnej i bezpieczeństwa na terminalu oraz będą wspierać zrównoważony rozwój firmy – podkreśla Jan Van Mossevelde, dyrektor generalny Baltic Hub.
Ukończenie budowy T3 nie tylko zaspokoi rosnące potrzeby handlu międzynarodowego, ale także wzmocni rolę Polski w globalnej sieci logistycznej – dodaje.
Rozbudowa Baltic Hub stanowi istotny element wzmacniania potencjału logistycznego Polski. Inwestycja ta, oprócz zwiększenia możliwości przeładunkowych w transporcie morskim, może mieć pozytywny wpływ na rozwój połączeń intermodalnych, w tym kolejowych. Terminal kontenerowy w Gdańsku, dzięki swojemu strategicznemu położeniu i nowoczesnej infrastrukturze, umożliwi efektywną dystrybucję towarów w głąb kontynentu przy wykorzystaniu przyjaznego środowisku transportu kolejowego.
Autor: Damian Malesza
Fot. Batlic Hub
Sprawdź również: