Tunel CPK w Łodzi. Punkt informacyjny dla mieszkańców już otwarty

4 godzin temu

Punkt informacyjny budowy tunelu dalekobieżnego w Łodzi będzie otwarty przez pięć dni w tygodniu. To pierwsza realizowana w Polsce inwestycja w ramach Kolei Dużych Prędkości. Buduje ją dla Centralnego Portu Komunikacyjnego spółka PORR, czyli wykonawca m.in. tunelu w Świnoujściu. Obiekt CPK, który powstaje jednocześnie z tunelem aglomeracyjnym PKP PLK, ma zostać ukończony w 2029 r.

W piątek 24 października, na dworcu Łódź Fabryczna oficjalnie otwarto punkt informacyjny budowy tunelu dla Kolei Dużych Prędkości (KDP) w Łodzi. Tutaj mieszkańcy będą mogli uzyskać informacje na temat inwestycji kolejowej, w tym m.in. na temat zastosowanej technologii, harmonogramu prac oraz działań prowadzonych w trakcie drążenia tunelu. Jego celem jest dostarczanie mieszkańcom wiedzy o realizowanej w Łodzi kolejnej dużej inwestycji tunelowej i ewentualnych utrudnieniach.

Gdzie znajduje się punkt informacyjny tunelu CPK?

Punkt informacyjny tunelu CPK mieści się na parterze dworca, od strony ul. Lindleya. Będzie otwarty pięć dni w tygodniu: we wtorek i czwartek od godz. 1000 do 1800, a w poniedziałek, środę i piątek od 800 do 1600. Informacje na temat prowadzonych prac będą udzielane również telefonicznie pod numerami – 515 724 827 i 515 113 120 – oraz mailowo, pod adresem: [email protected].

Punkt informacyjny w Łodzi Fabrycznej to element naszego podejścia opartego na dialogu i komunikacji z mieszkańcami miasta. Zdajemy sobie sprawę z wyzwań, jakie przed nami stoją. Chcemy, by na każdym etapie przygotowania i realizacji robót budowlanych każdy mieszkaniec Łodzi wiedział, iż funkcjonuje takie miejsce, do którego może przyjść i uzyskać informacje na temat budowy tego najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce. To ma być pomost łączący pytania i potrzeby mieszkańców z inżynierami i ekspertami. Samo drążenie rozpocznie się pod koniec 2026 budowania tunelu, a koniec budowania tunelu w 2029 r. – powiedział Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.

Tunel będzie drążony tarczą TBM (Tunnel Boring Machine), która zostanie dostarczona do Łodzi w przyszłym roku. Od lutego do czerwca zaplanowano dostawy części maszyny drążącej, która przez następne kilka miesięcy będzie montowana w komorze startowej na Retkini. Będzie to najbardziej zaawansowana technicznie tarcza TBM dostępna na rynku, dobrana do projektu w Łodzi po bardzo skrupulatnych analizach warunków gruntowych i wyzwań, z którymi będziemy się tutaj mierzyć. Tarcza będzie wyposażona w systemy monitoringu parametrów drążenia, które będą działały w sposób ciągły, dbając o bezpieczeństwo prowadzenia prac – dodał Krzysztof Laskowski, członek zarządu PORR SA odpowiedzialny za budownictwo infrastrukturalne.

Tunel CPK – pierwszym realizowany w Polsce element sieci KDP

Powstający pod Łodzią tunel CPK będzie przeznaczony głównie dla pociągów dalekobieżnych, które będą mogły poruszać się w nim z prędkością do 160 km/h. Obiekt, który połączy Łódź Fabryczną z zachodnią częścią miasta, będzie miał 4,6 km długości i 14 m średnicy. Oznacza to, iż będzie najdłuższym i najszerszym obiektem tunelowym w Polsce wydrążonym jednym odcinkiem – poinformował Zbigniew Szafrański, przewodniczący Rady Nadzorczej CPK.

Tunel dla KDP w Łodzi będzie przebiegał na zmiennej głębokości wahającej się od ok. 23 m pod powierzchnią gruntu przy komorze Retkinia, aż do 34 m pomiędzy komorami ewakuacyjnymi zlokalizowanymi w rejonie ul. Struga, al. Włókniarzy i al. Bandurskiego.

Finalizacja projektu w 2029 r.

Samo drążenie rozpocznie się na pod koniec 2026 r. w przygotowanej już na przyjęcie maszyny komorze startowej na Retkini i zakończy się w 2028 r. w komorze odbiorczej na wysokości Łodzi Fabrycznej. Prace wykończeniowe i testy bezpieczeństwa będą trwały do 2029 r., na który zaplanowane są odbiory inwestycji.

PORR wykazał się swoim doświadczeniem w obszarze budownictwa tunelowego, realizując z sukcesem połączenie pod cieśniną Świną między wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu metodą tarczową, a także dwa tunele w ciągu drogi S3 na Dolnym Śląsku. W tym TS-26 – najdłuższy w Polsce pozamiejski tunel drążony w skale metodą konwencjonalną. Obecnie, poza Polską, prowadzimy drążenie łącznie pięcioma maszynami TBM, w tym metro w Wiedniu, tunel kolejowy pod przełęczą Brenne, tunel elektrowni wodnej w Austrii czy tunel pod rzeką Elbą w Niemczech – podkreślał Piotr Kledzik, prezes zarządu PORR SA.

Inwestorem tunelu KDP w Łodzi jest spółka CPK. Ten tunel to część kluczowej linii 85, czyli kolejowego „igreka” – nowej linii KDP, która do końca 2032 r. ma połączyć Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią, a w dalszej perspektywie z Poznaniem i Wrocławiem. Inwestycja ta nie tylko usprawni połączenia między największymi miastami Polski, ale również przyczyni się do rozwoju Łodzi jako centralnego węzła komunikacyjnego.

Źródło: CPK
Fot. CPK

Zobacz również:

CPK przekazał PORR plac budowy komory Retkinia dla tunelu KDP w Łodzi
PORR z kontraktem na budowę najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce za ponad 2,1 mld zł
Idź do oryginalnego materiału