Tunel dalekobieżny CPK w Łodzi. Jest przetarg na dodatkowe ekspertyzy stanu budynków

6 dni temu

Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła postępowanie na dodatkowe ekspertyzy techniczne budynków nad przygotowywanym tunelem dalekobieżnym Kolei Dużych Prędkości, którego budowa ma ruszyć w 2026 r. Analizy mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańców z sąsiedztwa inwestycji.

Przedmiot zamówienia obejmuje wykonanie ekspertyz 70 budynków mieszkalnych (wielokondygnacyjnych i usługowych).

Wybrany w przetargu wykonawca będzie zobowiązany do przygotowania kompletnej dokumentacji dotyczącej aktualnego stanu technicznego budynków, które w trakcie przygotowywania projektu zostały do tego zakwalifikowane. Będzie m.in.: przeprowadzać postępowanie diagnostyczne, które pozwoli na ustalenie stanu technicznego budynków oraz stwierdzenie ich ewentualnych uszkodzeń. W ramach umowy zostanie zobowiązany do zdiagnozowania wad występujących w nieruchomościach, a także prognozowania, jak zachowa się dany obiekt w przyszłości.

Kolejnym jego zadaniem będzie też przedstawienie wniosków i zaleceń, w tym koncepcji zabezpieczenia, naprawy lub środków zaradczych dla danego budynku przed dalszym postępem uszkodzeń. Rekomendacje mogą też obejmować działania mające na celu polepszenie stanu badanych nieruchomości z uwzględnieniem ochrony konserwatorskiej. Wyłoniony wykonawca będzie musiał zrealizować zadanie w ciągu sześciu miesięcy od dnia zawarcia umowy. Oferty można przesyłać do 27 stycznia br.

Tunel dalekobieżny CPK to najważniejszy element tzw. linii „Y”, czyli projektowanej trasy Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Będzie on przebiegać przez centrum Łodzi pod istniejącą, gęstą zabudową. Na etapie sporządzania projektu budowlanego na zlecenie spółki CPK została wykonana ocena stanu technicznego budynków, wcześniejsze analizy zostaną teraz pogłębione.

Dokumentacja projektowa tunelu wskazuje możliwe do zastosowania rodzaje wzmocnień geotechnicznych i zabezpieczeń strukturalnych, które są niezbędne dla ochrony budynków znajdujących się w obszarze oddziaływania tunelu. Zabezpieczenia kamienic nad tunelem będą realizowane pod bezpośrednim nadzorem inwestora. Konkretne rozwiązanie techniczne dla każdej lokalizacji zostaną wybrane na podstawie wyników ekspertyz i najlepszych rozwiązań zaproponowanych przez przyszłego wykonawcę.

Źródło: CPK
Fot. JBCrew, CPK

Sprawdź również:

Płock przed dużą szansą, czyli włączenie miasta do sieci Kolei Dużych Prędkości
CPK przeprowadzi konsultacje rynkowe z branżą ITP
Idź do oryginalnego materiału