W przetargu na budowę tunelu w ciągu linii kolejowej nr 85 wpłynęło pięć propozycji. Zamawiający koszt realizacji zadania oszacował na 2,800 mld zł. Najniższa pod względem ceny oferta to 2,166 mld zł, a najwyższa 2,797 mld zł. W ramach oceny propozycji kryterium ceny ma wagę 70%, pozostałe 30% stanowi kryterium kwalifikacji personelu.
Oferty:
- PORR S.A., PORR Bau GmbH – 2,166 mld zł
- Gülermak S.A. – 2,581 mld zł
- China Harbour Engineering Co. Ltd – 2,581 mld zł
- NDI S.A., DOĞUŞ İNŞAAT VE TİCARET A.Ş – 2,592 mld zł
- Torpol S.A., Mirbud S.A. – 2,797 mld zł.
Wewnętrzna średnica tunelu wyniesie 12,6 m, a zewnętrzna 13,7 m. W najpłytszym miejscu, na wyjściu z szybu startowego TBM, wierzch obudowy tunelu znajdzie się 10,6 m poniżej terenu, a w najgłębszym 20,6 m. Jednonawowym tunelem przejeżdżać będą pociągi dalekobieżne (składy mają zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna). Będzie to najdłuższy tunel kolejowy w Polsce.
Od września 2023 r. trwa wzmacnianie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (po zakończeniu rozpoczną się prace przy komorze odbiorczej), powstaje też komora startowa dla maszyny TBM.
Tunel to najważniejszy element tzw. linii „Y” – trasy dużych prędkości między Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Podróże między Łodzią a Warszawą skrócą się o połowę, do 45 min. Przejazdy do Wrocławia i Poznania zajmą 1 godz. 10 min (aktualnie 3 godz.). Podziemny obiekt będzie przebiegać pod centrum Łodzi. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w II połowie 2025 r. Drążenie tunelu rozpocząć ma się w IV kwartale 2026 r. i potrwać do III kwartału 2028 r.
Planuje się, iż cały fragment linii 85 między Warszawą a Łodzią zostanie oddany do użytku w 2032 r., czyli razem z otwarciem nowego lotniska.