Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 2-6 grudnia.
BIZNES I FINANSE: RYNEK
Kryptowaluty: W perspektywie krótkoterminowej może być „przegrzany” i odnotować korektę na fali realizacji zysków. Jednocześnie pojawiają się kolejne czynniki sprzyjające krypto, które w dłuższym terminie mogą przesądzić o kontynuacji hossy. Do fanów bitcoina dołączył szef Fed, porównując go do cyfrowego złota. jeżeli USA pod prezydenturą Donalda Trumpa zdecydują, iż zaczną tworzyć strategiczną rezerwę bitcoina i dołączą do tego amerykańskie firmy, ewentualna euforia może wynieść cenę tej kryptowaluty do np. 200 tys. USD, ocenił w rozmowie z ISBtech analityk XTB Eryk Szmyd.
Centra danych: Rynek centrów danych w Polsce wzrośnie prawie trzykrotnie – do 500 MW w 2030 r. z 174 MW w 2023 r., wynika z danych JLL. Eksperci firmy przewidują też, iż do 2030 r. 20-25% dostępnych mocy centrów przetwarzania danych będzie przeznaczona wyłącznie na takie obiekty, które mają obsługiwać zapotrzebowanie generowane przez technologię sztucznej inteligencji. W Polsce aktualnie istnieje ponad 120 obiektów data center.
E-commerce: Roczne koszty dostosowania do regulacji prawnych przez polski e-commerce wynoszą 55,4 mld zł, co odpowiada 6% rocznej sprzedaży sektora, wynika z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej (e-Izby).
Automaty paczkowe: Automaty paczkowe do zwrotu towarów kupionych online wybiera 56% Polaków, wynika z badania na zlecenie Santander Consumer Banku (SCB) przeprowadzonego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS). Wśród najmłodszych respondentów (18-29 lat) tę metodę wybiera niemal siedmiu na dziesięciu konsumentów.
Kryptowaluty: niedługo możemy zaobserwować gwałtowny wzrost adopcji kryptowalut – charakterystyczny dla przełomowych technologii w momencie przejścia od wczesnej fazy do masowego wykorzystania. W ciągu najbliższych dwóch, trzech lat może to przynieść choćby miliard nowych użytkowników kryptowalut, ocenił dyrektor ds. strategii kryptogiełdy Kraken Thomas Perfumo.
Kryptowaluty: Przebicie bariery psychologicznej 100 tys. USD otwiera nowy rozdział dla Bitcoina, ocenił w rozmowie z ISBtech CEO zondacrypto Przemysław Kral. Jednocześnie wskazał, iż nadchodzi reorganizacja całego sektora, który jest aktualnie na mecie implementacji założeń wynikających z unijnego rozporządzenia MiCA, regulującego rynek kryptowalut. Jednocześnie jest on pod ogromną presją popytową.
E-doręczenia: Senat przyjął bez poprawek nowelizację ustawy o doręczeniach elektronicznych, która ma pomóc podmiotom publicznym dostosować się do wymagań ustawy, poprzez wprowadzenie okresu przejściowego (do końca 2025 r.), w którym równoważne z doręczeniem na adres do doręczeń elektronicznych będzie doręczenie na ePUAP oraz inne alternatywne sposoby doręczenia.
E-sport: Ministerstwo Cyfryzacji zainicjowało prace nad wypracowaniem zasad wsparcia polskiego e-sportu i planuje powołać w styczniu zespół ekspertów, który zajmie się przygotowaniem rekomendacji dla rozwoju tej branży, poinformowali przedstawiciele resortu.
BLIK: Użytkownicy wykonali za pośrednictwem BLIK-a blisko 26,2 mln transakcji (+46% r/r) o wartości 4,1 mld zł w tzw. Black Weekend, tj. między 29 listopada a 2 grudnia br., podał operator systemu – Polski Standard Płatności.
E-administracja: Projekt nowelizacji ustawy o cudzoziemców, zakładający wprowadzenie elektronicznej formy składania wniosków pobytowych, trafił do konsultacji, wynika z informacji na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Wnioski miałyby być składane za pośrednictwem Modułu Obsługi Spraw (MOS).
Handel: Ponad 61% Polaków deklaruje, iż kupuje prezenty z wyprzedzeniem, a blisko połowa osób w wieku powyżej 45 lat przyznaje, iż odkłada to na ostatnią chwilę, wynika z badania przeprowadzonego przez Danae na zlecenie Allegro.
Praca i AI: Z pomocy AI przy tworzeniu CV korzystało 31% polskich pracowników, a 61% pozytywnie ocenia automatyczne rekomendacje ofert, które bazują na ich doświadczeniu zawodowym, wynika z badania Pracuj.pl. Sceptycyzm budzi zaś autonomiczna decyzja AI o wyborze kandydatów do zatrudnienia – 24% ankietowanych popiera takie rozwiązanie, zaś 41% wyraża negatywne opinie.
Centra usług biznesowych: Wzrost wynagrodzeń w centrach usług biznesowych w Polsce nie przekracza w tej chwili 5%, podczas gdy wcześniej wynosił zwykle dwucyfrowe wartości rok do roku, wynika z danych firmy doradztwa personalnego i rekrutacji specjalistów oraz średniej i wyższej kadry zarządzającej – Michael Page.
Cyberbezpieczeństwo: Polskie instytucje finansowe należą do najbardziej narażonych w regionie Europy Centralnej na ataki hakerskie. Średnio dochodzi do 1 728 ataków na pojedynczą organizację w skali tygodnia – podczas gdy średnia na świecie to 1 689, wynika z danych Check Point Threat Intelligence.
E-rejestracja: Rząd planuje przyjęcie projektu nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, który zakłada wprowadzenie nowego scentralizowanego systemu e-rejestracji w 2025r., wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. E-rejestracja będzie miała najpierw zastosowanie do wybranych świadczeń w trybie ambulatoryjnym, a w późniejszym okresie będzie dotyczyć także pozostałych.
Betting: Nielegalny bukmacher kontrolowany przez francuski rząd opuszcza Polskę, podało Stowarzyszenie na Rzecz Walki z Szarą Strefą Gier i Zakładów Wzajemnych „Graj Legalnie”.
Freelancing: w tej chwili najczęściej wybierane przez freelancerów specjalizacje to: grafika (19,3%), copywriting (15,3%) oraz wideo i animacja (10,1%), wynika z raportu platformy do rozliczeń podwykonawców Useme.
Zachowania konsumentów: Większość dzieci korzysta z telefonów i tabletów codziennie. Niemal co trzecia osoba wskazała telefon albo telefon jako alternatywę wtedy, kiedy dziecko się nudzi (35%) lub kiedy dorośli nie mają czasu się nim zająć (18%), wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Circle K. Dzieci w wirtualnym świecie doświadczają hejtu, ponad połowa ogląda szkodliwe treści, a co trzecie jest zagrożone uzależnieniem – wynika z kolei z danych Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
E-commerce: 80% rodzimych konsumentów nie wie, czym jest live shopping, wynika z badania ankietowego przeprowadzonego przez sieć sklepów Komputronik. O ile dane McKinsey wskazują, iż najchętniej kupowaną podczas live shoppingu kategorią produktów w Chinach są artykuły spożywcze (54%), w Polsce prym wiedzie elektronika. Badanie przeprowadzone przez Komputronik dowiodło, iż na jej zakup zdecydowało się 44% uczestników transmisji zakupowych. Okazuje się też, iż transmisje zakupowe to także doskonała przystań dla gamerów. Za ich pośrednictwem gry i konsole kupiło do tej pory 14% respondentów ankiety Komputronik.
Prognozy dla IT: Prognozy na rynku IT w 2025 roku, opracowane przez Altkom Akademię i Socjomanię, wskazują na najważniejsze dane to m.in.: 75% firm planuje wdrożenie rozwiązań opartych o AI i big data do 2027 roku, przy czym machine learning (68%) i Python (61%) to najbardziej pożądane kompetencje techniczne; w obliczu rosnących zagrożeń cybernetycznych, kompetencje związane z bezpieczeństwem IT stają się priorytetowe; analiza wskazuje też na rosnące znaczenie podejścia full-stack w rozwoju kompetencji IT.
AI: Najnowsze badanie SAS wskazuje, iż sektor bankowy wyprzedza inne branże we wdrażaniu generatywnej sztucznej inteligencji. Badanie „Your journey to a GenAI future: A strategic path to success in banking” opiera się na wynikach globalnego badania międzysektorowego, przeprowadzonego przez SAS we współpracy z Coleman Parkes Research. Wynika z niego, iż 17% liderów bankowych zintegrowało GenAI z podstawowymi procesami swoich organizacji, a kolejne 43% intensywnie eksperymentuje z jej zastosowaniami. Generatywna sztuczna inteligencja znajduje zastosowanie w takich obszarach jak marketing lub obsługa klienta, przynosząc wymierne korzyści, m.in. w postaci poprawy zarządzania ryzykiem (88%) czy obniżaniu kosztów operacyjnych (85%).
AI: Wpływ sztucznej inteligencji na kariery zawodowe od dawna budzi wiele dyskusji, a według raportu „Gen AI at work: Shaping the future of organizations” większość liderów i liderek biznesu przewiduje, iż role na poziomie podstawowym zyskają większą samodzielność i w ciągu najbliższych trzech lat przekształcą się w stanowiska menedżerskie pierwszej linii. W efekcie odsetek menedżerów i menedżerek w zespołach w różnych funkcjach może wzrosnąć z 44% do 53%. 18% osób na stanowiskach liderskich i menedżerskich wierzy, iż Gen AI przyczyni się do zmniejszenia liczby ról w ramach kierownictwa średniego szczebla.
Kryptowaluty: Polska wymaga stosowania tzw. Travel Rule od podmiotów prowadzących działalność w zakresie walut wirtualnych (VASP) od 30 grudnia – odmiennie niż wynika to z regulacji unijnych, wskazuje Binance. Jak podała platforma, główne zastrzeżenia dot. tego komunikatu to: rozbieżność z prawem UE – rozporządzenie wprowadzające wymogi Travel Rule dotyczy dostawców usług w zakresie kryptoaktywów w rozumieniu MiCA. Oznacza to, iż mowa tutaj o dostawcach, którzy uzyskali zezwolenie na świadczenie usług na podstawie rozporządzenia MiCA. Ponieważ VASPy są jedynie rejestrowane, nie posiadają zezwolenia na gruncie rozporządzenia MiCA, w związku z tym Travel Rule nie powinno mieć do nich zastosowania. Polski regulator z kolei wymaga od VASP, do których Travel Rule nie ma zastosowania, wdrożenia tej zasady za miesiąc; zbyt krótki czas na dostosowanie – firmy dostały niecałe 2 miesiące na znaczące zmiany w systemach IT, co może prowadzić do późniejszych problemów z wyciekami danych wynikającymi z niepotrzebnego pośpiechu. Wiele firm, zwłaszcza tych zakładających wykorzystanie okresu przejściowego, może nie dysponować zasobami wystarczającymi do szybkiego wprowadzenia kompleksowych zmian. To z kolei może prowadzić do ryzyka opóźnień w realizacji zobowiązań, problemów ze zgodnością lub choćby zawieszenia lub zakończenia działalności; problemy z RODO – brak jasnej podstawy prawnej do przetwarzania danych osobowych (komunikat go nie wskazuje, a ustawy o kryptoaktywach jeszcze nie ma); integracja z międzynarodowymi standardami – w związku z tym, iż rozporządzenie unijne wymaga współpracy między dostawcami usług z różnych jurysdykcji, przedsiębiorcy muszą dostosować swoje systemy do współpracy z innymi podmiotami bazując na międzynarodowych standardach wymiany danych. Jest to proces złożony, wymagający wysokiej interoperacyjności systemów oraz dostosowania do lokalnych przepisów w różnych krajach. „Jako Binance Poland, doceniamy i wspieramy działania regulacyjne, które mają na celu zapewnienie ochrony konsumentów i wspieranie przejrzystości rynku. Jednak podzielamy również obawy całego polskiego sektora kryptowalut dotyczące niedawnego komunikatu GIIF, który może wpłynąć na konkurencyjność Polski i jej potencjał innowacyjny w sektorze aktywów cyfrowych. Krótki czas na wdrożenie wymagań wynikających z Rozporządzenia TFR, przy dodatkowym przyjęciu interpretacji zawartej w Komunikacie nr 87, niesie za sobą szereg ryzyk, które mogą wpłynąć na działalność VASP, jak i na szeroko pojętą stabilność przekładającą się na poszczególnych użytkowników” – powiedział Łukasz Pierwienis z Binance Poland.
BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI
Scanway: Realizacja projektów konstelacyjnych, produkcja większych instrumentów optycznych, zwiększanie zaangażowania w obszarze defence oraz partycypacja w dużych programach publicznych to priorytety Scanway na przyszły rok, poinformował ISBtech prezes Jędrzej Kowalewski. Plany na 2025 r. obejmują m.in. przejście na rynek główny GPW.
RMF FM: Zmiany cen reklam w RMF FM obejmują średni wzrost cen o 2,8% w większości produktów, jednym wyjątkiem jest pakiet RMF 3D – tu zmiana wynosić będzie 3%, podała spółka. Nowy cennik Grupy RMF obowiązywać będzie od 6 stycznia do 2 marca 2025 r.
DHL: Z realizowanych przez DHL Express przesyłek świątecznych z Polski najwięcej trafi do odbiorców w USA, Niemczech i Indiach, a 33% ankietowanych jest skłonnych zapłacić więcej za przesyłkę, by była ona bardziej zrównoważona, wynika z danych DHL Express. Średnia waga przesyłki oscyluje wokół 2,5 kg, i zwykle znajdują się w niej produkty spożywcze (w tym słodycze), elektronika czy zabawki.
DHL: DHL eCommerce Polska zwiększył sieć automatów paczkowych DHL BOX 24/7 w Polsce do 5 000 maszyn, podała spółka. Zwiększenie liczby automatów paczkowych wpisuje się w strategię rozwoju spółki, której celem jest stworzenie kompleksowej i dostępnej sieci OOH (Out-of-Home), podkreślono. w tej chwili firma dysponuje siecią ponad 20 000 punktów nadań i odbiorów przesyłek.
Nextbike Polska: Chce mieć ponad 20 tys. rowerów publicznych w przyszłym roku, poinformował rzecznik Marcin Sałański. Spółka rozważa również wyjście za granicę – szykuje się do przetargów w Budapeszcie i Helsinkach.
Kino Polska TV: Podjęło decyzję o nieskładaniu wniosku do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT) o ponowne udzielenie koncesji na rozpowszechnianie programu Zoom TV w sposób cyfrowy rozsiewczy naziemny w multipleksie ósmym, podała spółka. Nowa strategia dotycząca rozwoju programu będzie opierała się na jego dystrybucji w ramach płatnej oferty kablowo-satelitarnej.
Brand24: Wciąż widzi wiele przestrzeni do podnoszenia cen, ale ARPU (średni przychód na użytkownika) rośnie także dzięki systematycznemu dostosowywaniu produktu do potrzeb klientów, poinformował prezes Michał Sadowski. Spółka „mocno myśli” o rozwoju biznesu w Azji.
T-Mobile Polska: Dzięki współpracy z Vectrą, zwiększył zasięg usług światłowodowych do niemal 10 mln gospodarstw domowych, podał operator.
Orange Polska: W nowym okresie strategicznym, zakłada dalsze inwestycje w infrastrukturę i efektywność biznesu telco. Szanse na wzrost widzi w zwiększaniu obecności w sektorze IT, poinformowała prezeska operatora Liudmila Climoc. Firma ma „bardzo pragmatyczne” nastawienie w kwestii potencjalnych akwizycji, które mają dawać grupie synergie.
Comperia.pl: Comfino – marketplace płatności stworzony przez grupę Comperia.pl – nawiązało współpracę z polskim lendtechem Smartney, należącym do francuskiego banku Oney, podała spółka. Produkty finansowe Smartney dostępne w ramach bramki płatniczej Comfino umożliwiają finansowanie zakupów do kwoty 20 tys. zł.
mPay: Liczba użytkowników aplikacji mPay wynosiła 1,682 mln na 30 listopada 2024 r., co oznacza wzrost o 17,6% r/r, podała spółka. W stosunku do poprzedniego miesiąca liczba kont wzrosła o 17 tys.
FlixBus: Nawiązał współpracę z Pocztą Polską, dzięki której bilety na połączenia autobusowe przewoźnika będzie można nabyć w ponad 440 placówkach Poczty, podał FlixBus.
PZU: Strategia Grupy PZU na lata 2025-2027 zakłada m.in. wzrost użytkowników cyfrowej platformy mojePZU do 8 mln osób, z 4,9 mln w tej chwili (szacunek na koniec roku 2024), podał ubezpieczyciel.
TenderHut: Odnotował 1,72 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w okresie I-III kw. 2024 r. wobec 8,63 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
PTWP: Odnotowało 2,81 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2024 r. wobec 2,13 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
Orlen: Liczba przesyłek dostarczonych w ramach usługi Orlen Paczka wzrosła o ponad 80% r/r w listopadzie 2024 r., z czego 3/4 wybrało dostawę do automatów paczkowych, podał Orlen. Koncern w ramach oferty świątecznej gwarantuje dostawy do 23 grudnia dla paczek nadanych do 20 grudnia włącznie.
TikTok: „Jestem głębokim zwolennikiem nieużywania TikToka przez pracowników administracji publicznej i takie rekomendacje są wydane na urządzeniach służbowych” – powiedział wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski w Radiu Zet.
Allegro: Jest czwartą co do wielkości platformą typu marketplace w Europie pod względem udziału w ruchu internautów, wynika z raportu grupy badawczej RetailX, cytowanego przez „Rzeczpospolitą”. Przegrywa jedynie z dwiema firmami z USA i jedną chińską.
IdoSell: W tym roku podczas Black Week sklepy internetowe korzystające z platformy IdoSell odnotowały wzrost GMV o ponad 20%, zwiększenie liczby transakcji o 22%, a podczas samego Black Friday wzrost GMV wynosił 34%. Konsumenci wykorzystują święto e-handlu do zakupu odzieży, elektroniki, produktów kosmetycznych, ale również świątecznych prezentów.
Asseco: niedługo zakończy I etap współpracy z Cyfrowym Polsatem. Asseco pozostanie głównym partnerem Grupy Polsat Plus w kolejnych etapach transformacji cyfrowej, być może kooperacja bardziej 'agile’ (zamówienia w odniesieniu do drugiego i trzeciego etapu będą przedmiotem negocjacji).
Pekao: Magdalena Dziewguć, szefowa Google Cloud Polska, została powołana na stanowisko członka rady nadzorczej.
Revolut: Podczas tegorocznego Black Friday, krajowe i zagraniczne wydatki z Revolut przekroczyły w Polsce poziomy z 2023 roku. Polscy klienci Revolut najchętniej wybierali zakupy online w Amazon, natomiast na zakupy offline najczęściej kierowali się do Media Expert. Podczas tegorocznego Black Friday w Polsce Revolut zapobiegł oszustwom zakupowym o łącznej wartości 1,7 mln zł. Funkcjami Revolut szczególnie wykorzystywanymi w Black Friday były karty jednorazowe ze zmiennym numerem oraz bramki płatnicze Revolut Pay.
Equinix: Światowa firma zajmująca się infrastrukturą cyfrową ogłosiła wybór nowego prezesa regionu EMEA. Stanowisko to obejmuje Bruce Owen, ekspert z 14-letnim stażem w organizacji. Owen dotychczas sprawował funkcję dyrektora zarządzającego na Wielką Brytanię, największego i najbardziej dochodowego rynku z obszaru EMEA. Owen zapowiada, iż zadba o rozwój cyfrowy klientów Equinix, a także wzmocnienie zespołów i nawiązywanie partnerstw w obszarze EMEA.
JIMMY: Marka w dziedzinie nowoczesnych urządzeń czyszczących ogłosiła oficjalne wejście na polski rynek. Chociaż produkty JIMMY były dostępne w Polsce za pośrednictwem niezależnych dystrybutorów, to teraz marka otwiera nowy rozdział dzięki bezpośredniej obecności oraz wsparciu lokalnego oddziału. „Chcemy być bliżej naszych klientów. Oficjalna obecność marki w Polsce umożliwia nam nie tylko oferowanie pełnej gamy naszych produktów, ale również zapewnienie lepszego wsparcia posprzedażowego, obsługi gwarancyjnej oraz bliższą współpracę z partnerami detalicznymi” – powiedział Łukasz Bieniek, General Manager JIMMY w Polsce.
Notino: Największy europejski sklep internetowy z produktami w kategorii uroda i zdrowie odnotował historyczny sukces podczas tegorocznego Black Friday. W porównaniu z rokiem ubiegłym, liczba zamówień na Notino od 11 listopada do 1 grudnia wzrosła o 29%. Klienci złożyli ponad 3,5 mln zamówień w trakcie okresu promocyjnego Black Friday. Najwięcej zamówień na Notino złożyli klienci z Polski – w sumie aż 556 620, natomiast czescy klienci podczas Black Friday zamówili 523 154 przesyłek. „Zainteresowanie Black Friday rośnie w każdym kraju z roku na rok i ten rok nie był wyjątkiem. Klienci mogli wybierać spośród szerokiej gamy produktów światowych marek w najlepszych cenach. Zauważamy również trend, w którym coraz więcej klientów ułatwia sobie zakupy dzięki technologicznych udogodnień, takich jak Wirtualne Lusterko czy Wyszukiwarka Zapachów dostępne bezpośrednio w aplikacji Notino” – powiedział Bartosz Kliś, Chief Commercial Officer w Notino.
GIEŁDA, EMISJE, M&A
QNA Technology: Zdecydowała o odwołaniu oferty publicznej akcji serii E ze względu na możliwą niesatysfakcjonującą wielkość środków do pozyskania, podała spółka. Jednocześnie zarząd zamierza podjąć działania zmierzające do pozyskania kapitału w innym trybie.
Shoper: Zakończył się proces przyśpieszonej budowy księgi popytu (ABB) na sprzedaż łącznie 5 309 801 akcji spółki Shoper (co stanowi ok 18,9% udziału w kapitale zakładowym), podała spółka. Cena akcji w ABB została ustalona na 39 zł za sztukę. W zapowiedzi czterej akcjonariusze spółki informowali o planach sprzedaży łącznie tyluż jej walorów.
Sescom: Zarząd Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW) przyjął uchwałę ws. wycofania z obrotu giełdowego na rynku regulowanym akcji Sescom z dniem 5 grudnia 2023 r., podała spółka. W listopadzie na wycofanie akcji spółki z obrotu na rynku regulowanym GPW z dniem 5 grudnia zgodziła się Komisja Nadzoru Finansowego (KNF).
InPost: Może wydać 1 mld euro na akwizycje – poinformował prezes Rafał Brzoska w rozmowie z „FT”, ale w tej chwili fokus na wzroście organicznym. W planie rozszerzenie dostaw cross-border z 9 do 15 krajów. Stopa przyjęcia paczkomatów wśród klientów w UK szybsza niż spółka zakładała i szybsza niż historycznie w Polsce.
PragmaGO: Sfinalizowała przejęcie od cypryjskiej spółki RC2 i Elisy Rusu 89% akcji spółki Telecredit IFN (Omnicredit), rumuńskiego fintechu specjalizującego się w cyfrowych rozwiązaniach finansowych dla sektora MŚP, podała spółka. Wartość transakcji to 5,79 mln euro.
JRH ASI: Podpisał z Maciejem Zientarą oraz CampusAI aneks do listu intencyjnego, dotyczącego inwestycji w spółkę, przesuwający termin przystąpienia do umowy inwestycyjnej na nie później niż 28 lutego 2025 r., podano w komunikacie.
Kindred: Po interwencjach Stowarzyszenia „Graj Legalnie” spółka, w której dominującą pozycję ma francuski skarb państwa wycofuje się z Polski, o czym poinformowała swoich użytkowników. Przez ostatnie lata pod marką Unibet oferowała ona w Polsce nielegalne gry online oraz zakłady wzajemne narażając polski skarb państwa na wielomilionowe straty. „Po przejęciu spółki przez Republikę Francuską jako Stowarzyszenie zwróciliśmy się do zarówno do strony francuskiej, jak i polskiej o podjęcie adekwatnych działań, które miały mieć na celu zahamowanie przestępczych praktyk realizowanych w Polsce przez Unibet” – wyjaśnia Zdzisław Kostrubała, prezes Stowarzyszenia na Rzecz Walki z Szarą Strefą Gier i Zakładów Wzajemnych„Graj Legalnie”. Apele w tej sprawie trafiły do polskiego Ministerstwa Finansów, ambasadora Francji w Polsce czy do kontrolowanej przez francuski skarb państwa spółki FDJ, która jest w tej chwili właścicielem Kindred (Unibet). „Trudno dziś oszacować jak wiele dziesiątek milionów złotych stracił na działalności tego podmiotu w ostatnich latach polski budżet. To jednak tylko fragment większej całości, bo cały rynek nielegalnych gier online i zakładów wzajemnych to – według szacunków EY – 35 mld zł, które każdego roku wypływają z Polski. Jako członkowie stowarzyszenia, które od lat walczy o likwidację szarej strefy w grach online oraz zakładach wzajemnych zwracamy uwagę na konieczność niezwłocznego dostosowania przepisów adekwatnej ustawy do zmieniającej się rzeczywistości i technologii, tak żeby Państwo Polskie nie było bezsilne wobec zagranicznych podmiotów, które okradają polskiego podatnika” – dodał Kostrubała.
Giganci Programowania: Spółka zamknęła rundę inwestycyjną o wartości 8,5 mln euro, prowadzoną przez True Global Ventures z udziałem PortfoLion Capital Partners.
Sharp: Dostawca technologicznych produktów i usług biznesowych przejmuje Apsia – francuską firmę specjalizującą się w transformacji cyfrowej i integracji z chmurą. Podpisana umowa jest efektem dalszej ekspansji Sharp IT Services w Europie.
Comarch: Po przejęciu przez CVC planuje duże inwestycje i przejęcia w ERP na Zachodzie, podał „PB”.
PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE
Dostęp do internetu: Ministerstwo Cyfryzacji planuje ogłoszenie kolejnego konkursu na inwestycje dotyczące dostępu do bardzo szybkiego internetu na początku przyszłego roku, podał resort. W tegorocznych konkursach z KPO i Funduszy Europejskich na Rozwój Cyfrowy wybrano inwestycje, które umożliwią objęcie zasięgiem szybkiego internetu około 960 tys. gospodarstw domowych.
Dostęp do internetu: Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) wybrało do dofinansowania 73 wnioski złożone w ramach naboru na inwestycje dotyczące dostępu do bardzo szybkiego internetu na obszarach białych plam, podało Ministerstwo Cyfryzacji (MC). Łączna wartość przedsięwzięć to 435,4 mln zł.
LPP: Rozbudowało o 42 tys. m2 do 91 tys. m2 uruchomione w styczniu br. pierwsze zagraniczne Centrum Dystrybucyjne Grupy w Rumunii, podała spółka. Centrum pod Bukaresztem pełni istotną rolę hubu logistycznego spółki dla Europy Południowej i zaopatruje salony sprzedaży marek LPP oraz dwa rumuńskie fulfillment centers, dedykowane obsłudze zamówień internetowych w tym regionie, podkreślono.
ING: Wybrał zwycięzców VI edycji Programu Grantowego skierowanego do młodych naukowców i startupów – najlepsze projekty otrzymały łącznie 1 mln zł na dalszy rozwój, podał bank. Tym razem bank przeznaczył środki na nowatorskie rozwiązania, które dotyczą zrównoważonej produkcji żywności. Agencja ISBnews jest patronem medialnym programu grantowego.
NASK: Ze względu na rosnące potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa i przejrzystości w rozwoju AI w NASK powstał Ośrodek Badań nad Bezpieczeństwem Sztucznej Inteligencji, podało Ministerstwo Cyfryzacji.
InPost: Grupa przedłużyła umowę z Newcastle United. Kontynuacja partnerstwa pozwoli InPost na dalsze wzmacnianie marki w Wielkiej Brytanii, która jest najdynamiczniej rozwijającym się rynkiem w ramach Grupy, podała spółka.
NCBR: Nabór do kolejnego konkursu „Badania naukowe i innowacje” Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w zakresie badań stosowanych ruszy w II 2025r., podało Ministerstwo Rozwoju i technologii (MRiT). Program finansowany jest z Funduszy Szwajcarskich.
AI: Narodowy Instytut Onkologii w Warszawie został zwycięzcą konkursu Deloitte na najlepsze wykorzystanie AI w placówce medycznej. Rozwiązaniem zgłoszonym przez placówkę jest projekt SZTOS (Sztuczna Inteligencja w Obsłudze Szpitala), czyli aplikacja wykorzystująca AI w obszarze zamówień publicznych. Jej głównym zadaniem ma być inicjowanie i prowadzenie procesu zakupu towarów i usług na potrzeby placówki, od momentu wygenerowania wniosku po zamieszczenie ogłoszenia na stronie internetowej zamawiającego i analizę zebranych ofert. Produktem końcowym będzie platforma zakupowa, która wyśle zapytania ofertowe, zaproponuje OPZ (opis przedmiotu zamówienia) i SIWZ (specyfikację istotnych warunków zamówienia), tryb postępowania a także oszacuje ryzyka w zakresie możliwych odwołań od decyzji. W odróżnieniu od dotychczasowych prób wykorzystania AI w niektórych etapach procesu, w tym wypadku zastosowanie sztucznej inteligencji ma mieć charakter kompleksowy. Zwycięzca otrzyma wsparcie organizatorów w procesie implementacji innowacyjnej technologii. Będzie ono polegało na pomocy w opracowaniu, wdrożeniu i utrzymaniu rozwiązania przez okres jednego roku.
mObywatel: W 2025 roku mObywatel wejdzie na nowy poziom. Nowe funkcje, jak szybkie zgłoszenie tłuczki czy zastrzeżenie dowodu, a także legitymacje dla określonych grup zawodowych – to tylko część zmian. „Ta aplikacja, rozwijana przez różne rządy, jest powodem do dumy dla Rzeczypospolitej. Chcemy, by Polacy mieli narzędzie, którego zazdrości nam Europa – powiedział wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski w Radiu Zet.
IDA DemoDay 2024: Pierwsze testy operacyjne, oferty zakupu technologii, nowe konsorcja oraz podpisywany term-sheet z inwestorem – to niektóre z sukcesów, jakie przyniosła tegoroczna edycja IDA Bootcamp, podał Polski Fundusz Rozwoju. Zakończona w Warszawie prezentacja 11 innowacyjnych rozwiązań technologicznych podczas IDA DemoDay 2024, zgromadziła przedstawicieli sektora obronnego oraz funduszy inwestycyjnych. To wydarzenie podkreśla rosnącą rolę innowacji dual-use w Polsce, które łączą potrzeby obronności z potencjałem komercyjnym.
Alior Bank: Wprowadził aktualizacje w aplikacji mobilnej. Użytkownicy mogą teraz korzystać z funkcji „Moje sprawy”, umożliwiającej m.in. składanie wniosków czy zadawanie pytań o produkty bezpośrednio z poziomu Alior Mobile. Rozszerzona została także funkcja historii transakcji oraz zintegrowano w jednym miejscu limity płatności.
Veolia: Grupa Veolia Polska ogłosiła start innowacyjnego portalu internetowego ecoista.pl, poświęconego tematyce ochrony środowiska i transformacji energetycznej. Nowa platforma została stworzona z myślą o tym, by stać się wiodącym źródłem informacji i inspiracji dla osób zainteresowanych zrównoważonym rozwojem i ekologią.
Koalicja na rzecz Polskich Innowacji (KPI): Uruchomiła program „Science Leaders Board” (SLB), którego celem jest wzmocnienie widoczności Polski na świecie jako źródła globalnych innowacji. Inicjatywa łączy liderów biznesu z liderami nauki tworząc przestrzeń do współpracy, która wspiera rozwój polskiej nauki oraz technologii. Program został stworzony we współpracy z jednymi z największych inwestorów technologicznych w Polsce, firmami: Intel, Orange, Google, Dell, Ericsson i Flex. kooperacja biznesu i nauki w ramach SLB koncentruje się na takich obszarach, jak: sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe, Big Data, cyberbezpieczeństwo, półprzewodniki, sieci 5G, zrównoważona energia i czyste technologie.
Stormshield: Wskazuje, iż informacja o cyberataku na krakowskie MPK, gdzie głównym celem działania był paraliż operacyjny krakowskiej komunikacji miejskiej, to kolejny podobny przykład w ostatnich latach. „W lutym 2023 roku ofiarą przestępców padł system ŚKUP (Śląska Karta Usług Publicznych). Wykorzystali oni wówczas fakt, iż system bazował na starych rozwiązaniach serwerowych. Te incydenty pokazują jak wielkie jest zagrożenie ze strony przestępców, chcących sparaliżować funkcjonowanie naszego społeczeństwa. Trzeba wierzyć, iż pozytywnym efektem tego rodzaju sytuacji kryzysowych, o ile można w takiej sytuacji mówić o 'pozytywnym efekcie’, będzie refleksja u innych operatorów komunikacji publicznej, przedsiębiorstw wodociągowych czy ciepłowniczych na temat stanu zabezpieczeń. Presja na te systemy rośnie, ponieważ skuteczny atak na nie prowadzić może do chaosu, co jest oczekiwanym efektem” – powiedział Aleksander Kostuch, ekspert bezpieczeństwa IT, inżynier Stormshield.
Plus: Marka Plush razem z Łatwogang wypuszcza limitowany starter, który dostępny będzie w salonach Relay i Inmedio w nakładzie 8 tys. sztuk.
Mieszczanin: Funkcjonalności od simpl.rent, które wspierają proces wynajmu, są dostępne w oprogramowaniu do zarządzania nieruchomościami oferowanym przez firmę. Użytkownicy aplikacji Mieszczanina będą mogli zarządzać procesem weryfikacji najemców, ale przede wszystkim wynajmować swój lokal i monitorować płatności najemcy.
KP Labs: Polska firma specjalizująca się w technologiach sztucznej inteligencji dla sektora kosmicznego, zakończyła proces integracji jednostki przetwarzania danych LeopardISS. System ten, w formie Cube’a, został zaprojektowany do walidacji algorytmów AI w unikalnych warunkach kosmicznych. W listopadzie zakończono wszystkie wymagane procedury, w tym weryfikację kompatybilności z ICE Cubes Facility (ICF). Urządzenie uznano za w pełni zgodne z infrastrukturą ISS i gotowe do pracy na orbicie. Aktualnie LeopardISS znajduje się w ALTEC w Turynie, oczekując na start w ramach misji IGNIS w drugim kwartale 2025 roku.
Poczta Polska: Wybrała firmę Sophus Technology Inc. – lidera w dziedzinie rozwiązań w zakresie projektowania i planowania sieci łańcucha dostaw, aby wesprzeć optymalizację i transformację łańcucha dostaw pocztowych oraz dostosować go do zmieniających się potrzeb klientów.
DXC Technology: Globalny dostawca usług IT oraz SAP, globalny lider w dziedzinie aplikacji dla przedsiębiorstw i sztucznej inteligencji biznesowej, ogłosili nawiązanie nowego partnerstwa w Polsce. Jego celem jest wspieranie lokalnych firm w przyspieszeniu ich modernizacji i transformacji biznesowej. W ramach współpracy, SAP i DXC pomogą klientom rozwijać się w dzisiejszej erze sztucznej inteligencji (AI). Dzięki rozwiązaniom takim, jak DXC Fast RISE dla SAP S/4HANA – pakietowi usług i narzędzi przyspieszających migrację do chmury – firmy będą mogły usprawnić złożone procesy biznesowe, zwiększając skuteczność zarządzania opartego o dokładniejszą informację i uwalniając większą wartości z danych i operacji.
Veeam: Udostępnił nową wersję systemu Veeam Data Platform v12.3. Zapewnia ona firmom ochronę środowiska Entra ID, a dzięki pełnej integracji z Veeam Data Cloud Vault v2 umożliwia natychmiastowy dostęp do bezpiecznej pamięci masowej w chmurze. Do rozwiązania VDP v12.3 wprowadzono narzędzia: Recon Scanner, który zapewnia mechanizm proaktywnej oceny zagrożeń; IoC Tools Scanner, umożliwiający otrzymywanie powiadomień o pojawieniu się na zabezpieczanych urządzeniach tzw. wskaźników włamania; Veeam Threat Hunter, rozszerzający zakres wykrywania uśpionych zagrożeń w kopiach zapasowych.
Google Cloud: Model Veo, stworzony przez Google DeepMind do generowania wideo na podstawie tekstu i obrazów, będzie dostępny w wersji prywatnego podglądu dla użytkowników i użytkowniczek Vertex AI. Dzięki temu będą oni mogli eksperymentować z generowaniem wideo, które dokładnie odpowiada ich kreatywnej wizji, łącząc obrazy referencyjne z opisami tekstowymi. Dodatkowo, od przyszłego tygodnia, model Imagen 3 do generowania fotorealistycznych obrazów będzie dostępny dla wszystkich użytkowników Vertex AI na całym świecie. Obie technologie – Veo i Imagen 3 – oferują szerokie możliwości dla twórców, marketerów i firm w tworzeniu materiałów wideo i wizualnych.
Schneider Electric: Przedstawił założenia swojego projektu z NVIDIA, który będzie wspierał chłodzone cieczą klastry o wysokiej gęstości dla AI o mocy do 132 kW na szafę. Jest on optymalizowany pod kątem chipów GB200 NVL72 i Blackwell od NVIDIA. Dzięki sprawdzonym architekturom oraz odpowiadając na wyzwania związane z wykorzystaniem chłodzenia cieczą na dużą skalę, upraszcza planowanie i wdrażanie. Dodatkowo, Schneider Electric zaprezentował nowy, kompaktowy zasilacz UPS Galaxy VXL o wysokiej gęstości mocy – zaprojektowany do zastosowań opartych na AI, centrów danych oraz instalacji z dużym poborem mocy.
Samsung: Zaprezentował na polskim rynku trzy urządzenia w nowych odsłonach. Są to projektory do kina domowego: The Premiere 9 i The Premiere 7, głośnik wyróżniający się oryginalnym designem, czyli Music Frame WICKED Edition oraz najbardziej luksusowe telewizory Micro LED w nowych rozmiarach: 114, 101, 89 i 76 cali.
F5: Ogłosił premierę BIG-IP Next dla Kubernetes – innowacyjnego rozwiązania dedykowanego dla dostawców usług i przedsiębiorstw, które zmienia sposób zarządzania aplikacjami opartymi na sztucznej inteligencji. W połączeniu z jednostkami NVIDIA BlueField-3 DPU, platforma zapewnia wyjątkową wydajność, bezpieczeństwo i kontrolę, umożliwiając efektywne zarządzanie danymi w dużych infrastrukturach AI.
AVM: Niemiecki producent urządzeń sieciowych, udostępniła aktualizację systemu FRITZ!OS 7.63 dla bramki FRITZ!Smart Gateway, dzięki czemu urządzenie staje się kompatybilna z platformą Matter.
Uber: W Warszawie ruszyła funkcja Uber Teens. Rodzice i opiekunowie mogą zaprosić nastolatków w wieku 16-17 lat do utworzenia specjalnego konta w aplikacji Uber, które umożliwia im samodzielne zamawianie przejazdów taxi. Przejazdy w ramach tej opcji są realizowane jedynie przez najwyżej ocenianych i najbardziej doświadczonych kierowców, a ich opiekunowie mają podgląd trasy w czasie rzeczywistym. Koszt przejazdu pokrywa dorosły właściciel konta. To pierwsza w Polsce oferta tego typu.
Samsung: Startuje z programem, umożliwiającym testowanie interfejsu One UI 7 w wersji beta. Użytkownicy mogę dzięki temu zapoznać się ze wzmożonymi środkami bezpieczeństwa dostępnymi dla urządzeń Galaxy.
Motorola: Dzięki długoletniej współpracy firm Motorola oraz Pantone telefony motorola razr 50 ultra i motorola edge 50 neo będą dostępne w kolorze Mocha Mousse w 2025. Aby podkreślić naturalność, urządzenia w edycji z nowym kolorem roku, mają obudowę z naniesionymi drobinkami kawy.
Źródło: ISBnews