Warszawa, 09.05.2025 (ISBnews/ISBtech) – Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 5-9 maja.
BIZNES I FINANSE: RYNEK
E-commerce: Firmy uwzględnione w BaseLinker Index – wskaźniku kondycji polskiego rynku e-commerce – zwiększyły sprzedaż o 8,2% r/r w kwietniu, powiększając w tym okresie liczbę dokonanych transakcji o 4,9%, a średnią wartość koszyka – o 3,1% r/r do 209 zł, podał twórca wskaźnika – firma BaseLinker.
Cyberbezpieczeństwo: Choć 69% polskich internautów deklaruje, iż wie, czym jest uwierzytelnianie wieloskładnikowe (MFA), tylko 1% faktycznie korzysta z tej metody, wynika z raportu Allegro CERT – interdyscyplinarnego zespołu powołanego w celu podnoszenia poziomu bezpieczeństwa w Allegro. Wciąż dominuje tradycyjne wpisywanie wyłącznie hasła – często współdzielonego, powtarzanego i zapisywanego w przeglądarkach. Nowoczesne rozwiązania, takie jak biometria czy logowanie bez hasła, pozostają niszą, mimo iż oferują wyższy poziom bezpieczeństwa.
System Elixir: Krajowa Izba Rozliczeniowa (KIR) przetworzyła w systemie Elixir 194,71 mln transakcji o łącznej wartości 849,23 mld zł w kwietniu br. W ujęciu rocznym liczba transakcji pozostała na zbliżonym poziomie, a wartość wzrosła o 6%, podała Izba. W systemie Express Elixir, umożliwiającym realizację przelewów natychmiastowych oraz przelewów na numer telefonu (pomiędzy użytkownikami systemu BLIK), w kwietniu br. zrealizowano 52,21 mln transakcji o wartości 26,64 mld zł.
BLIK: Użytkownicy BLIK-a zrealizowali łącznie 665 mln transakcji we wszystkich kanałach w I kw. 2025 r., czyli o 28% więcej r/r,, a wartość wszystkich transakcji BLIK-iem wyniosła 98,9 mld zł, czyli o 34% więcej r/r, poinformowała dyrektorka finansowa Grupy BLIK Katarzyna Matuszczyk. Największą dynamikę wzrostu system odnotował w segmencie płatności zbliżeniowych, gdzie liczba wzrosła o 86% r/r do 72,9 mln operacji.
Usługi cyfrowe: Komitet Stały Rady Ministrów zajmie się projektem uchwały Rady Ministrów w sprawie wyznaczenia koordynatora do spraw usług cyfrowych podczas posiedzenia zaplanowanego na czwartek, 8 maja, podano w porządku obrad tego posiedzenia.
mObywatel: Jedenasta tura pomysłów propozycji regulacyjnych opublikowana na stronach www.sprawdzamy.com obejmuje m.in.: kolejne ułatwienia w aplikacji mObywatel i pakiet uproszczeń medycznych, podała SprawdzaMy – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski.
Usługi cyfrowe: Komisja Europejska (KE) podjęła decyzję o skierowaniu sprawy przeciwko Polsce do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w związku z w związku z niezapewnieniem skutecznego wdrożenia aktu o usługach cyfrowych, podała Komisja. Takie same decyzje podjęto odnośnie Czech, Hiszpanii, Cyprowi i Portugalii.
AI: Rozwój technologii sztucznej inteligencji jako zagrożenie dla pracowników postrzega 27% badanych w Polsce, zaś 25% upatruje w AI szansę, wynika z danych polskiego ClickMeeting. 2,5% badanych twierdzi, iż sztuczna inteligencja zabrała im pracę.
Deep Tech: Ministerstwo Finansów, Polski Fundusz Rozwoju (PFR) i PFR Ventures uruchomiły program PFR Deep Tech z budżetem 600 mln zł, podał PFR Ventures. Strategia programu PFR Deep Tech zakłada, iż środki zostaną alokowane do 3-5 wyspecjalizowanych funduszy VC. Kapitał trafi docelowo do 50-80 projektów rozwijających zaawansowane technologie.
mObywatel: Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy, którego celem jest dalszy rozwój aplikacji mObywatel i poszerzenie jej o kolejne usługi, podało Ministerstwo Cyfryzacji.
AI, ML: Amazon Web Services (AWS) ocenia, iż zainteresowanie rozwiązaniami w zakresie sztucznej inteligencji (AI) i uczenia maszynowego (ML) w Polsce rośnie w bezprecedensowym tempie, poinformował w rozmowie z ISBtech dyrektor ds. architektury w AWS Tomasz Stachlewski. AWS widzi wyraźne sygnały rosnącego zainteresowania technologiami chmurowymi w polskim sektorze publicznym, dodał dyrektor.
Kasyna online: Stowarzyszenie Graj Legalnie wskazuje, iż demonopolizacja kasyna online jest najskuteczniejszym sposobem znaczącego ograniczenia szarej strefy gier hazardowych, poinformował ISBnews prezes Stowarzyszenia Graj Legalnie Zdzisław Kostrubała.
AI: Globalne inwestycje korporacyjne w AI osiągnęły w 2024 r. wartość 252 mld USD, wynika z raportu AI Index Uniwersytetu Stanforda, cytowanego przez Polski Instytut Ekonomiczny (PIE). Oznacza to aż 25-procentowy wzrost wartości względem 2023 r. Rekordowo wysoką wartość osiągnęły natomiast inwestycje prywatne w AI. Stanowiły one największą część całości inwestycji, osiągając wartość niemal 151 mld USD w 2024 r. Zanotowały one 44,5-procentowy wzrost wartości względem 2023 r. oraz przeszło 16-krotny od 2013 r. Sukcesywnie rośnie także wartość prywatnych inwestycji w generatywną AI, których wartość w 2024 r. wyceniono na niemal 34 mld USD, przy wzroście ich wartości względem roku poprzedniego o 18,7 proc. Przekłada się to na 8,5-krotny wzrost wartości prywatnych inwestycji w generatywne AI od 2019 r.
AI: Sztuczna inteligencja ma potencjał na wzmocnienie tempa wzrostu globalnej gospodarki o 15 pkt proc. na przestrzeni najbliższych 10 lat. W praktyce dodałoby to 1 pkt proc. do rocznych stóp wzrostu – na równi z przyrostami z czasów XIX-wiecznej rewolucji przemysłowej, podało PwC. Z badania firmy wynika, iż globalny wzrost napędzany sztuczną inteligencją nie jest całkowicie pewny i zależy od innych czynników niż same ograniczenia techniczne. Do kluczowych elementów zaliczamy również odpowiedzialną implementację oraz pełne zaufanie ze strony administracji, społeczeństwa oraz sektora prywatnego. Analizowane scenariusze charakteryzujące się niższym poziomem zaufania wskazywały, iż światowy wzrost napędzany sztuczną inteligencją wynosi 8 pkt proc., lub w bardziej pesymistycznym wariancie: 1 pkt proc.
Fintech: Dwóch na trzech Polaków przepytanych w ramach Barometru Providenta twierdzi, iż nie spotkało się z terminem fintech, a 23,3% deklaruje, iż choć zna to słowo, nie jest pewne co ono dokładnie oznacza. Jednocześnie 23,4% ankietowanych nie korzystało z żadnej z technologicznych usług finansowych wymienionych w badaniu. Niemal 3/4 (72,5%) respondentów Barometru Providenta korzysta z płatności mobilnych takich jak BLIK, Google Pay czy Apple Pay. Te usługi fintechowe najpopularniejsze są wśród badanych w wieku 25-34 lata (wśród przedstawicieli tej grupy korzysta z nich 86,3%) oraz 18-24 lata (85,4%). Jednocześnie z płatności mobilnych chętnie korzystają także seniorzy – 58,2% respondentów 65+ twierdzi, iż płaci w ten sposób.
Data center: Bezpieczeństwo przetwarzanych danych, rozwój infrastruktury pod usługi chmurowe oraz wdrażanie rozwiązań hybrydowych to najważniejsze kierunki inwestycji obiektów data center w Polsce, wynika z badania firmy Kingston. Respondenci wskazali również na rzeczywisty – w tej chwili ograniczony – poziom wykorzystania AI w polskich centrach danych. W badaniu zidentyfikowane zostały najważniejsze wyzwania, z którymi mierzy się rynek data center w Polsce. Wśród nich znalazły się m.in.: rosnące koszty energii, potrzeba modernizacji infrastruktury, wdrażanie przepisów związanych z cyberbezpieczeństwem, takich jak dyrektywa NIS2.
AI: Generatywna sztuczna inteligencja znajduje się w czołówce innowacji w sektorze ochrony zdrowia i nauk przyrodniczych (life sciences), co potwierdzają wyniki globalnego badania przeprowadzonego przez Coleman Parkes Research we współpracy z SAS wśród decydentów odpowiedzialnych za rozwój strategii technologicznych w tych sektorach. Badanie pokazuje, iż liderzy sektora zdrowia widzą w tej technologii potencjał transformacyjny. Są oni też optymistycznie nastawieni do zastosowań generatywnej AI w zakresie wspierania i rozwijania pracy lekarzy, badaczy i innych pracowników ochrony zdrowia: 46% z nich korzysta w tej chwili z GenAI. Średnia dla wszystkich badanych sektorów wynosi 54%; łącznie 95% ankietowanych korzysta lub planuje ją wdrożyć w ciągu najbliższych dwóch lat; 87% planuje zainwestować w generatywną AI w następnym roku , a 92% z nich ma już wydzielony budżet na ten cel. W organizacjach, które już wdrożyły generatywną AI, najbardziej wymiernym rezultatem jest wydajność przetwarzania dużych zbiorów danych (89%). Drugie miejsce zajmuje zarządzanie ryzykiem i zapewnienie zgodności z regulacjami (88%). “Unikalne wyzwania i zróżnicowane możliwości sektora opieki zdrowotnej wymagają szczególnego uwzględnienia kwestii regulacyjnych i zgodności, wrażliwości danych, interoperacyjności i stronniczości algorytmów sztucznej inteligencji. Przewiduje się, iż popularyzacja generatywnej AI w opiece zdrowotnej pozwoli gwałtownie nadrobić istniejące zaległości, gdy tylko branża zajmie się tymi ograniczeniami” – powiedziała Alyssa Farrell, global health and life industry marketing dDirector w SAS.
Cyberbezpieczeństwo: W I kwartale 2025 roku cyberprzestępcy nie próżnowali, a ich ulubionym narzędziem był phishing. Microsoft – według danych firmy Check Point Research – po raz kolejny znalazł się na szczycie listy marek, pod które najczęściej podszywają się cyberprzestępcy. Kolejną, ulubioną marką cyberprzestępców jest Mastercard, który w zestawieniu pojawił się po raz pierwszy od trzeciego kwartału 2023 roku. W Polsce oszuści wykorzystywali m.in. wizerunki Nazwa.pl oraz Przelewy24. W I kwartale 2025 roku najczęściej podszywano się pod marki z sektora technologicznego, mediów społecznościowych i handlu detalicznego, a Microsoft utrzymał pozycję najczęściej wykorzystywanej marki. Z analiz Check Point Research wynika, iż logo amerykańskiego potentata technologicznego obecne było w ponad 1/3 wszystkich kampanii phishingowych. Google awansowało na drugie miejsce z wynikiem 12%, a Apple utrzymało pozycję w pierwszej trójce z 8% obecnością. W lutym odnotowano wzmożoną kampanię phishingową skierowaną przeciwko użytkownikom kart płatniczych Mastercard. Oszuści stworzyli fałszywe strony internetowe, które łudząco przypominały oficjalną witrynę Mastercard, aby wyłudzić dane finansowe – w tym numery kart kredytowych i kody CVV. Atak skupiał się głównie na użytkownikach w Japonii. “Ataki phishingowe wykorzystujące znane marki przez cały czas stanowią jedno z głównych zagrożeń. Powrót Mastercard do czołówki rankingu pokazuje, jak chętnie oszuści podszywają się pod usługi płatnicze. Użytkownicy muszą zachować szczególną ostrożność, zwłaszcza w przypadku usług wymagających podania wrażliwych danych finansowych” – powiedział Omer Dembinsky, menedżer ds. badań danych w Check Point Software.
IoT: Wydatki firm w Polsce na rozwiązania z zakresu rynku IoT (ang. Internet of Things, sieć połączonych ze sobą urządzeń, które komunikują się między sobą lub z chmurą) wzrosły w 2024 roku o 14% r/r, wynika z raportu “Rynek internetu rzeczy 2025. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2025-2030” przygotowanego przez PMR Market Experts. Choć dynamika wzrostu osłabła względem poprzednich lat, rynek przez cały czas rozwija się w stabilnym tempie. Wśród udziałowców, wyróżnia się sektor ochrony zdrowia, który odnotował najwyższy wzrost wydatków – 22% r/r. W 2024 roku wartość rynku internetu rzeczy w Polsce wzrosła o 14% w porównaniu do 2023 roku. To wynik słabszy niż w latach wcześniejszych – w 2022 i 2023 roku dynamika przekraczała 20%. Najmocniejsze spowolnienie odnotowano w sektorze publicznym, gdzie nastąpił wyraźny spadek wartości udzielanych zamówień publicznych – w 2024 roku wzrost wydatków wyniósł 6% w porównaniu do 2023 roku, podczas gdy rok wcześniej sięgał 23%. Ten segment odpowiada za około 25% całkowitej wartości rynku. Na przeciwnym biegunie znalazła się ochrona zdrowia, gdzie w 2024 roku dynamika inwestycji sięgnęła 22% r/r. “Sektor ochrony zdrowia stał się niekwestionowanym liderem wdrożeń IoT w Polsce w 2024 roku. Zaawansowane rozwiązania z zakresu IoMT, takie jak zdalne monitorowanie pacjentów czy integracja z systemami zarządzania placówkami, są dziś wdrażane szerzej niż w jakiejkolwiek innej branży” – powiedział Patryk Gawłowicz, analityk rynku ICT w PMR Market Experts.
Cyfryzacja: 77% respondentów dostrzega w cyfrowym zarządzaniu informacjami szansę na odciążenie działów HR i uwolnienie ich zasobów do działań o większym znaczeniu strategicznym, wynika z badania Iron Mountain. Z drugiej strony, 31% organizacji przyznaje, iż wrażliwe dane pracownicze mogłyby być lepiej chronione, co pokazuje, iż kwestia bezpieczeństwa przez cały czas pozostaje istotnym czynnikiem w procesie transformacji.
Cyberbezpieczeństwo: Liczba publicznie ujawnionych ofiar ataków ransomware na całym świecie w I kw. wzrosła o 126% r/r, osiągając najwyższy poziom w historii, wynika z raportu Check Point Software Technologies. Wśród poszkodowanych w atakach dla okupu znalazły się również polskie przedsiębiorstwa i instytucje publiczne. Z analiz eksperckich wynika, iż za największe zagrożenie stworzyła grupa Cl0p, która po wykorzystaniu nieznanych wcześniej luk w systemach transferu plików Cleo (Harmony, VLTrader, LexiCom) ujawniła dane ponad niemal 400 ofiar. kilka mniej szkód (228 ofiar) wyrządziła RansomHub, błyskawicznie przejmując schedę po rozbitym w 2024 roku LockBicie. Powstała w lutym 2024 roku grupa wyróżniła się agresywną strategią rekrutacji partnerów (afiliantów), kładąc szczególny nacisk na korzystny model podziału zysków. “Wzrost liczby ataków ransomware o 126% to coś więcej niż tylko statystyka – to wyraźny sygnał. Oznacza on inteligentniejsze, szybsze i trudniejsze do wykrycia kampanie oraz działania grup, które próbują manipulować naszym sposobem myślenia. Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, fałszywe zgłoszenia ofiar oraz taktyki dostosowane do poszczególnych regionów sprawiają, iż organizacje muszą wyjść poza reaktywne podejście do obrony i postawić na bezpieczeństwo oparte na prewencji i analizie wywiadowczej” – uważa Sergey Shykevich, menedżer zespołu Threat Intelligence w Check Point Software. Podobnie jak w poprzednich latach, w Stanach Zjednoczonych realizowana jest mniej więcej połowa ataków dla okupu. W Polsce grupy ransomware również są coraz bardziej aktywne. Na początku 2025 roku grupa hakerska Funksec zaczęła publikować dane uzyskane w wyniku grudniowego ataku na sklepbaterie.pl. W tym samym czasie zaatakowana została firma EuroCert oraz Zakład Usług Komunalnych w Szczecinie, a także Powiatowy Urząd Pracy w Bartoszycach, który padł ofiarą grupy RansomHub. W marcu 2025 r. zaatakowany został szpital MSWiA w Krakowie. Wstrzymane zostały przyjęcia na Oddział Neurologii, a większa część szpitala czasowo funkcjonowała bez cyfrowej administracji. Już w kwietniu dowiedzieliśmy się z kolei o ataku na sklepy Smyk. W wyniku cyberataku ucierpiały pliki zawierające dane osobowe klientów (głównie z procesów reklamacji i zwrotów), dane pracowników oraz informacje o kontrahentach i partnerach biznesowych.
Cyberbezpieczeństwo: 73% liderów ds. bezpieczeństwa przyznało, iż doświadczyło incydentów z powodu tzw. “niewidzialnych” zasobów – których liczba eksplodowała wraz z rozwojem generatywnej AI i urządzeń IoT, wynika z danych Trend Micro. 91% respondentów wiąże dziś zarządzanie powierzchnią ataku bezpośrednio z ryzykiem biznesowym – a mimo to, większość firm nie posiada dedykowanych narzędzi ani procesów do jego kontroli.
Cyberbezpieczeństwo: Komisja Europejska przyjęła Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Wprowadza ono pierwsze w UE jednoznaczne wymagania dotyczące cyberbezpieczeństwa maszyn i systemów przemysłowych. Firmy działające na terenie Unii muszą dostosować się do nowych standardów przed 1 stycznia 2027 roku. Z opublikowanego przez Fortinet raportu State of OT Cybersecurity 2024 wynika, że: 73% firm przemysłowych doświadczyło cyfrowego incydentu w 2024 roku; 31 proc. przedsiębiorstw stało się ofiarami ponad sześciu naruszeń bezpieczeństwa; w przypadku 56 proc. podmiotów odnotowano ataki typu ransomware; ponad połowa firm odnotowała w wyniku ataku spadek produktywności i utratę krytycznych danych. “Regulacja ta stanowi najważniejszy element w szerszej strategii UE dotyczącej odporności cyfrowej i bezpieczeństwa łańcuchów dostaw. Wraz z Ustawą o cyberodporności (Cyber Resilience Act) zapewnia spójne podejście do zarządzania ryzykiem w produktach cyfrowych – od fazy projektowania, przez eksploatację, po późniejsze aktualizacje” – wyjaśnia Robert Dąbrowski, szef zespołu inżynierów Fortinet w Polsce.
Cyberbezpieczeństwo: 85% pracy wykonuje się w przeglądarkach, co wiąże się z ryzykiem wycieku danych i lukami w monitoringu. Badania Palo Alto Networks wykazały, iż aż 44% incydentów bezpieczeństwa wynikała ze złośliwych działań rozpoczętych w przeglądarkach pracowników – chodzi o phishing, nadużycia przekierowań URL czy pobieranie złośliwego oprogramowania. “Bezpieczne przeglądarki są absolutnie niezbędne we współczesnym środowisku pracy, które coraz częściej przyjmuje formę zdalną, opartą na chmurze i silnie zależną od danych. Ta zmiana wymaga ujednoliconego, nowoczesnego podejścia do bezpieczeństwa – bezpiecznej przeglądarki natywnie zintegrowanej z SASE, która w wyjątkowy sposób chroni produktywność, zapewnia zwiększoną odporność i robi to przy zachowaniu pełnej wygody użytkownika. To sprawia, iż jest ona najlepszym wyborem do ochrony dzisiejszych dynamicznych środowisk pracy” – powiedział Anand Oswal, wiceprezes senior i dyrektor generalny ds. bezpieczeństwa sieci w Palo Alto Networks.
Elektronika użytkowa: 79% użytkowników uważa inteligentne urządzenia za pomocne w utrzymaniu regularności ćwiczeń, a 39% Polaków korzysta z aplikacji do rejestrowania aktywności fizycznej, wynika z badania Huawei CBG Polska. Wśród najbardziej cenionych funkcji znajdują się: monitorowanie spalonych kalorii (73%), śledzenie postępów (48%), kontrola zdrowia (52%). Dla wielu użytkowników kluczową rolę odgrywają także funkcje planowania treningów (28%) oraz gotowe plany opracowane przez specjalistów (23%), które ułatwiają dostosowanie aktywności fizycznej do codziennego harmonogramu. Część użytkowników (21%) decyduje się również na płatne subskrypcje, które otwierają drzwi do jeszcze bardziej zaawansowanych możliwości. Wśród nich najchętniej wybierane są ocena postępów treningowych (49%), muzyka relaksacyjna (42%), profesjonalne plany treningowe, szczegółowa analiza wyników (37%) oraz wirtualne treningi prowadzone przez znane osoby (33%).
Rynek TV: Wyniki oglądalności w kwietniu: Grupa Polsat 22,3% (+0,1p.p. r/r), w tym kanał główny 7,6% (+0,2p.p. r/r) – Grupa Discovery 21,6% (-2,6p.p.) – Grupa TVP 15,9% (-0,2p.p.) – WP TV 0,64% (+0,02p.p.).
AI: 96% organizacji wdraża w tej chwili modele AI, podczas gdy w 2023 roku było ich 25%, wynika z raportu branżowego F5 “State of Application Strategy”. Liderzy IT coraz częściej powierzają sztucznej inteligencji nie tylko proste zadania, ale także te krytyczne dla działalności firmy: od zarządzania ruchem po optymalizację kosztów. W raporcie ponad 650 managerów IT z całego świata podzieliło się swoimi spostrzeżeniami na temat branży. Prawie trzy czwarte z nich (72%) stwierdziło, iż chce wykorzystać sztuczną inteligencję do optymalizacji wydajności aplikacji, a 59% popiera użycie AI zarówno do optymalizacji kosztów, jak i do zarządzania bezpieczeństwem, automatycznie ograniczając luki w zabezpieczeniach typu zero-day.
BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI
Gamivo: Wprowadziła opcję zakupu bez konieczności logowania, a wraz z nową funkcjonalnością klienci zyskują możliwość przeprowadzenia transakcji w kilku kliknięciach. Rozwój platformy o nowe opcje i produkty to istotna część planu Gamivo realizowanego w 2025 roku. “Wprowadzenie zakupu bez potrzeby zakładania konta to odpowiedź na rynkowe trendy i oczekiwania klientów. Nowa funkcjonalność stanowi kolejny krok w naturalnej drodze rozwoju technologicznego naszej platformy. Równocześnie wciąż poszerzamy ofertę produktową, w tym cieszącą się dużą popularnością kategorię gier mobilnych (Direct Top-Up)” – powiedział prezes Gamivo Mateusz Śmieżewski, cytowany w komunikacie.
One2Tribe: Zakłada w zaktualizowanej strategii m.in. skrócenie cyklu sprzedaży Enterprise, dalszą automatyzację obsługi micro-influencerów oraz ekspansję zagraniczną, zwłaszcza na rynek francuski, podała spółka. Celem jest wzrost Grupy (liczba klientów, przychody, EBITDA, zysk netto) przekraczający 30% r/r. One2tribe w kolejnych latach rozważa pozyskanie dodatkowego finansowania.
Waymo: Firma działająca w obszarze autonomicznej mobilności będzie rozwijać zespół inżynieryjny w Warszawie, podało Google. Biuro Waymo zlokalizowane jest w należącym do Google kompleksie biurowym The Warsaw HUB.
Asbis: Oczekuje kontynuacji tendencji wzrostowej sprzedaży i powrotu do wzrostu poziomu marży brutto na sprzedaży w dalszej części bieżącego roku, poinformował dyrektor ds. finansowych Marios Christou.
Asbis: Odnotował 7,38 mln USD skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2025 r. wobec 14,07 mln USD zysku rok wcześniej, podała spółka.
Grupa Fabrity: Spodziewa się niewielkiej poprawy koniunktury na swoich rynkach, poinformował prezes Tomasz Burczyński. Ocenił on też, iż w tym roku klienci będą bardziej świadomi w kwestii sztucznej inteligencji (AI) i będą oczekiwać konkretnych i skutecznych jej wdrożeń w swoje procesy biznesowe.
Grupa Fabrity: Ocenia, iż jest “na dobrym kursie” w kontekście realizacji strategii do 2026 r. i nie uważa, by trzeba było weryfikować cele w zakresie średniorocznego wzrostu, poinformowali członkowie zarządu.
Komputronik: Podpisał dwie umowy faktoringowe z KUKE Finance, które zapewnią spółce 60 mln zł finansowania, podał Komputronik. Podkreślił, iż faktoring odwrotny jest pierwszą od sanacji umową spółki na finansowanie z ryzykiem.
Vigo Photonics: Ocenia, iż realne jest zawarcie dużych umów na matryce (podobnych do niedawnej umowy z PCO) z klientami zagranicznymi w latach 2025-2026, poinformował członek zarządu Łukasz Piekarski.
Vigo Photonics: Chce wypracować w tym roku zysk netto (ewentualnie w ujęciu skorygowanego zysku netto o koszty prac badawczych) oraz wzrost przychodów r/r, poinformował członek zarządu Łukasz Piekarski.
Sonel: Rada nadzorcza powołała trzyosobowy zarząd spółki w składzie: Tomasz Wiśniewski – prezes zarządu, Tomasz Hodij – wiceprezes ds. finansowych i korporacyjnych, Piotr Saciuk – wiceprezes ds. handlowych i nadzoru nad spółkami, podał Sonel. Wspólna trzyletnia kadencja rozpocznie się z dniem odbycia ZWZ akcjonariuszy zatwierdzającego sprawozdanie za 2024 r. i upłynie z dniem odbycia ZWZ zatwierdzającego sprawozdanie za rok 2027.
ATM Grupa: Chce mocno rozwijać się w kierunku produkcji treści. W obliczu dużego wzrostu kosztów produkcji treści, będzie szukać modeli, które będą pozwalały na zbieranie finansowania od kilku nadawców. Chce również rozwijać udostępnianie swoich treści w formie licencji, poinformował prezes Andrzej Muszyński. Perspektywy rozwoju segmentu produkcji treści w tym roku ocenił jako bardzo dobre.
Ailleron: Rafał Styczeń – wieloletni prezes zarządu Aillerona – ogłosił zamiar przyszłej rezygnacji z pełnienia funkcji oraz objęcia stanowiska przewodniczącego rady nadzorczej spółki, podał Ailleron. Jednocześnie Styczeń jako główny akcjonariusz wraz z radą nadzorczą ustalili zamiar wyboru Sławomira Soszyńskiego na stanowisko prezesa zarządu.
mPay: Liczba użytkowników aplikacji mPay wynosiła 1,777 mln na 30 kwietnia 2025 r., co oznacza wzrost o 16,1% r/r, podała spółka. W stosunku do poprzedniego miesiąca liczba kont wzrosła o 18 tys.
Beyond.pl: Uruchomił w swoim kampusie data center w Poznaniu wyspecjalizowane centrum badawczo-rozwojowe sztucznej inteligencji – Fabrykę AI, podała firma.
Cisco: Pracuje nad technologiami, które mogą przyspieszyć rozwój obliczeń kwantowych i zmienić sposób, w jaki wyobrażamy sobie przyszłość sieci. Właśnie ogłoszono dwa osiągnięcia: Cisco Quantum Network Entanglement Chip – prototyp chipu, który umożliwia skalowanie sieci kwantowych oraz łączenie procesorów kwantowych, otwierając drogę do ich praktycznego wykorzystania w realnych aplikacjach; Cisco Quantum Labs – nowo otwarte laboratorium badawcze w Santa Monica (Kalifornia), gdzie naukowcy i inżynierowie rozwijają technologie potrzebne do działania sieci kwantowych przyszłości.
Endeavor Poland: Dariusz Żuk, założyciel funduszu AIP Seed, oraz Sylwester Janik, partner zarządzający w Cogito Capital Partners, dołączyli do Rady Endeavor Poland. Będą wspierać fundację w działaniach na rzecz polskich przedsiębiorców o wysokim potencjale, pomagając im rozwijać się na rynkach globalnych.
Emitel: Rada nadzorcza powołała do zarząduJarosława Helmana, który obejmie stanowisko członka zarządu odpowiedzialnego za sprzedaż oraz funkcję dyrektora Pionu Sprzedaży. JarosławHelman zastąpi MaciejaStaszaka, który z przyczyn osobistych złożył rezygnację z funkcji wiceprezesa i członka zarządu Emitel.
Microsoft: Brad Smith, wiceprezes i prezydent, podczas globalnej konferencji Atlantic Council, ogłosił nowe europejskie zobowiązania cyfrowe. Obejmują one operacje w centrach danych w 16 krajach oraz zobowiązanie do zapewnienia odporności cyfrowej. Microsoft podał, że: pomoże zbudować szeroki ekosystem sztucznej inteligencji i chmury obliczeniowej w całej Europie; będzie stać na straży odporności cyfrowej Europy choćby w warunkach niestabilności geopolitycznej; będzie przez cały czas chronić prywatność danych europejskich; zawsze będzie pomagać w ochronie i obronie bezpieczeństwa cybernetycznego Europy; przyczyni się do wzmocnienia konkurencyjności gospodarczej Europy, w tym w zakresie otwartego oprogramowania.
Loando Group: Po kilku latach nieobecności część międzynarodowej grupy Clar ponownie uruchamia działalność na rynku rumuńskim, wracając z nową platformą loando.ro. Powrót na ten rynek to realizacja strategii ekspansji grupy Clar w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, za którą odpowiedzialni są Maciej Suwik i Tymon Zastrzeżyński.
P4: Operator sieci Play dokonał dobrowolnej częściowej przedterminowej spłaty umowy kredytu w kwocie 478 mln zł. W efekcie kwota umowy kredytu pozostająca do spłaty wynosi 2,52 mld zł.
Zalando: Wartość sprzedaży brutto (GMV) w I kwartale zwiększyła się o 6,5% do 3,5 mld euro, a przychody wzrosły o 7,9% do 2,4 mld euro. Skorygowany EBIT wyniósł 46,7 mln euro, co oznacza wzrost marży o 0,7 pkt proc. do 1,9%. Wzrost w segmencie B2C napędzany był najwyższą dotychczas liczbą 52,4 mln aktywnych klientów, udanymi wyprzedażami na koniec sezonu oraz obiecującym początkiem sezonu wiosna/lato. Przychody w segmencie B2B wzrosły o 11,6%, głównie dzięki usługom ZEOS. Całoroczna prognoza na rok 2025 potwierdzona.
Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji: Do Izby dołączyły trzy nowe firmy – Fixmap, SafeKiddo oraz Internet Stars.
GIEŁDA, EMISJE, M&A
Answear.com: Akcjonariusze przyjęli program motywacyjny na lata 2025-2027, zakładający wydawanie nowych akcji osobom uprawnionym, pod warunkiem wypracowania przez spółkę co najmniej 80% wyników EBITDA, ustalonych na kolejne lata na poziomach odpowiednio: 80 mln zł w 2025 r., 100 mln zł w 2026 r. i 120 mln zł w 2027 r., podano w uchwałach ZWZ.
Shoper: Zwyczajne walne zgromadzenie postanowiło przeznaczyć 28,98 mln zł z zysku netto za ub.r. na dywidendę, co oznacza wypłatę 1,03 zł na akcję, podała spółka.
Vercom: Akcjonariusze zdecydowali podczas walnego zgromadzenia o przeznaczeniu 44,99 mln zł z zysku netto za rok 2024 r., wynoszącego 62,96 mln zł, na dywidendę, co oznacza wypłatę 2,03 na akcję, podała spółka. ZWZ ustaliło dzień dywidendy na 20 maja oraz termin wypłaty dywidendy na 22 maja.
Grupa Symfonia: Przejęła inEwi – firmę specjalizująca się w ewidencji czasu pracy, planowaniu grafików oraz elektronicznym obiegu dokumentów, podała spółka.
Fabrity: Zarekomendowało wypłacenie łącznie 8,51 mln zł tytułem dywidendy za 2024 rok, w tym 2,95 mln zł (1,3 zł na akcję) zaliczki dywidendowej, wypłaconej w listopadzie, oraz 5,56 mln zł (2 zł na akcję) dodatkowo, podała spółka. Ponadto spółka proponuje wypłatę warunkowej dywidendy w wysokości 2,78 mln zł (1 zł na akcję).
Baseig: Polski startup z branży AI-commerce planuje przeprowadzenie oferty publicznej, której celem jest pozyskanie kapitału na rozwój technologii, ekspansję międzynarodową i budowę nowych marek oraz planuje debiut na rynku NewConnect w 2025 r., podała spółka.
RKKVC: Polska grupa inwestycyjna RKKVC wzięła strategiczny udział w zamknięciu rundy seed amerykańskiej spółki Union Technologies na 50 mln USD, podał RKKVC.
Rheinmetall, ICEYE: Firmy zamierzają uruchomić spółkę joint venture, której zadaniem będzie produkcja satelitów. “Dążymy do tego, żeby ICEYE był głównym dostawcą kluczowej infrastruktury dla działań ISR (wywiadu, obserwacji i rozpoznania) państw europejskich i ich sojuszników. Z satysfakcją pogłębiamy strategiczną współpracę z firmą Rheinmetall w ramach inicjatywy joint venture. Ta kooperacja wzmocni nasze zaangażowanie w rozwój technologii kosmicznych na potrzeby globalnych rynków w sektorze obronnym i w zapewnienie suwerenności obronnej Europy” – powiedział Rafał Modrzewski, CEO i współzałożyciel ICEYE.
PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE
The Farm 51 Group: Otrzymał decyzję o przyznaniu dofinansowania w wysokości ponad 2,1 mln zł na realizację projektu badawczo-rozwojowego, podała spółka. Jego celem jest stworzenie zaawansowanego środowiska symulacyjnego dla bezzałogowych statków latających (dronów) działających w warunkach walki radioelektronicznej. Całkowity koszt projektu szacowany jest na ponad 4,3 mln zł.
yarrl: Podpisał umowę ramową z Centrum e-Zdrowia i została jednym z wykonawców mogących wspierać rozwój systemu e-zdrowie w ramach obszaru 1 – rozwój/development, którego wartość szacowana jest na 186,7 mln zł brutto, podała yarrl.
Shoper: Nawiązał współpracę z Polskimi ePłatnościami (PeP), w celu zapewnienie sprzedawcom korzystającym z platformy Shoper dostęp do bezpiecznych płatności w sprzedaży stacjonarnej, podały spółki.
PZU: Powszechny Zakład Ubezpieczeń (PZU) został partnerem udziału polskiego, otwartego modelu językowego Bielik.AI w światowym finale konkursu Spotlight AI 2025 w Paryżu, podała spółka. Dzięki wsparciu PZU Bielik.AI ma możliwość zaprezentować się międzynarodowej społeczności AI i uczynić kolejny krok w kierunku projektu o światowym zasięgu, podkreślono. Ubezpieczyciel deklaruje, iż wsparcie dla Bielika wpisuje się w jego cel demokratyzacji sztucznej inteligencji.
Ścieżka SMART: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) ogłosiło nabór “Ścieżka SMART – Projekty realizowane w konsorcjach”, finansowany z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki, podało NCBR. Na wsparcie przedsiębiorstw i jednostek naukowych w rozwijaniu ich zdolności badawczych i wykorzystywaniu zaawansowanych technologii instytucja przeznaczy miliard złotych. Nabór wniosków o dofinansowanie projektów rozpocznie się 1 lipca, a zakończy 30 września 2025 r.
Biedronka: W ramach współpracy Biedronki i DHL eCommerce Polska zamontowano do tej pory automaty paczkowe DHL BOX 24/7 przy ponad 1 500 sklepach sieci, co oznacza, iż można z nich korzystać niemal przy co drugim sklepie Biedronka, podała sieć.
Grupa InPost: Została wyróżniona w nowej edycji rankingu BrandZ TOP50 Francja. Mondial Relay zajął 45. miejsce pośród największych francuskich marek. Według rankingu, Mondial Relay został wyceniony na 1 050 mln USD. Tegoroczna edycja klasyfikacji BrandZ TOP50 Francja oszacowała łączną wartość 50 najbardziej wpływowych francuskich marek na 506 mld USD, co oznacza wzrost o 20% w porównaniu do poprzedniego raportu z 2023 roku. Kantar BrandZ dostrzegł, iż Mondial Relay wzmocnił swoją pozycję na rynku dzięki rozbudowie sieci, wprowadzeniu nowych usług oraz skoncentrowaniu się na poprawie jakości, co przełożyło się na wzrost zaufania klientów. Ponadto, doceniono podejmowane inicjatywy na rzecz zaangażowania społeczności lokalnej i zrównoważonego rozwoju. Z danych Kantar BrandZ wynika też, iż Mondial Relay uzyskał ponadprzeciętne wyniki w obszarze zaufania i realizacji misji – czynnikach kluczowych przy wyborze usług logistycznych.
BNXT: Podpisała list intencyjny z HoppaCard – partnerstwo dotyczy wdrażania nowoczesnych rozwiązań płatniczych, w tym integracji rachunków i wirtualnych kart z aplikacją BNXT. Celem współpracy jest rozwój funkcji finansowych w aplikacji BNXT, które zapewnią użytkownikom szybki, bezpieczny i wygodny dostęp do płatności bez konieczności korzystania z zewnętrznych usług bankowych.
KIG: Krajowa Izba Gospodarcza przygotowała intuicyjną i w pełni cyfrową platformę do wnioskowania o niepreferencyjne świadectwa pochodzenia: co.kig.pl. Wprowadzenie cyfrowych świadectw minimalizuje papierowy obieg dokumentów, przyczyniając się do bardziej ekologicznego i efektywnego zarządzania dokumentacją. W przypadku wymogu ze strony zagranicznego kontrahenta, przedsiębiorca ma możliwość otrzymania świadectwa w wersji papierowej.
RTV Euro AGD: 7 maja w Parku Handlowym Multibox otwarty został kolejny salon sieci RTV Euro AGD w Głogowie. Sieć RTV Euro AGD posiada w tej chwili ponad 340 punktów w Polsce. Sala sprzedaży tego lokalu ma powierzchnię 400m2.
Inea: Od 5 maja br. do sprzedaży w Inea trafił dostęp do serwisu streamingowego Canal+. Daje on możliwość oglądania do 41 kanałów na żywo online. Oprócz sportowych wrażeń, klienci zyskują dostęp oferty filmowo-serialowej. Dostęp do serwisu streamingowego Canal+ mogą wykupić zarówno nowi, jak i obecni klienci. Usługa działa na terenie całej Unii Europejskiej.
Asbis: Na mocy umowy podpisanej z Bang & Olufsen, Grupa otworzyła kolejny salon tej marki na jednym ze swoich rynków – w stolicy Gruzji, Tbilisi. w tej chwili Asbis zarządza sześcioma salonami oferującymi produkty Bang & Olufsen zlokalizowanymi na Cyprze, w RPA oraz nowo otwartym salonem w Gruzji. Koleje salony zostaną oficjalnie otwarte we Włoszech oraz w USA jeszcze w tym roku. Umowa o współpracy z Bang & Olufsen została podpisana w 2020 r. i w tej chwili obejmuje Europę, kraje Wspólnoty Niepodległych Państw, z wyłączeniem Rosji oraz Afrykę i USA.
Cisco i ServiceNow: Ogłosiły zacieśnienie strategicznej współpracy, której celem jest wsparcie firm we wdrażaniu i skalowaniu rozwiązań AI w sposób bezpieczny, zgodny z regulacjami i efektywny. Kluczowym elementem partnerstwa jest planowana integracja Cisco AI Defense z rozwiązaniami ServiceNow Security Operations (SecOps), która pozwoli klientom lepiej zarządzać ryzykiem związanym ze sztuczną inteligencją i usprawnić nadzór nad jej zastosowaniami w organizacji.
Genetec: Ogłosił wprowadzenie wtyczki AutoVu ALPR Analysis Reports – zaawansowanego narzędzia śledczego, które rozszerza możliwości poszukiwań kryminalistycznych opartych na rozpoznawaniu tablic rejestracyjnych (ALPR) w systemie Genetec Security Center.
Dreame Technology: Wprowadza na polski rynek zaawansowany robot sprzątający L40s Pro Ultra. Urządzenie wyróżnia się wysoką siłą ssania 19.000 Pa, wyposażone jest w innowacyjny system HyperStream Detangling DuoBrush oraz zaawansowane technologie nawigacji. Ten inteligentny pomocnik domowy skutecznie wykrywa przeszkody, oferując kompleksowe rozwiązanie dla osób ceniących czystość i wygodę.
World: Sam Altman i Alex Blania, założyciele sieci, podczas ostatniej konferencji w San Francisco ogłosili kilka nowości związanych z projektem. Po debiucie w Europie (w tym w Polsce), Azji, Ameryce Płd. i Afryce, World Network debiutuje w Stanach Zjednoczonych. Ponadto ogłoszono także serię partnerstw, z których skorzystać będą mogli wszyscy członkowie sieci, m.in.: Visa – powstanie karta płatnicza World x Visa, dzięki której środkami zgromadzonymi w aplikacji będzie można płacić w jednym ze 150 mln punktów stacjonarnych oraz w internecie; Tinder – użytkownicy platformy randkowej będą mieli pewność, iż rozmawiają z prawdziwym człowiekiem 18+; Razer – rozwinięcie dotychczasowej współpracy z kluczowym graczem na rynku gamingu.
Lagardère Travel Retail: Aplikacja Kameleon, multibrandowy program lojalnościowyw Polsce, dostępna jest w nowej wersji z ulepszonym interfejsem, szybszą rejestracją oraz dostępem do nowych spersonalizowanych ofert.
UiPath: Lider w dziedzinie automatyzacji agentowej, uruchomił platformę nowej generacji UiPath Platform for Agentic Automation. To platforma zaprojektowana w celu ujednolicenia agentów AI, robotów i ludzi w jednym, inteligentnym systemie. Dzięki otwartej i bezpiecznej orkiestracji, platforma przekształca przepływy pracy, umożliwiając tworzenie, wdrażanie i zarządzanie agentami AI.
Mercedes-Benz: Disney+, usługa strumieniowego przesyłania wideo od The Walt Disney Company, trafi w tym roku do klientów firmy. Użytkownicy Klasy E, CLE, GLC oraz Klasy C (od roku modelowego 2024/1) w ponad 40 krajach mogą teraz cieszyć się intuicyjnym dostępem do Disney+ bezpośrednio z systemu informacyjno-rozrywkowego MBUX.
OANDA TMS Brokers: Poszerza swoją ofertę inwestycyjną o fundusze ETF (Exchange Traded Funds). Dzięki temu klienci firmy uzyskują jeszcze więcej możliwości efektywnej dywersyfikacji portfela inwestycyjnego. “ETF-y stanowią najpopularniejszy instrument pasywnego inwestowania, a zarazem alternatywne, tańsze rozwiązanie w stosunku do standardowych funduszy inwestycyjnych. Dzięki temu oferujemy naszym klientom dostęp do globalnych rynków w prosty i kosztowo efektywny sposób” – powiedział Marcin Niewiadomski, prezes OANDA TMS, dyrektor zarządzający OANDA na Europę.
Comp, ReVend: Nawiązały współpracę, wspólnie oferując detalistom kompleksowe, gotowe do wdrożenia rozwiązanie – obejmujące zarówno infrastrukturę sprzętową, jak i systemy sprzedaży oraz narzędzia analityczne. System kaucyjny to nie tylko obowiązek – to szansa na realną modernizację handlu. W ReVend wierzymy, iż technologia powinna wspierać, a nie komplikować codzienną pracę sklepu. Dlatego nasze automaty są maksymalnie intuicyjne dla konsumentów, łatwe w obsłudze dla personelu oraz wyposażone w najwyższej klasy zabezpieczenia przed ewentualnymi nadużyciami. Wspólnie z Comp stworzyliśmy rozwiązanie, które integruje się z systemem sprzedaży, działa natychmiast po wdrożeniu i zapewnia pełne bezpieczeństwo operacyjne. Co więcej – idziemy krok dalej, oferując detalistom innowacyjne możliwości, które nie tylko pomagają spełnić nowe regulacje, ale – co bardzo ważne – pozwalają generować dodatkowy przychód i budować trwałą przewagę konkurencyjną” – powiedział Rafał Stremel, dyrektor handlowy w ReVend.
OPPO: Wprowadza polską wersję językową dla wybranych funkcji AI w serii telefonów OPPO Reno oraz Find. Nowa aktualizacja dotyczy funkcji zwiększających produktywność użytkownika.
ECAC: Wprowadza interaktywne narzędzie IMPAQT, które integruje dane o piecach i wizualizuje je na mapie. “IMPAQT usprawnia kontrole urządzeń grzewczych i poprawia skuteczność lokalnej uchwały antysmogowej. Nasze narzędzie może służyć również do planowania nowych polityk antysmogowych” – powiedział Łukasz Adamkiewicz, prezes ECAC i współtwórca narzędzia.
iGenius: Uruchamia jedno z największych na świecie centrów danych specjalizujących się w obsłudze niezależnych środowisk AI. Projekt Colosseum, realizowany we współpracy z firmami Vertiv i NVIDIA, zostanie uruchomiony we Włoszech w 2025 roku i będzie wykorzystywał układy NVIDIA Grace Blackwell Superchips. Centrum zaprojektowano z myślą o branżach objętych restrykcyjnymi regulacjami (finanse, ochrona zdrowia, administracja); zintegrowane procesy produkcyjne i prefabrykacyjne Vertiv pozwalają skrócić czas wdrożenia całego centrum danych choćby o 50%; konstrukcja obiektu zapewnia wydajność do 132 kW na szafę z opcją dalszej rozbudowy.
WiZ: Udostępnia HDMI Sync Box to urządzenie, które synchronizuje inteligentne oświetlenie WiZ z obrazem wyświetlanym na telewizorze, pochodzącym z zewnętrznych źródeł HDMI, takich jak konsole do gier czy odtwarzacze multimedialne. Działa jako pośrednik, analizując sygnał wideo przechodzący z podłączonego urządzenia do telewizora i w czasie rzeczywistym dopasowuje kolory oraz jasność świateł WiZ w otoczeniu ekranu, tworząc dynamiczne, immersyjne oświetlenie ambientowe. Do poprawnego działania WiZ HDMI Sync Box wymaga kompatybilnych kolorowych świateł WiZ oraz aplikacji mobilnej WiZ Connected.
mBank: Od maja wprowadza nową funkcję BOTa Marka, który będzie dzwonić do klientów aby potwierdzić nietypowe transakcje.
Cisco: Prezentuje rozwiązania z zakresu agentowej AI i cyberbezpieczeństwa, które mają zrewolucjonizować sposób wykrywania i reagowania na zagrożenia. Zgodnie z nadchodzącym raportem Cisco Cybersecurity Readiness Index 2025, 86% organizacji raportuje niewystarczającą liczbę pracowników wykwalifikowanych w obszarze bezpieczeństwa cybernetycznego, co stanowi główne wyzwanie dla utrzymania odporności i bezpieczeństwa. Nowe rozwiązania Cisco obejmują: agentową AI w Cisco XDR, ulepszenia w Splunk Enterprise Security, rozszerzoną ochronę przemysłowego IoT oraz funkcje zarządzania ryzykiem w łańcuchu dostaw AI. Dzięki temu zespoły IT mogą szybciej i skuteczniej zarządzać zagrożeniami oraz usprawniać operacje bezpieczeństwa. Wśród nowych funkcji znalazły się: Instant Attack Verification – integruje dane z platformy Splunk, punktów końcowych, sieci i źródeł informacji o zagrożeniach, a następnie automatycznie tworzy i uruchamia spersonalizowane plany działań. Pozwala to błyskawicznie potwierdzić zagrożenie i zautomatyzować reakcję; XDR Forensics – zapewnia głębszy wgląd w aktywność punktów końcowych i zwiększa trafność analiz; XDR Storyboard – przejrzyście wizualizuje złożone ataki, ułatwiając szybsze zrozumienie zagrożeń i błyskawiczną reakcję.
OVHcloud: Uruchomił AI Endpoints – bezserwerowe rozwiązanie, które umożliwia łatwe dodawanie wartościowych funkcji AI do aplikacji. Programiści zyskują dostęp do ponad 40 zaawansowanych i wydajnych modeli LLM typu open source oraz generatywnej AI, które obsługują różnego rodzaju zastosowania, w tym chatboty i możliwości konwersji tekstu na mowę, a także zapewniają pomoc w kodowaniu.
HONOR: Zaprezentował telefon 400 Lite z innowacyjnym przyciskiem AI Camera Button i technologią AI Capture. Oficjalnie zapowiedział też całą serię 400. Szczegóły dotyczące serii HONOR 400 ujawni 22 maja.
Palo Alto Networks: Zaprezentował najnowsze ulepszenia w ramach Prisma SASE – rozwiązanie Secure Access Service Edge (SASE). Wśród nich znalazła się premiera Prisma Access Browser 2.0, bezpiecznej przeglądarki natywnie zintegrowanej z SASE. Prisma Access Browser 2.0, wraz z funkcją Endpoint Data Loss Prevention (DLP) oraz rozszerzoną obecnością w chmurze dzięki Oracle Cloud Infrastructure (OCI), wprowadza nowe możliwości Prisma SASE, stworzone po to, by chronić wykorzystanie generatywnej AI (GenAI), poprawiać doświadczenia użytkowników i wzmacniać odporność operacyjną nowoczesnych miejsc pracy. “W erze sztucznej inteligencji najważniejsze jest zabezpieczenie danych klientów i własności intelektualnej. Prisma Access Browser wspiera naszą strategię Zero Trust oraz dążenie do wykorzystywania zaawansowanych technologii do szybkiego zapobiegania zagrożeniom, poprawy doświadczeń użytkowników i solidnej ochrony danych oraz prywatności” – podkreśla Aathir Ahad, CISO w Wipro Limited.
Lenovo, Intel: Kontynuują wspólne wprowadzanie innowacji w ramach branżowej współpracy, mającej na celu ograniczenie ryzyka w łańcuchu dostaw. Nowe rozwiązanie bezpieczeństwa Lenovo ThinkShield Build Assure zapewnia zwiększony poziom przejrzystości w zakresie śledzenia produktów komercyjnych i atestacji w ramach globalnego łańcucha dostaw Lenovo.
Hewlett Packard Enterprise (HPE): Ulepsza rozwiązania z obszaru HPE Aruba Networking i chmury HPE GreenLake, łącząc wielowarstwowe podejście do bezpieczeństwa i model zero trust. Nowe funkcje, które zostały ogłoszone podczas konferencji RSAC w San Francisco zawierają: Nowe, oparte na chmurze funkcje kontroli dostępu w HPE Aruba Networking Central, które wspomagają działanie zabezpieczeń typu zero trust, traktując użytkowników, urządzenia i aplikacje jako potencjalne zagrożenia do momentu ich weryfikacji. Rozbudowane funkcje zarządzania zasadami dodatkowo zwiększają poziom ochrony; HPE Private Cloud Enterprise oferuje nowe, adaptujące się do zagrożeń zabezpieczenia zgodne z rozporządzeniem Unii Europejskiej DORA, tymczasowo odcinające dostęp do publicznego internetu w przypadku wykrycia zagrożeń sieciowych; Nowe usługi cyberbezpieczeństwa HPE optymalizują projektowanie i wdrażanie strategii bezpieczeństwa dla suwerennej chmury i sztucznej inteligencji. W czasie konferencji RSAC 2025 przypada też pierwsza rocznica podpisania przez HPE zobowiązania CISA Secure by Design. Firma wprowadziła już ponad 2200 zabezpieczeń w ramach HPE GreenLake, wdraża ramy Zero Trust i projektuje technologię w taki sposób, aby spełniała wymagania Center for Internet Security, CISA Secure by Design Pledge, Security Technical Implementation Guides i unijne rozporządzenie DORA.
GMV: Wystartowała kosmiczna misja BIOMASS – jeden z najważniejszych projektów Europejskiej Agencji Kosmicznej, którego celem jest zbadanie struktury lasów tropikalnych i ich roli w pochłanianiu CO. W projekt od lat zaangażowany jest polski zespół inżynierów GMV, który odpowiada m.in. za analizę trajektorii satelity oraz oprogramowanie do przetwarzania danych przesyłanych z orbity. “Dzięki algorytmom opracowanym przez nasz zespół możliwa będzie agregacja, walidacja i wstępna interpretacja ponad 950 terabajtów danych przesyłanych z radaru satelity BIOMASS a dzięki analizie misji będziemy mieli pewność iż misja zostanie wykonana w sposób optymalny pod kątem bezpieczeństwa i jakości pozyskanych danych z radaru” – komentuje Cezary Zych, business country manager – Flight Segment & Robotics w GMV.
Santander Bank Polska: Dzięki współpracy z Autopay, w aplikacji mobilnej banku pojawiła się możliwość automatycznych płatności za przejazdy odcinkiem autostrady A2 z Poznania do Konina. Kierowcy nie muszą zatrzymywać się na bramkach dzięki technologii videotollingu.
Bunq: Europejski neobank udostępnił handel krypto dzięki wykorzystaniu Kraken Embed – rozwiązania Crypto-as-a-Service oferowanego przez czołową giełdę kryptowalut Kraken. Kraken Embed umożliwia bankom uruchomienie handlu krypto (w zgodzie z regulacjami) w ciągu kilku tygodni.
Visa: Podczas globalnego wydarzenia Product Drop zaprezentowała rozwiązania związane z przyszłością handlu, w tym zaawansowane technologie napędzane sztuczną inteligencją umożliwiające konsumentom szybsze i łatwiejsze wyszukiwanie oraz zakup produktów. Ogłoszono także nowe strategiczne partnerstwa i innowacje produktowe. Głównym punktem wydarzenia była prezentacja Visa Intelligent Commerce, przełomowej inicjatywy, która otwiera sieć płatności Visa dla programistów i inżynierów tworzących pierwszą generację handlu w pełni opartego na sztucznej inteligencji. Visa ogłosiła również nowe partnerstwa związane ze stablecoinami, których celem jest dotarcie do jeszcze szerszego grona odbiorców i nowych rynków. Na koniec Visa poinformowała o rozszerzeniu swojej platformy Flex Credential oraz o nowych produktach i usługach, które umożliwiają jeszcze więcej sposobów na dokonywanie i otrzymywanie płatności.
Fiserv Polska: Właściciel marki PolCard wprowadza na rynek certyfikowane rozwiązanie, które umożliwia szybki i łatwy zwrot kaucji na kartę płatniczą. Zostało ono zaprojektowane z myślą o łatwej integracji z różnymi typami urządzeń do zwrotu zużytych opakowań. Dzięki tej technologii gminy będą mogły zainstalować tzw. butelkomaty, z wypłatą kaucji na kartę płatniczą. A to pozwoli mieszkańcom wykorzystać kwotę zwróconej kaucji tam gdzie będą chcieli, bez przypisania do konkretnego punktu sprzedaży.
Netatmo: Francuski lider rynku rozwiązań smart home, integruje urządzenia z linii Weather, w tym Inteligentną Stację Pogodową, z ekosystemem Home + Control. Połączenie produktów Legrand i Netatmo w jednej aplikacji umożliwia zaawansowaną automatyzację, która zwiększa komfort i pomaga oszczędzać energię.
Plus: Kupując realme 14 Pro lub OPPO Reno 13 F klienci mogą zaoszczędzić 500 zł, odbierając gotówkę z bankomatu. Realme 14 Pro i OPPO Reno 13 F pojawiły się w sprzedaży z początkiem tego roku.
Kaucja.pl: Krajowy System Kaucyjny (Kaucja.pl), przyszły operator systemu kaucyjnego w Polsce, nawiązał współpracę z TOMRA Collection Polska, globalnym producentem recyklomatów. Celem partnerstwa jest zapewnienie sklepom i konsumentom wygodnego, bezpiecznego i efektywnego sposobu zwrotu butelek i puszek objętych kaucją.
Atlassian: Udostępnia agentów AI wszystkim swoim klientom. Rozwiązanie Rovo łączy aplikacje Rovo Search (wyszukiwanie informacji) i Rovo Chat (przetwarzanie danych) z Agentami Rovo – narzędziami, które mogą podejmować działania w imieniu użytkownika. Pozwalają one analizować powiązania między zespołami, wiadomościami, a także sprawdzać relacje pomiędzy ponad 10 mld obiektów danych. Rovo Search integruje się z ponad 50 narzędziami z ekosystemu Atlassian i zewnętrznymi, takimi jak OneDrive, Gmail, Notion. Dla klientów wdrażających Rovo Atlassian wprowadza tzw. kredyty AI. Firma zaprezentowała też aplikację Rovo Studio do tworzenia własnych agentów AI z pomocą narzędzi low-code/no-code.
Microsoft: Ogłosił powiększenie się rodziny Surface Copilot+ PCs o nowe urządzenia: Surface Laptop (13-cali) i Surface Pro (12-cali). Oba komputery zostały zaprojektowane z myślą o wydajności i mobilności. Nowe urządzenia odzwierciedlają kolejny rozdział innowacji w obszarze Microsoft Surface.
AVM: Wprowadza FRITZ!Box 6860 5G – router do udostępniania Internetu poprzez sieć komórkową 5G, z Wi-Fi 6, zapewnia telefonię, smart home i można go instalować zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz budynków (IP54).
EZVIZ: Ogłosił promocję last minute na swoje flagowe roboty sprzątające – RS2 oraz RE5 Plus. W trakcie trwania akcji urządzenia będzie można dostać w cenach do 50% niższych. Promocje są dostępne wyłącznie na Allegro i obowiązują przez 7 dni lub do wyczerpania zapasów.
realme: Oficjalnie ogłosiło globalną premierę serii GT 7. Najnowsze flagowe telefony realme zostaną zaprezentowane w Paryżu 27 maja 2025 roku.
IBM: Wraz ze Scuderia Ferrari HP zaprezentowały nową wersję aplikacji mobilnej. Nowa aplikacja, dostępna na urządzenia z iOS i Android w językach angielskim i włoskim, oferuje szereg funkcji wspieranych przez sztuczną inteligencję IBM watsonx, które dostarczą jeszcze bardziej interesujących i spersonalizowanych informacji.
Motorola: Wprowadziła do Polski swoją najnowszą generację telefonów – składane modele razr 60 ultra oraz razr 60, a także kolejne modele edge 60 pro i edge 60.
Eternis: Rozszerza współpracę z Bolt. W ramach tej współpracy Eternis uruchomi dedykowaną flotę taxi w Polsce, składającą się z co najmniej 1000 pojazdów.
LM PAY: Firma płatności odroczonych w branży health & beauty rozpoczął współpracę z Glasson, twórcą nowoczesnego systemu dla salonów optycznych.
Grupa Stalexport Autostrady: Grupa postawiła na wdrożenie szeregu projektów w zakresie cyberbezpieczeństwa, m.in. obejmujących monitorowanie systemów informatycznych i natychmiastowe reagowanie na potencjalne incydenty. Grupa Stalexport Autostrady jest jedną z najbardziej innowacyjnych grup w sektorze. Wysoki poziom posiadanych kompetencji w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz jakość wdrożonych rozwiązań potwierdza pozyskany w ostatnim czasie certyfikat zgodności z normą ISO 27001:2022. Grupa zarządzająca trasą po raz kolejny udowodnia, iż posiada odpowiednie kompetencje by zajmować się trasą A4 Katowice – Kraków.
LegalHelp: Polski startup wprowadził na rynek platformę, umożliwiające bezpieczne i niemal natychmiastowe porady prawne online. Platforma, założona przez zespół z doświadczeniem prawniczym i technologicznym, umożliwia szybki i bezpieczny kontakt z adwokatem online – bez konieczności wcześniejszego umawiania się czy wychodzenia z domu. Jednocześnie LegalHelp wspiera szeroki i równy dostęp do pomocy prawnej, umożliwiając konsultacje z adwokatami i radcami prawnymi także osobom z mniejszych miejscowości czy w trudnej sytuacji. W niespełna trzy miesiące od startup platformy, z usługi skorzystano już w ponad 150 realnych sprawach – od problemów z prawem drogowym, przez sprawy rozwodowe, po kwestie biznesowe. W najbliższym czasie platforma otwiera się szerzej na zewnętrznych adwokatów, którzy po dokładnej weryfikacji będą mogli wspierać prawnie użytkowników LegalHelp.
eToro: Globalna platforma inwestycyjna i tradingowa nawiązała strategiczne partnerstwo z Google w celu przeprowadzenia jednej z pierwszych na świecie kampanii reklamowych – zarówno telewizyjnych, jak i digitalowych – stworzonych w całości z wykorzystaniem Veo 2, przełomowej technologii generowania wideo opracowanej przez Google DeepMind, podało eToro. kooperacja eToro i Google to prawdziwy przełom w zastosowaniu generatywnej sztucznej inteligencji w skalowalnym storytellingu marek, podkreślono.
PGE: Spółka PGE Systemy, we współpracy z PGE Dystrybucja i firmą Polkomtel, jako pierwsza w Polsce uruchomiła obsługę liczników zdalnego odczytu z wykorzystaniem usługi Wirtualnego Operatora Sieci Komórkowej (MVNO M2M). Pozwala ona instalować w licznikach LZO karty SIM PGE Systemy, których część w przyszłości będzie działała w sieci LTE budowanej w tej chwili w ramach Programu LTE450.
Źródła: depesze ISBnews, serwis ISBtech.pl, informacje ze spółek i organizacji
(ISBnews/ISBtech)