Warszawa, 30.05.2025 (ISBnews/ISBtech) – Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 26-30 maja.
BIZNES I FINANSE: RYNEK
Rynek usług pocztowych: Rynek usług pocztowych w Polsce zwiększył wartość o 13% r/r do 18,69 mld zł w 2024 r., w tym rynek przesyłek kurierskich – o 16,1% r/r do 13,7 mld zł, podał Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE).
AI: Zdecydowana większość klientów detalicznych w Polsce (ok. 70%) jest świadoma, iż banki korzystają z rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji (AI), ale blisko co trzeci klient deklaruje brak lub bardzo niską otwartość na korzystanie z tych rozwiązań przy zakupie produktów i usług, wynika z badania firmy doradczej Kearney. Główne obawy klientów korzystających z narzędzi AI dotyczą braku możliwości uzyskania satysfakcjonujących odpowiedzi (57%) oraz ryzyka uzyskania nieprawidłowych odpowiedzi (55%).
AI: Sztuczna inteligencja (AI) zwiększy udział e-commerce w całej strukturze handlu i przesunie kolejne kolejne grupy konsumentów do handlu internetowego, ocenił CEO MCI Capital ASI Tomasz Czechowicz w rozmowie z ISBnews.TV.
E-commerce: Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (ceny bieżące) wyniósł 8,8% w kwietniu br., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS).
Cyberbezpieczeństwo: Jeden na 4 ankietowanych przedsiębiorców przynajmniej raz stało się celem cyberoszustów, przy czym najwyższe wskaźniki odnotowano w Irlandii (38%), Danii (35%) i Francji (29%), badanie przeprowadzone na zlecenie Mastercard wśród właścicieli małych firm w Europie. W Polsce 18% badanych przedsiębiorców przyznało, iż ich firma znalazła się na celowniku cyberprzestępców. 82% ankietowanych właścicieli małych firm w Polsce twierdzi, iż ich wiedza na temat cyberbezpieczeństwa nie jest wystarczająca. 79% polskich przedsiębiorców przyznaje, iż strach przed oszustwem powstrzymuje ich przed rozwojem firmy. 44% ankietowanych właścicieli polskich firm przyznaje, iż choć sami nie zostali ofiarami ataków, znają innych przedsiębiorców, którzy doświadczyli takich incydentów.
E-commerce: 2/3 Polaków kupujących online wybiera metodę płatności przede wszystkim pod kątem bezpieczeństwa, wynika z najnowszego badania Visa dotyczącego zwyczajów zakupowych konsumentów z CEE w obszarze e-commerce. 68% Polaków stawia bezpieczeństwo transakcji na podium przy wyborze metody płatności, 88% kupujących online deklaruje gotowość przetestowania nowej formy płatności, jeżeli ta zapewni wyższy poziom ochrony, 79% e-transakcji w Polsce finalizuje się w mniej niż 30 sekund, dla 94% badanych w kraju najważniejsze jest, by e-sklep oferował ich ulubioną metodę płatności.
AI: 74% osób czuje się komfortowo z obecnością AI w ich codziennym życiu, wynika z badania EY – AI Sentiment Index. Wyniki wskazują jednak na występowanie tzw. “luki adopcyjnej” – w przypadku energetyki 83% badanych chciałoby używać AI, ale 37% faktycznie to robi. Badanie ujawniło też, iż największym zaufaniem netto – czyli różnicą pomiędzy zaufaniem lub jego brakiem do danego podmiotu – w kwestii wykorzystywania narzędzi AI cieszą się firmy technologiczne (26 pkt proc.), a najmniejszym (5 pkt proc.) administracja publiczna.
Płatności: 2/3 Polaków kupujących online wybiera metodę płatności przede wszystkim pod kątem bezpieczeństwa, wynika z badania Visa dotyczącego zwyczajów zakupowych konsumentów z CEE w obszarze e-commerce. Według badania, 68% Polaków stawia bezpieczeństwo transakcji na podium przy wyborze metody płatności, 88% kupujących online deklaruje gotowość przetestowania nowej formy płatności, jeżeli ta zapewni wyższy poziom ochrony, 79% e-transakcji w Polsce finalizuje się w mniej niż 30 sekund, dla 94% badanych w kraju najważniejsze jest, by e-sklep oferował ich ulubioną metodę płatności. “Krajobraz płatności cyfrowych w Polsce rozwija się w zawrotnym tempie, a konsumenci coraz mocniej akcentują potrzebę bezpieczeństwa i wygody. W sytuacji, gdy każda sekunda spędzona przy bramce płatniczej może decydować o tym, czy dojdzie do zakupu, rozwiązania płatnicze oparte na tokenizacji takie, jak Visa Mobile czy Visa Click to Pay, są prawdziwie przełomowe. Tokenizacja odpowiada na oba wskazane wyzwania. Zastępując wrażliwe dane karty unikalnymi, zaszyfrowanymi tokenami, zmniejszamy ryzyko oszustwa i dodatkowo usprawniamy proces zakupu. Dla wielu sprzedawców oznacza to wyższe wskaźniki konwersji i mniej porzuconych koszyków. Z kolei kupującym zapewnia wyższy poziom bezpieczeństwa dzięki szyfrowaniu transakcji i ciągłemu monitorowaniu oszustw. Naszą misją jest to, by płatności za zakupy stały się bardziej bezpieczne i by ten etap cyfrowej podróży zakupowej stał się nieodczuwalny, nie będąc tym samym przeszkodą na drodze do finalizacji zakupu” – powiedział Mateusz Oleksy, p.o. dyrektora generalnego Visa w Polsce i dyrektor inicjatyw strategicznych w regionie Europy Środkowo- Wschodniej, Visa.
Automatyzacja: 66% polskich respondentów podaje wzrost produktywności jako główny powód automatyzacji, według badania przeprowadzonego przez Universal Robots. Firmy przemysłowe postrzegają automatyzację przede wszystkim jako narzędzie realnie zwiększające wydajność operacyjną. Rosnąca presja rynkowa i potrzeba szybkiego reagowania na zmiany popytu sprawiają, iż wzrost produktywności staje się priorytetem. Redukcja kosztów (56%) i poprawa jakości (52%) są kolejnymi motywatorami.
Prawa autorskie: W Sopocie odbył się po raz pierwszy roundtable z organizacjami zbiorowego zarządzania (OZZ) oraz przedstawicielami branży cyfrowej i nowych technologii. Organizacje reprezentujące twórców i branża cyfrowa pracują nad kompromisem w sprawie reformy systemu zarządzania prawami autorskimi w Polsce. Organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi oraz podmioty korzystające z tych praw deklarują dialog i współpracę nad kształtem reformy systemu zarządzania tymi prawami i wynagradzania twórców w Polsce, a także kompromisem w tej sprawie. Obie strony zgłaszają wymagające interwencji kwestie sporne, a resort kultury wyraża gotowość do organizacji dwustronnych rozmów, by te kwestie wyjaśnić i rozwiązać – wynika ze spotkania reprezentantów OZZ-ów oraz sektora cyfrowego i telekomunikacyjnego.
Cyberbezpieczeństwo: W 2024 roku Polska znalazła się w gronie najczęściej atakowanych państw w Europie – cyberprzestępcy co miesiąc dokonywali średnio 2063 ataków na sektor publiczny i 2058 na wojskowo-rządowy. Takie cyberataki najczęściej mają na celu pozyskiwanie kluczowych danych, zakłócanie działania infrastruktury krytycznej czy choćby szpiegostwo polityczne. Eksperci z Palo Alto Networks prognozują, iż w związku z tegorocznymi wyborami prezydenckimi działania te mogą się nasilić.
AI: 88% liderów branży technologicznej uważa, iż firmy, które w najbliższym czasie wdrożą sztuczną inteligencję, gwałtownie zyskają przewagę konkurencyjną, wynika z raportu KPMG pt. “The inteligent tech enterprise”. Badanie pokazuje również, iż 85% organizacji technologicznych planuje zwiększyć budżet na inwestycje w AI, a 51% firm z tego sektora już dziś systematycznie wdraża sztuczną inteligencję do swoich produktów i usług. Jednocześnie 7 na 10 badanych firm uzyskało oszczędności w związku z dotychczasowymi inwestycjami w rozwój sztucznej inteligencji.
Cyberbezpieczeństwo: Ponad połowa ankietowanych pracowników regularnie zmienia hasła; 8 na 10 deklaruje, iż nie otwiera podejrzanych linków; 7 na 10 deklaruje, iż nigdy nie spotkało się z incydentem dotyczącym wycieku danych,według badania przeprowadzonego przez Komputronik Biznes.
Robotyzacja: Rozwój robotyzacji może nie tylko zwiększyć produktywność, ale również złagodzić skutki problemów demograficznych oraz odciążyć pracowników przy najbardziej obciążających czy mozolnych pracach, według raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego “Wsparcie procesu robotyzacji w Polsce. Rekomendacje”. Tymczasem Polska pod względem liczby robotów przypadających na 10 tys. pracowników odstaje nie tylko od państw Europy Zachodniej, ale również od państw regionu. Gęstość robotyzacji w przemyśle w Polsce wynosi 61 robotów, wobec 117 na Węgrzech czy 180 w Czechach. Instytut analizuje istniejące rozwiązania mające wspierać proces robotyzacji oraz przedstawia 15 nowych rekomendacji, które mogą go przyspieszyć.
Cyberbezpieczeństwo: 3% organizacji w Polsce osiągnęło w pełni dojrzały poziom gotowości na cyberzagrożenia, wynika z raportu Cisco Cybersecurity Readiness Index 2025. Globalnie sytuacja jest kilka lepsza – pełną dojrzałość w zakresie cyberbezpieczeństwa osiągnęło zaledwie 4% organizacji na świecie. Polskie firmy stają w obliczu rosnącej złożoności związanej z rozwojem sztucznej inteligencji, ze szczególnym uwzględnieniem ryzyka związanego z wdrażaniem generatywnej AI (GenAI). Dodatkowym wyzwaniem pozostaje niedobór wykwalifikowanych specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa. Eksperci podkreślają, iż choć AI stwarza ogromne możliwości, konieczne jest uproszczenie sposobów wdrażania, zarządzania i zabezpieczania tych technologii, aby skutecznie stawić czoła ewoluującym zagrożeniom.
Kryptowaluty: Na podstawie danych od 4599 użytkowników portfeli z całego świata, raport “Onchain: Zastosowania portfeli kryptowalutowych” Bitget Wallet, pokazuje, iż portfele kryptowalutowe przeszły ewolucję – z prostych narzędzi do przechowywania i transferu środków stały się rozbudowanymi drzwiami do życia on-chain. Prawie połowa wszystkich respondentów używa portfeli do handlu (48%), zdobywania nagród (46%) i dokonywania płatności (40%). Inne główne zastosowania obejmują stakowanie lub yield farming (37%), sprawdzanie trendów rynkowych (35%) i odkrywanie nowych tokenów (33%). Około jedna trzecia korzysta również z portfela do bezpośredniej interakcji z dAppami. Badanie pokazuje silne zaangażowanie pokolenia Z, szczególnie w zakresie płatności kryptowalutowych (43%), oraz uwypukla regionalne różnice w zachowaniach użytkowników – od intensywnego korzystania z przelewów w Afryce i Azji Południowo-Wschodniej, przez strategie nastawione na zyski w Ameryce Łacińskiej, po długoterminowe przechowywanie aktywów w Azji Wschodniej.
BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI
ATM Grupa: Odnotował 3,29 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2025 r. wobec 6,77 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Fabrity: Odnotowało 0,89 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2025 wobec 0,99 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
TenderHut: Odnotował 0,29 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2025 r. wobec 0,38 mln zł rok zysku wcześniej, podała spółka.
Do Rzeczy: Podjął decyzję o wydłużeniu czasu zapisu w ofercie publicznej akcji, podała spółka. Ostateczny termin zakończenia zapisów to 13 czerwca 2025 r. o godz. 16:00.
Action: Odnotował 7,71 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2025 wobec 15,93 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
yarrl: Odnotował 1,25 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2025 r. wobec 1,08 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Creotech Instruments: W związku z upływem kadencji dotychczasowego składu zarządu Creotech Instruments, rada nadzorcza odwołała ze skutkiem na koniec dnia 31 maja br. Grzegorza Brony, Pawła Górnickiego oraz Jacka Kosiec ze składu zarządu spółkil jednocześnie powołała Bronę i Górnickiego, a także dwóch nowych członków, w skład zarządu nowej kadencji, podała spółka.
DataWalk: Ma aktualnie sześciu kandydatów na licencję korporacyjną zaczynającą się od 6 mln USD rocznie, a większość z nich to dotychczasowi klienci z potencjałem znacznego zwiększenia zaangażowania, poinformował prezes Paweł Wieczyński. Oczekuje, iż najważniejsi klienci przyniosą spółce większość przychodów w tym roku i prawdopodobnie również w przyszłym.
Kino Polska TV: Ma “dość mocne” oczekiwania wobec II półrocza, dzięki oczekiwanemu pozyskaniu nowego kontentu, który ma wzmocnić ofertę programową i wyniki, poinformował członek zarządu Erwan Luherne.
Temu: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) postawił platformie Temu zarzuty prezentowania cen promocyjnych w sposób sprzeczny z prawem – wskazał na brak informacji o najniższej cenie z 30 dni przed promocją lub podawanie jej nieprawdziwej wartości, podał Urząd. Temu grozi kara do 10% obrotu.
XTPL: Odnotowało 7,26 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2025 r. wobec 5,75 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
DataWalk: Odnotował 0,55 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2025 r. wobec 19,94 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
Vigo Photonics: Bazując na dynamice pozyskiwanych zamówień i istniejącym backlogu oraz biorąc pod uwagę perspektywy poszczególnych branż, Vigo Photonics spodziewa się w 2025 roku “istotnego” wzrostu przychodów w br., liczy też na stopniowe odbudowywanie marżowości, poinformowali przedstawiciele spółki.
Vigo Photonics: Odnotował 1,71 mln zł skonsolidowanej straty netto w I kw. 2025 r. wobec 1,82 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
Asseco: Liczy na utrzymanie pozytywnych trendów z wcześniejszych kwartałów, ale pracuje na poziomie grupy nad dalszą strukturalną poprawą rentowności operacyjnej, poinformowała ISBnews CFO Asseco Poland Karolina Rzońca-Bajorek.
IMS: Odnotował 1,03 w mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2025 r. wobec 2,13 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Ailleron: Odnotował 4,55 mln zł skonsolidowanego zysku netto ogółem w I kw. 2025 r. wobec 7,44 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka. Skonsolidowany zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 0,66 mln zł wobec 1,56 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
PMPG Polskie Media: Odnotowało 0,95 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2025 r. wobec 1,13 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
Asseco Poland: Skonsolidowany portfel zamówień na 2025 rok w kursach zmiennych, w obszarze systemu i usług własnych, ma w tej chwili wartość 12 315 mln zł (wzrost o 10% r/r), podała spółka. W kursach stałych wynosi 12 508 mln zł (wzrost o 12% r/r).
Asseco Poland: Odnotowało 136,2 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypadającego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2025 wobec 125,1 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Grupa WP: Liczy, iż wstrzymywane dotychczas budżety reklamowe wejdą w życie w II połowie br., a szczególnie w IV kwartale i dynamika rynku reklamy online sięgnie ok. 10%, poinformował prezes Jacek Świderski.
Netia: Dzięki poszerzeniu współpracy z Orange Polska o dostęp do pełnego zasięgu światłowodu tego operatora, zwiększyła zasięg swojego internetu gigabitowego do blisko 10 mln gospodarstw domowych w całej Polsce, w tym ok. 7,5 mln stanowią łącza partnerów hurtowych, podał operator.
Sonel: Odnotował 4,2 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2025 r. wobec 4,44 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Ultima RATIO: Polska platforma do arbitrażu online Ultima RATIO rozpocznie działalność na Słowacji. Jej właściciele podpisali umowę z Sądem Arbitrażowym Online w Bratysławie. Na jej podstawie sąd ten rozpocznie działalność na platformie obok już funkcjonującego Elektronicznego Centrum Arbitrażu i Mediacji przy SNRP w Warszawie, prowadzącego działalność na terytorium Polski. Zespół arbitrów gospodarczych ze Słowacji będzie rozpoznawał spory lokalne pomiędzy przedsiębiorcami słowackimi oraz międzynarodowe – pomiędzy przedsiębiorcami z Polski i Słowacji, w których wykonanie wyroku ma nastąpić na Słowacji. Powstaje nowy, uniwersalny regulamin arbitrażowy mający sprawić, iż pozwanie kontrahenta ze Słowacji będzie dla polskiej firmy tak samo łatwe, jak pozwanie kontrahenta krajowego. Twórcy platformy zapowiadają utrzymanie niezwykle krótkiego, 22-dniowego średniego czasu trwania międzynarodowych spraw arbitrażowych. Polski arbitraż online Ultima RATIO. pracuje także nad wejściem ze swoimi usługami na takich samych zasadach do Holandii i Ukrainy.
CGI: Ogłasza mianowanie Niraja Sooda na stanowisko prezesa operacji CGI w Finlandii, Polsce i krajach bałtyckich, ze skutkiem od 1 października 2025 r. Sood będzie kierował zespołem ponad 4300 pracowników w pięciu krajach, przy rocznych przychodach przekraczających 850 mln dolarów kanadyjskich. Zastąpi Leenę-Mari Lähteenmaa w ramach długoterminowego i kompleksowego planu sukcesji firmy.
Retail Media IQ (RMIQ): Do zarządu warszawskiego startupu dołączył Philip Carls, były dyrektor Amazon EU oraz twórca strategii cenowej, która pomogła Walmartowi ugruntować pozycję lidera rynku spożywczego w USA. Dołączenie Philipa Carlsa do zarządu poprzedza nową rundę finansowania. RMIQ to platforma AI, która automatyzuje i optymalizuje kampanie retail media – na Amazon, Walmart, Instacart, Target, Kroger czy lokalnie: Allegro, Empik, Notino. Założycielem RMIQ jest Mateusz Drela, jeden z architektów sukcesu Codewise i Zeropark – polskich spółek adtechowych, które, jako jedna z pierwszych pokazały, iż z Krakowa można budować globalne technologie w obszarze reklamy programatycznej.
Damovo: Specjalista rozwiązań z zakresu Unified Communications (UC) i integracji sieci z ponad 30-letnim doświadczeniem na rynku oraz Zoom, dostawca rozwiązań UC, contact center (CC) i nowoczesnych miejsc pracy, ogłosiły strategiczne partnerstwo. “Firmy coraz częściej przechodzą na model pracy hybrydowej – a to rodzi realną potrzebę bezpiecznych, skalowalnych i intuicyjnych platform komunikacyjnych. Partnerstwo z Zoom pozwala nam lepiej wspierać klientów dzięki zintegrowanym rozwiązaniom, które zwiększają produktywność, usprawniają współpracę i zapewniają płynną komunikację – bez względu na to, gdzie pracują zespoły” – skomentował Michał Burda, dyrektor zarządzający Damovo Polska.
BaseLinker: Dostawca systemu operacyjnego dla branży e-commerce – wystartował z kampanią rebrandingową promującą skróconą nazwę: Base. Rebranding odzwierciedla pozycję firmy na rynku i drogę, jaką przebyła od integratora systemów e-commerce do kompleksowego systemu operacyjnego, stanowiącego podstawę sprzedaży online dla ponad 30 000 firm w Polsce i na świecie.
Waybiller: Estoński pionier w dziedzinie cyfrowych rozwiązań logistycznych, wchodzi w nową fazę rozwoju na rynku polskim. Przedsiębiorstwo nawiązało współpracę z PMN Agro – polską firmą z sektora rolniczego mającą w swej ofercie kompleksową obsługę logistyczną w zakresie towarów sypkich. Rozwiązanie Waybiller, dostępne w modelu SaaS, zastępuje papierową dokumentację poprzez cyfrowy przepływ danych. Platforma zapewnia także zgodność procesów z przepisami unijnymi, w tym regulacją eFTI, która ustanawia ramy ujednoliconej cyfrowej dokumentacji transportowej w całej UE.
GIEŁDA, EMISJE, M&A
Spółki technologiczne: Łączna kapitalizacja największych spółek technologicznych w Europie Środkowo-Wschodniej wzrosła o niemal 10% w ciągu roku, osiągając 117 mld USD, wynika z raportu Fundacji Digital Poland. Na liście 100 cyfrowych czempionów w regionie zadebiutowało 15 firm.
Wasko: Akcjonariusze zdecydowali na zwyczajnym walnym zgromadzeniu o przeznaczeniu 2,74 mln zł z zysku netto za 2024 r., wynoszącego 3,19 mln zł, na dywidendę, co oznacza wypłatę 0,03 zł na akcję, podała spółka. Kwotę 0,45 mln zł przeznaczono na kapitał rezerwowy. Dzień dywidendy ustalono na 23 czerwca, zaś termin jej wypłaty – 11 lipca 2025 r.
Atende: Zarekomendowało przeznaczenie jednostkowego zysku netto za 2024 r. w kwocie 10,32 mln zł w całości na kapitał zapasowy, podała spółka.
Spyrosoft: Jest przez cały czas zainteresowany akwizycjami, którym sprzyja dodatkowo sytuacja rynkowa. Liczy także na dobre wyniki w tym roku, poinformowali członkowie zarządu. Ponadto spółka ocenia, iż zakończy proces przeglądu opcji strategicznych do końca tego roku i wtedy poinformuje o dalszych planach.
Grupa WP: Wirtualna Polska Holding ocenia, iż turystyka to dla Grupy obszar o największym potencjale wzrostu. Spodziewa się, iż pełny wpływ przejęcia Invia Group będzie widoczny za ok. 12 miesięcy, poinformował prezes Jacek Świderski
Spyrosoft: Odnotował 9,05 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2025 r. wobec 3,41 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Grupa WP: Wirtualna Polska Holding odnotował 10,01 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypadającego na akcjonariuszy jednostki dominującej w I kw. 2025 wobec 16,67 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Grupa WP: Wirtualna Polska Holding zarekomendowała przeznaczenie zysku netto za 2024 r. wynoszącego 85,57 mln zł oraz 0,77 mln zł z zysków z ubiegłych okresów na dywidendę, co oznacza wypłatę 2,9 zł na akcję, podała spółka. Proponowany dzień dywidendy to 21 lipca, zaś termin jej wypłaty – 25 lipca 2025 r.
Univio: W firmę inwestuje fundusz Value4Capital. Nowy partner obejmie pakiet większościowy w kapitale Univio. kooperacja skoncentruje się m.in. na dynamicznym rozwoju działań M&A, mających na celu pozyskiwanie firm o komplementarnej ofercie produktowej, również za granicą. Partnerstwo obejmie też wsparcie w rozwoju nowych usług skierowanych do nowych segmentów rynku. Univio planuje rozwijać ofertę poprzez wejścia w nowe rozwiązania i perspektywiczne wertykały.
Envirly: Wprowadza na rynek Quantifier.ai – autonomiczne rozwiązanie oparte na sztucznej inteligencji. To cyfrowy strażnik compliance, działający 24/7, by w czasie rzeczywistym wykrywać nieprawidłowości i rekomendować konkretne działania. Dzięki agentom AI działy prawne i operacyjne mogą odzyskać czas na strategiczne inicjatywy, a organizacje – zyskać realne bezpieczeństwo w obliczu coraz poważniejszych zagrożeń, także cybernetycznych.
Triggo: Zawarło niewiążący list intencyjny z doradcą inwestycyjnym z siedzibą w Road Town (Brytyjskie Wyspy Dziewicze), którego przedmiotem jest ustalenie warunków zaangażowania kapitałowego potencjalnego inwestora poprzez emisję 5 000 000 warrantów subskrypcyjnych zamiennych na akcje spółki.
Check Point Software Technologies: Przejął izraelską firmę Veriti Cybersecurity. To startup uznawany za pioniera w dziedzinie zarządzania ryzykiem związanym z zagrożeniami cybernetycznymi. “Przejęcie Veriti to istotny krok w realizacji naszej wizji bezpieczeństwa hybrydowej architektury mesh. Wzmocni podejście otwartego ekosystemu platformy Infinity, umożliwiając bezproblemowe, wielowarstwowe reagowanie na zagrożenia – powiedział Nadav Zafrir, CEO Check Point Software Technologies.
PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE
E.ON Polska: Nawiązał współpracę z firmą Elocity, w wyniku której blisko 50 ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych E.ON Polska zostało włączonych do aplikacji Elocity, podała spółka.
Grupa Planet B2B: Kontynuuje ekspansję na amerykańskim rynku zamówień publicznych i zrealizowała kolejną integrację w stanie Wirginia, podała spółka.
Bank Pekao: Wdrożył nowe, kompleksowe rozwiązania dla podróżujących, w tym – od 1 czerwca – płatności obrączkami płatniczymi w ramach katalogu usług dodanych do pakietu podróżnego, poinformowali przedstawiciele spółki. Pakiet będzie jeszcze poszerzany w przyszłym roku, a bank liczy, iż w okresie od czerwca do końca września br. pozyska ok. 70 tys. klientów korzystających z obrączek płatniczych.
PZU: Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych PZU (TFI PZU) wprowadzi 28 sierpnia br. do swojej oferty fundusz replikujący stopę zwrotu bitcoina – inPZU Bitcoin, podała Grupa PZU.
InPost: Prawie wszyscy (99%) polscy internauci znają markę InPost, a 95% korzystało z jej usług w ciągu ostatnich 3 miesięcy, podała spółka, powołując się na badanie Kantar.
Scanway: Pozyskał od firmy działającej w branży spożywczej Bunge Polska zamówienie, którego przedmiotem jest wdrożenie systemu wizyjnego do kontroli produkowanych butelek oleju rzepakowego na automatycznej linii technologicznej w zakładzie produkcyjnym w Kruszwicy, podała spółka. Wdrażane rozwiązanie bazuje na elementach wykorzystywanych w rozwijanym przez Scanway systemie Hydra.
JSW: Uruchomiła platformę internetową poświęconą realizacji jej kluczowego projektu – Planu Strategicznej Transformacji (PST). Platforma prezentuje założenia, cele oraz bieżące postępy w realizacji planu. Na portalu www.transformacjajsw.pl można znaleźć informacje o Planie Strategicznej Transformacji, będą one regularnie aktualizowane o dane dotyczące osiągniętych rezultatów, a także o najnowsze wiadomości z prowadzonych działań.
Energa: Liczba liczników zdalnego odczytu (LZO) zamontowanych na sieci Energi Operatora przekroczyła 3 mln, co oznacza, iż urządzenia takie zostały zamontowane już u ponad 88% z przeszło 3,3 mln klientów spółki.
Booksy: Największy na świecie marketplace w branży beauty & wellness wprowadza nowe rozwiązanie płatnicze dla przedsiębiorców – Tap to Pay. Dzięki niemu biznesy z subskrypcją Booksy mogą przyjmować płatności zbliżeniowe telefonem, bez konieczności posiadania terminala.
Samsung: Wersja interfejsu One UI 8 zadebiutuje tego lata wraz z premierą nowych telefonów Galaxy typu foldables, a w późniejszym terminie będzie trafiać na kolejne urządzenia Galaxy. najważniejsze są trzy elementy: multimodalność, funkcjonalność dopasowana do różnych typów urządzeń oraz spersonalizowane, aktywne sugestie.
BNXT: Rozwija moduł społecznościowy aplikacji, który redefiniuje sposób tworzenia i zarabiania na treściach cyfrowych. BNXT HUB to narzędzie umożliwiające niezależnym twórcom, specjalistom i liderom opinii budowanie własnych społeczności i generowanie przychodów w zintegrowanym środowisku – z pełną kontrolą nad sposobem dystrybucji, dostępem i relacją z odbiorcą. Spółka rozwija projekt w modelu SocialFi i prowadzi prekampanię crowdfundingu inwestycyjnego na platformie Emiteo.
mObywatel: Od 1 lipca 2025 roku podstawowym dokumentem potwierdzającym status studenta będzie mobilna legitymacja dostępna w aplikacji mObywatel. Legitymacja studencka w mObywatelu będzie powszechna i dostępna dla wszystkich studentów i studentek w Polsce. Wszystkie dotychczasowe legitymacje – fizyczne i cyfrowe – pozostają ważne do końca ich terminu.
InterRisk: Uruchomił nową platformę IRON. Powstała we współpracy z agentami ubezpieczeniowymi, którzy wezmą także aktywny udział w towarzyszącej jej kampanii informacyjnej. Narzędzie już jest dostępne i umożliwia szybkie i wygodne zawieranie ubezpieczeń w ramach Pakietu AUTO+. Kolejne moduły i funkcjonalności będą dodawane sukcesywnie.
RTV Euro AGD: Otwiera kolejne sklepy w Głogowie, Kętrzynie i Kętach. Sieć zwiększa swoją obecność do 345 salonów w 232 miastach Polski. W maju sieć RTV Euro AGD powiększyła swoją obecność o trzy nowe lokalizacje. 7 maja nowy salon otwarto w Parku Handlowym Multibox w Głogowie, a 30 maja kolejne dwa sklepy ruszą w Parku Handlowym Kęty oraz w Parku Handlowym SMART PARK w Kętrzynie.
yarrl: Po udanych testach na rynek wchodzi AISEMA – polska aplikacja wykorzystująca sztuczną inteligencję do wsparcia firm i instytucji naukowych w pozyskiwaniu funduszy z programu Horizon Europe, wartego 93,5 mld euro. Jej twórcami są technologiczna spółka yarrl S.A. oraz Instytut Innowacji i Technologii Łukasiewicz – ITECH. AISEMA to inteligentne narzędzie, które znacząco skraca i upraszcza proces pozyskiwania unijnych grantów. Wystarczy wprowadzić opis pomysłu lub słowa kluczowe, a aplikacja analizuje je i proponuje najlepiej dopasowane konkursy w ramach programu Horizon Europe, sugeruje potencjalnych partnerów projektowych oraz wskazuje podobne, wcześniej zrealizowane projekty.
Holcim Polska: We współpracy z zespołem RPA EBS i przy wykorzystaniu platformy Vertex AI, zrealizował projekt automatyzacji obsługi skrzynek mailowych dedykowanych fakturom i zapytaniom od dostawców. Dzięki zastosowaniu technologii generatywnej AI udało się stworzyć rozwiązanie, które znacząco przyspiesza i upraszcza procesy finansowe, poprawiając jednocześnie ich jakość i spójność.
Portu: Platforma inwestycyjna grupy finansowej Wood & Company uruchomiła konto inwestycyjne dla młodych, poniżej 26 roku życia. Dzięki niskim progom wejścia i uproszczonemu procesowi, użytkownicy mogą rozpocząć inwestowanie bez dużego kapitału i wcześniejszego doświadczenia.
Microsoft, Photon Education: Firmy połączyły siły i przygotowały bezpłatny kurs dla szkół, który wprowadza uczniów w świat sztucznej inteligencji. Efektem współpracy jest kompleksowy program nauczania, obejmujący materiały wideo, interaktywne quizy oraz scenariusze lekcji. Zostanie on udostępniony bezpłatnie szkołom w Polsce i innych krajach europejskich za pośrednictwem platformy edukacyjnej Classwise. Pilotaż projektu rozpocznie się w maju i czerwcu 2025 roku w wybranych placówkach edukacyjnych. “Naszym celem jest sprawienie, by umiejętności związane ze sztuczną inteligencją były dostępne dla wszystkich – niezależnie od wieku czy wcześniejszego doświadczenia. Wspólnie z Photon Education chcemy, aby uczniowie już od wczesnych lat rozwijali kompetencje AI w sposób praktyczny, inspirujący i angażujący. Dzięki innowacyjnej platformie Classwise nauka sztucznej inteligencji stanie się nowoczesnym doświadczeniem, które łączy przystępność z interaktywnością” – powiedział Łukasz Foks, dyrektor ds. inicjatywy AI National Skills w Microsoft.
Cisco: Dołącza do międzynarodowej inicjatywy Stargate UAE. Wraz z takimi firmami jak OpenAI, Oracle, NVIDIA, G42 i SoftBank Group, Cisco weźmie udział w budowie nowego kampusu sztucznej inteligencji w Abu Zabi. Cisco dostarczy najważniejsze rozwiązania w zakresie sieci, bezpieczeństwa i obserwowalności, wspierając rozwój zaawansowanej infrastruktury AI o docelowej mocy 1 GW. Projekt ten jest częścią szerszej strategii Cisco na rzecz przyspieszenia cyfrowej transformacji i rozwoju odpowiedzialnej sztucznej inteligencji na Bliskim Wschodzie.
HONOR: Marka ogłosiła, iż seria HONOR 400 otrzyma 6 lat aktualizacji systemu Android. To krok, który zapewni użytkownikom długoterminowe wsparcie oraz bezpieczeństwo. Urządzenia z tej serii, których premiera odbyła się wczoraj, zostały wyposażone w zaawansowane funkcje oparte na sztucznej inteligencji, opracowane we współpracy z Google. Ponadto w odnowionym sklepie RTV Euro AGD w Centrum Handlowym Arkadia w Warszawie otwarto dedykowane stoisko marki.
Cirque du Soleil: Aby utrzymać innowacyjność na najwyższym poziomie, a jednocześnie usprawnić procesy biznesowe, zdecydował się na transformację cyfrową opartą na rozwiązaniu RISE with SAP.
Vertiv: Wprowadził na rynek nowy statyczny przełącznik źródeł zasilania – Vertiv PowerSwitch 7000, zaprojektowany z myślą o ciągłości zasilania systemów o znaczeniu krytycznym. Rozwiązanie: umożliwia bezprzerwowe, automatyczne przełączanie między niezależnymi źródłami energii w centrach danych i innych obiektach o wysokim priorytecie; zapewnia innowacyjne funkcje serwisowe, m.in. przedziałową konstrukcję, która oddziela sekcje wysokiego napięcia od obszarów serwisowych, zwiększając poziom bezpieczeństwa operatorów; jest wyposażone w 9-calowy ekran z funkcjami diagnostycznymi.
AISEMA: Na rynek wchodzi polska aplikacja wykorzystująca sztuczną inteligencję do wsparcia firm i instytucji naukowych w pozyskiwaniu funduszy z programu Horizon Europe. Jej twórcami są technologiczna spółka yarrl oraz Instytut Innowacji i Technologii Łukasiewicz – ITECH.
soundcore: Marka audio premium Anker Innovations wprowadziła na rynek słuchawki Liberty 5. Urządzenie zostało wyposażone w najbardziej zaawansowany system adaptacyjnej redukcji szumów (adaptive ANC) soundcore, poprawiający jednocześnie jakość dźwięku.
Anker Innovations: Wprowadził na rynek otwarte słuchawki douszne AeroClip, oferujące użytkownikom komfort w lekkiej formie, zapewniając jednocześnie lepszą świadomość sytuacyjną niż tradycyjne słuchawki douszne ANC.
Twisto: Dzięki współpracy z Comfino klienci w 74 salonach jubilerskich Briju mogą zapłacić za biżuterię w ciągu 30 dni lub rozłożyć płatność na 3 raty bez konieczności posiadania karty czy instalowania aplikacji. Cały proces odbywa się cyfrowo.
realme: Zorganizowało w Paryżu globalną premierę serii realme GT 7 oraz oficjalnie zaprezentowało model realme GT 7 Dream Edition, opracowany we współpracy z zespołem Aston Martin Aramco Formula One.
TME: Rozszerzył ofertę o złącza zasilające PowerLokTM od firmy Amphenol GEC. Jest to propozycja od renomowanego dostawcy, adresowana przede wszystkim do producentów i elektrotechników skupionych na branżach EV oraz motoryzacji hybrydowej. Ponadto prezentowane produkty sprawdzą się również w instalacjach energii odnawialnej, przede wszystkim magazynach energii.
iRobot: Wprowadził do sprzedaży Roomba Max 705 Vac ze stacją AutoEmpty. Nowy model odkurzający oferuje imponującą moc ssącą 13 000 Pa, precyzyjną nawigację LiDAR, rozpoznawanie przeszkód z pomocą sztucznej inteligencji.
Checkpoint Systems: Przedstawił Chinook – znacznik RFID zaprojektowany specjalnie do opakowań wielokrotnego użytku do żywności, który ponadto jest wytrzymały i nadaje się do umieszczania w kuchence mikrofalowej oraz gwarantuje identyfikowalność w łańcuchu dostaw.
Baseus: Zaprezentował słuchawki, naszpikowane technologiami premium w atrakcyjnej cenie 99 zł. Baseus Bass BP1 PRO oferują brzmienie w jakości Hi-Res i obsługę kodeka LDAC. Active EQ inteligentnie dostosuje głośność, ale także tryby od SuperBalacnce po SuperBass w zależności od preferencji odtwarzania. Nowe słuchawki mają 6 mikrofonów i hybrydowy system ANC.
Webfleet: Zaprezentował innowacyjne rozwiązanie oparte na AI 0 Webfleet Fleet Advisor, które znacząco upraszcza analizę danych flotowych i wspiera menedżerów w podejmowaniu szybkich, świadomych decyzji.
Akademia Leona Koźmińskiego: Rozszerza współpracę z firmą Microsoft w zakresie cyfrowej transformacji z AI. Porozumienie, zawarte na początku 2025 roku, zakłada wdrożenie nowoczesnych rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, które mają na celu usprawnienie procesów edukacyjnych, administracyjnych oraz rozwój kompetencji cyfrowych. “Współpraca Akademii Leona Koźmińskiego z Microsoft jest odpowiedzią na wyzwania, z jakimi mierzą się organizacje edukacyjne i biznesowe w obliczu dynamicznego rozwoju technologii sztucznej inteligencji. Według najnowszego raportu Microsoft Work Trend Index, aż 84% liderów biznesu w Polsce planuje wykorzystać agentów AI jako cyfrowych współpracowników w ciągu najbliższych 12–18 miesięcy. Równocześnie, blisko połowa liderów wskazuje na konieczność inwestowania w rozwój kompetencji cyfrowych swoich zespołów. Mimo, iż aż 67% liderów deklaruje, iż już dziś dobrze zna agentów AI, to jedynie 30% pracowników przyznaje, iż posiada taką wiedzę. Naszym wspólnym celem jest zmniejszenie tej przepaści i przygotowanie zespołów na wyzwania cyfrowej przyszłości” – powiedziała Ilona Tomaszewska, dyrektor sektora publicznego Microsoft.
Motorola: Zaprezentowała modele niedrogich telefonów z rodziny moto g (na rok 2025): moto g56 5G, moto g86 5G oraz moto g86 Power 5G.
LeopardISS: Pierwszy z eksperymentów realizowanych w ramach naukowo-technologicznej misji IGNIS – został zainstalowany na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Urządzenie umieszczono wewnątrz europejskiego modułu Columbus, a jego obecność uwieczniona została na zdjęciu wykonanym we wnętrzu ISS.
Źródła: depesze ISBnews, serwis ISBtech.pl, informacje ze spółek i organizacji
(ISBnews/ISBtech)