Tygodniowy przegląd informacji z sektora FMCG

2 tygodni temu

Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) z okresu 2-6 grudnia.

PRODUKCJA ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW

Zboża: Budowę nowego terminala zbożowego w Gdańsku, którego właścicielem ma być spółka kontrolowana przez Skarb Państwa, zapowiedział premier Donald Tusk. Terminal ma powstać do roku 2026 i kosztować ok. 0,5 mld zł.

Akcyza na alkohol: Rząd sprzeciwia się poselskiemu projektowi nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, zakładającemu objęcie niższą stawką akcyzy cydru i perry, wynika ze stanowiska rządu do poselskiego projektu nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym.

Wsparcie dla rolników: Do 30 grudnia 2024 r. można się ubiegać o wsparcie na Inwestycje w gospodarstwach rolnych zwiększające konkurencyjność. Pomoc obejmuje obszary B i C. Nabór realizowany jest w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027. Beneficjentami wsparcia mogą być posiadacze użytków rolnych o powierzchni nie większej niż 300 ha. Maksymalna kwota pomocy na jednego rolnika i gospodarstwo w trakcie realizacji PS WPR 2023-2027 w każdym z obszarów to 1,3 mln zł.

HANDEL I DYSTRYBUCJA

Wydatki świąteczne: Statystyczny Polak planuje w czasie nadchodzących świąt wydać średnio 1 576 zł wobec 1 490 zł rok wcześniej (wzrost o 5,77% r/r), wynika z badania zrealizowanego na zlecenie Związku Banków Polskich (ZBP) przez firmę badawczą Minds&Roses. Z raportu „Świąteczny Portfel Polaków” wynika, iż mimo odczuwalnego wciąż wzrostu cen Polacy nie rezygnują z tradycji obdarowywania bliskich prezentami oraz organizowania uroczystości w rodzinnym gronie. Na prezenty dla najbliższych planują przeznaczyć średnio 681 zł, co oznacza wzrost o 20,5% w porównaniu z 565 zł w 2023 r. Przeciętny Polak wyda na artykuły spożywcze i organizację Świąt 637 zł, co stanowi wzrost o blisko 5% względem 607 zł w roku ubiegłym. Koszty związane z podróżami i dojazdami do rodziny wzrosną o 13%, osiągając średnią kwotę 359 zł (w 2023 r. było to 318 zł).

Marnowanie jedzenia: Świąteczne jedzenie wyrzuca między 23 a 30 grudnia 83% badanych, co przekłada się na 61,7 tys. ton, czyli 1,6 kg na osobę, wynika z badania zrealizowanego na zlecenie Too Good To Go przez Opinia24. Najczęstszym powodem marnowania jest niewykorzystanie resztek, a najbardziej niechlubny dzień to Wigilia, gdy marnujemy rekordowe 9,2 tys. ton jedzenia (głównie ryby).

Handel w Wigilię: Senat przyjął poprawki do nowelizacji ustawy o dniach wolnych, która wprowadza wolną Wigilię, a jednocześnie dodatkową, trzecią niedzielę handlową w grudniu. Zaproponowane przez Senat poprawki zakładają iż pracownicy zatrudnieniu handlu będą mogli pracować w tym okresie nie więcej niż w dwie niedziele. Nowa regulacja ma wejść w życie od przyszłego roku.

Przesyłki świąteczne: Z realizowanych przez DHL Express przesyłek świątecznych z Polski najwięcej trafi do odbiorców w USA, Niemczech i Indiach, a 33% ankietowanych jest skłonnych zapłacić więcej za przesyłkę, by była ona bardziej zrównoważona, wynika z danych DHL Express. Średnia waga przesyłki oscyluje wokół 2,5 kg, i zwykle znajdują się w niej produkty spożywcze (w tym słodycze), elektronika czy zabawki.

E-commerce: Roczne koszty dostosowania do regulacji prawnych przez polski e-commerce wynoszą 55,4 mld zł, co odpowiada 6% rocznej sprzedaży sektora, wynika z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej (e-Izby).

Sprzedaż detaliczna: Wyrównana sezonowo w Polsce wzrosła o 0,8% r/r w październiku 2024 r., podał unijny urząd statystyczny Eurostat. W ujęciu miesięcznym sprzedaż detaliczna w Polsce wzrosła o 2,2%. W całej Unii Europejskiej sprzedaż detaliczna wzrosła o 2,1% w ujęciu rocznym i spadła o 0,3% m/m.

Automaty paczkowe: Do zwrotu towarów kupionych online wybiera 56% Polaków, wynika z badania na zlecenie Santander Consumer Banku (SCB) przeprowadzonego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS). Wśród najmłodszych respondentów (18-29 lat) tę metodę wybiera niemal siedmiu na dziesięciu konsumentów.

System kaucyjny: Senat wprowadził poprawki do ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, które zakładają przesunięcie wprowadzenia systemu kaucyjnego w sklepach o powierzchni powyżej 200 m2 na 1 stycznia 2026 r. Ustawa w wersji przyjętej przez Sejm zakładała przesunięcie tego terminu do 1 października 2025 r.

System kaucyjny: Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) nie wyklucza wzrostu liczby operatorów systemu kaucyjnego w przyszłości, ale nie spodziewa się by miało być ich więcej niż 10, wynika z wypowiedzi wiceminister Anity Sowińskiej. Dotychczas pozwolenia otrzymało pięciu operatorów.

Opakowania do napojów: Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) chce wprowadzenia na rynek standaryzowanych butelek szklanych wielokrotnego użytku, jako alternatywy dla producentów napojów, wynika z wypowiedzi wiceminister klimatu i środowiska Anity Sowińskiej. Nie wykluczyła też objęcia w przyszłości systemem kaucyjnym także jednorazowych butelek szklanych.

Handel produktami niespożywczymi: W sektorze detalicznym produktów nienależących do branży spożywczej w Polsce, mimo iż sprzedaż w tym sektorze realnie spadła o 1,2% w latach 2019-2023, rynek ma szansę na odbicie o 1,9% w latach 2023-2028, szczególnie w kategoriach obejmujących produkty dla zwierząt oraz kosmetyki, wynika z raportu przygotowanego przez McKinsey & Company we współpracy z EuroCommerce.

System kaucyjny: Senackie komisje będą rekomendowały Izbie Wyższej przyjęcie nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi z poprawką, przesuwającą wprowadzenie systemu kaucyjnego na 1 stycznia 2026 r. z proponowanego przez rząd 1 października 2025 r.

Kosmetyki: Polska branża kosmetyczna mimo wyzwań związanych z kosztami surowców i pracy, odnotowała wzrost zysków zarówno w produkcji (+57% r/r), jak i dystrybucji wyrobów (+41% hurt, +19% sprzedaż detaliczna) i poprawę wskaźników rentowności w I poł. 2024 roku. Wyróżniła się w ten sposób na tle sektora przedsiębiorstw, który zanotował spadek wyniku finansowego netto o 25%, wynika z raportu Banku Pekao. W kolejnych kwartałach można spodziewać się wzrostu presji kosztowej, co utrudni utrzymanie niemal rekordowych marż, ale mimo to perspektywy „na krótką i średnią metę” są korzystne dla branży.

Zakupy prezentów świątecznych: Ponad 61% Polaków deklaruje, iż kupuje prezenty z wyprzedzeniem, a blisko połowa osób w wieku powyżej 45 lat przyznaje, iż odkłada to na ostatnią chwilę, wynika z badania przeprowadzonego przez Danae na zlecenie Allegro. Według badania ponad 61% przyznaje, iż zdecydowanie wybiera praktyczne prezenty, a 16% ankietowanych sprawdza cenę prezentu, który otrzymali, podano także.

Opakowania żywności: W polskich supermarketach 62% opakowań żywności i napojów zawiera tworzywa sztuczne, w przypadku 40% plastik można usunąć lub zastąpić bardziej zrównoważonymi alternatywami, wynika z raportu „Material Change Index”, przeprowadzonego przez Retail Economics na zlecenie DS Smith. W polskich sklepach pojawia się do 14,7 mld niepotrzebnych sztuk plastiku rocznie, z czego większość dotyczy segmentów produktów mlecznych (83%), mięsa i ryb (80%), napojów bezalkoholowych (77%) oraz pieczywa, ryżu i produktów zbożowych (76%).

Produkty w tubkach: Jak wynika z danych eLeader w formie tubek sprzedawanych jest 312 różnych produktów, a w okresie od stycznia do sierpnia br. ponad 50% udziałów półkowych w kategorii musów w tubkach miała firma Maspex. Najwięcej miejsca zajmowały jej produkty marki Kubuś Mus. Kolejnym wiodącym producentem w kategorii musów w tubkach jest Dawtona, mająca 14%. udziałów półkowych, a trzecią firmą w rankingu – OLV, która zajęła 13% przestrzeni i jest znana z marki musów Owolovo. Jednym z kluczowych producentów musów w tubkach jest także Hortex, zajmujący 10% miejsca na półkach w tej kategorii. Ponadto 4 na 14 badanych sieci handlowych oferuje własne musy w saszetkach. „Do rywalizacji o konsumenta przystępują również marki własne sklepów. Nasze badanie wyzkazało, iż pod własnym brandem swoje produkty w kategorii musów w tubkach oferowały już m.in. Auchan, Carrefour, Kaufland oraz Biedronka” – powiedziała analityk ekspozycji w eLeader Iwona Puchacz-Wośko, cytowana w komuniakcie. W 2022 roku musy owocowe w tubkach odnotowały wzrost wartości o 28% r/r.

Ceny masła: W sierpniu wzrost był na poziomie 29,3% r/r, we wrześniu – 30,1%, a w październiku – 32,2%. W połowie listopada wyniósł 31,8% r/r, wynika z danych Hiper-Com Poland, UCE Research i Grupy Blix. Do tego przez większość roku ubyło 13,8% r/r akcji rabatowych.

E-commerce: 80% rodzimych konsumentów nie wie, czym jest live shopping, wynika z badania ankietowego przeprowadzonego przez sieć sklepów Komputronik. O ile dane McKinsey wskazują, iż najchętniej kupowaną podczas live shoppingu kategorią produktów w Chinach są artykuły spożywcze (54%), w Polsce prym wiedzie elektronika. Badanie przeprowadzone przez Komputronik dowiodło, iż na jej zakup zdecydowało się 44% uczestników transmisji zakupowych. Okazuje się też, iż transmisje zakupowe to także doskonała przystań dla gamerów. Za ich pośrednictwem gry i konsole kupiło do tej pory 14% respondentów ankiety Komputronik.

ROZWÓJ BIZNESU

Danone: Centrum Planistyczne Danone zostało oficjalnie otwarte w Katowicach, co oznacza utworzenie ok. 250 nowych miejsc pracy, podała firma. W Danone Planning Center wyspecjalizowany zespół ekspertów będzie zajmować się planowaniem w łańcuchu dostaw dla europejskich fabryk organizacji. Koszt wdrożenia niezbędnej dla działania Centrum technologii to ponad 100 mln zł.

Kaufland: Otworzył 250. sklep w Polsce – w Bielsku-Białej, podała firma.

AmRest: Osiągnął maksymalną kwotę inwestycji przewidzianą w programie odkupu akcji własnych, tj. 12 mln euro, co przekłada się na nabycie łącznie 1 913 804 akcji własnych, reprezentujących 0,8717% kapitału zakładowego, podała spółka. W konsekwencji powyższego, program odkupu został zakończony.

Rex Concepts: Zakłada dwucyfrową liczbę otwarć restauracji dla sieci Popeyes i Burger King w przyszłym roku, poinformował ISBnews dyrektor ds. ekspansji Michał Różycki. Planuje wprowadzać coraz więcej restauracji wolnostojących drive-thru.

Eurocash: Złożył wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) o zgodę na przejęcie kontroli wyłącznej nad Firmą Rogala, podał Urząd. Wniosek wpłynął 29 listopada 2024 r. Sprawa jest w toku.

DHL eCommerce Polska: Zwiększył sieć automatów paczkowych DHL BOX 24/7 w Polsce do 5 000 maszyn, podała spółka. Zwiększenie liczby automatów paczkowych wpisuje się w strategię rozwoju spółki, której celem jest stworzenie kompleksowej i dostępnej sieci OOH (Out-of-Home), podkreślono. w tej chwili firma dysponuje siecią ponad 20 000 punktów nadań i odbiorów przesyłek.

Shoper: Zakończył się proces przyśpieszonej budowy księgi popytu (ABB) na sprzedaż łącznie 5 309 801 akcji spółki Shoper (co stanowi ok 18,9% udziału w kapitale zakładowym), podała spółka. Cena akcji w ABB została ustalona na 39 zł za sztukę. W zapowiedzi czterej akcjonariusze spółki informowali o planach sprzedaży łącznie tyluż jej walorów.

Astarta Holding: Spółka zależna otrzyma 5 mln euro 7-letniego kredytu w ramach programu ImpactConnect, obejmującego finansowanie ustanowione przez niemiecki rząd, podała Astarta. Środki zostaną przeznaczone na utrzymanie, rozwój i modernizację cukrowni grupy.

Makarony Polskie: Podjęły decyzję o realizacji inwestycji rozwojowej w zakładzie produkcyjnym w Korpelach, w ramach której przeprowadzą rozbudowę i doposażenie zakładu kosztem 29 mln zł ze środków własnych oraz kredytu bankowego, podała spółka. Inwestycja będzie realizowana od stycznia 2025 r.

Shoper: Czterech akcjonariuszy Shopera rozpoczęło proces sprzedaży części posiadanych przez nich akcji w ramach przyspieszonej budowy księgi popytu (ABB), którego celem będzie sprzedaż wybranym inwestorom łącznie nie więcej niż 5 309 801 akcji, stanowiących nie więcej niż 18,9% udziału w kapitale zakładowym, podała spółka.

InPost: Grupa przedłużyła umowę z Newcastle United. Kontynuacja partnerstwa pozwoli InPost na dalsze wzmacnianie marki w Wielkiej Brytanii, która jest najdynamiczniej rozwijającym się rynkiem w ramach Grupy, podała spółka.

Sfinks Polska: Spodziewa się, iż przyszły rok będzie okresem testów pierwszych lokali w ramach umowy masterfranczyzy dotyczącej rozwijania sieci Sphinx na terenie Egiptu i Arabii Saudyjskiej, co pozwoli lepiej ocenić potencjał tej współpracy, zapowiedział prezes Sylwester Cacek.

Sfinks Polska: Odnotował 0,36 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2024 r. wobec 2,81 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka. Zysk operacyjny wyniósł 1,53 mln zł wobec 1,94 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 18,7 mln zł w III kw. 2024 r. wobec 25,39 mln zł rok wcześniej.

Aldi: 4 grudnia otwarto sześć sklepów Aldi: w Zielonej Górze, Żaganiu, Łukowie, Łodzi, Olsztynie i Lipnie. Tym samym sieć osiągnęła pułap 350 placówek w skali całego kraju.

Drogerie dm: W ostatnich tygodniach otwartych zostało 8 nowych drogerii – w Andrychowie, Dąbrowie Górniczej, Kiełczewie, Koziegłowach, Mikołowie, Nowym Sączu, Ostrowie Wielkopolskim i we Wrocławiu. 5 grudnia kolejna pojawiła się w Warszawie, przy ul. Głębockiej 15 w Centrum Handlowym Targówek. To największa dotychczas drogeria dm w Polsce.

Multi Ice Group: Właściciel marek takich jak Crazy Dog i BuBu Tea, wprowadził innowacyjny system współpracy franczyzowej MULTi7. System ten pozwala na maksymalizację efektywności, oferując elastyczność, możliwość rozszerzenia działalności i optymalizację kosztów operacyjnych.

PRODUKTY, WYDARZENIA, ESG

Biedronka: Przekaże z okazji Świąt Bożego Narodzenia specjalne rabaty w formie voucherów o łącznej wartości ponad 73 mln zł ponad 73 tys. pracownikom i wybranym grupom współpracowników, podała spółka. Łącznie w okresie przedświątecznym Biedronka wesprze swoich pracowników kwotą w wysokości 179 mln zł.

Gospodarka odpadami: Senat przyjął z poprawkami ustawę o odpadach, która m.in. zwiększa środki na finansowanie bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO) w latach 2025-2027. Poprawki miały charakter techniczno-legislacyjny i korygowały błędne odesłanie.

Wedel: Marka E.Wedel ma w planach kolejne współprace i zarówno limitowane edycje produktów, jak też długookresowe partnerstwa, które pozwolą na dalszy rozwój marki i wzmocnienie jej obecności na rynku. Marka realizuje niestandardowe działania i współpracuje z innymi markami, a przykładem jest kooperacja z influencerami (tj. Dominik Rupiński), raperami (np. Hodak i Catchup), firmami kosmetycznymi oraz polskimi markami z wieloletnią tradycją jak np. uruchomiona kooperacja z firmą Bakalland i połączenie czekolady Wedla z różnymi rodzajami bakalii. Z kolei efektem współpracy z OnlyBio jest limitowana edycja kosmetyków o czekoladowych zapachach. Na koniec 2024 roku Wedel wszedł też w kooperację z firmą Gatta, a z połączenia tych dwóch marek powstały czekoladowe rajstopy oraz koszule nocne czy bielizna. Ponadto marka E.Wedel połączyła siły z producentem naturalnych zapachów do wnętrz, Candly&Co oraz Wlodim 4444, a efektem są świece inspirowane zapachami wedlowskich batonów Bajeczny, Pierrot i WW.

Wedel: Marka E.Wedel nawiązała współpracę z marką Gatta, w efekcie której powstała – dostępna w sklepach – kolekcja inspirowana czekoladowymi klasykami, która łączy elegancję z minimalistycznym designem. W sklepach pojawiły się rajstopy, bielizna, odzież oraz bawełniane skarpetki, które nawiązują do charakterystycznych kolorów czekolady – od kremowej bieli, przez ciepły karmel, aż po głęboki brąz, a wzory przypominają tabliczki czekolady i praliny.

Biedronka: Sieć jest największym pracodawcą w Polsce. Zatrudnia ponad 81 tysięcy pracowników, w tym już ponad 1000 z niepełnosprawnościami. W ramach swoich strategii – społecznej odpowiedzialności biznesu i zrównoważonego rozwoju, firma stale zwiększa liczbę pracowników posiadających orzeczenie o niepełnosprawności, tworząc przyjazne i sprawiedliwe miejsce pracy, w którym każdy otrzymuje równe szansę rozwijania swoich talentów i potencjału.

Wedel: Marka E.Wedel połączyła siły z producentem naturalnych zapachów do wnętrz Candly&Co, a efektem współpracy są świece inspirowane zapachami wedlowskich batonów tj. Bajeczny, Pierrot i WW. W ramach projektu Candly&Co. zaprosiło do współpracy „Włodiego” Włodarczyka (wlodi4444) – grafika, artystę i influencera. Limitowana kolekcja świec zapachowych inspirowanych batonami Bajeczny, Pierrot i WW będzie dostępna wyłącznie w sprzedaży online na stronie marki Candly&Co oraz w aplikacji Żabka Jush w Krakowie i Warszawie.

Tchibo: Rozszerzył sieć outletów w Polsce. Nowy punkt został otwarty w piątek, 6 grudnia w PTAK Outlet w Rzgowie pod Łodzią. W Łodzi funkcjonują dwa regularne sklepy Tchibo, zaś outlet w Rzgowie to dziewiąty tego typu sklep marki w Polsce, wliczając jeden pop-up store.

Grupa Żabka: Od 6 grudnia 2024 r. sieć Żabka w stolicy liczy już 1000 sklepów. Jubileuszowy punkt mieści się w wyjątkowym miejscu: warszawskim Centrum LIM, w budynku Warsaw Presidential Hotel, tuż obok Dworca Centralnego oraz Pałacu Kultury i Nauki.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału