Warszawa, 09.05.2025 (ISBnews) – Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) z okresu 5-9 maja.
PRODUKCJA ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW
Import z Ukrainy: Projekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zawieszenia niektórych części rozporządzenia w odniesieniu do przywozu produktów ukraińskich do Unii Europejskiej nie dotyczy liberalizacji importu towarów rolnych z Ukrainy, podało Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW).
Branża mleczarska: Po dobrym 2024 r. wyniki finansowe polskiej branży mleczarskiej pozostaną stabilne w tym roku, wynika z raportu Banku Pekao. Przemysł mleczarski będzie miał jednak ograniczone możliwości do podnoszenia cen. “Pomimo oczekiwanego wzrostu produkcji surowca na świecie, w tej chwili nie widzimy ryzyka powstania nadpodaży. Łączny globalny popyt charakteryzuje się lekką tendencją wzrostową. Słabsze zapotrzebowanie w Chinach na niektóre frakcje powinno zostać zrekompensowane na mniejszych rynkach. Z uwagi na konieczność utrzymania swojej konkurencyjności na rynku globalnym unijny przemysł mleczarski, w tym polski, będzie miał ograniczone możliwości do podnoszenia cen sprzedaży. Uważamy więc, iż w kolejnych kwartałach notowania będą utrzymywały się na stabilnym, ale dość wysokim poziomie” – czytamy w komunikacie poświęconym raportowi “Rynek mleka. Trendy bieżące i perspektywy”. “Wzrost produkcji surowca umożliwiający wolumenowe zwiększenie sprzedaży oraz oczekiwana stabilizacja cen produktów finalnych będą stanowiły wsparcie dla przychodów krajowego sektora przetwórstwa mleka. W tym roku może być jednak silniej odczuwalna presja ze strony rosnących kosztów płacowych. Możliwy jest więc lekki spadek marżowości przetwórstwa. Sytuacja finansowa krajowej branży pozostanie stabilna” – dodano.
Branża winiarska: Ocenia, iż projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości to nie przełom, a wielkie rozczarowanie. “Jeżeli intencją ustawodawcy było ograniczenie spożycia alkoholu w Polsce, to proponowane zmiany tego nie uczynią, natomiast bardzo utrudnią prowadzenie biznesu” – ocenili szefowie firm zrzeszonych w Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa, komentując zaproponowany przez Ministerstwo Zdrowia projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Według przedstawicieli branży, nikt nie miał wątpliwości co do tego, iż ustawa pochodząca z 1982 roku wymaga zmian, ale proponowany lifting nie jest wystarczający i nie przystaje do obecnej rzeczywistości.
Zadłużenie producentów piwa: Zaległe zadłużenie kredytowe i pozakredytowe producentów piwa wyniosło na koniec I kw. br. blisko 37,84 mln zł (wzrost o 18,6% r/r), wynika z danych w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor i bazy BIK. Przybyło też niesolidnych płatników w branży – 49 wobec 38 rok wcześniej, zaś udział firm z problemami wynosi 11,5% wobec 9,4% rok wcześniej. “Płynące z rynku doniesienia już od dłuższego czasu pokazują, iż poza segmentem piw bezalkoholowych cała branża browarnicza notuje spadki sprzedaży. Ostatni komunikat ZPPP Browary Polskie donosi, iż pod względem sprzedaży tak źle nie było od 20 lat. Sytuacji nie ratowały ani dobra pogoda, ani duże wydarzenia sportowe, trudno więc oczekiwać, by tegoroczna majówka i wiosenny sezon grillowy miały to zmienić. Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Niestety widzimy, iż w ciągu ostatniego roku przełożyło się to na większą liczbę browarów, które nie radzą sobie z terminowym spłacaniem zobowiązań oraz rosnącą kwotę ich przeterminowanego zadłużenia. Dane zebrane w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor i bazie BIK pod koniec marca br. pokazują, iż rok do roku niespłacone zadłużenie całej branży wzrosło o niemal 19% i sięga dziś poziomu prawie 38 mln zł” – skomentował główny analityk BIG InfoMonitor (Grupa BIK) Waldemar Rogowski, cytowany w komunikacie.
HANDEL I DYSTRYBUCJA
E-commerce: Liczba internautów wyniosła 29,7 mln w kwietniu 2025 r., przy czym liczba użytkowników (real users) Grupy Google sięgnęła 28,94 mln, Grupy Meta Platforms – 26,18 mln, a Grupy Allegro – 21,54 mln, wynika z Mediapanelu Polskiego Badania Internetu.
AI w handlu: w tej chwili 30% dużych i średnich przedsiębiorstw w Polsce ma już za sobą wdrożenia AI, a handel znajduje się poniżej średniej – co dziesiąta firma z tej branży (10%) z sukcesem zaimplementowała tę technologię. W przypadku branży produkcyjnej to 30%, a usługowej – 24%. Dodatkowo ten sektor, częściej niż inne, przerwał rozpoczęty proces implementacji – 13%, usługi – 8%, produkcja – 7%, wynika z badania EY.
E-commerce: Firmy uwzględnione w BaseLinker Index – wskaźniku kondycji polskiego rynku e-commerce – zwiększyły sprzedaż o 8,2% r/r w kwietniu, powiększając w tym okresie liczbę dokonanych transakcji o 4,9%, a średnią wartość koszyka – o 3,1% r/r do 209 zł, podał twórca wskaźnika – firma BaseLinker.
Sprzedaż detaliczna: Wyrównana sezonowo w Polsce spadła o 1,8% r/r w marcu 2025 r., podał unijny urząd statystyczny Eurostat. W ujęciu miesięcznym sprzedaż detaliczna w Polsce spadła o 0,6%. W całej Unii Europejskiej sprzedaż detaliczna wzrosła o 1,4% w ujęciu rocznym i spadła o 0,1% m/m.
ROZWÓJ BIZNESU
Grupa Żabka: Wprowadziła płatność kartami Edenred we wszystkich sklepach sieci, podała spółka. W sklepach akceptowane są wszystkie rodzaje kart Edenred – zarówno plastikowe, jak i wirtualne, w wersjach lunchowych, podarunkowych oraz premiowych. Dla sprzedawców i franczyzobiorców proces płatności nimi jest identyczny jak w przypadku standardowych kart płatniczych.
AmRest: Odnotował 9,8 mln USD skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2025 r. wobec 2,8 mln USD straty rok wcześniej, podała spółka. Zysk operacyjny wyniósł 13 mln USD wobec 18,6 mln USD zysku rok wcześniej.
AmRest: Akcjonariusze Amrest zdecydowali podczas zwyczajnego walnego zgromadzenia o przeznaczeniu 15,17 mln euro z zysku za 2024 r., wynoszącego 23,97 mln euro, na dywidendę zaliczkową, podała spółka. Na dobrowolne rezerwy przeznaczono 4,01 mln euro, zaś na pokrycie ujemnych wyników z lat ubiegłych: 4,79 mln euro.
Grupa Żabka: Bank Pekao we współpracy z konsorcjum instytucji finansowych uplasował emisję 5-letnich obligacji o wartości nominalnej 1 mld zł dla Zabka Group (Grupa Żabka). Przy ostatecznie ustalonej marży popyt przekroczył 1,4 mld zł, podał bank. Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR) objął 140 mln zł, a wpływy z subskrypcji wesprą wydatki kapitałowe Grupy w Polsce i Rumunii, podał osobno EBOR.
Biedronka: Sprzedaż w sieci Biedronka wzrosła ogółem, liczona w złotych, o 0,3% r/r w I kwartale br., zaś w euro odnotowała wzrost o 3,4% r/r do 5 946 mln euro, podał właściciel sieci Jeronimo Martins, prezentując wstępne wyniki. Sprzedaż w sklepach porównywalnych (like-for-like, LFL) liczona w złotych spadła w tym okresie o 3,5% r/r.
Answear.com: Akcjonariusze Answear.com przyjęli program motywacyjny na lata 2025-2027, zakładający wydawanie nowych akcji osobom uprawnionym, pod warunkiem wypracowania przez spółkę co najmniej 80% wyników EBITDA, ustalonych na kolejne lata na poziomach odpowiednio: 80 mln zł w 2025 r., 100 mln zł w 2026 r. i 120 mln zł w 2027 r., podano w uchwałach ZWZ.
Shoper: Zwyczajne walne zgromadzenie spółki Shoper postanowiło przeznaczyć 28,98 mln zł z zysku netto za ub.r. na wypłatę dywidendy dla akcjonariuszy, co oznacza, iż kwota dywidendy na 1 akcję wyniesie 1,03 zł, podała spółka.
Ambra: Odnotowała 5,06 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. roku obrotowego 2024/2025 (styczeń-marzec 2025) wobec 2,95 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka. Strata operacyjna wyniosła 1,91 mln zł wobec 7,53 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 150,63 mln zł wobec 171,94 mln zł rok wcześniej.
Grupa Żabka: Wyemitowała obligacje powiązane ze zrównoważonym rozwojem (sustainability-linked bonds, SLB), zabezpieczone poręczeniem spółki Żabka Polska, o wartości nominalnej 1 mld zł, podała spółka. Środki pieniężne pozyskane z emisji obligacji pozwolą na dywersyfikację i zwiększenie efektywności źródeł finansowania Grupy Żabka.
Shoper: Nawiązał współpracę z Polskimi ePłatnościami (PeP), w celu zapewnienie sprzedawcom korzystającym z platformy Shoper dostęp do bezpiecznych płatności w sprzedaży stacjonarnej, podały spółki. Dzięki ofercie PeP sprzedawcy Shoper zyskają dostęp do wielofunkcyjnych terminali płatniczych, umożliwiających obsługę płatności bezgotówkowych zarówno w mobilnych punktach sprzedaży, pojawiających się w różnorodnych lokalizacjach, jak i w ich stacjonarnych sklepach.
Auchan: Axpo Polska podpisało umowę route-to-market obsługującą kontrakt cPPA między siecią Auchan oraz GoldenPeaks Capital, podała spółka Axpo Polska. Jako firma bilansująca, Axpo umożliwi obu partnerom dostęp do hurtowego rynku energii, a umowa route-to-market zapewni też długoterminową stabilność ceny, która umożliwi partnerom optymalizację kosztów. Kontrakt route-to-market podpisany przez polską spółkę z Grupy Axpo obejmuje bilansowanie energii elektrycznej produkowanej w Polsce przez 35 elektrownie słoneczne GoldenPeaks Capital. Energia odebrana z nich za pośrednictwem Axpo zostanie sprzedana sieci Auchan, a ok. 115 GWh zielonej energii rocznie zasili sklepy własne sieci w całej Polsce i przyczyni się do realizacji strategii klimatycznej Auchan, podano.
Aldi: Trzecie centrum dystrybucyjne Aldi o powierzchni 43 tys. m2 zostanie oddane do użytku w I kw. przyszłego roku, podała spółka. Magazyn, powstający w parku biznesowym CTPark Warsaw Emilianów, znacząco usprawni dostawy do sklepów w centralnej i północno-wschodniej Polsce. W związku z uruchomieniem centrum Aldi planuje stworzenie prawie 150 nowych miejsc pracy.
Popeyes: Chce otworzyć 23 restauracje w Polsce do końca tego roku, zarówno w miastach, gdzie sieć jest już obecna, np. w Warszawie, jak i w nowych lokalizacjach, takich jak Białystok czy Olsztyn, zapowiedział CEO Rex Concepts CEE Jerzy Tymofiejew.
Colian: Połączy się z niemiecką Gubor Schokoladen, podała spółka. Szczegóły transakcji, zgodnie z zapisami kontraktu, nie będą podawane do wiadomości publicznej. w tej chwili oba podmioty funkcjonują w oparciu o dotychczasowe procedury. W wyniku fuzji powstanie organizacja produkująca około 85 tys. ton słodyczy rocznie i łącznie zatrudniająca w 12 zakładach 4200 pracowników, podano.
Feerum: Zawarło umowę z Gospodarstwem Rolnym Jegliński na budowę centrum przechowalniczo-dystrybucyjnego wraz z infrastrukturą techniczną w miejscowości Rościszewo Nowe. Wynagrodzenie wynosi łącznie netto 21,71 mln zł netto (26,7 mln zł brutto). Feerum zobowiązało się zrealizować obiekt do 9 marca 2026 roku.
Biedronka: W ramach współpracy Biedronki i DHL eCommerce Polska zamontowano do tej pory automaty paczkowe DHL BOX 24/7 przy ponad 1 500 sklepach sieci, co oznacza, iż można z nich korzystać niemal przy co drugim sklepie Biedronka, podała sieć.
IMC: Odnotowało 54,54 mln USD skonsolidowanego zysku netto w 2024 r. wobec 21,03 mln USD straty rok wcześniej, podała spółka. Zysk operacyjny wyniósł 67,81 mln USD wobec 13,39 mln USD straty rok wcześniej. Znormalizowany zysk EBITDA sięgnął 86,11 mln USD wobec 3,42 mln USD zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży z działalności sięgnęły 211,29 mln USD wobec 139,45 mln USD rok wcześniej.
Bielenda: Panattoni pozyskał nowego najemcę w rozbudowywanym Panattoni Park Zgierz II. Bielenda, czołowy polski producent kosmetyków, uruchomi nowy magazyn centralny, z którego będzie dystrybuować produkty do odbiorców w całym kraju i za granicą. W ramach umowy firma wynajęła łącznie 10 500 m2 nowoczesnej powierzchni magazynowej wraz z zapleczem socjalno-biurowym. Nowy magazyn zacznie działać jeszcze w tym roku. W obiekcie znajdzie zatrudnienie około 40 osób.
dm: 8 maja sieć otworzyła nowy sklep w Krakowie – przy ul.Romanowicza 6A/U1 na Zabłociu, przy Fabryce Emalii Oskara Schindlera. Jest to 5. drogeria dm w Krakowie, 14. w województwie małopolskim i 56. w Polsce.
Animex Holding: Złożył wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) w sprawie przejęcia kontroli nad Pupil Foods z siedzibą w Nowych Skalmierzycach. Wniosek wpłynął 30 kwietnia br. Sprawa jest w toku. Koncentracja polega na nabyciu przez Animex Holding wszystkich udziałów Pupil Foods, co spowoduje przejęcie wyłącznej kontroli przez Animex Holding nad Pupil Foods, która prowadzi działalność w zakresie produkcji i sprzedaży produktów żywnościowych dla zwierząt domowych.
PRODUKTY, WYDARZENIA, ESG
Grupa InPost: Została wyróżniona w nowej edycji rankingu BrandZ TOP50 Francja. Mondial Relay zajął 45. miejsce pośród największych francuskich marek. Według rankingu, Mondial Relay został wyceniony na 1 050 mln USD. Tegoroczna edycja klasyfikacji BrandZ TOP50 Francja oszacowała łączną wartość 50 najbardziej wpływowych francuskich marek na 506 mld USD, co oznacza wzrost o 20% w porównaniu do poprzedniego raportu z 2023 roku. Kantar BrandZ dostrzegł, iż Mondial Relay wzmocnił swoją pozycję na rynku dzięki rozbudowie sieci, wprowadzeniu nowych usług oraz skoncentrowaniu się na poprawie jakości, co przełożyło się na wzrost zaufania klientów. Ponadto doceniono podejmowane inicjatywy na rzecz zaangażowania społeczności lokalnej i zrównoważonego rozwoju. Z danych Kantar BrandZ wynika też, iż Mondial Relay uzyskał ponadprzeciętne wyniki w obszarze zaufania i realizacji misji – czynnikach kluczowych przy wyborze usług logistycznych.
Netto: Sieć rozpoczęła testy systemu kaucyjnego z udziałem klientów w czterech lokalizacjach: w Warszawie przy ul. Kleszczowej i Wisełki, w Gołkowie i w Grodzisku Mazowieckim przy ul. Matejki. System testowany jest we współpracy z operatorem systemu kaucyjnego PolKa i firmą InPost. PolKa odpowiada za infrastrukturę niezbędną do obsługi procesów operacyjnych oraz realizacji określonych obowiązków. Rolą InPost jest dostarczenie maszyn RVM (Revers Vending Machine) i rozwiązań logistycznych. Uruchomienie systemu w fazie testowej pozwoli na zebranie insightów ze strony klientów i wdrożenie ewentualnych usprawnień przed planowanym na 1 października 2025 r. ogólnopolskim uruchomieniem systemu kaucyjnego.
Allegro: W tym roku festiwal zakupowy Smart! Weeks potrwa od 5 do 19 maja, oferując tysiące produktów tańszych choćby o 50%. W ub.r. z promocji podczas festiwalu Smart! Weeks skorzystało ponad 5 mln aktywnych kupujących. Rocznie, smartowicze oszczędzają średnio 800 zł na darmowych dostawach i zwrotach, podała spółka. Kupujący wysoko cenią program – co potwierdza 80% ankietowanych w badaniu SW Research. W niższych cenach dostępna jest m.in. elektronika, sprzęt i wyposażenie do domu, moda, kosmetyki i inne.
Źródła: depesze ISBnews, informacje ze spółek i organizacji
(ISBnews)