Warszawa, 30.05.2025 (ISBnews) – Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) z okresu 26-30 maja.
PRODUKCJA ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW
Powierzchnia zasiewów: Powierzchnia zasiewów zbóż podstawowych z mieszankami zbożowymi będzie zbliżona do ubiegłorocznej powierzchni i wyniesie ok. 5,7 mln ha, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). Powierzchnię ozimych zbóż podstawowych z mieszankami zbożowymi oceniono na ok. 4,4 mln ha.
Produkcja piwa: Produkcja piwa otrzymanego ze słodu spadła o 15,1% r/r do 2,96 mln hl w kwietniu br., wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). W okresie styczeń-kwiecień br. odnotowano spadek produkcji piwa o 3,6% r/r do 10,46 mln hl. Produkcja piwa bezalkoholowego wzrosła o 37,5% r/r do 352,13 tys. hl w kwietniu br. W okresie 4 miesięcy br. odnotowano wzrost produkcji piwa bezalkoholowego o 24,5% r/r do 870,45 tys. hl, podał też GUS.
Produkcja wódkiL Produkcja wódki czystej (w przeliczeniu na 100%) wzrosła o 2,5% r/r do 68,38 tys. hl w kwietniu br., a w okresie 4 miesięcy br. odnotowano wzrost produkcji wódki o 1,4% r/r do 237,29 tys. hl.
Produkcja win: Produkcja win owocowych spadła o 4,1% r/r do 51,26 tys. hl w kwietniu br. W okresie 4 miesięcy br. odnotowano spadek produkcji win o 1,6% r/r do 163,77 tys. hl. Produkcja win gronowych spadła o 14,5% r/r do 7,5 tys. hl w kwietniu br. W okresie 4 miesięcy br. odnotowano spadek produkcji win o 1,3% r/r do 38,38 tys. hl.
HANDEL I DYSTRYBUCJA
Nawyki zakupowe: W ciągu ostatniego roku 37,5% Polaków zaczęło bardziej skupiać się na szukaniu zniżek i promocji, wynika z raportu UCE Research i Shopfully. w tej chwili 29,6% polskiego społeczeństwa stara się robić mniej zakupów, ale bardziej świadomie, podczas gdy nawyki zakupowe 18,9% Polaków nie uległy zmianie. Według autorów raportu, rodacy nauczyli się poszukiwać okazji w latach wysokiej inflacji, a teraz coraz lepiej sobie z tym radzą. Ratują w ten sposób swoje domowe budżety, bo ceny w sklepach są ciągle wysokie, mimo iż inflacja spadła.
AI w handlu: Sztuczna inteligencja (AI) zwiększy udział e-commerce w całej strukturze handlu i przesunie kolejne kolejne grupy konsumentów do handlu internetowego, ocenił CEO MCI Capital ASI Tomasz Czechowicz w rozmowie z ISBnews.TV.
E-commerce: Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (ceny bieżące) wyniósł 8,8% w kwietniu br., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS).
Sprzedaż detaliczna: (w cenach stałych) wzrosła o 7,6% r/r w kwietniu 2025 r., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). W ujęciu miesięcznym odnotowano wzrost o 6,2%.
Ranking marek FMCG: Najczęściej wybieraną marką FMCG w Polsce została Piątnica OSM, która osiągnęła wynik CRP na poziomie 261,8 mln i tym samym wyprzedziła zeszłorocznego zwycięzcę – Mlekovitę. W tym roku firma ta zajęła drugie miejsce (z wynikiem 240,3 mln), a trzecią pozycję utrzymał Mlekpol (203,9 mln), wynika z rankingu Brand Footprint, przygotowanego przez firmę badawczą YouGov. W rankingu Brand Footprint zastała także wyróżniona Pepsi – jako Przełomowa Marka, która znacząco zwiększyła swój poziom CRP i zadebiutowała na liście top 20, a także Oshee jako Najszybciej Rosnąca Marka. “Raport Brand Footprint pozwala nam obserwować zachowania zakupowe 13,5 mln polskich gospodarstw domowych oraz porównywać je z nawykami konsumentów z innych państw Europy. Tegoroczne wyniki pokazują nie tylko znaczenie konkurencyjności cenowej i efektywnej sieci dystrybucji, ale także głęboko zakorzenionych tradycji oraz wzorców żywieniowych. Z danych wynika, iż fundamentem diety Polaków są produkty mleczne, a pozycja lokalnych graczy z sektora nabiałowego jest niezachwiana” – skomentował dyrektor zarządzający w YouGov Szymon Mordasiewicz, cytowany w komunikacie.
Sklepy małoformatowe: W kwietniu 2025 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 8,3% wyższa niż rok wcześniej, a liczba transakcji spadła o niemal 6% w porównaniu z kwietniem 2024 r., wynika z danych Polskiej Izby Handlu i CMR. Wysoki wzrost wartości sprzedaży to efekt przesunięcia Wielkanocy (w 2024 r. niedziela wielkanocna wypadała w ostatnim dniu marca, natomiast w 2025 r. święta i zdecydowana większość przedświątecznych zakupów w kwietniu), a także wzrostu cen m.in. produktów nikotynowych.
E-commerce: 2/3 Polaków kupujących online wybiera metodę płatności przede wszystkim pod kątem bezpieczeństwa, wynika z najnowszego badania Visa dotyczącego zwyczajów zakupowych konsumentów z CEE w obszarze e-commerce. 68% Polaków stawia bezpieczeństwo transakcji na podium przy wyborze metody płatności, 88% kupujących online deklaruje gotowość przetestowania nowej formy płatności, jeżeli ta zapewni wyższy poziom ochrony, 79% e-transakcji w Polsce finalizuje się w mniej niż 30 sekund, dla 94% badanych w kraju najważniejsze jest, by e-sklep oferował ich ulubioną metodę płatności.
ROZWÓJ BIZNESU
Temu: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) postawił platformie Temu zarzuty prezentowania cen promocyjnych w sposób sprzeczny z prawem – wskazał na brak informacji o najniższej cenie z 30 dni przed promocją lub podawanie jej nieprawdziwej wartości, podał Urząd. Temu grozi kara do 10% obrotu. Analiza strony internetowej i aplikacji mobilnej wykazała, iż klienci platformy nie zawsze mogą wiedzieć, jak duża jest promocja – albo mogą nie mieć podanego punktu odniesienia, albo kwota będąca punktem odniesienia może nie być zgodna z prawdą, podano.
Pamapol: Odnotował 8,38 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2025 r. wobec 3,75 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka. Strata operacyjna wyniosła 3,73 mln zł wobec 6,26 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 217,84 mln zł wobec 231,41 mln zł rok wcześniej.
Żabka Polska: Pod szyldem Żabki swoje lokalne biznesy prowadzi 10 tys. franczyzobiorców, podała sieć.
Mex Polska: Odnotował 1 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2025 r. wobec 0,64 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka. Strata operacyjna wyniosła 0,74 mln zł wobec 1,1 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 2,24 mln zł wobec 3,42 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 25,91 mln zł wobec 22,45 mln zł rok wcześniej.
Makarony Polskie: Rada nadzorcza Makarony Polskie w związku z dobiegającą końca XI kadencją zarządu postanowiła, iż zarząd XII kadencji będzie jednoosobowy i w jego skład powołała – na prezesa – Zenona Daniłowskiego, podała spółka. Uchwała rady nadzorczej wejdzie w życie z dniem odbycia zwyczajnego walnego zgromadzenia.
Univio: W firmę inwestuje fundusz Value4Capital. Nowy partner obejmie pakiet większościowy w kapitale Univio. kooperacja skoncentruje się m.in. na dynamicznym rozwoju działań M&A, mających na celu pozyskiwanie firm o komplementarnej ofercie produktowej, również za granicą. Partnerstwo obejmie też wsparcie w rozwoju nowych usług skierowanych do nowych segmentów rynku. Univio planuje rozwijać ofertę poprzez wejścia w nowe rozwiązania i perspektywiczne wertykały.
Auchan Polska: Ogłosiło utworzenie 200 dodatkowych miejsc pracy przeznaczonych dla osób z orzeczeniem o niepełnosprawności. “Śledząc zmiany na rynku pracy, ale także przemiany społeczne – zarówno w Polsce, jak i na świecie – dostrzegamy, jak ważne jest otwieranie się na grupy, które wciąż zbyt często spotykają się z dyskryminacją, uprzedzeniami czy stereotypowym postrzeganiem. Dlatego zdecydowaliśmy się właśnie teraz uruchomić 200 nowych miejsc pracy przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami” – powiedział Arkadiusz Mika, dyrektor HR Auchan Polska.
PRODUKTY, WYDARZENIA, ESG
InPost: Prawie wszyscy (99%) polscy internauci znają markę InPost, a 95% korzystało z jej usług w ciągu ostatnich 3 miesięcy, podała spółka, powołując się na badanie Kantar.
Bunge Polska: Scanway pozyskał od firmy działającej w branży spożywczej Bunge Polska zamówienie, którego przedmiotem jest wdrożenie systemu wizyjnego do kontroli produkowanych butelek oleju rzepakowego na automatycznej linii technologicznej w zakładzie produkcyjnym w Kruszwicy, podała spółka. Wdrażane rozwiązanie bazuje na elementach wykorzystywanych w rozwijanym przez Scanway systemie Hydra.
Krakowski Kredens: Nowy właściciel marki Krakowski Kredens przywrócił ją na rynek w odświeżonej formie. Pierwszym krokiem było grudniowe uruchomienie sklepu internetowego pod adresem www.krakowskikredens.pl. Oferta koncentruje się na produktach, które od początku istnienia marki cieszyły się największą popularnością – słodyczach, przetworach mięsnych i owocowych, kawach, herbatach oraz dodatkach do dań. W kwietniu otwarto pierwszy sklepy stacjonarny. Lokal o powierzchni 40 m2 został uruchomiony w warszawskim centrum handlowym KEN Center – największej galerii handlowej na Ursynowie. Marka zapowiada otwarcie kolejnego sklepu stacjonarnego oraz wzmocnienie działań w kanale B2B.
Booksy: Największy na świecie marketplace w branży beauty & wellness wprowadza nowe rozwiązanie płatnicze dla przedsiębiorców – Tap to Pay. Dzięki niemu biznesy z subskrypcją Booksy mogą przyjmować płatności zbliżeniowe telefonem, bez konieczności posiadania terminala.
Trei RE: Rozpoczęła się budowa Vendo Parku w Grudziądzu. Będzie to już trzeci, po Inowrocławiu i Solcu Kujawskim, park handlowy z portfolio Trei Real Estate Poland w województwie kujawsko-pomorskim. Obiekt zostanie zrealizowany w centrum miasta przy ulicy Sikorskiego. Dostarczy niemal 6000 m2 powierzchni najmu. Otwarcie Vendo Parku zostało zaplanowane na grudzień 2025 roku. Generalnym wykonawcą jest firma Bartex.
Glovo/Biedronka: Uruchomiły 25. punkt Biedronka Express (BIEK), który rozpoczął działalność w Szczecinie – dziesiątym mieście w Polsce z dostępną usługą szybkich zakupów z opcją delivery. Po starcie m.in. w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu czy Lublinie, ekspansja usługi BIEK na terenie Szczecina to kolejny etap w upowszechnianiu nowoczesnych, miejskich rozwiązań zakupowych. “Dzisiaj nikt nie ma wątpliwości, iż q-commerce jest naturalnym rozszerzeniem działalności tradycyjnych sklepów, które jednocześnie wpisuje się w zmieniające się oczekiwania konsumentów. Według prognoz ekspertów z firmy doradczej Strategy& wartość rynku e-grocery, która w 2024 roku wynosiła 9 mld zł, ma szansę wzrosnąć do 14 mld zł do końca 2028 roku. W Glovo od dawna widzimy ten potencjał i konsekwentnie inwestujemy w rozwój tego elementu naszej oferty” – powiedział Q-commerce Director w Glovo Dawid Ledziński, cytowany w komunikacie.
RTV Euro AGD: W maju RTV Euro AGD powiększyła sieć o trzy nowe lokalizacje. Otworzyła sklepy w Głogowie, Kętrzynie i Kętach, zwiększając swoją obecność do 345 salonów w 232 miastach Polski.
Biedronka: Największy pracodawca w Polsce, zatrudniający prawie 85 000 pracowników, zaprasza chętnych kandydatów do pracy w turystycznych miejscowościach, zlokalizowanych nad morzem, w górach i na Mazurach. Pracę wakacyjną będzie można podjąć w atrakcyjnych lokalizacjach, m. in. we Władysławowie, Jastarni, Giżycku, czy Zakopanem. Największa sieć handlowa w kraju zaprasza też studentów na praktyki letnie w ramach projektu “Owocne wakacje”.
Grupa Żywiec: Zeroemisyjny proces warzenia piwa w Browarze w Elblągu, 50% energii ze źródeł odnawialnych czy kolejna odsłona kampanii o odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu Trzymaj Pion – to niektóre przykłady działań prowadzonych przez Grupę Żywiec w 2024 r. opisanych w raporcie z realizacji strategii “Warzymy Lepszy Świat 2024”. W 2024 roku, po raz pierwszy w historii Grupy Żywiec, cały proces warzenia piwa w Browarze w Elblągu był zasilany wyłącznie zieloną energią – parą oraz prądem. Energia termalna wykorzystywana w browarze pochodziła z certyfikowanej biomasy, co znacząco ograniczyło emisje CO2. W porównaniu z rokiem 2023, emisje spadły o 1 305 ton.
Źródła: depesze ISBnews, informacje ze spółek i organizacji
(ISBnews)