Tygodniowy przegląd informacji z sektora FMCG

3 dni temu

Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) z okresu 7 – 11 lipca.

PRODUKCJA ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW

Branża piwowarska: Całkowita wartość dodana branży piwowarskiej wyniosła 20,54 mld zł, zaś wpływy od niej do budżetu państwa wyniosły ok. 18 mld zł w 2024 r., wynika z raportu Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych (CASE).

HANDEL I DYSTRYBUCJA

Zadłużenie branży gastronomicznej: Całkowite zadłużenie sektora gastronomii mobilnej wzrosła ze 129,2 mln zł w maju 2024 r. do 134 mln zł rok później, wynika z danych BIG InfoMonitor. Liczba firm nierzetelnych płatników w tej branży spadła o 2,3% do 12 644.

Ceny w sklepach detalicznych: Wzrosły średnio o 5,8% r/r w czerwcu 2025 r., wynika z raportu UCE Research i uczelni WSB Merito. W poprzednich dwóch miesiącach wzrosty wynosiły odpowiednio o: 5,7% i 5,6% r/r.

E-commerce: Firmy uwzględnione w Base Index (dawniej: BaseLinker Index) – wskaźniku kondycji polskiego rynku e-commerce – zwiększyły sprzedaż o 12,7% r/r w czerwcu, powiększając w tym okresie liczbę dokonanych transakcji o 8,3%, a średnią wartość koszyka – o 4,1% r/r do 204,1 zł, podał twórca wskaźnika – firma Base.

Rynek produktów mrożonych: Zwiększył wartość o 10,3% r/r do prawie 5,4 mld zł w okresie maj 2024 – kwiecień 2025, wynika z danych YouGov. W tym czasie na rynku odnotowano wzrost wolumenu sprzedaży o 5,7% r/r.

Napoje: Firma eLeader postanowiła sprawdzić, które marki wody były najczęściej obecne w sklepach w maju 2025 i jak zmienił się układ ekspozycji w porównaniu do ub.r. Dostępność poszczególnych brandów różni się w zależności od formatu sklepu – hipermarket, czy dyskont. Jednak w obu formatach sprzedaży pozycję lidera niezmiennie zajmuje Żywiec Zdrój. W zestawieniu top 5 najliczniej reprezentowanych marek wody na półkach dyskontów pojawiają się m.in. produkty Z.P.H.U. INEX (brand Muszyna Skarb Życia) i Muszynianka, natomiast w hipermarketach w analogicznym rankingu w czołówce znajduje się Nałęczów Zdrój (Cisowianka) i Nestlé (Nałęczowianka).

Zwyczaje zakupowe: 75% konsumentów aktywnie ogranicza wydatki na żywność, a jednocześnie 94% oczekuje przecen dla produktów z krótkim terminem przydatności, wynika z badania Too Good To Go i Opinia24. 57% klientów odczuwa satysfakcję lub dumę z takich zakupów.

ROZWÓJ BIZNESU

Miraculum: Szacuje przychody ze sprzedaży netto na poziomie 27,66 mln zł w I poł. 2025 r., co stanowi wzrost o 8% r/r, podała spółka.

Pepco Group: Będzie kontynuować wypłaty dywidend i buy-back w kolejnych latach obrotowych, poinformował ISBnews prezes Pepco Group Stephan Borchert.

Pepco Group: Podtrzymała plany otwierania 250 sklepów netto rocznie w kolejnym roku, dalej skupiając się na regionie Europy Centralnej i Wschodniej, ale widzi też potencjał do rozwoju w Europie Zachodniej np. w Hiszpanii czy Włoszech, poinformował ISBnews prezes Pepco Group Stephan Borchert.

Pepco Group: Po czerwcowej sprzedaży marki Poundland, skupia się na przyspieszeniu wzrostu przychodów, kontynuacji osiągniętego w III kw. roku obrotowego 2024/2025 (kwiecień-czerwiec) rozpędu i nie widzi większych problemów, które mogą się pojawić na horyzoncie, poinformował ISBnews prezes Pepco Group Stephan Borchert.

Pepco Group: Podtrzymało założenia dotyczące wzrostu przychodów i bazowej EBITDA (MSSF 16) na wysokim, jednocyfrowym poziomie oraz ok. 250 nowych otwarć netto w roku obrotowym 2025 (październik 2024 – wrzesień 2025), podała spółka.

Pepco Group: Rozpocznie pierwszy etap programu skupu akcji o wartości do 50 mln euro od lub około 17 lipca do 10 września 2025 r., podała spółka. Maksymalna cena akcji to wartość do 110% ceny rynkowej akcji zwykłych.

Pepco Group: odnotowała przychody 1 424 mln euro w III kw. roku obrotowego 2025 (kwiecień-czerwiec 2025), co oznacza wzrost o 2,7% r/r przy założeniu stałego kursu walutowego, podała spółka. W tym okresie przychody Nowej Grupy Pepco (Pepco i Dealz Poland, bez Poundland, sprzedanej 12 czerwca br.) wzrosły o 7,7% r/r do 1 078 mln euro.

Grupa InPost: Przejęła hiszpańskiego dostawcę usług kurierskich i fulfillment Sending, dzięki czemu wzmocni ogólnokrajową sieć logistyczną oraz poszerzy ofertę produktową w regionie, podała spółka. InPost Iberia znacząco zwiększy też swoje możliwości operacyjne, integrując usługi 24-godzinnej dostawy do drzwi dotychczas realizowaną przez Sending oraz rozszerzając ofertę przesyłek międzynarodowych.

Allegro: Liczba użytkowników (real users) Grupy Allegro wyniosła 21,65 mln w czerwcu 2025 r., przy czym ogólna liczba internautów w tym czasie sięgnęła 29,7 mln, wynika z Mediapanelu Polskiego Badania Internetu. Liczba użytkowników Allegro na komputerach osobistych i laptopach to 10,19 mln, a na urządzeniach mobilnych – 18,97 mln.

Sfinks Polska: Sprzedaż gastronomiczna grupy w II kwartale 2025 r. wzrosła o 0,5% r/r do 52,3 mln zł, podała spółka. W całym półroczu grupa odnotowała przychody gastronomiczne w wysokości 102,62 mln zł, co oznacza wzrost o 3,1% r/r. Obroty sieci porównywalnej zmniejszyły się o 0,9% r/r do 48,62 mln zł w II kwartale br., zaś w całym półroczu sprzedaż L4L wzrosła o 1,4% do 95,02 mln zł, podano.

Mlekpol: Spółdzielnia Mleczarska Mlekpol w Grajewie otrzymała oficjalną decyzję Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej o przyznaniu wsparcia finansowego na realizację kompleksowej inwestycji, obejmującej rozbudowę grajewskiego Zakładu Produkcji Mleczarskiej w części przeznaczonej do produkcji serów pakowanych w atmosferze ochronnej.

Grupa Sokołów: Axpo w Polsce oraz Grupa Sokołów przedłużyły długoletnią współpracę, podpisując kontrakt na sprzedaż około 150 GWh energii elektrycznej rocznie do zakładów produkcyjnych i punktów sprzedaży detalicznej marki Sokołów. Na mocy najnowszej umowy Axpo, partner energetyczny Grupy Sokołów od 2016 roku, zapewni energię ośmiu nowoczesnym zakładom firmy zlokalizowanym w Sokołowie Podlaskim, Kole, Robakowie, Dębicy, Czyżewie, Jarosławiu, Tarnowie i Osiu. Energia popłynie również do około 200 sklepów detalicznych sieci zlokalizowanych w całej Polsce.

PRODUKTY, WYDARZENIA, ESG

Aldi: 9 lipca otwarto nowy sklep Aldi w Poznaniu – przy ulicy Moniki Gruchmanowej 2. To 13. sklep sieci w tym mieście. Dzięki nowemu otwarciu Aldi posiada 35 placówek w województwie wielkopolskim, a w skali całego kraju – 374.

Lidl Polska: Otworzył swój pierwszy sklep w Mszczonowie 11 lipca br. Nowy sklep przy ul. Wschodniej 26A w Mszczonowie ma powierzchnię sali sprzedaży wynoszącą ok. 1350 m2. Dla komfortu zmotoryzowanych klientów przewidziano 90 miejsc parkingowych. W obiekcie zatrudniono 20 osób. W nowym sklepie Lidl w Mszczonowie zastosowano nowoczesne, ekologiczne rozwiązania takie jak: gruntowe pompy ciepła, odzysk ciepła z lodówek chłodniczych, rekuperacja, oświetlenie LED oraz stacja ładowania pojazdów elektrycznych. Klienci będą mogli także korzystać z butelkomatu, który przyjmuje wszystkie butelki plastikowe po napojach do pojemności 3 l oraz puszki metalowe do 1 l.

Inwestycje leśne: Trwa nabór wniosków o przyznanie wsparcia na inwestycje leśne lub zadrzewieniowe w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027. Wnioski do 31 lipca 2025 r. przyjmuje Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR), wyłącznie w postaci elektronicznej – za pośrednictwem aplikacji eWniosekPlus.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału