Warszawa, 01.08.2025 (ISBnews) – Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) z okresu 28 lipca – 1 sierpnia.
PRODUKCJA ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW
Przetarg na dostawy art. spożywczych do potrzebujących: Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wszczął postępowanie przetargowe w trybie zamówień publicznych na dostawy artykułów spożywczych w ramach programu Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową 2021-2027 Podprogram 2025, podał KOWR. Do osób najbardziej potrzebujących planowane jest dostarczenie ok. 63 tys. ton żywności, a koszt projektu to 588,6 mln zł. Głównym celem projektu jest dostarczenie artykułów spożywczych do magazynów organizacji partnerskich przez wykonawców wybranych w drodze przetargu.
HANDEL I DYSTRYBUCJA
AI w e-commerce: Rozwój sztucznej inteligencji (AI) stanowi poważne zagrożenie dla wiarygodności opinii w polskim e-commerce. Ekspozycja na fałszywe recenzje może obniżyć zaufanie konsumentów o 26% i ich intencje zakupowe o 20,5%, wynika z badania TrustMate.io.
Zakupy: Równoległe zakupy online i offline robi w Polsce 50% konsumentów, wynika z raportu opartego na specjalnym badaniu opinii konsumenckich autorstwa UCE Research i Shopfully. 31% klientów stawia wyłącznie na sklepy stacjonarne, a 19% kupuje tylko w sieci. Do zakupów internetowych motywuje Polaków głównie wygoda – 78,5%.
Długi firm e-commerce: Rosnące oczekiwania klientów, szybki rozwój technologiczny i presja na darmowe zwroty czy błyskawiczną dostawę sprawiają, iż ponad 5 tys. firm z sektora e-commerce funkcjonuje na granicy rentowności, a ich zadłużenie wynosi 158,3 mln zł, wynika z danych w Krajowym Rejestrze Długów (KRD). Zdaniem ekspertów branża stoi dziś przed trudnym wyborem: inwestować w innowacje czy skupić się na stabilizacji i poprawie płynności. Według KRD zadłużenie branży e-commerce rośnie – jeszcze w marcu 2025 roku łączna kwota zadłużenia wynosiła 154 mln zł, a liczba dłużników zbliżała się do 5 tys., zaś w tej chwili 5034 dłużników ma 32 745 przeterminowanych zobowiązań finansowych na łączną sumę 158,3 mln zł. Średnio na jednego dłużnika przypada prawie 31,5 tys. zł długu.
System kaucyjny: Reselekt, Eneris Surowce oraz Anker Andersen podpisały list intencyjny dotyczący strategicznej współpracy przy wdrażaniu i rozwoju nowoczesnego systemu kaucyjnego w Polsce. Partnerstwo ma na celu wykorzystanie międzynarodowych doświadczeń i najnowszych technologii w zakresie automatycznego zliczania i sortowania opakowań, a także promowanie idei gospodarki o obiegu zamkniętym. Wspólne działania obejmą m.in. automatyzację procesów związanych z obsługą opakowań zwrotnych, wymianę wiedzy i najlepszych praktyk oraz opracowanie rozwiązań zapewniających transparentność i efektywność systemu kaucyjnego.
Centra i galerie handlowe: Liczba klientów w centrach i galeriach handlowych spadła o 6,9% r/r w I poł. 2025 roku, a liczba wizyt spadła o 14,5% r/r, wynika z raportu Proxi.cloud i Grupy Blix. Częstotliwość odwiedzania centrów i galerii handlowych zmniejszyła się w tym czasie o 8,4% r/r, a średni czas wizyty uległ skróceniu o 3,8% r/r.
Ekspozycja półkowa piw bezalkoholowych: Udział piw bezalkoholowych (do 0,5% alk.) na sklepowej półce wzrósł r/r w 7 z 10 analizowanych sieci handlowych i we wszystkich zbadanych sieciach handlowych piwa bezalkoholowe zajmują już co najmniej 11% ekspozycji piwa, zaś w 4 na 10 badanych przekraczają 14%, wynika z danych firmy eLeader. Największy wzrost udziału piw bezalkoholowych na półkach r/r (czerwiec 2024-czerwiec 2025) odnotowały: Aldi (z 9 do 15%), Biedronka (z 8,2 do 12%), Leclerc (z 9,6 do 13%). Z kolei sklepy, które wcześniej mocno inwestowały w tę kategorię, takie jak Lidl, Netto czy Dino odnotowują spadki udziałów piw bezalkoholowych na półkach r/r o 1,8-3,9 pkt proc. W czerwcu 2025 liderami pod względem udziału piw do 0,5% alkoholu w przestrzeni półkowej były Lidl i Netto – w obu sieciach piwa bezalkoholowe zajmowały ponad 15% całej ekspozycji kategorii piwnej. Zwiększa się różnorodność oferty piw bezalkoholowych – 6 na 10 badanych sieci sklepów zwiększyło liczbę unikatowych indeksów na półce o 10-30%. Piwa bezalkoholowe coraz mocniej wpisują się w strategie sprzedażowe sieci i zyskują stałe miejsce na sklepowych półkach.
System kaucyjny: Kaucja.pl – Krajowy System Kaucyjny oraz Czysta Polska Recyklomaty podpisały list intencyjny, który inauguruje ich długoterminową współpracę w zakresie ekologicznej gospodarki odpadami i rozwoju nowoczesnych rozwiązań wspierających selektywną zbiórkę opakowań po napojach, podały Kaucja.pl. Czysta Polska dostarczy i będzie obsługiwać zaawansowane technologicznie recyklomaty, które zostaną zainstalowane w lokalizacjach pozahandlowych takich jak szkoły, uczelnie, zakłady pracy oraz galerie handlowe. Urządzenia te umożliwią konsumentom wygodne zwracanie opakowań z jednoczesnym odzyskaniem kaucji, podano.
Podatek od sprzedaży detalicznej: Krajowa Izba Gospodarcza (KIG) z niepokojem odnosi się do zapowiedzi rozszerzenia zakresu ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej na transakcje prowadzone w kanałach e-commerce, ponieważ taka zmiana może znacząco zaburzyć model działania małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), spowolnić wzrost sektora cyfrowego handlu, a także zwiększyć presję inflacyjną odczuwalną przez konsumentów, podała Izba.
Spożycie kawy: Przeciętny Polak spędza na piciu kawy ponad 140 godzin w roku, a 82% badanych sięga po nią codziennie – nie tylko dla pobudzenia, ale przede wszystkim dla przyjemności, wynika z badania Coca-Cola HBC dla marki Caffè Vergnano. Z wiekiem poświęca się coraz więcej czasu filiżance tego napoju (Gen Z – prawie 130 godzin rocznie, millenialsi – 141, a Gen X i BB – niemal 152). Dla 70% konsumentów w Polsce kawa to przede wszystkim przyjemność. Zapach również wywołuje pozytywne skojarzenia: przywodzi na myśl relaks i poczucie komfortu (49%), początek nowego dnia (45%) oraz zwyczaj porządkujący dzień (43%). Połowa najczęściej delektuje się kawą w samotności, celebrując tzw. “me-time”, a druga połowa preferuje picie kawy w towarzystwie. Dla większości badanych (54%), bez względu na wiek, czas picia kawy to głównie czas na refleksje, planowanie lub “na kawę”. Ponad połowa respondentów (58%) wypija dwie lub trzy filiżanki dziennie, przy czym najczęściej, bo w 52% przypadków, poświęca temu od 15 do 30 minut. Wśród ulubionych napojów kawowych Polaków znajdują się kawa z mlekiem (najczęściej spożywana przez 64% badanych), parzona (56%) oraz instant (54%). Osoby starsze przyzwyczajone są do klasycznego aromatu i chętniej wybierają kawę czarną (63%). Natomiast przedstawiciele pokolenia Z poszukują ciekawych doznań smakowych i częściej niż inne generacje decydują się na napoje mrożone (56%). Zainteresowanie ziarnami z półki premium stale rośnie, a w 2024 roku wzrost ten wyniósł 5%. Prognozuje się również coraz większą konsumpcję kawy poza domem, do czego przyczynia się głównie pokolenie Z.
ROZWÓJ BIZNESU
Biedronka: Sprzedaż w sieci Biedronka wzrosła ogółem, liczona w złotych, o 9,7% r/r w II kw. br., zaś w euro odnotowała wzrost o 10,7% r/r do 6,4 mld euro, podał właściciel sieci Jeronimo Martins, prezentując wstępne wyniki. Sprzedaż w sklepach porównywalnych (like-for-like, LFL) liczona w złotych wzrosła w tym okresie o 5,3% r/r. W I poł. 2025 r. sprzedaż w walucie lokalnej wzrosła o 5%, przy wskaźniku LFL na poziomie 0,9% i wyższym udziale w rynku. W euro sprzedaż osiągnęła 12,4 mld, co stanowi wzrost o 7,1% w porównaniu z pierwszym półroczem 2024 r. EBITDA wzrosła o 9% (+6,9% w walucie lokalnej) w I poł. 2025, a marża osiągnęła 7,7% (7,6% w I poł. 2024 r.). Ten wynik był napędzany przez wzrost sprzedaży, wzmocnioną dyscyplinę kosztową i skupienie się na wydajności, podano.
Grupa Żabka: Ogłosiła program skupu akcji własnych w celu realizacji zobowiązań wynikających z długoterminowego programu motywacyjnego na lata 2025-2027, podała spółka. Maksymalna kwota pieniężna przeznaczona na program skupu wynosi 130 mln zł, zaś maksymalna liczba akcji do nabycia – 4,2 mln. Program skupu będzie prowadzony i zarządzany przez Trigon Dom Maklerski.
Grupa Maspex: Maspex Romania, spółka z Grupy Maspex, zakończył 30 lipca procedurę zakupu akcji Purcari Wineries w ramach dobrowolnej oferty publicznej, a po sfinalizowaniu transakcji Grupa Maspex będzie posiadać łącznie ponad 72% akcji Purcari (uwzględniając również 1,62% udziałów, które Maspex posiadał przed ogłoszeniem oferty), podał Maspex. Po spełnieniu wszystkich standardowych warunków regulacyjnych, Grupa Maspex przejmie kontrolę nad Purcari Wineries.
InPost: Miał 9,85 mld zł przychodu i zapłacił 375 mln zł podatku CIT w 2024 roku – to o ponad 100 mln zł więcej niż rok wcześniej, podała spółka. Podatek wyniósł 3,8% przychodów. W tym samym czasie zagraniczne firmy kurierskie działające w Polsce w sumie odprowadziły 89,8 mln zł podatku dochodowego.
Aldi: Uruchomi od 1 sierpnia w 30 sklepach w Polsce strefy outletowe, podała sieć. Produkty w specjalnych cenach w ramach akcji “Outlet ALDI” będzie można spotkać na hali sprzedaży w specjalnie oznaczonych koszach. Poszukiwacze promocji znajdą wśród nich m.in. szeroki wybór sprzętów i dekoracji do domu, ubrań dla całej rodziny, zabawek i innych artykułów.
PRODUKTY, WYDARZENIA, ESG
Biedronka: Jako pierwsza sieć handlowa w Polsce wprowadziła do sprzedaży polskie winogrona, które pochodzą bezpośrednio od lokalnych dostawców z Mazowsza. Polskie winogrona dostępne są już w 660 wybranych sklepach Biedronki, głównie w dużych miastach, takich jak Warszawa, Kraków czy Poznań. Sieć nie wyklucza jednak rozszerzenia tej oferty na kolejne lokalizacje w całym kraju w zależności od zainteresowania klientów oraz dostępności produktu.
Aldi: Otworzył 30 lipca nowy sklep we Wrocławiu na terenie centrum handlowego N-PARK. Będzie to 15. sklep Aldi we Wrocławiu, a w skali całego kraju – 375. Łączna powierzchnia najnowszego Aldi wynosi ok. 1500 m2.
Carrefour Polska: Rozwija ofertę żywności wytwarzanej zgodnie z zasadami rolnictwa zrównoważonego. W ramach marki Jakość z Natury, dostępnej w sieci na wyłączność, do sklepów trafiły nowe odmiany pomidorów uprawianych przez wieloletniego partnera Carrefour – rodzinne gospodarstwo Milczarskich z Kostrzyna w woj. mazowieckim. Rozszerzanie oferty Jakość z Natury jest elementem realizowanego przez Carrefour programu Act for Food.
Biedronka: Ruszyła ze wsparciem dla rodziców uczniów i oferuje 300 zł jako Biedronkowy Dobry Start. Wystarczy zrobić zakupy związane z powrotem do szkoły w dniach 28 lipca – 20 września łącznie za min. 600 zł, aby otrzymać 300 złotych w formie 3 voucherów po 100 zł, do wykorzystania we wrześniu, październiku i listopadzie przy zakupach za minimum 199 zł. A od poniedziałku, 28 lipca w Biedronce można skompletować całą szkolną wyprawkę i wybierać spośród ponad 1000 produktów szkolnych, od artykułów piśmienniczych, przez plecaki po stroje sportowe.
Aldi: Od poniedziałku 28 lipca do soboty 2 sierpnia sieć organizuje Tydzień Mega Oszczędności – szeroko zakrojoną akcję tygodniową, w której ponad kilkadziesiąt jakościowych produktów dostępnych jest w cenach obniżonych do 74%. Promocją objęte są zarówno produkty marek własnych, jak i rozpoznawalnych brandów.
RTV Euro AGD: W czwartek, 31 lipca otwarty został pierwszy salon sieci RTV Euro AGD w Policach. Nowy sklep w Policach zlokalizowany w Galerii Hosso zajmuje powierzchnię 360 m2. Nowy sklep dołącza do sieci ponad 345 punktów RTV Euro AGD w całej Polsce.
Źródła: depesze ISBnews, informacje ze spółek i organizacji
(ISBnews)