Tygodniowy przegląd informacji z sektora FMCG

16 godzin temu

Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) z okresu 8-12 września.

PRODUKCJA ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW

Akcyza na alkohol: Branża winiarska jest „zaskoczona i głęboko rozczarowana” faktem skierowaniem projektu ustawy o podwyżce akcyzy na alkohole do konsultacji, bo podwyżka akcyzy obniży konkurencyjność polskich producentów i dystrybutorów wina wobec podmiotów z innych krajów, doprowadzi do rozwoju szarej strefy i wyższej ceny końcowej produktu, poinformował Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa (ZP PRW). Zaskoczeniem jest też objęcie akcyzą cydrów i perry, co zahamuje rozwój tej kategorii.

HANDEL I DYSTRYBUCJA

e-commerce: Sprzedaż międzynarodową przez własny sklep internetowy prowadzi 34% polskich firm e-commerce, podczas gdy 20% wybiera marketplace’y, wynika z badania zleconego przez Fulfilio. Najchętniej na własny sklep decydują się sklepy motoryzacyjne (43%) i odzieżowe (38%), podczas gdy w przypadku kosmetyków, żywności i prasy/książek bardziej popularne okazują się platformy sprzedażowe.

Ceny w sklepach: Codzienne zakupy zdrożały o 5,1% r/r w sierpniu br. wobec wzrostów o 5,7% w lipcu i 5,8% w czerwcu, wynika z raportu UCE Research i Uniwersytetów WSB Merito. Ceny żywności wzrosły o 4,3% r/r w ubiegłym miesiącu br. wobec wzrostu o 4,9% miesiąc wcześniej i o 5,1% r/r dwa miesiące wcześniej. Dostosowanie cen w sklepach do poziomu ogólnej inflacji zajmie 9-12 miesięcy. Według raportu pt. „Indeks cen w sklepach detalicznych” W TOP5 podwyżek są art. tłuszczowe – 17,7% wzrostu r/r, używki – 11,7%, owoce – 11,6%, słodycze i desery – 9,6%, a także nabiał – 7,6% r/r. Na 17 analizowanych kategorii 4 zaliczyły spadki r/r. Na minusie zanotowano ceny karmy dla zwierząt – 2,7%, art. dla dzieci – 2,4%, chemię gospodarczą – 1,1%, jak również produkty sypkie (np. cukier i mąkę) – 0,3%.

e-commerce: W sierpniu 2025 r. wartość Base Index – wskaźnika mierzącego kompleksową kondycję polskiego e-commerce – wyniosła 157 pkt (wartość wyjściowa ze stycznia 2022 r. wynosi 100 pkt). Przed miesiącem odczyt wynosił 155 pkt, a rok temu 143 pkt. Analiza danych indeksu, oparta na zagregowanych wynikach 3 tys. czołowych e-commerce’ów w Polsce, pokazuje, iż ich sprzedaż w internecie w sierpniu 2025 r. była wyższa od tej przed rokiem o 9,8%. Na ten wynik składa się 7,6% wzrost liczby zamówień oraz wzrost średniej wartości zamówienia o 2,1%. W relacji do lipca 2025 r. sierpniowy odczyt Base Index zanotował wzrost o 1,2%. Składa się na to wzrost liczby zamówień o 3,6%, przy jednoczesnym spadku średniej wartości zamówienia do 200 zł (-2,2%). Sprzedaż krajowa r/r wzrosła o 8,5%, a sprzedaż cross-border w tym samym okresie wzrosła o 15,7%, zaś jej udział w sprzedaży polskich sprzedawców wyniósł 18,65%.

Zadłużenie HoReCa: Dane Krajowego Rejestru Długów pokazują, iż zaległości firm z tej branży na koniec sierpnia br. wynosiło 436,4 mln zł, czyli o 123 mln zł więcej niż dwa lata temu. Swoich zobowiązań nie reguluje już 15,2 tys. podmiotów, a średnie zadłużenie wynosi 28,7 tys. zł. „Na gastronomicznej mapie Polski tylko w I poł. 2025 r. przybyło prawie 2 tys. punktów, przekraczając po raz pierwszy poziom 100 tys.” – czytamy w komunikacie. Najwięcej nieuregulowanych zobowiązań mają restauracje, bary, puby, kawiarnie i food-trucki. W KRD jest 13,4 tys. takich podmiotów, a ich konto obciąża 381,8 mln zł.

Centra handlowe: Obroty centrów handlowych wzrosły o 1,1% r/r w I poł. 2025 r., wynika z danych Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH). Liderami wzrostów pozostają kategorie związane z usługami, rozrywką i spędzaniem wolnego czasu. Usługi zwiększyły obroty o 6,8%, segmenty zdrowie i uroda oraz restauracje i kawiarnie – po 5,1%, a rozrywka o 4,6%. Z kolei lipiec przyniósł dwucyfrowe wzrosty w kategorii usług (+17,4%) oraz restauracji i kawiarni (+11,4%). Rozrywka odnotowała +8,6%, a Zdrowie i uroda +8,2%. W podziale na wielkość obiektów w pierwszej połowie roku najlepiej poradziły sobie bardzo duże centra (powyżej 60 tys. m2), które odnotowały wzrost obrotów o 3,2%. W dużych obiektach (40-60 tys. m2) obroty pozostały na zbliżonym poziomie (+0,1%), średnie centra (20-40 tys. m2) zanotowały spadek obrotów (-1,1%). W najmniejszych obiektach (5-20 tys. m2) obroty pozostały bez zmian (0,0%). Największe wzrosty obrotów wśród aglomeracji odnotowały Kraków, Warszawa i Katowice. Obroty w lipcu zauważalnie wzrosły względem lipca 2024 (+5,2%).

Rynek biżuterii: Osiągnęła 3,7 mld zł w 2024 roku, co oznacza wzrost o rekordowe 13,3% r/r/. Według danych Allegro w 2024 roku liczba wyszukiwań na platformie w tej kategorii wzrosła o 18% r/r, a liczba dostępnych ofert o 12%. Wysokie zainteresowanie utrzymywało się również w pierwszym półroczu 2025. W damskiej podkategorii najpopularniejsza była złota i pozłacana biżuteria, a przez cały miniony rok do wirtualnych koszyków trafiały najczęściej kolczyki (26%), bransoletki (26%), naszyjniki (12%) oraz zawieszki do bransoletek (10%). W podkategorii męskiej rządziło srebro. Tu kupujący wybierają łańcuszki i naszyjniki (30%), bransoletki (40%), sygnety i obrączki (9%), wisiorki (5%) oraz spinki do mankietów (6%). Średnia cena zakupionej na Allegro biżuterii to ok. 58 zł, co oznacza, iż przeznaczamy na nią więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej (wzrost o 13% rok do roku). W pierwszym kwartale 2025 średni koszyk wynosił 108 zł. Najczęściej stawiamy na pojedyncze sztuki, choć w okresie przedświątecznym wyraźnie widać zwiększone zainteresowanie całymi kompletami.

ROZWÓJ BIZNESU

Grupa Żabka: Zawarła umowę kredytów senioralnych o równowartości 3,5 mld zł, z terminem zapadalności w 2031 r. oraz uwzględniającą redukcję marż w stosunku do umowy obowiązującej dotychczas, podała spółka. Środki pieniężne zostaną przeznaczone przede wszystkim na refinansowanie całości zobowiązań wynikających z w tej chwili zawartej umowy kredytów senioralnych, a także finansowanie lub refinansowanie kapitału obrotowego i ogólnych potrzeb korporacyjnych spółek z Grupy Żabka.

Biedronka: Prezes Urzędu Ochrony Konsumentów i Konkurencji (UOKiK) postawił spółce Jeronimo Martins Polska zarzuty naruszenia zbiorowych interesów konsumentów przez niejasno komunikowane ceny w sieci Biedronka, podał Urząd. W odpowiedzi Biedronka deklaruje, iż jest gotowa do konstruktywnego dialogu z Urzędem. Sieć zwraca uwagę, iż dyrektywa Omnibus jest stosunkowo nową regulacją i praktyki prezentowania cen promocyjnych na polskim rynku wymagają harmonizacji.

InPost: Ogłosił zamiar emisji, w zależności od warunków rynkowych, senioralnych euroobligacji z terminem wykupu w 2031 r. o łącznej wartości nominalnej 750 mln euro, podała spółka.

Carrefour Polska: Sfinalizował zapowiedziany w ubiegłym roku pierwszy etap modernizacji swojego Centrum Handlowego Piekary w Legnicy. W ramach inwestycji galeria zyskała nowych najemców, odświeżone wnętrza oraz przestrzeń usługową odpowiadającą aktualnym potrzebom mieszkańców miasta i okolic, podała spółka. Sieć przygotowuje drugą fazę rozbudowy tego centrum handlowego.

Bricomarche: Sieć należąca do Grupy Muszkieterów, planuje zainwestować w rozwój łącznie ok. 1,5 mld zł, aby osiągnąć założony cel rozbudowy sieci sklepów do 400 do 2030 r., rozwinąć logistykę i przeprowadzić cyfrową transformację, poinformowała ISBnews dyrektor generalna sieci Bricomarché w Polsce Katarzyna Jańczak-Stefanide. Spodziewa się, iż polski rynek produktów dla domu i ogrodu zacznie od przyszłego roku lekko rosnąć po okresie stagnacji.

Stokrotka: Wraz z Frigo Logistics zawarły umowę na kolejne 5 lat rozszerzając współpracę w zakresie magazynowania i transportu produktów mrożonych – Frigo Logistics rozszerzyło zakres obsługi sieci Stokrotka o operacje prowadzone z centrum dystrybucyjnego w Nowym Dworze Mazowieckim, podało Frigo Logistics. Frigo Logistics i Stokrotka współpracują od 2022 roku, a dotychczasowa obsługa sieci odbywała się z centrów logistycznych operatora ze Żnina i Radomska, zaś od teraz, Frigo Logistics zapewnia kompleksową obsługę magazynową i dystrybucyjną dla blisko 1000 sklepów sieci Stokrotka z trzech magazynów-mroźni, co stanowi znaczący krok w rozwoju partnerstwa, podano.

PRODUKTY, WYDARZENIA, ESG

Allegro: Do grona marek obecnych na Allegro dołączył Samsonite, jeden ze światowych liderów w segmencie bagażu i akcesoriów podróżnych. W oficjalnym sklepie, który został właśnie uruchomiony, klienci znajdą szeroki wybór produktów – od walizek, przez torby i plecaki, po praktyczne akcesoria przydatne podczas każdej podróży. W oficjalnym sklepie znajdziemy również produkty marki American Tourister, należącej do grupy Samsonite.

Allegro: 8 września na Allegro wystartował oficjalny sklep YES, rodzinnej, polskiej firmy biżuteryjnej, obecnej na rynku od ponad 40 lat. W ofercie sklepu dostępnej na Allegro znajduje się 1 200 produktów, a w przyszłości poszerzy się ona o kolejne 500 pozycji.

Bricomarche: 10 września 2025 roku otwarty został nowy sklep Bricomarché przy ul. Generała Józefa Hallera 2 w Kłobucku. To 221. placówka sieci w Polsce i 17. w woj. śląskim. Nowa placówka oferuje mieszkańcom ponad 1300 m2 powierzchni handlowej, prawie 1400 m2 ogrodu zewnętrznego oraz parking na 88 miejsc.

InPost: Program „InPost Green City” przechodzi w tej chwili rebranding i funkcjonuje pod nową nazwą „InPost for Cities”. Zmiana obejmie rozszerzenie zakresu działalności programu, jak i odświeżoną kolorystykę i nowe logo. InPost for Cities, oprócz dotychczasowych działań, skupi się również na aktywizacji i integracji lokalnych społeczności, bezpieczeństwie, ratownictwie obywatelskim, odporności miast oraz wsparciu zdrowia psychicznego. W ramach programu, który skupia blisko 100 samorządów partnerskich, zrealizowano prawie 150 miejskich inicjatyw edukacyjnych i społecznych. Wśród projektów można wymienić m.in. parki kieszonkowe, sadzenie mikrolasów metodą Miyawakiego, wprowadzanie nowych nasadzeń w miejskiej przestrzeni, a także dbałość o istniejącą zieleń. Ponadto, program objął zazielenianie otoczenia maszyn Paczkomat, budowę placów zabaw, zakładanie łąk kwietnych i ogrodów deszczowych, rozwijanie infrastruktury rowerowej, tworzenie elementów małej architektury miejskiej oraz instalację czujników jakości powietrza.

ESG w rolnictwie: PepsiCo, Mars i ADM, światowi liderzy w branży spożywczej, napojów i produktów dla zwierząt domowych, uruchomili w Polsce program rolnictwa regeneratywnego. Inicjatywa obejmuje 24 rolników i wspiera ich we wdrażaniu zrównoważonych praktyk na łącznej powierzchni 5454 ha pól uprawnych. W ramach programu Mars rozwija uprawę pszenicy na 3359 hektarach, przeznaczonej do produkcji marek karm dla zwierząt, takich jak Whiskas i Pedigree. Firma PepsiCo wspiera natomiast zrównoważoną uprawę rzepaku na 2160 ha, z którego pochodzi olej, wchodzący w skład m.in. Lay’s i Doritos. Inicjatywa wspiera całe gospodarstwa w oparciu o holistyczny model zarządzania. Takie podejście poprawia żyzność gleby, ułatwia gospodarowanie wodą i wzmacnia długoterminową odporność rolnictwa. W ramach współpracy przedkonkurencyjnej, której celem jest ograniczenie wpływu łańcucha dostaw produktów rolnych na środowisko, firmy PepsiCo i Mars podejmą wspólne działania, aby wspierać rolników we wdrażaniu praktyk rolnictwa regeneratywnego w systemie upraw rotacyjnych. Podejście to polega na planowym, sezonowym przeplataniu różnych upraw, m.in. zbóż, roślin strączkowych czy mieszanek roślin okrywowych, co sprzyja naturalnej odbudowie zasobów gleby, poprawia jej strukturę oraz zmniejsza ryzyko chorób i rozwoju szkodników. Partnerem wdrożeniowym programu jest ADM. Firma odegra kluczową rolę, zapewniając rolnikom wsparcie finansowe i techniczne, które ułatwi im przejście na bardziej zrównoważone metody upraw.

Aldi: Otworzył w środę 10 września pierwszy sklep w Zamościu. Placówka zlokalizowana przy ulicy Legionów 2 będzie 16. placówką sieci w woj. lubelskim i 382. w skali całego kraju. Łączna powierzchnia najnowszego Aldi wynosi ok. 1500 m2.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału