Warszawa, 03.10.2025 (ISBnews) – Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) z okresu 29 września-3 października.
PRODUKCJA ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW
Wsparcie dla rolników: Minister rolnictwa Stefan Krajewski ogłosił pakiet rozwiązań dla rolników, którzy od miesięcy zmagają się z trudną sytuacją na rynku, niskimi cenami skupu i skutkami anomalii pogodowych. W centrum uwagi znalazł się nowy kredyt obrotowy z oprocentowaniem 1%, który od 1 października dostępny będzie w bankach współpracujących z Bankiem Gospodarstwa Krajowego. Wsparcie dla rolników to: 700 mln zł na jednoprocentowe kredyty, 260 mln zł na pomoc za straty, około 15,77 mld zł na płatności bezpośrednie. “1 października rusza wsparcie dla wszystkich rolników w postaci jednoprocentowych kredytów obrotowych. Od 16 października planowane jest uruchomienie zaliczek płatności bezpośrednich. Równolegle będziemy wypłacać pomoc rolnikom, których uprawy ucierpiały na skutek anomalii pogodowych. 200 milionów złotych dla rolników, w których gospodarstwach zaistniały straty spowodowane przez wiosenne przymrozki, a 60 mln zł na wsparcie rolników z Żuław” – powiedział minister. “Mówiliśmy o 1,5%, a udało się jeszcze obniżyć oprocentowanie do 1%. Na ten cel rząd przeznaczył 700 milionów złotych do końca roku. jeżeli zainteresowanie będzie większe, będziemy starali się zwiększyć tę pulę” – dodał. Od 16 października rolnicy mogą spodziewać się wypłat zaliczek na poczet płatności bezpośrednich.
Rynek cydru: W Polsce szacuje się na około 5 mln litrów i należy do najmniejszych w UE – jest porównywalny z rynkami w Chorwacji, Grecji czy na Cyprze. Dla porównania, w państwach europejskich, które nie słyną ani z tradycji produkcji cydru, ani z upraw jabłek, rynek ten rozwinięty jest kilkukrotnie bardziej – m.in. w Finlandii (26 mln l), Szwecji (21 mln l) czy Portugalii (21 mln l). “Wnioski? Jesteśmy mistrzami w niewykorzystywaniu swojego potencjału i zasobów” – wynika z informacji Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. Z danych NielsenIQ wynika zaś, iż segment cydru, zwłaszcza na tle spadków w innych kategoriach, radzi sobie teraz bardzo dobrze. W lipcu 2024 r. segment ten odnotował ilościowy wzrost o 9% r/r, natomiast według publikacji z sierpnia br. wzrost ilościowy wyniósł 1,9% r/r. “Po krótkim okresie poprawy uzyskanej dzięki pozostawieniu od 2022 r. cydru poza akcyzową mapą drogową, segment ten uzyskał szanse by konkurować na rynku z piwnymi substytutami wprowadzanymi przez zagraniczną konkurencję. Szansa ta jednak zostanie zaprzepaszczona, jeżeli zapadnie decyzja o włączeniu cydru i perry do mapy akcyzowej oraz objęciu ich podwyżkami” – powiedziała prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa Magdalena Zielińska. Stanowisko ZP PRW w sprawie podwyżki akcyzy na cydr – w ramach prowadzonych konsultacji publicznych – właśnie trafiło do Ministerstwa Finansów.
HANDEL I DYSTRYBUCJA
Wydatki na zwierzęta domowe: Średnio miesięcznie na utrzymanie domowych zwierząt (na jedzenie, akcesoria, pielęgnację, weterynarza itd.) 34% Polaków wydaje 101-200 zł (na jedno zwierzę), 22% dysponuje budżetem 51-100 zł, a 20% 201-300 zł, wynika z badania Payback Opinion Poll. Z kolei 73% Polaków przyznaje, iż na swoje zwierzęta wydaje aktualnie więcej niż rok temu, a oszczędności szuka 55% badanych przy zakupie karmy, 43% przy wyborze zabawek, a 41% w przypadku akcesoriów takich jak smycze, legowiska czy woreczki. Jednocześnie aż 86% nie ogranicza swoich wydatków w tym zakresie. Wyniki badania pokazują też, iż 47% kupuje karmę raz w miesiącu, 22% robi większe zapasy na kilka miesięcy, a 20% dokonuje drobnych zakupów kilka razy w miesiącu. Najczęściej karma jest kupowana przez internet (53%), a także w super- i hipermarketach (23%) oraz dyskontach (21%). Internet jest również najpopularniejszym miejscem do zakupu akcesoriów takich jak miski czy zabawki – kupuje tam 42% Polaków. 21% ankietowanych wybiera się w tym celu do lokalnego sklepu zoologicznego, a 18% do stacjonarnego sklepu sieciowego. Szukając miejsca na zakupy dla naszych zwierząt domowych najczęściej kierujemy się niskimi cenami i promocjami (34%), szerokim asortymentem (26%) oraz w tym samym stopniu wygodą (bliskością od domu, dostawą pod adres) (17%) oraz specjalistycznym asortymentem (17%).
Branża piwna: W ostatnim tygodniu zostały przedstawione dwa projekty nowelizacji Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi przez posłów Klubu Lewicy oraz Polski 2050. W opinii Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie są “populistyczną nadregulacją, przygotowaną na fali emocji” i wprowadzają w życie od dawna przedstawiane postulaty branży spirytusowej, mające na celu ograniczenie konsumpcji piwa na rzecz alkoholi mocnych. Autorzy zgłoszonych projektów ustaw proponują rozwiązania, których znaczna część uderza przede wszystkim w krajową produkcję piwa, w tym piwa bezalkoholowego – jedynego segmentu, który systematycznie się rozwija. “W istocie więc działania pod hasłem ‘stop lobbingowi alkoholowemu’ wprost przenoszą na grunt regulacji efekt działań lobbingowych branży spirytusowej. Nie biorą pod uwagę trendów konsumpcyjnych, realiów rynkowych oraz – potwierdzonych badaniami i zachowaniami konsumentów – efektów rozwoju piw bezalkoholowych i wynikającego z tego spadku konsumpcji piw alkoholowych. Projekty nie ograniczają się do zakazu nocnej sprzedaży alkoholu już wprowadzonego w wielu miastach i gminach przez władze samorządowe. Proponowane rozwiązania zasadniczo zmienią zasady obrotu piwem oraz piwami bezalkoholowymi. Znamienne jest to, iż w żadnym projekcie nie ma śladu ograniczeń dla najbardziej patologicznej formy konsumpcji alkoholu, jaką są ‘małpki’. Zamiast tego proponuje się zakaz nie tylko reklamy, ale i sprzedaży piwa bezalkoholowego, pomimo iż jest ono pożądaną alternatywą i przyczynia się do spadku konsumpcji piw alkoholowych. Tym samym, przedstawione projekty stoją w sprzeczności z podstawowym celem Ustawy o wychowaniu w trzeźwości, jakim jest ograniczanie spożycia alkoholu” – czytamy w komunikacie ZPPP Browary Polskie.
System kaucyjny: Netto Polska we współpracy z firmą Envipco przeprowadziła pilotażowe wdrożenie automatów do zwrotu opakowań. Testy potwierdziły, iż odpowiednio zaprojektowane urządzenia i ich atrakcyjna forma wizualna sprzyjają aktywnemu korzystaniu z systemu. “Okazało się, iż przyjazne w obsłudze rozwiązania technologiczne gwałtownie zyskują akceptację, a dodatkowo wzbudzają ciekawość i pozytywne skojarzenia. To potwierdza, iż sukces systemu zależy od jakości wdrożenia i adekwatnego wsparcia sklepów” – powiedział Business Development Manager w Envipco Paweł Wróblewski, cytowany w komunikacie. “Obserwując pilotaż, mogliśmy przekonać się, iż klienci gwałtownie reagują na nowe rozwiązania i z zainteresowaniem korzystają z automatów. Dla wielu osób była to pozytywna nowość, która przyciągała uwagę i budziła chęć sprawdzenia działania maszyn. Równie istotna była reakcja pracowników, którzy ocenili urządzenia jako łatwe w obsłudze, co w praktyce ma ogromne znaczenie. Widzimy, iż odpowiednio przygotowana technologia może wspierać handel w bezproblemowym wejściu w system kaucyjny, a jednocześnie angażować klientów w działania proekologiczne. Jesteśmy przekonani, iż takie doświadczenia zwiększą gotowość całej sieci do pełnego wdrożenia kaucji od października” – dodał dyrektor działu wsparcia w Netto Polska Jakub Linkowski.
System kaucyjny: Z danych eLeader, zebranych w sierpniu 2025 r. dzięki analizie zdjęć z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (Shelf Recognition AI), wynika, iż opakowania, które zostaną objęte kaucją, już teraz dominują w kluczowych kanałach sprzedaży: w hipermarketach ponad 73% napojów bezalkoholowych znajduje się w butelkach PET i puszkach; w dyskontach wskaźnik ten pozostało wyższy i przekracza 86%. “Oznacza to, iż system kaucyjny od pierwszego dnia obejmie większość produktów wybieranych przez konsumentów. Należy jednak pamiętać, iż producenci muszą w pierwszej kolejności wyprzedać stany magazynowe produktów w opakowaniach bez specjalnego oznaczenia nowego systemu. Z tego powodu realny obraz rynku i pierwsze wiarygodne dane dotyczące funkcjonowania systemu pojawią się dopiero na przełomie roku” – skomentował Chief of Shelf Recognition AI w eLeader Paweł Majsiej, cytowany w komunikacie. Co nas czeka po 1 października? Możliwe scenariusze rynkowe: 1. Powrót do kartonów i opakowań alternatywnych. Producenci, zwłaszcza w segmentach soków i nektarów, mogą zintensyfikować wykorzystanie opakowań nieobjętych kaucją, takich jak kartony, aby uniknąć bariery cenowej w postaci kaucji. Konsumenci poszukujący tańszych i prostszych rozwiązań mogą chętniej sięgać po te produkty. 2. Podział rynku ze względu na wygodę. Możemy zaobserwować podział rynku. Część klientów, dla których zwrot opakowań będzie kłopotliwy, może świadomie wybierać produkty “bez kaucji”. Stwarza to szansę dla mniejszych sklepów, które mogą budować swoją przewagę na asortymencie nieobjętym systemem. 3. Akceptacja kaucji jako nowego standardu. Wysoki udział opakowań kaucyjnych w dyskontach (ponad 86 proc.) sugeruje, iż konsumenci są przywiązani do produktów w tych formatach i mogą zaakceptować kaucję, o ile system zwrotu będzie prosty i zautomatyzowany. 4. Presja na innowacje opakowaniowe. System kaucyjny może stać się katalizatorem innowacji, zmuszając producentów do inwestycji w badania i rozwój nowych rozwiązań, takich jak opakowania wielokrotnego użytku czy biodegradowalne alternatywy, wymienili eksperci.
ROZWÓJ BIZNESU
Carrefour Polska: Dyskonty mogą być zainteresowane kupnem polskiego biznesu Carrefour po jego ewentualnym wycofaniu się z naszego rynku. Jednak ze względu na potencjalny problem z uzyskaniem zgody urzędu antymonopolowego na transakcję, biznes Carrefour może zostać sprzedany częściowo i nie do jednego podmiotu, oceniają rozmówcy Business Insider Polska. Osoba z branży handlowej, z którą rozmawiał portal, wskazała, iż firmy handlowe, które wcześniej rozwijały się głównie przez budowanie sklepów od postaw napotkały problemy związane z coraz mniejszą dostępnością atrakcyjnych lokalizacji, dlatego przejęcie sklepów Carrefour, które często mają świetne lokalizacje w centrach miast, może być doskonałym ruchem.
Morele: MCI Capital podejmie decyzję o ścieżce wyjścia z inwestycji w Morele w przyszłym roku, poinformował ISBtech prezes MCI Tomasz Czechowicz. W jego ocenie to interesujący podmiot dla inwestorów strategicznych, ale dostrzega też poprawę na rynku w kontekście ewentualnego giełdowego kierunku dla Morele.
Pepco Group: Ustanowiła program emisji obligacji o wartości do 2 mld zł, podała spółka. Obligacje emitowane w ramach programu będą oprocentowane według stopy zmiennej lub stałej i będą miały termin zapadalności od trzech do siedmiu lat.
Green Factory: Sfinalizowała umowę nabycia trzech spółek Eisberg od Bell Food Group – w Polsce, na Węgrzech i w Rumunii, dzięki czemu przychody Green Factory przekroczą 1,3 mld zł, podała spółka. Na mocy umowy z Bell Food Group do Green Factory dołączyły zakłady Eisberg zlokalizowane w Legnicy, węgierskim Gyál i rumuńskim Pantelimon. Jest to następny etap rozwoju firmy po dokonanych wcześniej akwizycjach spółek w Ukrainie, na Litwie i na Węgrzech.
Makarony Polskie: Odnotowały 4,56 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. 2025 r. wobec 8,65 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka. Zysk z działalności kontynuowanej wyniósł 5,39 mln zł wobec 10,65 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 73,27 mln zł w II kw. 2025 r. wobec 71,12 mln zł rok wcześniej.
Sfinks Polska: Odnotował 6,12 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I poł. 2025 r. wobec 0,59 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka. Zysk operacyjny wyniósł 0,6 mln zł wobec 4,64 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 3,82 mln zł wobec 10,06 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 24,91 mln zł w I poł. 2025 r. wobec 41,11 mln zł rok wcześniej.
Allegro: Z programu Allegro Smart!, który rozpoczął się 7 lat temu, korzysta 7 mln użytkowników, a zaoszczędzili ponad 15 mld zł na dostawach, podało Allegro. 92% subskrybentów uznaje usługę za opłacalną, a Net Promoter Score osiąga poziom 90.
Grupa Żabka: Aktualizacja strategii Grupy zakłada znaczące przyspieszenie rozwoju sieci sklepów oraz rozpoczęcie wypłat dywidendy, podała spółka. Cel otwarć na lata 2025-2028 został podniesiony do ponad 1300 rocznie wobec 1300 na 2025 rok oraz 1000 na lata 2026-2028 w dotychczasowych planach. W efekcie na koniec 2028 r. sieć będzie liczyła około 16 tys. sklepów, czyli o około 1500 więcej, niż zakładano podczas debiutu na GPW. Sprzyjają temu dobre wyniki nowo otwieranych placówek oraz dostęp do atrakcyjnych lokalizacji w Polsce i Rumunii. Grupa podtrzymała także oczekiwania z IPO, dotyczące m.in. ponad dwukrotnego wzrostu sprzedaży do klienta końcowego, w latach 2023-2028.
Tarczyński: Odnotował 67,39 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I poł. 2025 r. wobec 75,28 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka. Zysk operacyjny wyniósł 92,43 mln zł wobec 116,2 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 133,53 mln zł wobec 151,86 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1063,81 mln zł w I poł. 2025 r. wobec 980,13 mln zł rok wcześniej.
Grupa Otmuchów: Zakończyła proces przeglądu opcji strategicznych, w efekcie którego ogłosiła decyzję o zakończeniu produkcji pianek w czekoladzie oraz galaretko-pianek, podała spółka. Nie jest to wycofanie się z segmentu słodyczy, ale krok w stronę wzmocnienia strategicznych obszarów działalności. “Rezygnacja z tej kategorii wpisuje się w strategię skoncentrowania działalności na kluczowych segmentach o najwyższym potencjale wzrostu, jak w szczególności segment produktów żelkowych, który został zidentyfikowany jako strategiczny obszar długoterminowego wzrostu Grupy Otmuchów i stanowić będzie główny kierunek rozwoju działalności w kolejnych latach. Decyzja o zakończeniu działalności w kategorii wyrobów czekoladowych będzie miała przełożenie na spadek przychodów emitenta w IV kwartale 2025 r.” – czytamy w komunikacie.
Browar Leżajsk: Mycofeast, brytyjskie przedsiębiorstwo biotechnologiczne – które kupiło w 2024 roku od Grupy Żywiec aktywa zamkniętego w 2023 roku Browaru w Leżajsku w celach produkcji wyrobów spożywczych i paszowych w oparciu o białka i lipidy uzyskane w procesach fermentacji przy wykorzystaniu drożdży – uruchomiło produkcję i pierwsze partie produktów, składników do żywności i napojów, zaczynają wyjeżdżać z zakładu w Leżajsku. “Naszą ambicją jest uczynienie z Mycofeast, Browaru Leżajsk i Polski największego producenta biotechnologicznego w Europie, w którym w przyszłości będą także prowadzone prace badawcze i rozwojowe nad nowymi produktami i mikroorganizmami je produkującymi. Już teraz prowadzimy intensywną działalność naukowo-badawczą (R&D) w Kalifornii, na Uniwersytecie Oxfordzkim w Wielkiej Brytanii oraz w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego (SGGW) w Warszawie” – powiedział współzałożyciel Mycofeast Witold Hruzewicz, cytowany w komunikacie.
Browar Pinta: Sprzedaż lokalnej serii piw rzemieślniczych Pinta Beskidy po pierwszych 8 miesiącach tego roku w sklepach tradycyjnych i w gastronomii w trzech województwach, w których stale obecna jest marka: śląskim, małopolskim i podkarpackim wzrosła o 35% r/r. Jeszcze większe wzrosty sprzedaży seria osiągnęła w kanale nowoczesnym. W położonych na południu Polski marketach Kaufland samego Pilsa Pinta Beskidy – zdecydowanie najpopularniejszego piwa z tej serii – sprzedało się o 60% więcej. Na poprawę łącznej sprzedaży serii w regionie od początku 2025 roku pracują też hale Auchan.
Lidl Polska: W 2024 roku funkcjonowanie sklepów Lidl Polska przyniosło 3,5 mld zł dochodów podatkowych i składkowych budżetowi państwa, samorządom, ZUS i NFZ, wynika z szacunków firmy Deloitte. Największy udział w odprowadzonych przez Lidl Polska w 2024 roku podatkach i daninach publicznych stanowiły: podatek VAT – 1 041 mln zł, składki ZUS – 635 mln zł, podatek od sprzedaży detalicznej – 545 mln zł, podatek CIT – 489 mln zł.
PRODUKTY, WYDARZENIA, ESG
drogeria dm: 30 września została otwarta pierwsza w Ciechanowie drogeria dm przy ul. Prymasa Tysiąclecia 7c, Sklep w Ciechanowie to 64. drogeria w Polsce i 6. w województwie mazowieckim. Nowa drogeria w Ciechanowie oferuje 504 m2 powierzchni sprzedaży. Z kolei 2 października otwarty został kolejny sklep w Lesznie, przy ul. Konstytucji 3 Maja 12. To 2. drogeria dm w mieście, 9. w woj. wielkopolskim i 65. w Polsce. Nowa drogeria w Lesznie oferuje 497 m2 powierzchni sprzedaży.
Działania ESG: Działania z zakresu ESG poprawiają relacje z klientami, dostawcami i partnerami – przyznaje to 80% badanych. Zdecydowana większość, 76% uważa, iż podnoszą zaangażowanie i efektywność pracowników, a prawie tyle samo osób (75%) wskazało, iż przyciągają talenty lepiej dopasowane do kultury organizacyjnej, wynika z II edycji raportu “Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój?” LeasingTeam Group i TalentPoint. w tej chwili 56% firm wprowadza rozwiązania z zakresu zrównoważonego rozwoju, a w 25% przypadkach są one ujęte w osobną strategię. Według raportu, dla 51% badanych zrównoważony rozwój jest ważny, ale niekoniecznie musi być firmowym priorytetem. 4 na 10 firm traktuje działania w obszarze zrównoważonego rozwoju jako integralną część strategii budowania wizerunku lub istotny element komunikacji wizerunkowej. 21% firm, które nie prowadzą działań z obszaru zrównoważonego rozwoju (ESG), planuje ich wdrożenie (wzrost z 10% w 2024). Największą barierą we wdrażaniu działań z obszaru zrównoważonego rozwoju są ograniczenia budżetowe (55%). 47% badanych przyznaje, iż regulacje mają niewielki bądź umiarkowany wpływ na aktywność ich organizacji w obszarze ESG.
Źródła: depesze ISBnews, informacje ze spółek i organizacji
(ISBnews)