Tylko trzy oferty w przetargach na prace na „Nadodrzance” – wszystkie znacząco przekraczają budżet

1 tydzień temu

PKP Polskie Linie Kolejowa SA (PKP PLK) otworzyły oferty w dwóch postępowaniach przetargowych na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na linii kolejowej nr 273, a także realizację prac na dalszym fragmencie tzw. Nadodrzanki oraz linii kolejowej nr 401 (woj. lubuskie i zachodniopomorskie). W całości tworzą one ciąg komunikacyjny Wrocław – Zielona Góra – Szczecin – Świnoujście. Zainteresowanie wykonaniem zadań było bardzo małe, a złożone propozycje cenowe znacząco przekroczyły budżet zamawiającego.

W pierwszym przetargu krajowego zarządcy infrastruktury kolejowej „Zaprojektowanie i wykonanie robót na linii kolejowej nr 273 od km 116 do km 285” wpłynęły dwie oferty.

Lp.Nazwa podmiotuOferowana cena brutto [zł]
1.PORRCałkowita cena:
289 489 110,00

Zakres podstawowy:
163 695 442,21

Opcja nr 1:
21 102 077,03

Opcja nr 2:
58 383 562,38

Opcja nr 3:
10 131 426,03

Opcja nr 4:
3 160 851,92

Opcja nr 5:
33 015 750,43
2.Konsorcjum firm:
– Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej DOLKOM (lider)
– SBM sp. z o.o., sp. k. (partner)
– SBM sp. z o.o. (partner)
Całkowita cena:
266 192 590,40

Zakres podstawowy:
124 710 916,63

Opcja nr 1:
22 573 414,20

Opcja nr 2:
62 068 203,44

Opcja nr 3:
12 988 893,10

Opcja nr 4:
921 706,63

Opcja nr 5:
42 929 456,40

Budżet, jaki PKP PLK chcą przeznaczyć na wykonanie tej inwestycji, wynosi 107 720 624,32 zł brutto (zakres podstawowy), zatem obie złożone propozycje nie mieszczą się w tej kwocie, znacznie ją przekraczając. Jedynym kryterium wyboru najkorzystniejsze oferty jest cena. W tzw. prawach opcji krajowy zarządca infrastruktury kolejowej zawarł także kilka mniejszych zadań.

Zakres prac w ramach inwestycji PKP PLK

Podstawowy zakres zamówienia PKP PLK obejmuje remont nawierzchni torowej, regulację sieci trakcyjnej, demontaż, montaż i wymianę uszkodzonych elementów nawierzchni na przejazdach kolejowo-drogowych oraz dostosowanie urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej (SSP) do prędkości 160 km/h.

W opcjonalnych zadaniach uwzględniono:

  • opcja nr 1 – zmiana kategorii przejazdów kolejowo-drogowych z kat. C do kat. B + Tvu wraz z zabudową oświetlenia na przejazdach
  • opcja nr 2 – zmiana kategorii przejazdów, ale z kat. D do kat. B + Tvu wraz z montażem oświetlenia na przejazdach
  • opcja nr 3 – zabudowa napędów zwrotnicowych na rozjazdach (stacja Kostrzyn)
  • opcja nr 4 – kompleksowy remont peronu nr 4 na stacji Kostrzyn
  • opcja nr 5 – integracja systemów sterowania ruchem na przejazdach kat. A z systemami stacyjnymi

Kontynuacja działań w kierunku Szczecina i Świnoujścia

W drugim postępowaniu przetargowym „Zaprojektowanie i wykonanie robót dla zadania pn. Prace na linii kolejowej nr 273 na odcinku granica IZ w km 285 do Szczecin Podjuchy w km 346,358 oraz prace na linii kolejowej nr 401 na odcinku Szczecin Dąbie SDB w km -0,636 do Lubiewo w km 88,100” wpłynęła tylko jedna oferta.

Lp.Nazwa podmiotuOferowana cena brutto [zł]
1.Colas Rail PolskaCałkowita cena:
172 010 026,50

Zakres podstawowy:
111 368 529,60

Opcja nr 1:
4 881 525,60

Opcja nr 2:
13 981 262,40

Opcja nr 3:
17 764 139,70

Opcja nr 4:
8 843 060,40

Opcja nr 5:
15 171 508,80

Na to przedsięwzięcie PKP PLK planuje przeznaczyć 48 153 259,22 zł brutto (zakres podstawowy), zatem jedyna złożona oferta przekracza budżet ponad dwukrotnie. Zakres poszczególnych składowych zamówienia jest niemal identyczny, jak w przypadku pierwszego przetargu.

Oba postępowania są realizowane w ramach projektu pn. Prace na wybranych odcinkach ciągu linii kolejowej C-E 59 w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO). Zgodnie z założeniami PKP PLK przedsięwzięcia mają się zakończyć się w drugiej połowie 2026 r.

Więcej informacji na temat w. w. inwestycji można znaleźć: Modernizacja Nadodrzanki – pociągi pojadą szybciej.

Autor: Damian Malesza

Sprawdź również:

LK nr 8 – PORR i Trakcja System najtańsi w przetargu na modernizację odcinka Tunel – Kraków
Warszawa Wawer – Otwock: PKP PLK otworzyły oferty na modernizację
Idź do oryginalnego materiału