PKP Polskie Linie Kolejowa SA (PKP PLK) otworzyły oferty w dwóch postępowaniach przetargowych na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na linii kolejowej nr 273, a także realizację prac na dalszym fragmencie tzw. Nadodrzanki oraz linii kolejowej nr 401 (woj. lubuskie i zachodniopomorskie). W całości tworzą one ciąg komunikacyjny Wrocław – Zielona Góra – Szczecin – Świnoujście. Zainteresowanie wykonaniem zadań było bardzo małe, a złożone propozycje cenowe znacząco przekroczyły budżet zamawiającego.
W pierwszym przetargu krajowego zarządcy infrastruktury kolejowej „Zaprojektowanie i wykonanie robót na linii kolejowej nr 273 od km 116 do km 285” wpłynęły dwie oferty.
Lp. | Nazwa podmiotu | Oferowana cena brutto [zł] |
1. | PORR | Całkowita cena: 289 489 110,00 Zakres podstawowy: 163 695 442,21 Opcja nr 1: 21 102 077,03 Opcja nr 2: 58 383 562,38 Opcja nr 3: 10 131 426,03 Opcja nr 4: 3 160 851,92 Opcja nr 5: 33 015 750,43 |
2. | Konsorcjum firm: – Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej DOLKOM (lider) – SBM sp. z o.o., sp. k. (partner) – SBM sp. z o.o. (partner) | Całkowita cena: 266 192 590,40 Zakres podstawowy: 124 710 916,63 Opcja nr 1: 22 573 414,20 Opcja nr 2: 62 068 203,44 Opcja nr 3: 12 988 893,10 Opcja nr 4: 921 706,63 Opcja nr 5: 42 929 456,40 |
Budżet, jaki PKP PLK chcą przeznaczyć na wykonanie tej inwestycji, wynosi 107 720 624,32 zł brutto (zakres podstawowy), zatem obie złożone propozycje nie mieszczą się w tej kwocie, znacznie ją przekraczając. Jedynym kryterium wyboru najkorzystniejsze oferty jest cena. W tzw. prawach opcji krajowy zarządca infrastruktury kolejowej zawarł także kilka mniejszych zadań.
Zakres prac w ramach inwestycji PKP PLK
Podstawowy zakres zamówienia PKP PLK obejmuje remont nawierzchni torowej, regulację sieci trakcyjnej, demontaż, montaż i wymianę uszkodzonych elementów nawierzchni na przejazdach kolejowo-drogowych oraz dostosowanie urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej (SSP) do prędkości 160 km/h.
W opcjonalnych zadaniach uwzględniono:
- opcja nr 1 – zmiana kategorii przejazdów kolejowo-drogowych z kat. C do kat. B + Tvu wraz z zabudową oświetlenia na przejazdach
- opcja nr 2 – zmiana kategorii przejazdów, ale z kat. D do kat. B + Tvu wraz z montażem oświetlenia na przejazdach
- opcja nr 3 – zabudowa napędów zwrotnicowych na rozjazdach (stacja Kostrzyn)
- opcja nr 4 – kompleksowy remont peronu nr 4 na stacji Kostrzyn
- opcja nr 5 – integracja systemów sterowania ruchem na przejazdach kat. A z systemami stacyjnymi
Kontynuacja działań w kierunku Szczecina i Świnoujścia
W drugim postępowaniu przetargowym „Zaprojektowanie i wykonanie robót dla zadania pn. Prace na linii kolejowej nr 273 na odcinku granica IZ w km 285 do Szczecin Podjuchy w km 346,358 oraz prace na linii kolejowej nr 401 na odcinku Szczecin Dąbie SDB w km -0,636 do Lubiewo w km 88,100” wpłynęła tylko jedna oferta.
Lp. | Nazwa podmiotu | Oferowana cena brutto [zł] |
1. | Colas Rail Polska | Całkowita cena: 172 010 026,50 Zakres podstawowy: 111 368 529,60 Opcja nr 1: 4 881 525,60 Opcja nr 2: 13 981 262,40 Opcja nr 3: 17 764 139,70 Opcja nr 4: 8 843 060,40 Opcja nr 5: 15 171 508,80 |
Na to przedsięwzięcie PKP PLK planuje przeznaczyć 48 153 259,22 zł brutto (zakres podstawowy), zatem jedyna złożona oferta przekracza budżet ponad dwukrotnie. Zakres poszczególnych składowych zamówienia jest niemal identyczny, jak w przypadku pierwszego przetargu.
Oba postępowania są realizowane w ramach projektu pn. Prace na wybranych odcinkach ciągu linii kolejowej C-E 59 w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO). Zgodnie z założeniami PKP PLK przedsięwzięcia mają się zakończyć się w drugiej połowie 2026 r.
Więcej informacji na temat w. w. inwestycji można znaleźć: Modernizacja Nadodrzanki – pociągi pojadą szybciej.
Autor: Damian Malesza
Sprawdź również: