Kolejne centrum logistyczno-magazynowe grupy Maspex powstało w Tymbarku. Wartość inwestycji wyniosła 165 mln zł. To już piąte centrum dystrybucyjno-logistyczne Grupy. Maspex jest największą polską prywatną grupą w branży spożywczej oraz jedną z największych w Europie Środowo-Wschodniej. W 2024 roku przychody ze sprzedaży wadowickiej spółki wyniosły ponad 16 mld zł. Produkty z portfolio Maspex powstają w 18 nowoczesnych zakładach produkcyjnych w Polsce i za granicą. Rocznie wytwarza się w nich 2,2 mld litrów soków, nektarów i napojów, ponad 280 tys. ton makaronów, wyrobów zbożowych i instant, niemal 180 tys. ton dżemów i przetworów oraz 155 mln litrów alkoholi. Firma skupuje od polskich rolników corocznie 380 tys. ton owoców i warzyw oraz 130 tys. ton pszenicy.

W uroczystości wzięli udział zaproszeni samorządowcy, media oraz firmy współpracujące przy realizacji projektu

Centrum w Tymbarku to przedsięwzięcie, które uelastyczni całą naszą strukturę logistyczną i rozszerzy nasze możliwości dystrybucyjne. Zakład produkcyjny w Tymbarku zawsze był w awangardzie technologicznej, czego przykładem były pierwsze linie aseptyczne, oczyszczalnia ścieków z biogazownią czy farma fotowoltaiczna. Supernowoczesny magazyn będzie tego dopełnieniem – powiedział Krzysztof Pawiński, współwłaściciel i prezes zarządu Grupy Maspex.
O inwestycji
Centrum logistyczne w Tymbarku jest obiektem wysokiego składowania o powierzchni ponad 6600 m kw. Dysponuje 27 tys. miejsc paletowych i obsługuje ponad 8 tys. palet na dobę. W obiekcie działa 7 automatycznych układnic poruszających się wzdłuż regałów, które umożliwiają szybkie i wydajne operowanie paletami na dużej wysokości.
System SVL obejmuje 6 pojazdów wahadłowych, które transportują towary między strefą składowania a obszarem kompletacji, pakowania i załadunku. Dodatkowo 12 gondol monorail porusza się po pojedynczej szynie, przewożąc palety między zakładem produkcyjnym a centrum logistycznym.
– Automatyzacja centrum wpłynie na ograniczenie ruchu samochodów ciężarowych oraz wózków widłowych na terenie zakładu, co pozwoli na oszczędność 16,5 tys. motogodzin rocznie. Roczna emisja zanieczyszczeń zostanie zmniejszona o ponad 2600 ton CO₂ (dwutlenku węgla), 29 kg CH₄ (metanu) i ponad 33 ton N₂O (podtlenku azotu). Inwestycja zapewniła także 40 specjalistycznych miejsc pracy – powiedział Ryszard Ćwirko, szef logistyki.
Zakład w Tymbarku
Maspex przejął zakład w Tymbarku 26 lat temu. – Śmiem twierdzić, ze żadna z naszych 22 akwizycji nie była dla nas tak istotna jak ta w Tymbarku w roku 1999 – powiedział Krzysztof Pawiński, współwłaściciel i prezes zarządu Grupy Maspex.
Od tego czasu Maspex zainwestował tu już około 800 mln zł – w produkcję, rozwój zaplecza surowcowego i logistykę. Moce produkcyjne zakładu wzrosły z 90 mln litrów w 1999 roku do ponad 360 mln litrów w 2024 roku, pięciokrotnie zwiększono skalę przetwórstwa – z 14 tys. ton owoców w tłoczni do 70 tys. ton rocznie (rekord z 2022 roku). Przerabia się tu jabłka, czarną porzeczkę, wiśnię oraz aronię. Ostatnie inwestycje w suchy rozładunek umożliwiły również tłoczenie owoców w miesiącach zimowych, zakład może przyjąć 600 ton jabłka na dobę. Obok tłoczni stoi dziewięć zbiorników, które dają moc przechowalniczą 10 tysięcy ton koncentratu. To taka baza do produkcji doskonałych soków i napojów.

Musy owocowe w opakowaniach pouch to jedna z innowacji, którą Maspex wprowadził i rozpropagował na polskim rynku. Maspex sprzedaje dziennie kilkanaście milionów musów
W Tymbarku pracuje kilkanaście linii produkcyjnych: 4 aseptyczne (w tym pierwsza w Polsce, uruchomiona właśnie tutaj), 2 szklane, 3 puszkowe, 4 musowe oraz jedna kartonowa, gdzie produkuje się głównie napoje roślinne marki Tymbark.

Zakład w Tymbarku to miejsce mocno zakorzenione w lokalnej społeczności i tradycji. Powstał w 1936 roku, aby rozwijać sadownictwo i wyciągnąć ludzi z biedy. Dziś przez cały czas istotnym elementem naszej działalności jest przetwórstwo jabłek – duży nacisk kładziemy na współpracę z lokalnymi dostawcami, od których trafiają do naszego zakładu owoce do przetwórstwa. Pracownicy to również przedstawiciele lokalnych społeczności – wielu z nich związanych jest z firmą od lat. Maspex aktywnie angażuje się w lokalne inicjatywy społeczne i edukacyjne, dzięki czemu nasza obecność w Tymbarku wykracza poza działalność gospodarczą. Symbolem przywiązania do miejsca jest bocian, który od lat wraca na teren zakładu – dla wielu to znak, iż Tymbark jest wspaniałym miejscem nie tylko dla ludzi, ale też dla natury -powiedział Dariusz Czech, dyrektor generalny Zakładów Beverages Grupy Maspex.
W Tymbarku pracuje oczyszczalnia beztlenowa z odzyskiem biogazu oraz farmy fotowoltaiczne o mocy 3 MW.
Rynek
Obok rozwoju infrastruktury, Maspex konsekwentnie buduje siłę marki Tymbark, prowadząc kampanie komunikacyjne i rozwijając ofertę produktową. W działania marketingowe zainwestowano łącznie 850 mln zł, czego efektem jest dynamiczny wzrost udziałów rynkowych marki – z 6% w 1999 roku do 43% w tej chwili (źródło: Maspex za Nielsen, MAT grudzień 2024, bez PL, wartościowo). Dzięki temu Tymbark jest jedną z najlepiej rozpoznawalnych marek spożywczych w Polsce, a jego produkty trafiają do 50 państw na całym świecie.

– Łącznie sprzedajemy więcej soków i napojów niegazowanych niż cała konkurencja razem wzięta – powiedziała Karolina Buda, senior brand manager w Maspex. Ciekawostką jest również badanie, z którego wynika, iż kapsel i butelka Tymbark cieszą się wśród Polaków rozpoznawalnością na poziomie Coca-Coli – dodała Buda.