W ostatnich miesiącach mieszkańcy województwa lubuskiego borykają się z poważnymi problemami w transporcie kolejowym. Przewoźnik Polregio odwołał zeszłym roku ponad 5800 pociągów. Przyglądając się kolejnym zestawieniom z początku 2025 r., możemy dostrzec, iż w styczniu łącznie odwołano 433 pociągi (zdarzyły się tylko 2 dni, w których nie odwołano żadnego pociągu).
W obliczu narastających trudności, wicemarszałek województwa lubuskiego, Sebastian Ciemnoczołowski, wydał 6 lutego 2025 roku stanowcze oświadczenie, w którym skrytykował działania Polregio. Podkreślił, iż mimo zmiany władz spółki w czerwcu 2024 roku, sytuacja nie uległa poprawie.
Mieszkańców i pasażerów nie interesują wewnętrzne problemy organizacyjne operatora – interesuje nas wszystkich przewidywalny i godny zaufania transport publiczny – zaznaczył Ciemnoczołowski.
Wicemarszałek zwrócił uwagę na znaczący wzrost nakładów finansowych na transport kolejowy w regionie. W ciągu ostatnich pięciu lat samorząd województwa zwiększył pracę zlecaną Polregio z 2,7 mln do ponad 4,7 mln pockm, a dofinansowanie połączeń wzrosło z 42,6 mln zł w 2017 roku do 136 mln zł w 2024 roku. Pomimo tych inwestycji, przewoźnik nie wywiązuje się z umowy, co negatywnie wpływa na mieszkańców regionu.
Ciemnoczołowski odniósł się również do zarzutów dotyczących braku odpowiedniej liczby pojazdów do obsługi połączeń. Podkreślił, iż problemem nie jest ilość taboru, ale jakość jego utrzymania przez Polregio.
Samorząd Województwa Lubuskiego przez ostatnie 20 lat zakupił 25 pojazdów o łącznej wartości ponad 336 mln zł! Cały zakupiony tabor został przekazany w użytkowanie Polregio SA – wyjaśnił wicemarszałek.
W obliczu narastających problemów, wicemarszałek zapowiedział podjęcie stanowczych działań, w tym nakładanie na Polregio kar finansowych i ich surowe egzekwowanie.
Przepraszam za obecną sytuację i proszę o wsparcie w dążeniu do stworzenia nowoczesnego transportu kolejowego w województwie lubuskim – dodał Ciemnoczołowski.
Obecnie realizowane są prace nad rozwiązaniem problemów w transporcie kolejowym regionu. Sytuacja wymaga pilnych działań ze strony przewoźnika oraz współpracy z samorządem województwa, aby zapewnić mieszkańcom niezawodny i efektywny system komunikacji.
Fot. Lubuskie.pl
Zobacz również: