Warszawa, 11.07.2025 (ISBnews) – Telewizję każdego dnia ogląda 53,4% dorosłych Polaków – co dotyczy głównie osób starszych, jeden na czterech ankietowanych ogląda tradycyjną telewizję kilka razy w tygodniu, a 10% badanych twierdzi, iż nie robi tego w ogóle, wynika z raportu UCE Research i Hybrid Europe.
Według autorów raportu, w tej chwili jesteśmy świadkami dynamicznych zmian na rynku telewizyjnym i reklamowym. Przez media społecznościowe oraz serwisy streamingowe coraz mniej mówi się o konsumowaniu tradycyjnego kontentu telewizyjnego, a coraz częściej – o konsumowaniu stricte kontentu wideo, wskazano.
“Zarówno z deklaracji, jak i z danych pochodzących z pomiaru telemetrycznego, wiemy, iż częstotliwość oglądania telewizji w tygodniu i średnia długość czasu spędzanego przed telewizorem wykazują trend spadkowy. Stopniowo wzrasta liczba gospodarstw domowych posiadających smart TV i w pełni wykorzystujących możliwości telewizorów podłączonych do Internetu. Coraz więcej w naszych telewizorach jest więc treści pochodzących z internetu. Wynik nie jest tutaj zaskoczeniem” – powiedziała współautorka raportu z Hybrid Europe Beata Komosa-Trzaska, cytowana w komunikacie.
“Jesteśmy świadkami dynamicznych zmian w tym zakresie. Dzisiaj coraz mniej mówi się o konsumowaniu kontentu telewizyjnego, a coraz częściej – o konsumowaniu kontentu wideo. Oczywiście, ma to bezpośredni związek z popularnością platform społecznościowych oraz rozwojem serwisów streamingowych” – dodał współautor raportu z Hybrid Europe Adam Iwiński.
Częściej odpowiedź “codziennie” wybierają kobiety niż mężczyźni (57,2% vs. 49,4%). Ponadto taką postawę deklarują przede wszystkim osoby w wieku 75-80 lat (wśród nich – 84,6%), z miesięcznymi dochodami netto w przedziale 1000-2999 zł (64,4%), z wykształceniem średnim (57,7%) oraz z miast liczących od 100 tys. do 199 tys. mieszkańców (62,1%).
Z kolei 24,3% ankietowanych deklaruje, iż tradycyjną telewizję ogląda kilka razy w tygodniu. 11,8% uczestników badania robi to rzadziej niż raz w tygodniu. Natomiast 9,9% respondentów nie zajmuje się tym w ogóle, a 0,6% – nie pamięta, czy to robi.
Zdaniem autorów badania, trend odchodzenia od tradycyjnej telewizji dotyczy w pierwszej kolejności młodszych grup wiekowych. Jednak upowszechnianie się różnego rodzaju platform z atrakcyjnymi treściami wideo dostępnymi na życzenie spowoduje postępującą dywersyfikację. W efekcie coraz trudniej będzie docierać do odbiorców, również do starszych segmentów wiekowych.
“YouTube i platformy streamingowe to główni konkurenci linearnej telewizji. O ich przewagach decydują przede wszystkim dwa czynniki, tj. dostępność treści na życzenie, bez konieczności dostosowywania planów do ramówki telewizyjnej, a także jakość i atrakcyjność oferowanych treści” – podsumowała Komosa-Trzaska.
Badanie zostało przeprowadzone w II kw. 2025 roku metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na próbie 1004 dorosłych Polaków w wieku 18-80 lat.
(ISBnews)