Warszawa, 24.10.2025 (ISBnews) – Z systemu kaucyjnego skorzystało do tej pory 12,1% konsumentów, 85,2% jeszcze tego nie zrobiło, zaś 2,7% nie pamięta, czy już miało z nim kontakt, wynika z raportu UCE Research i Shopfully.
Autorzy raportu podkreślili, iż wyniki pokazują cały zestaw problemów, z którymi mogą borykać się Polacy: sporo osób ma jeszcze wyraźny kłopot z określeniem, o co chodzi w idei systemu i jak on faktycznie działa. Jednak zdaniem ekspertów po okresie karencji jest szansa na stopniowy wzrost udziału osób korzystających z systemu.
“Oczywiście brakuje jeszcze rutyny i wygody. System kaucyjny musi stać się elementem codziennych zakupów, tak jak recykling śmieci, by masowo się przyjął. Na razie raczej nie mamy do czynienia z niechęcią wobec idei kaucji. Konsumenci potrzebują czasu, aby ją włączyć w swoje zachowania zakupowe” – powiedział współautor raportu z Shopfully Robert Biegaj, cytowany w komunikacie.
Autorzy raportu mają nadzieję, iż sam fakt poboru i późniejszego zwrotu kaucji (gdy na rynku będzie odpowiednia liczba opakowań z oznaczeniami) dodatkowo zmotywuje Polaków do regularnego udziału w tym systemie, jednak z pewnością nie nastąpi to szybciej niż w 2026 roku, gdy upłynie karencja dla producentów i sieci handlowych.
Spośród osób, które nie skorzystały jeszcze z systemu kaucyjnego, najwięcej – czyli 23,7% – stwierdziło, iż jeszcze nie było okazji, 18,6% zaznaczyło, iż na razie obserwuje temat, zaś 12,4% zapewniło, iż zbiera opakowania lub butelki i odda je w większej ilości. Z kolei 17,4% osób, które nie skorzystały jeszcze z systemu, stwierdziło, iż w ogóle nie zamierza tego robić, a 9,4% – iż nie widzi w tym sensu, ale “jeszcze zobaczy”.
Raport został oparty na badaniu, które zostało przeprowadzone w dniach 10-14.10.2025 metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) przez UCE Resarch i Shopfully na próbie 987 Polaków w wieku 18-80 lat, którzy są odpowiedzialni za realizację bieżących zakupów w swoich gospodarstwach domowych.
(ISBnews)

1 tydzień temu









