Warszawa, 11.06.2025 (ISBnews) – Ceny w sklepach detalicznych wzrosły średnio o 5,7% r/r w maju 2025 r., wynika z raportu UCE Research i uczelni WSB Merito. W poprzednich dwóch miesiącach wzrosty wynosiły odpowiednio o: 5,6% i 6,7% r/r.
“W maju 2025 roku codzienne zakupy w sklepach zdrożały średnio o 5,7% r/r. Dotyczyło to 17 kategorii, w tym żywności, napojów bezalkoholowych i alkoholowych oraz pozostałego asortymentu, np. chemii gospodarczej czy art. dla dzieci. Tak wynika z cyklicznie publikowanego raportu pt. ‘Indeks cen w sklepach detalicznych’, autorstwa UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito. Według tej samej metodologii, miesiąc wcześniej ceny w sklepach r/r poszły w górę o 5,6%, w marcu – o 6,7%, w lutym – o 5,8%, a w styczniu – o 5,9% r/r” – czytamy w komunikacie.
W Top5 najszybciej drożejących kategorii widać też używki (kawę, herbatę i alkohole) ze wzrostem r/r na poziomie 12,8%, nabiał – 9,2%, art. tłuszczowe (masło, margarynę i olej) – 8,9%, a także słodycze i desery – 7,7%. Z kolei sam dół tabeli zajmują art. sypkie (cukier, mąka itd.), które zaliczyły spadek o 2,3% r/r. Wcześniej są karmy dla zwierząt i dodatki spożywcze – z podwyżkami odpowiednio o 1,9% i 2,1% r/r. W sumie na 17 analizowanych kategorii tylko jedna znalazła się na minusie, wymieniono w materiale.
“Widać nieznaczne przyspieszenie dynamiki wzrostu cen względem kwietnia. Wpływa na to kilka czynników. Przede wszystkim utrzymują się wysokie koszty produkcji i dystrybucji, w tym wydatki na energię, transport oraz wynagrodzenia. Dodatkowo niektóre surowce na rynkach światowych przez cały czas drożeją, co przekłada się na ceny finalnych produktów. Są też odczuwalne skutki wcześniejszej inflacji, a presja płacowa w handlu i produkcji nie słabnie” – skomentowała Joanna Myślińska-Wieprow z Uniwersytetu WSB Merito, cytowana w komunikacie.
Do tego autorzy raportu dodają, iż ten wzrost może być też pokłosiem tego, iż w kwietniu przed świętami retailerzy zrobili więcej promocji niż w maju, bo chcieli masowo przyciągnąć do sklepów konsumentów. A teraz te wartości naturalnie się wyrównują, wskazano dalej.
Badanie dotyczyło 17 kategorii i ponad 100 najczęściej wybieranych przez konsumentów produktów codziennego użytku. Łącznie zestawiono ze sobą blisko 75 tys. cen detalicznych z ponad 35 tys. sklepów należących do 60 sieci handlowych.
(ISBnews)