– W uchwale ujęte zostały działania polegające na kontynuacji prac przygotowawczych i projektowych, a także rozpoczęciu i zakończeniu zasadniczych robót budowlanych dotyczących budowy CPK. Chodzi również o najważniejsze inwestycje kolejowe, drogowe i projekty związane bezpośrednio z uruchomieniem lotniska – czytamy w komunikacie Centrum Informacyjnego Rządu.
Jak podano, nowy harmonogram przewiduje, iż do końca 2032 roku uruchomiony zostanie pierwszy etap lotniska CPK i kolei dużych prędkości (KDP) między Warszawą, CPK i Łodzią. Zaawansowane będą także prace budowlane na odcinkach KDP do Wrocławia i Poznania (w ramach programu "Polska w 100 minut" dojazd do tych miast zajmie z Warszawy docelowo ok. 100 min.).
Jak poinformowała minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, program zwiększa o 15 mld zł finansowanie Y-Igreka, czyli szybkiej kolei między metropoliami, a o 9 mld zł zmniejsza inwestycje w kolej subregionalną.
– Szybka kolej miałaby też ominąć Kalisz kosztem 3 mld zł. Wykluczy to 400-tys. aglomerację kalisko-ostrowską z dostępu do kolei dużej prędkości. Inwestycje w ramach CPK takie jak połączenie Płock-Warszawa-Grudziądz-Gdańsk zostały odłożone na po 2032 r. – napisała Pełczyńska-Nałęcz na swoim profilu na platformie X.
Najważniejsze założenia
Nowe lotnisko będzie integralną częścią CPK – węzła łączącego transport lotniczy, kolejowy i drogowy – zlokalizowanego na terenie trzech gmin: Baranów, Wiskitki i Teresin, w odległości ok. 37 km od centrum Warszawy. Powstać ma terminal pasażerski, który umożliwi początkowo osiągnięcie przepustowości co najmniej 34 mln pasażerów rocznie oraz dalszą szybką rozbudowę, stosownie do prognoz ruchu.
Inwestycja obejmuje także węzeł przesiadkowy dla transportu publicznego oraz dworzec kolejowy zintegrowany z lotniskiem. W ramach inwestycji do 3 pasów poszerzona zostanie autostrada A2 między Warszawą a Łodzią. Uruchomienie lotniska CPK będzie równoznaczne z przeniesieniem ruchu komercyjnego z lotniska Chopina w Warszawie. W ten sposób zapewniona zostanie rentowność CPK.
Inwestycja w CPK będzie realizowana przy wykorzystaniu środków Skarbu Państwa, pieniędzy unijnych, a także środków zewnętrznych (np. długu bankowego, obligacji emitowanych przez spółkę CPK etc.). Zaktualizowany łączny koszt programu CPK do 2032 roku został oszacowany na 131,7 mld zł.
Polecamy też:
- Spółka CPK zleciła zaprojektowanie baz utrzymania lotniska
- CPK pozyskała już większość terenów pod planowane lotnisko. Spółka podała dane
- Spółka CPK będzie budować tunel kolejowy w Łodzi. Znacznie skróci czas podróży
- Maciej Lasek: Mogłaby powstać linia lotnicza cargo, która zasili ruch w CPK