Udział parków handlowych w nowych realizacjach na rynku powinien utrzymać się w tym roku na podobnym poziomie jak w 2024 r., kiedy to wyniósł 71%, wynika z raportu JLL i Trei Real Estate Poland „Parki handlowe i centra convenience w Polsce”.
Do połowy 2025 roku całkowita powierzchnia handlowa w kraju osiągnęła poziom 17,9 mln m2 GLA, z czego 19% stanowiły parki handlowe, a 9% tzw. centra convenience. Biorąc pod uwagę cały 2024 rok, nowa podaż w ramach tych formatów przekroczyła rekordowe 500 tys. m2, co stanowiło 71% całkowitej nowej powierzchni handlowej. Trend ten utrzymuje się także w 2025 roku, potwierdzając wiodącą rolę parków handlowych w dostarczaniu nowych powierzchni handlowych dla najemców. Wśród inwestorów obserwuje się również rosnące zainteresowanie akwizycjami tego typu obiektów w coraz mniejszych miejscowościach, podano.
„W ciągu ostatnich 5 lat parki handlowe z rynkowej niszy wyewoluowały do wiodącego formatu w polskim sektorze retail. W latach 2019-2024 roczna podaż nowych powierzchni handlowych w naszym kraju wykazywała stały wzrost, wynoszący od 500 000 do 600 000 m2 rocznie. W okresie tym udział parków handlowych (GLA ≥ 5000 m2) w nowych realizacjach wzrósł od 20% w 2019 roku do aż 71% w 2024 r. Spodziewamy się, iż w 2025 roku wskaźnik ten utrzyma się na podobnym poziomie” – powiedział director Research and Consultancy Department JLL Polska Maciej Kotowski, cytowany w komunikacie.
Coraz większa część nowych inwestycji z segmentu parków handlowych i centrów convenience realizowana jest poza największymi miastami. Już teraz 25% tego typu powierzchni przypada na miejscowości poniżej 30 tys. mieszkańców, podkreślono.
Na koniec I półrocza 2025 roku w budowie znajdowało się 532 tys. m2 GLA, z czego 315 tys. m2 powstawało w miastach liczących poniżej 75 tys. mieszkańców. To historycznie najwyższy poziom aktywności – tylko w latach 2020-2025 średniorocznie otwierano 65 parków handlowych i centrów convenience, czyli ponad trzykrotnie więcej niż w poprzedniej dekadzie.
„Tenant-mix w parkach handlowych stale ewoluuje. W latach 2022-2025 największy odsetek najemców stanowili tzw. value retailers (Pepco, Action, Dealz, TEDi), sieci drogeryjne, sklepy odzieżowe i operatorzy elektroniki. Dyskonty spożywcze, choć wciąż kluczowe, coraz częściej funkcjonują w sąsiedztwie parków jako tzw. shadow tenants – z własnym parkingiem i oddzielną własnością budynku. Oferty parków handlowych rozwijają się o nowe kategorie: gastronomię, fitness, usługi medyczne, a choćby salony samochodowe debiutujących marek. Rozwój tych segmentów sprawia, iż parki handlowe stają się ważnym elementem koncepcji miast 15-minutowych” – czytamy dalej.
Polski rynek parków handlowych stał się jednym z najatrakcyjniejszych segmentów inwestycyjnych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Tylko w pierwszym półroczu 2025 roku odnotowano 11 transakcji, których przedmiotem były parki handlowe – najwięcej w historii tego okresu. Ich wartość sięgnęła 193 mln euro, co było drugim najlepszym półrocznym wynikiem w historii rynku, ustępując jedynie rekordowi z 2017 roku, wskazano również.
W całym 2024 roku wolumen inwestycji w parki handlowe wyniósł 289 mln euro, a popularność tego formatu utrzymuje się na wysokim poziomie. Co ważne, 84% obiektów sprzedanych od 2020 roku miało powierzchnię poniżej 10 tys. m2, a 68% transakcji dotyczyło lokalizacji poza największymi aglomeracjami.
„Intensywna konkurencja inwestorów o najlepsze parki handlowe przekłada się bezpośrednio na dynamikę cen – w 2025 roku zaobserwowaliśmy wyraźny powrót do kompresji stóp kapitalizacji, gdy jeszcze dwa lata temu z powodu rosnących kosztów finansowania obserwowaliśmy odwrotny trend. Patrząc w przyszłość, spodziewamy się dalszej presji na obniżanie stóp kapitalizacji, szczególnie w przypadku aktywów najwyższej jakości. Będzie to wynikało z dalszych prognozowanych obniżek stóp procentowych w strefie euro oraz rywalizacji między inwestorami. Format parków handlowych potwierdził swoją popularność wśród klientów, stając się jednym z najbardziej atrakcyjnych produktów inwestycyjnych na polskim rynku nieruchomości” – zakończyła head of Retail Investment CEE Capital Markets JLL Polska Agnieszka Kołat.
Źródło: ISBnews

9 godzin temu




