Umowa na zaprojektowanie przebudowy łącznicy Psary – Starzyny podpisana

3 tygodni temu

Centralna Magistrala Kolejowa (CMK) jest jedną z kluczowych linii kolejowych w Polsce, a jej modernizacja pozwoli na zwiększenie przepustowości i poprawę bezpieczeństwa ruchu pociągów. W ramach kolejnej inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisano umowę na przygotowanie dokumentacji projektowej dla przebudowy odcinka Psary – Starzyny – Kozłów.

Wartość zadania finansowanego ze środków krajowych wynosi 5,6 mln zł netto (6,9 mln zł brutto). Dokumentacja będzie gotowa w II kwartale 2027 roku, a prace budowlane przewidziano na lata 2027–2029.

Kluczowa modernizacja dla sprawniejszego ruchu kolejowego

Projekt obejmuje przebudowę torów na stacji Psary, łącznicy Psary – Starzyny oraz odcinka Starzyny – Kozłów (linia nr 64 Kozłów – Koniecpol). Tą trasą codziennie kursują pociągi między Warszawą, Krakowem i Łodzią.

Stale rozwijamy Centralną Magistralę Kolejową, najważniejszą linię w kraju. Planowane inwestycje poprawią bezpieczeństwo i przepustowość, co przyniesie korzyści dla całej sieci kolejowej – powiedział Krzysztof Pietras, Dyrektor Regionu Centralnego, Centrum Realizacji Inwestycji, PKP PLK.

Nowe tory i nowoczesna infrastruktura

Jednym z najważniejszych elementów projektu jest modernizacja jednotorowej łącznicy Psary – Starzyny o długości 3 km. Po przebudowie zostaną ułożone dwa nowe tory dostosowane do prędkości 160 km/h. Prace obejmą również przebudowę stacji Psary oraz budowę bezkolizyjnych przepraw nad CMK i linią nr 64, co wymusi zaprojektowanie dwóch nowych wiaduktów kolejowych.

Na odcinku linii nr 64 Starzyny – Kozłów oraz linii nr 570 zostaną zainstalowane nowoczesne urządzenia samoczynnej blokady liniowej (SBL), które pozwolą na bezpieczne prowadzenie większej liczby pociągów jednocześnie.

Modernizacja obejmie również posterunek odgałęźny Starzyny. Po przebudowie jego nowy układ torowy umożliwi sprawniejszy przejazd pociągów, a dzięki nowoczesnym urządzeniom sterowania ruchem kolejowym możliwe będzie zdalne zarządzanie infrastrukturą.

Finansowanie i harmonogram prac

Dokumentację projektową wraz z nadzorem autorskim wykona firma Databout. Inwestycja jest finansowana z budżetu państwa w ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku (z perspektywą do 2032).

Prace budowlane zaplanowano na lata 2027–2029. Ich realizacja pozwoli na dalszy rozwój Centralnej Magistrali Kolejowej, co przełoży się na szybsze i bezpieczniejsze połączenia kolejowe między największymi miastami w Polsce

Fot. Sektorkolejowy

Zobacz również:

LK nr 104 – sześciu chętnych na realizację prac na odcinku Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale
Czy przejęcie Cargotoru przez PKP PLK stanie się faktem?
Idź do oryginalnego materiału