UOKiK nałożył 108,6 mln zł kary na operatora Play i obowiązek zwrotu nienależnych opłat

2 godzin temu

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył na P4, operatora sieci Play, 108,57 mln zł kary oraz obowiązek zwrotu konsumentom nienależnie pobranych opłat, podał Urząd. W sieci Play spóźnienie z przelewem za rachunek oznaczało utratę rabatu i wyższy abonament w kolejnym miesiącu, a tak skonstruowany rabat działa jak niedozwolona prawnie kara umowna za opóźnienie w płatności, wyjaśnił Urząd.

P4 kusi klientów rabatem za e-fakturę i terminowe płatności, zwykle w wysokości 5 zł miesięcznie, jednak gdy konsument spóźni się z płatnością, traci tę zniżkę i jego następny rachunek rośnie, podano.

„Promocja nie może mieć podwójnego dna. Zniżka za e-fakturę i terminową płatność ma być zachętą do nowoczesnych rozliczeń, a w praktyce jest dotkliwą sankcją za choćby niewielkie opóźnienie w opłaceniu rachunku. Taki mechanizm narusza prawo i uderza w konsumentów, dlatego nałożyłem na operatora sieci Play karę oraz obowiązek zwrotu nienależnie pobranych opłat” – powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie.

W ocenie prezesa UOKiK mechanizm utraty rabatu działa jak kara za nieterminowe opłacenie rachunku. Przepisy Kodeksu cywilnego – w szczególności artykuł 481 paragraf 1 oraz artykuł 483 paragraf 1 – jasno wskazują, iż w razie opóźnienia w płatności konsument może zostać obciążony odsetkami za czas opóźnienia, ale nie można nakładać na niego dodatkowych sankcji za to, iż przelew dotarł po terminie. Odbieranie zniżki i podnoszenie abonamentu jest więc sprzeczne z tymi przepisami i w praktyce stanowi formę niedozwolonej prawnie kary umownej, wskazano.

Po uprawomocnieniu się decyzji prezesa UOKiK spółka P4 będzie musiała poinformować konsumentów m.in. o decyzji, przysługującym im prawie do zwrotu pobranych opłat, sposobie jego otrzymania i terminie na zgłoszenie się po należną im kwotę. jeżeli obecni klienci nie zgłoszą się po zwrot, ich konta abonenckie zostaną automatycznie zasilone odpowiednią kwotą. Zwrot będzie przysługiwał tym, którzy po 30 września 2019 r. zawarli umowę z takim rabatem, stracili go z powodu opóźnienia w płatności i zapłacili podwyższoną kwotę rachunku. Zwrot ma dotyczyć zarówno obecnych, jak i byłych klientów.

Decyzja nie jest prawomocna, spółce przysługuje odwołanie do sądu.

Play wszedł na polski rynek w 2007 r. jako czwarty operator telefonii komórkowej. Obsługuje klientów komórkowych i abonentów usług dla domu, w tym internetu stacjonarnego i telewizji.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału