- Ze zgromadzonego materiału dowodowego wynika, iż spółka Jura Poland mogła zawrzeć zmowę cenową ze sprzedawcami ekspresów, w tym największymi sklepami z elektroniką i sprzętem AGD. Przedsiębiorcy mogli przez blisko 10 lat w niedozwolony sposób ustalać ceny produktów. Oznaczałoby to, iż konsumenci nie mogli kupić ekspresów taniej niż po odgórnie narzuconych stawkach - mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Przeszukania w siedzibie spółek potwierdzają podejrzenia
Jura Poland jest wyłącznym importerem ekspresów do kawy marki Jura. Jak poinformowano w poniedziałkowym komunikacie, prezes UOKiK m.in. podczas przeszukania w siedzibach kilku spółek uzyskał dowody wskazujące, iż przedsiębiorca mógł zawrzeć porozumienie ograniczające konkurencję z autoryzowanymi dystrybutorami swoich produktów.Reklama
Jura Poland i autoryzowani dystrybutorzy mogli uzgadniać minimalne ceny odsprzedaży ekspresów oraz akcesoriów do nich. Z informacji zebranych w trakcie postępowania wyjaśniającego wynika, iż stawki stosowane przez sprzedawców nie mogły być niższe niż ustalone.
UOKiK informuje również, iż mogło dochodzić do uzgadniania cen promocyjnych i wartości gratisów dla klientów końcowych. Ustalenia mogły dotyczyć zarówno sprzedaży tradycyjnej, jak i w sklepach internetowych.
Jura "monitorowała" ceny? Postępowanie trwa
Jura Poland mogła również monitorować ceny stosowane przez autoryzowanych dystrybutorów i interweniować, jeżeli były one poniżej ustalonego poziomu, np. grożąc wstrzymaniem dostaw, rozwiązaniem umowy lub brakiem jej przedłużenia - informuje UOKiK.
Celem tych działań mogło być wywieranie presji na stosowanie cen ustalonych w wyniku porozumienia. Sprzedawcy mogli również wzajemnie obserwować swoje działania i w razie stosowania zbyt niskich cen zwracać się do Jura Poland o interwencję.
UOKiK stawia zarzuty spółce Jura Poland
Prezes UOKiK postawił zarzuty Jura Poland oraz osobie zarządzającej w spółce, która odpowiadała za politykę dystrybucyjną przedsiębiorcy.
"Postępowanie prowadzone jest również przeciwko czterem istotnym sprzedawcom ekspresów Jura: Euro-net, Media Saturn Holding, Media Saturn Online i Terg. Są to właściciele popularnych sklepów ze sprzętem elektronicznym oraz AGD: RTV Euro AGD, Media Markt i Media Expert" - poinformował Urząd.
Zgodnie z przepisami maksymalna kara za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję wynosi 10 proc. obrotu dla przedsiębiorcy oraz 2 mln zł dla menadżerów.
***