Blisko 23% skontrolowanych przez UOKiK podmiotów nie dba o prawidłową informację dla klientów dotyczącą cen. To wnioski z kontroli parkingów i myjni samochodowych, które przeprowadził urząd.
Kontrola UOKiK
Kontrola UOKiK dotycząca adekwatnego informowania klientów o cenach na parkingach i myjniach samochodowych odbyła się w 2023 roku. W jej czasie sprawdzono 84 parkingi i 125 myjni samochodowych.
„Podstawowym prawem konsumenta jest prawo do informacji. Przedsiębiorca nie może utrudniać dostępu do cennika usług. Musi być on widoczny, niebudzący wątpliwości, jednoznaczny i umożliwiający porównanie cen. Konsument powinien mieć możliwość ustalenia, ile w rzeczywistości zapłaci za pozostawienie swojego samochodu na parkingu czy jego umycie, a także wybrania najkorzystniejszej dla siebie oferty” – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Duża skala nieprawidłowości
Wnioski z wyżej wymienionej kontroli nie są najlepsze. U prawie 23% ze sprawdzanych podmiotów wykryto mniejsze lub większe nieprawidłowości. Uwagi dotyczące niewłaściwego informowania o cenach przedstawiono 48 przedsiębiorcom. Najczęstszym problemem na parkingach jest umieszczanie cen usług w miejscach niewidocznych dla kierowców. Zarówno na parkingach, jak i w myjniach często stwierdzono również brak cenników lub nieuwzględnianie w nich cen wszystkich usług. Błędem jest również prezentacja cen w sposób, który może wzbudzać wątpliwości (np. w formule „od” lub „od…do…”).
Za brak adekwatnego informowania o cenach świadczonych usług przedsiębiorcy grozi kara w kwocie do 20 tys. zł. W wyniku kontroli UOKiK nałożono kary pieniężne w wysokości łącznej ok. 40 tys. zł.