UOKiK walczy z cyberprzestępcami. Zalecenia dla dostawców usług płatniczych

zgarnijpremie.pl 1 tydzień temu

Powołana przez prezesa UOKiK grupa robocza pracowała nad ograniczeniem transakcji oszukańczych w sieci. W efekcie powstał zbiór zaleceń dla dostawców usług płatniczych.

Inicjatywa UOKiK

Bezpieczeństwo konsumentów korzystających z płatności internetowych to kwestia kluczowa, która wymaga szerokiego zaangażowania. Z takiego założenia wyszedł prezes UOKiK Tomasz Chróstny. Z jego inicjatywy powołano grupę roboczą, której zadaniem było opracowanie rozwiązań ograniczających możliwości popełniania przestępstw z użyciem usług płatniczych.

„Rola dostawców usług płatniczych nie kończy się na udostępnieniu konsumentom możliwości szybkiego i wygodnego wykonania płatności. Każde nowe rozwiązanie wymaga wyedukowania klientów, nie tylko w zakresie jego funkcjonalności. Ważne jest rzetelne informowanie o ryzykach oraz nauczenie klientów tego jak ich unikać. Kluczową jednak sprawą jest praca dostawców usług płatniczych nad tym, by to ryzyko minimalizować na poziomie systemowym” – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

W skład grupy weszli przedstawiciele Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego oraz eksperci z sektora bankowego.

Efekt prac

W wyniku tego działania grupa opracowała dokument zatytułowany „Działania ograniczające ryzyko wystąpienia transakcji oszukańczych. Zalecenia Prezesa UOKiK dla dostawców usług płatniczych”. Zawiera on 16 zaleceń dla dostawców usług płatniczych, które pomogą w ograniczeniu tego typu oszustw. Dotyczą one obszarów monitorowania nietypowych transakcji, stosowania limitów transakcyjnych, wykorzystania kanałów autoryzacji czy możliwości szybkiego zgłoszenia nieautoryzowanej lub oszukańczej transakcji płatniczej przez klienta. Oprócz tego zawarto w nim listę czynników, które w obszarze usług płatniczych najczęściej wykorzystują oszuści.

„Ograniczenie skali transakcji oszukańczych leży w interesie zarówno konsumentów, jak i wszystkich komercyjnych uczestników rynku. Oczekuję, iż sektor finansowy nie tylko nie będzie zwlekać z dostosowaniem się do zaleceń, ale też aktywnie włączy się w tworzenie dobrych praktyk i rozwój rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo transakcji płatniczych online” – podsumowuje Tomasz Chróstny.

Dokument jest dostępny do pobrania na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

23 października 2024 Wiadomości
Zatrudnienie w dół, liczba bezrobotnych również. Nietypowa sytuacja na rynku pracy
23 października 2024 Wiadomości
Informacja dla posiadaczy kart PKO Mastercard Platinum i PKO Visa Infinite. Zmiana warunków ubezpieczenia
Czytaj więcej
15 maja 2017 Zakończone
Jak wybrać najlepszą pożyczkę?
9 maja 2022 Finanse codzienne – poradniki
Jak uciec przed inflacją – obce waluty!
21 lutego 2024 Finanse codzienne – poradniki
Jak zapłacić za autostradę?
4 września 2023 Lokaty i konta oszczędnościowe – poradniki
Przelew na konto oszczędnościowe – czy jest on możliwy i jak go wykonać?

TAG:

UOKiK
Idź do oryginalnego materiału