W przypadku “sześćdziesiątki” nie ważne jak stara ona jest, rodzaj sprzęgła jest jeden. Natomiast w Ursusie C 330, w zależności czy pochodzi on z samego początku produkcji, czy już z nieco późniejszego okresu mamy do czynienia z dwoma typami sprzęgieł Jak je wyregulować?
Początkowo Ursusy C-330 były wyposażane w sprzęgła dwustopniowe, które posiadały trzy łapki, czy inaczej palce sprzęgła. Późniejsze mają również sprzęgła dwustopniowe, ale wyposażone już w sześć łapek. Stąd też nieco inaczej się je reguluje.
Regulacja sprzęgła starego typu
W C-330 okienko rewizyjne znajduje się po prawej stronie i po zdjęciu osłony dokładnie widzimy łapki I stopnia i tzw. grzybki (czyli prawidłowo są to wkręty dociskające) do regulacji II stopnia. Zaczynając od regulacji łapek I stopnia, należy je ustawić poprzez nakrętki i nakrętki kontrujące tak, aby odległość łapki od łożyska oporowego wynosiła 8 mm, do czego nada się przymiar z np. płaskownika o grubości 8 mm.
Regulując sprzęgło II stopnia należy najpierw odbezpieczyć poprzez poluzowanie nakrętek 6. wkrętów dociskających, znajdujących się na obudowie sprzęgła, a następnie dokręcić wszystkie wkręty do oporu (są na płaski śrubokręt). Kiedy ta czynność będzie wykonana, to trzeba wszystkie wkręty dociskające odkręcić o 1,5 obrotu i następnie zabezpieczyć przed odkręceniem.
Sprzęgło nowego typu
W tym przypadku regulacja sprzęgła będzie adekwatnie taka sama jak większym bracie, czyli ciągniku Ursus C-360, inne będą tylko wartości, jakie trzeba zachować od łożyska oporowego. Sprzęgło I stopnia regulujemy w ten sposób, iż dzięki szczelinomierza, który będzie np. wykonany z płaskownika musimy ustawić odległość łapek od łożyska oporowego na poziomie 6 mm, choć niektórzy użytkownicy podają wartości od 6 do 8 mm.
Ustawiając odległości palców sprzęgła w przypadku sprzęgła II stopnia postępujemy analogicznie jak przy stopniu I, z tym iż odległość palców od łożyska oporowego powinna wynosić 12 mm, ale znów w opinii niektórych można tutaj przyjąć zakres 12-14 mm.
Czym grozi jazda z niewyregulowanym sprzęgłem
Niewłaściwe ustawienie sprzęgła w ciągniku Ursus C-330 może prowadzić do wielu problemów, które wpłyną na jego funkcjonowanie. Często pojawiają się objawy takie jak zacinanie się biegów, trudności w rozłączaniu napędu czy nieprawidłowe działanie pedału sprzęgła. Dodatkowo jeżeli sprzęgło będzie zbyt mocno dociśnięte np. poniżej 6 mm, to będzie to też prowadzić do szybszego zużycia tarcz sprzęgłowych.