UTK: Podsumowanie 2024 r. na kolei

4 godzin temu

W 2024 roku koleją w Polsce podróżowało ponad 407,5 mln osób, co stanowi najwyższy wynik od 1997 roku. W przewozach towarowych masa ładunków obsłużonych przez kolej osiągnęła 223,5 mln ton, co jest wynikiem nieznacznie wyższym niż w pandemicznym 2020 roku. Sektor przewozów pasażerskich kontynuuje trend wzrostowy, podczas gdy transport towarowy stoi przed kolejnym rokiem pełnym wyzwań.

Przewozy pasażerskie

W 2024 r. kolej obsłużyła ponad 407,5 mln pasażerów. W porównaniu do danych z 2023 r. to wynik wyższy o 33,1 mln (+8,8%). Na przestrzeni ostatnich lat więcej osób podróżowało pociągami w 1997 r. (416,6 mln osób według danych GUS). W ubiegłym roku pociągi pasażerskie wypracowały prawie 28,5 mld pasażerokilometrów pracy przewozowej, co jest wynikiem wyższym o 2,6 mld pasażerokilometrów (+10,2%) rok do roku. W przypadku pracy eksploatacyjnej, która wyniosła 205,6 mln pociągokilometrów, wzrost wyniósł 14,3 mln pociągokilometrów (+7,5%). Średnia odległość na jaką pasażer podróżował koleją w 2024 r. to 69,9 km, czyli nieznacznie więcej niż rok wcześniej (69,1 km w 2023 r.).

Rosnąca popularność kolei to niewątpliwie efekt działań, jakie na przełomie ostatnich miesięcy, a choćby lat, podejmowali poszczególni przewoźnicy, jak i pozostali uczestnicy rynku przewozowego w Polsce. Nasze statystyki pokazują, iż wysiłek ten przynosi efekty, co powinno być zachętą do dalszych starań o pasażera. Wskaźnik wykorzystania kolei wyniósł 10,8. Czyli statystycznie każdy mieszkaniec Polski w ubiegłym roku wsiadł do pociągu niemal 11 razy. Porównanie tego wskaźnika z innymi krajami pokazuje, iż kolej w naszym kraju ma jeszcze znaczny potencjał do rozwoju – podsumowuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

W ostatnim miesiącu 2024 r. pociągami podróżowało prawie 33,2 mln osób. W porównaniu z rokiem wcześniej to wzrost o prawie 1,8 mln osób (+5,7%). Wartość pracy przewozowej na poziomie prawie 2,3 mld pasażerokilometrów to o 0,2 mld pasażerokilometrów więcej (+7,7%) niż rok wcześniej. Grudzień w przypadku pracy eksploatacyjnej to 17,9 mln pociągokilometrów, o 1,4 mln pociagokilometrów więcej (+8,6%) niż w grudniu 2023 r. Średnia odległość, jaką pasażer kolei pokonał w grudniu, wyniosła 68,9 km, czyli o ponad 1 km więcej niż przed rokiem.

Zgodnie z tendencją sezonową w grudniu kolej obsłużyła o prawie 1 mln pasażerów mniej (-2,9%) niż w listopadzie. W przypadku pozostałych parametrów był to wzrost w zestawieniu miesiąc do miesiąca. Praca przewozowa była o 69,2 mln pasażerokilometrów wyższa (+3,1%), w odniesieniu do pracy eksploatacyjnej był to wzrost o 1,41 mln pociągokilometrów (+8,6%).

Przewozy towarowe

W 2024 r. kolej obsłużyła ponad 223,5 mln ton towarów. W porównaniu z 2023 r. jest to wolumen niższy o 8,1 mln ton (-3,5%). Na przełomie ostatnich lat niższy poziom masy (223,2 mln ton) był w 2020 r., czyli w roku ograniczeń związanych z pandemią Covid-10. Wartość pracy przewozowej, którą wypracowały pociągi towarowe w ubiegłym roku, wyniosła prawie 58,3 mld tonokilometrów. To mniej o ponad 3,3 mld (-5,4%) wobec wyniku z 2023 r. Niższą wartość pracy przewozowej kolej odnotowała w 2021 r. (56 mld tonokilometrów). W przypadku pracy eksploatacyjnej, która osiągnęła poziom prawie 82,3 mln pociągokilometrów, był to spadek o 2,1 mln pociągokilometrów (-2,5%) rok do roku. Średnia odległość przewozu 1 tony ładunku w 2024 r. wyniosła 260,7 km. To poziom nieznacznie niższy wobec uzyskanego w rekordowym pod tym względem 2023 r. (266 km).

W przypadku przewoźników towarowych był to kolejny rok wyzwań na tle aktualnej sytuacji geopolitycznej związanej z wojną w Ukrainie. Wielkość masy jaką przewiozły pociągi towarowe w 2024 r. (223,5 mln ton) to wynik tylko nieznacznie lepszy od uzyskanego w 2020 r. A był to rok nietypowy, z ograniczeniami w przewozach spowodowanymi pandemią. O ożywieniu możemy mówić w odniesieniu do przewozów intermodalnych. Jednak otoczenie, w jakim funkcjonuje ten sektor, charakteryzuje się przez cały czas wysokim ryzykiem zmienności, co wpływa na niepewność tego rynku – komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

W grudniu 2024 r. masa towarów obsłużona przez pociągi towarowe przekroczyła wartość 18 mln ton, co w zestawieniu rok do roku jest wynikiem wyższym o prawie 0,4 mln ton (+2,1%). W przypadku pracy przewozowej, która ukształtowała się na poziomie prawie 4,5 mld tonokilometrów, jest to wynik niższy o ponad 0,1 mld tonokilometrów (-2,6%) od uzyskanego przed rokiem. Wartość pracy eksploatacyjnej przekroczyła poziom 6,5 mln pociągokilometrów, co jest wynikiem wyższym o 0,2 mln pociągokilometrów (+3,2%) wobec grudnia 2023 r. Średnia odległości przewozu jednej tony ładunku w grudniu 2024 r. wyniosła 249 km, czyli o prawie 12 km mniej niż rok wcześniej.

Grudzień w zestawieniu miesiąc do miesiąca to o prawie 0,9 mln ton mniej (-4,6%) ładunków obsłużonych koleją. Praca przewozowa to wartość niższa o ponad 0,3 mld tonokilometrów (-6,7%). W odniesieniu do pracy eksploatacyjnej było to o 0,4 mln pociągokilometrów mniej (-6,5%). W grudniu o prawie 6 km krótsza była średnia odległość przewozu tony ładunku wobec listopada 2024 r.

Podstawowe dane eksploatacyjne o przewozach pasażerskich i towarowych zostały opublikowane na stronie UTK.

Źródło: UTK
Fot. JBCrew

UTK: Pasażerowie ponownie ocenili kolej
Plany na 2025 rok – w UTK spotkała się Rada do spraw transportu kolejowego
Idź do oryginalnego materiału