UTK: Rodzaje kolejowych przewozów pasażerskich w III kwartale 2025 r.

2 godzin temu

W III kwartale tego roku najwięcej pasażerów kolei wybrało podróże wojewódzkie i aglomeracyjne – 85,6 mln, czyli ponad 76% podróżnych. Niemal 58% podróży odbywało się na podstawie biletów jednorazowych. Wzrasta liczba pasażerów korzystających z wagonów I klasy. Takich podróżnych było 2,4 mln (2,1%), a w II kwartale 2025 r. 1,7 mln (1,5%). Nie zmienił się udział (97%) podróży w ramach przewozów o charakterze usług publicznych.

Charakter przewozów

Liczba pasażerów w III kwartale wzrosła w porównaniu do tego samego okresu w 2024 r. o 8,7% (wzrost o 9 mln pasażerów). W relacjach o charakterze usług publicznych (PSC) liczba pasażerów wyniosła 108,9 mln, co przełożyło się na wzrost o 8,7% (o 8,7 mln osób). Z połączeń komercyjnych skorzystało 3,2 mln pasażerów. W tym przypadku wzrost wyniósł 8,4% (niemal 250 tys. osób). W ramach przewozów okazjonalnych podróż pociągiem odbyło natomiast 103,3 tys. osób. Wpływ na znaczący wzrost tej wartości w porównaniu do zeszłego roku (ponad dwukrotny wzrost liczby pasażerów, trzykrotny wzrost pracy przewozowej) miały w szczególności działania, które podejmował pomorski przewoźnik PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście.

Udział przewiezionych pasażerów w ramach usług publicznych nie zmienił się (97%). Udział przewozów komercyjnych wyniósł 2,9% i także była to taka sama wartość jak rok wcześniej. Przewozy okazjonalne miały udział na poziomie 0,09% i to była wartość o 0,05 punktu procentowego większa niż w III kwartale 2024 r.

Praca przewozowa

W III kwartale 2025 r. praca przewozowa osiągnęła niemal 8,9 mld pasażerokilometrów, co oznacza wzrost rok do roku o 7,2% (o niemal 600 mln pasażerokilometrów). W przewozach o charakterze usług publicznych praca przewozowa wyniosła niemal 8 mld pasażerokilometrów i był to wzrost o 6,6% (o 492 mln pasażerokilometrów). Dla przewozów komercyjnych poziom pracy przewozowej to 917 mln pasażerokilometrów – więcej o 13,1% (o 106 mln pasażerokilometrów) rok do roku. Przewozy w ramach przewozów okazjonalnych zrealizowały pracę przewozową na poziomie 2,1 mln pasażerokilometrów – ponad trzykrotnie więcej niż w III kwartale 2024 r.

Udział pracy przewozowej w przewozach o charakterze usług publicznych wyniósł w III kwartale 89,6%. Oznacza to spadek o 0,6 punktu procentowego w porównaniu do III kwartału 2024 r. Udział pracy przewozowej w przewozach o charakterze komercyjnym wyniósł 10,3%, czyli o 0,5 punktu procentowego więcej względem III kwartału 2024 r. Praca przewozowa dla przewozów okazjonalnych to 0,02% udziału w przewozach pasażerskich (wzrost o 0,01 punktu procentowego względem III kwartału rok wcześniej).

Kategoria przewozów

W III kwartale 2025 r. z przewozów wojewódzkich, osobowych i aglomeracyjnych skorzystało 85,6 mln osób – więcej o 7,5% (o 6 mln osób) niż w III kwartale 2024 r.

Największy, bo ponad dwukrotny wzrost liczby pasażerów (o 130,8%), został odnotowany w kategorii przewozów okazjonalnych. Duży wpływ na taki wynik miały Dni Pomorskiej Kolei Metropolitarnej 6 września 2025 r. Przewoźnik uruchomił wtedy pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej w relacji Gdańsk Port Lotniczy – Gdańsk Wrzeszcz. Na wzrost liczby pasażerów okazjonalnych miał też wpływ Dzień Bez Samochodu (22 września).

Znacznie wzrosła liczba połączeń międzynarodowych Eurocity (o 28,5%), międzywojewódzkich ekspresowych i Intercity (25,1%) i pociągów międzynarodowych pośpiesznych (21,5%). Wpływ na zmianę liczby pasażerów miały nowe połączenia, które uruchomił polski przewoźnik PKP Intercity:

  • połączenia międzynarodowe Eurocity – otwarcie połączenia z Warszawy do Rijeki (grupa wagonów z pociągu EC Sobieski relacji Warszawa Wschodnia – Wiedeń)
  • połączenia międzywojewódzkie ekspresowe, Intercity – otwarcie połączenia komercyjnego relacji Warszawa – Świnoujście, przez Szczecin i Poznań. Dodatkowo w wakacje uruchamiano pociągi EIC do Zakopanego (przez Kraków) i do Helu (przez Gdańsk)
  • połączenia międzynarodowe pospieszne – połączenie Baltic Express (Praga – Gdynia). Zwiększyła się także liczbę połączeń na trasie Berlin – Warszawa

Spadki liczby pasażerów zostały odnotowane w dwóch kategoriach – połączeniach transgranicznych (-3%) i połączeniach międzynarodowych osobowych (spadek o 44 tys. osób do 251 tys. pasażerów). Spadek w połączeniach międzynarodowych osobowych wyniósł 14,7% rok do roku.

Od lipca do września 2025 r. przewozy wojewódzkie i aglomeracyjne stanowiły 76,3% wszystkich przewozów. Połączenia międzywojewódzkie odpowiadały za 20,5% udziału, natomiast połączenia międzynarodowe i w strefie transgranicznej objęły łącznie 3,1% udziału.

Klasy przewozów

Wagonami I klasy w III kwartale 2025 r. podróżowało 2,4 mln pasażerów, czyli 2,1% wszystkich podróżnych. Z wagonów klasy II skorzystało 109,7 mln osób, czyli 97,8% pasażerów. Miejsca w wagonach sypialnych i wagonach z miejscami do leżenia wykupiło 131,7 tys. osób. Ich udział w przewozach stanowił 0,1%.

Liczba pasażerów w I klasie wzrosła w III kwartale o 26,1% (wzrost o 492 tys. osób) w porównaniu do III kwartału 2024 r. II klasę wybrało o 8,4% pasażerów więcej (wzrost o 8,5 mln osób). Z podróży w wagonach sypialnych i wagonach z miejscami do leżenia skorzystało o 8,4% pasażerów mniej niż przed rokiem (mniej o 12 tys. osób).

Rodzaje biletów

Bilety jednorazowe kupiło 64,5 mln (57,5%) wszystkich podróżnych, 30,4 mln osób (47,2%) wybrało bilety ulgowe, a pozostałe 34 mln osób (52,8%) kupiło bilety normalne.

Z biletów okresowych skorzystało 37,8 mln osób (33,7%), 19,9 mln osób (52,7%) wybrało bilety okresowe ulgowe, a pozostałe 17,9 mln pasażerów (47,3%) korzystało z biletów normalnych. Pozostałe bilety stanowiły 8,8% udziału (kupiło je 9,9 mln osób).

Taryfę normalną wybrało 50,2 mln pasażerów (44,7%), na podstawie ulg ustawowych podróżowało 36,3 mln pasażerów (32,4%), a z biletów pozostałych, ulg handlowych lub ofert specjalnych skorzystało 25,7 mln pasażerów (22,9%).

Porównanie z II kwartałem 2025 r.

W porównaniu z II kwartałem 2025 r. liczba pasażerów w III kwartale zwiększyła się o 3,1% (+3,3 mln osób). Pociągami w ramach przewozów o charakterze usług publicznych podróżowało o 2,5% osób więcej (+2,7 mln osób). Wzrost o 20,2% nastąpił w przewozach komercyjnych (+0,5 mln osób). Pociągami kursującymi w ramach przewozów okazjonalnych jeździło ponad 4 razy więcej osób niż kwartał wcześniej (wzrost o 338,6%), co przełożyło się na przyrost liczby pasażerów o niemal 80 tys. osób. Jest to trend sezonowy.

W III kwartale praca przewozowa wzrosła wobec II kwartału tego roku o 16,1% (o 1,23 mld pasażerokilometrów). W ramach usług PSC wzrost pracy przewozowej wyniósł 15,3% (+1,06 mld pasażerokilometrów), a w przewozach komercyjnych 22,8% (+170 mln pasażerokilometrów).

Liczba pasażerów w III kwartale 2025 r. wzrosła w prawie wszystkich kategoriach przewozów pasażerskich. W jednej kategorii (połączenia wojewódzkie i aglomeracyjne) odnotowano spadek liczby pasażerów o 358 tys. osób. Ma to związek z sezonem urlopowym i wakacjami.

Źródło: UTK
Fot.

Zobacz również:

UTK: Przewozy pasażerskie w województwach w III kwartale 2025 r.
UTK: Wyniki przewozowe w październiku 2025 r.
Idź do oryginalnego materiału