UTK: VII Forum Kultury Bezpieczeństwa

1 dzień temu

2 lipca w Warszawie odbyło się VII Forum Kultury Bezpieczeństwa. Tym razem było poświęcone bezpieczeństwu na przejazdach kolejowo-drogowych.

W 2024 roku odnotowaliśmy 171 wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych, co oznacza spadek o 19 zdarzeń w porównaniu do roku poprzedniego. To pozytywna tendencja, jednak nie może ona przesłaniać dramatycznego wzrostu liczby ofiar śmiertelnych – w minionym roku w wypadkach na przejazdach zginęło 45 osób, czyli o 6 więcej niż w 2023 roku – powiedział dr inż. Ignacy Góra, otwierając VII Forum Kultury Bezpieczeństwa.

W czasie otwarcia forum głos zabrał także Tadeusz Ryś, przewodniczący Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, który zwrócił uwagę między innymi na koszty wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych.

Choć liczba wypadków maleje, ich skutki stają się coraz bardziej tragiczne. Analiza przyczyn wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych jednoznacznie wskazuje, iż w 95% przypadków odpowiedzialność ponoszą użytkownicy dróg. O kulturze bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych mówił w trakcie forum Piotr Szczepaniak, dyrektor Departamentu Planowania i Nadzoru w Urzędzie Transportu Kolejowego. Omówił nie tylko sytuację w Polsce. Przedstawił również rozwiązania, które stosują inne kraje w Europie – m.in. Szwecja, Austria, Francja i Czechy.

Dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Włodzimierz Kiełczyński zaprezentował wizję rozwoju bezpiecznej infrastruktury w Polsce. Mówił też o kampanii „Bezpieczny przejazd”, którą PKP PLK prowadzi od 20 lat.

Zastępca Głównego Inspektora Transportu Drogowego Marek Konkolewski mówił w swojej prezentacji o systemach RedLight na przejazdach kolejowo-drogowych. Pierwsze takie urządzenia zostały zainstalowane w 2023 r. i zarejestrowały 2157 naruszeń. W 2024 r. było ich już 12 277, a do 15 czerwca tego roku – 3998.

Anna Szklarczyk z firmy ELMONTAŻ Sp. z o.o. przedstawiła system SafeCross. To system monitoringu i analizy zdarzeń, który pozwala na podniesienie bezpieczeństwa na przejazdach kategorii D – identyfikuje przestrzeganie przepisów ruchu drogowego.

W trakcie tegorocznego forum odbyła się debata, w której wzięli udział dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK, Marek Konkolewski, zastępca Głównego Inspektora Transportu Drogowego, Włodzimierz Kiełczyński, dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP PLK S.A. oraz Janusz Okroj, prezes firmy MONAT sp. z o.o.

Chcielibyśmy swoimi działaniami wpłynąć na to, by wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych było mniej. Mimo rozwiązań technicznych, użytkownicy dróg nie przestrzegają przepisów choćby na zabezpieczonych przejazdach – podkreślił Prezes UTK, Ignacy Góra.

Janusz Okroj zauważył, iż za mało jest w Polsce systemów, które by zabezpieczały pojazd kolejowy przed najechaniem na przeszkodę. Marek Konkolewski uważa, iż najsłabszym ogniwem jest prawo. Potwierdził to Włodzimierz Kiełczyński, który zwrócił również uwagę na edukację przyszłych kierowców. Marek Konkolewski zapowiedział, iż edukacja się zmieni, a w zasadzie już się zmienia – weszły w życie zmiany w szkoleniu i egzaminowaniu na prawo jazdy, a od nowego roku szkolnego młodzież będzie uczyła się podstaw zachowania komunikacyjnego.

Forum Kultury Bezpieczeństwa

Urząd Transportu Kolejowego cyklicznie organizuje Forum Kultury Bezpieczeństwa. Urząd chce w ten sposób promować dobre praktyki i inicjować dyskusję, by podnosić poziom bezpieczeństwa sektora kolejowego. Wspólne poszukiwanie rozwiązań problemów, z którymi aktualnie mierzy się rynek kolejowy, jest skuteczniejsze. Dodatkowo spotkania te służą zacieśnianiu więzi między sygnatariuszami Deklaracji.

Urząd Transportu Kolejowego rozpoczął również projekt „Bezpieczeństwo w praktyce” – cykl krótkich filmów, w których przedstawia laureatów Konkursu Kultury Bezpieczeństwa. To firmy i instytucje, które w szczególny sposób dbają o bezpieczeństwo podróżnych i pracowników kolei. UTK pokazuje ich działania i wyjaśnia, na czym polegają. Urząd publikuje filmy na swojej stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych. Podczas Forum UTK zaprezentował pierwszy film z tego cyklu. Poświęcony był nowoczesnym systemom monitorowania przejazdów kolejowych i rejestrowania wykroczeń ,,ProTV” i „SafeCross”.

Źródło: UTK

Zobacz również:

UTK: Punktualność pociągów w I kwartale 2025 roku
Prawidłowe opracowanie regulaminu pracy bocznicy – UTK przypomina podstawowe zasady
Idź do oryginalnego materiału