UTK: VIII Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Techniczna

11 godzin temu

Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość tworzą całość. A ta całość wpływa na rozwój systemu kolejowego” – powiedział dr inż. Ignacy Góra, otwierając VIII Konferencję Naukowo-Techniczną „Transport Kolejowy 2025: Przeszłość-Teraźniejszość-Przyszłość”. Wydarzenie każdego roku gromadzi ponad 100 uczestników.

Konferencja Naukowo-Techniczna „Transport Kolejowy 2025: Przeszłość-Teraźniejszość-Przyszłość” odbyła się już po raz ósmy. Tegoroczna edycja zgromadziła około 100 osób. Uczniowie, studenci i doktoranci związani z wieloma szkołami i uczelniami wygłosili 10 prezentacji na tematy z różnych obszarów kolei, a także zaprezentowali 6 plakatów podczas sesji plakatowej.

To jest szczególna konferencja. Kierujemy ją do ludzi młodych, którzy dopiero będą rozpoczynać swoje kariery zawodowe. Mam wrażenie, iż będą one związane ściśle z systemem kolejowym, który potrzebuje dużo młodych, kreatywnych pracowników – powiedział dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego i Przewodniczący Komitetu Naukowego, rozpoczynając wydarzenie.

Od lat konsekwentnie organizujemy tę konferencję po to, by można było wysłuchać, co studenci, uczniowie i doktoranci mają do powiedzenia w zakresie systemu kolejowego. Widać, iż są zaangażowani – dodał dr hab. inż. Jakub Młyńczak, prof. PŚ, prof. IK, zastępca Przewodniczącego Komitetu Naukowego.

Na początek historia

Wykład inauguracyjny wygłosił dr inż. Ignacy Góra. Poświęcony był historii kolei i działaniom, jakie prowadzi Urząd Transportu Kolejowego (UTK), by zachować pamięć o przeszłości. Urząd Transportu Kolejowego od wielu lat realizuje projekt „Zabytki kolejnictwa – ocalić od zapomnienia”. To cykl publikacji i reportaży, które są poświęcone niezwykłym miejscom i pojazdom kolejowym – z ciekawą przeszłością lub wyjątkową historią, o której przez lata nikt nie pamiętał.

O historii trzeba pamiętać. To nasza tożsamość. Powinniśmy z nią być zawsze nierozerwalnie złączeni – podkreślił Prezes UTK.

Dr inż. Ignacy Góra opowiedział też o sytuacji kolei wąskotorowych w Polsce. One również są głęboko osadzone w przeszłości, ale mają współcześnie wielu miłośników. To dzięki takim osobom – zaangażowanym pracownikom i wolontariuszom 26 kolei wąskotorowych, które działają w Polsce – wciąż możemy cieszyć się niezwykłą atrakcją turystyczną. Chociaż sytuacja wąskotorówek nie jest łatwa – ich utrzymanie jest drogie, a specjalistów, którzy potrafią naprawiać tabor kolei wąskotorowych, jest w Polsce bardzo mało. Prezes UTK zachęcił do korzystania z przewodnika „Poznaj polskie koleje wąskotorowe” – tegoroczne wydanie dostępne jest na stronie urzędu.

Tam są ludzie, którzy rzeczywiście kochają tę kolej. Róbmy wszystko, by im w tej pracy pomagać – zakończył.

Projekty, wykłady, plakaty

W tym roku wiele tematów związanych było z przyszłością kolei. Wykłady były poświęcone nowoczesnym systemom, bezpieczeństwu, innowacjom. Autorzy prac przedstawili m.in. propozycję systemu kabinowego, który jest oparty na przetwarzaniu obrazu. Rozważali też kolej jako cel potencjalnych ataków terrorystycznych. Zastanawiali się nad możliwościami zastosowania sztucznej inteligencji w różnych sferach pracy na kolei czy korzystaniem z zaawansowanych technologii – od Internetu Rzeczy po rozszerzoną rzeczywistość. Ważnym tematem, który pojawił się na sesji plenarnej było bezpieczeństwo pracy w transporcie kolejowym.

Projekty naukowe były poświęcone architekturze systemu monitoringu strukturalnego torów kolejowych, badaniom emisyjności akustycznej, nowej koncepcji oznaczeń przejazdów kolejowo-drogowych. Pojawił się również temat lokalizacji pojazdu szynowego w oparciu o globalne systemy nawigacji satelitarnej.

W części plakatowej autorzy zaprezentowali 6 prac. I tu popularne były tematy związane z bezpieczeństwem – również na przejazdach kolejowo-drogowych. Prezentacje dotyczyły także transportu intermodalnego, kolei regionalnych i historycznych oraz planowania przejazdu pociągu.

Wyróżnienia

Komitet naukowy wyróżnił:

  • Mateusza Oziębłowskiego z Politechniki Wrocławskiej za wygłoszenie referatu „Analiza skuteczności systemu sygnalizacji kabinowej pojazdu trakcyjnego opartego na przetwarzaniu obrazu”
  • Michała Grzybowskiego z Politechniki Śląskiej za wygłoszenie referatu „Projekt nastawnicy komputerowego systemu sterowania ruchem kolejowym”
  • Michała Dudę z Politechniki Gdańskiej za wygłoszenie projektu naukowego „Badania emisyjności akustycznej w transporcie szynowym”
  • Karola Trybka i Michała Snocha z Politechniki Śląskiej za prezentacje plakatu „Kolej Ruchu Regionalnego- zapomniany projekt, który mógł zmienić Śląsk”

Wyróżnienia wygłoszonym referatom przyznał również Prezes UTK. Zdobyli je:

  • Piotr Prokop z Zespołu Szkół Logistycznych we Wrocławiu za wygłoszenie referatu „Możliwości i zastosowanie AI w różnych dziedzinach kolei”
  • Alan Ewkowski, Konrad Kubiec i Agnieszka Jezierska z Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Legnicy za wygłoszenie referatu „Projekt systemu monitorującego bezpieczeństwo pracy dla stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i obsługą ruchu kolejowego”.

W Komitecie naukowym konferencji znaleźli się: dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (Przewodniczący Komitetu Naukowego), dr hab. inż. Jakub Młyńczak, prof. PŚ, prof. IK, z Politechniki Śląskiej (Zastępca Przewodniczącego Komitetu Naukowego), prof. dr hab. inż. Andrzej Chudzikiewicz z Uniwersytetu Radomskiego, dr hab. Zbigniew Tucholski, prof. PAN z Polskiej Akademii Nauk, dr hab. inż. Grzegorz Zając, prof. PK z Politechniki Krakowskiej, dr hab. inż. Artur Kierzkowski, prof. PWr z Politechniki Wrocławskiej, dr hab. inż. Andrzej Kochan, prof. PW z Politechniki Warszawskiej, dr inż. Zbigniew Kędra z Politechniki Gdańskiej, dr inż. Wojciech Gamon z Politechniki Śląskiej, dr inż. Marzena Graboń-Chałupczak z Akademii WSB, dr inż. Paweł Rolek z Instytutu Transportu Kolejowego, dr inż. Aleksander Drzewiecki z Polskiego Naukowego Towarzystwa Kolejowo-Technicznego, przedstawiciel szkół średnich reprezentowany przez Radosława Śląskiego z Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu oraz przedstawiciele Urzędu Transportu Kolejowego: dr r.pr. Iwona Miedzińska, dr Karol Kłosowski, dr inż. Tomasz Kuminek i dr Sonia Wieczorek.

Źródło: UTK

Zobacz również:

UTK: Monitoring i zmiany w prawie mają poprawić bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych
UTK przypomina: do końca maja należy złożyć raport bezpieczeństwa
Idź do oryginalnego materiału