O prawie 70% więcej egzaminów na świadectwo niż w całym 2024 r. przeprowadziło Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów prowadzone przez prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Do końca listopada 2025 r. odbyło się w nim aż 4 625 egzaminów. Mimo ogromnej skali zadania, egzaminy prowadzone są zgodnie z harmonogramem. Główną przyczyną takiego wzrostu liczby egzaminów jest słabe przygotowanie kandydatów do zawodu maszynisty. Powoduje to niską zdawalność i znaczną liczbę egzaminów poprawkowych.
Od 2024 r. w Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów odbyły się 7 072 egzaminy (testy, egzaminy symulatorowe i egzaminy praktyczne). W ich trakcie przeegzaminowano 2 043 kandydatów.
W całym roku 2024 przeprowadzono 2 447 egzaminów (1 460 na licencję i 987 na świadectwo maszynisty). Jednak już w ciągu jedenastu miesięcy roku 2025 liczba ta wyniosła 2791 egzaminów (1 133 na licencję i 1 658 na świadectwo). Stanowi to wzrost liczby wszystkich egzaminów o 14%, a egzaminów na świadectwo o ponad 68% w stosunku do całorocznego wyniku z poprzedniego roku.
Tak dynamiczny wzrost liczby egzaminów na świadectwo maszynisty – aż o 68% – związany jest przede wszystkim z niską zdawalnością. Średnia zdawalności egzaminów na świadectwo kształtuje się w tej chwili na poziomie 40%, podczas gdy w przypadku licencji wynosi ona 73%.
Mimo niezwykle dużej liczby egzaminów, jesteśmy w pełni przygotowani, by realizować to zadanie zgodnie z planem. Zdajemy sobie sprawę, iż niska zdawalność wymaga znacznie więcej egzaminów poprawkowych, ale będziemy je przeprowadzać bez kompromisów w kwestii bezpieczeństwa i profesjonalizmu – wskazuje dr inż. Ignacy Góra, prezes UTK.
Najtrudniej na symulatorze
Szczegółowa analiza pokazuje skalę wyzwania: egzaminy testowe na świadectwo zdało 72% kandydatów (z 1658 egzaminów 1186 zakończyło się wynikiem pozytywnym), testy symulatorowe – 64% (730 pozytywnych egzaminów z 1147). Przy czym nie ma dużych różnic między poszczególnymi symulatorami. Na symulatorze lokomotywy elektrycznej odbyło się 528 egzaminów, z czego 324 zakończyło się sukcesem (61%). 444 kandydatów zdawało egzamin teoretyczny na symulatorze elektrycznego zespołu trakcyjnego, zdało go 301 osób (68%). Najmniej osób odbyło egzamin na symulatorze lokomotywy manewrowej 360O – 175, z czego wynik pozytywny zdobyło 105 z nich (60%).
Praktyczną część egzaminu na świadectwo maszynisty zdało 95% kandydatów – 656 z 687 egzaminów zakończyło się wynikiem pozytywnym.
Większość osób przystępuje wielokrotnie do egzaminów poprawkowych – w pierwszym półroczu 2025 roku ponad 56% egzaminów testowych stanowiły drugie i kolejne podejścia. Rekordziści podchodzili do egzaminów 17 i 16 razy.
Przyczyny i profilaktyka
Główną przyczyną znacznego wzrostu liczby egzaminów jest niedostateczne przygotowanie większości kandydatów, którzy ubiegają się o wydanie świadectwa maszynisty. Pomimo obowiązkowych sprawdzianów wiedzy i umiejętności przeprowadzanych w trakcie szkolenia, poziom wyszkolenia wielu osób pozostaje niezadowalający. Najczęściej powtarzającą się tematyką stwarzającą problemy z pozytywnym zaliczeniem egzaminu na licencję lub świadectwo maszynisty jest niedostateczna wiedza z zakresu podstawowych elementów i zasad sygnalizacji kolejowej. Problem ten skutkuje zarówno niską zdawalnością, jak i znacznym wzrostem liczby egzaminów poprawkowych.
Prezes UTK podjął wiele działań, które mają poprawić jakość procesu szkolenia. Obejmują one analizę najczęstszych błędów popełnianych przez kandydatów oraz bieżącą współpracę z ośrodkami szkoleniowymi. W najbliższym czasie odbędzie się kolejne spotkanie z instytucjami szkolącymi maszynistów. Urząd przeprowadził także szkolenia dla egzaminatorów wpisanych na listę Prezesa UTK. Szczególny nacisk został położony na zagadnienia bezpieczeństwa prowadzenia ruchu kolejowego oraz podstawowe wiadomości dotyczące sygnalizacji kolejowej.
Źródło: UTK
Fot. UTK – zdjęcie poglądowe
Zobacz również:

4 godzin temu







