UTK: wyniki w przewozach pasażerskich i towarowych w lipcu 2024 r.

2 tygodni temu

Lipiec 2024 był jednym z rekordowych miesięcy pod względem przewiezionej liczby pasażerów na przestrzeni ostatnich 20 lat. Ponad 35,3 mln podróżnych to niemal 13% więcej niż w lipcu 2023 r. W przewozach towarowych łączna masa towarów pierwszy raz w 2024 r. przekroczyła 19 mln ton, o 2,4% więcej niż rok wcześniej.

Przewozy pasażerskie

Ponad 35,3 mln osób, które skorzystały w lipcu 2024 r. z transportu koleją to o 4,1 mln pasażerów więcej niż w lipcu ubiegłego roku (+13%). Jest to drugi najlepszy wynik w 2024 r. i zarazem najwyższa liczba pasażerów kolei uzyskana w lipcu, od kiedy dane eksploatacyjne są zbierane przez UTK. Praca przewozowa wyniosła niemal 3 mld pasażerokilometrów i była również najwyższa od czasów zbierania danych przez UTK. W porównaniu z lipcem 2023 r. to wzrost o prawie 0,3 mld pasażerokilometrów (+10,6%). Najwyższa od początku roku była praca eksploatacyjna, która osiągnęła poziom 18,1 mln pociągokilometrów. W tym przypadku wzrost w stosunku do lipca 2023 wyniósł 1,3 mln pociągokilometrów (+7,7%). Średnia odległość, jaką pokonał statystyczny pasażer w lipcu wyniosła 84 km – o prawie 2 km mniej niż rok wcześniej.

W lipcu w porównaniu z czerwcem 2024 r. liczba pasażerów była większa nieomal o 1 mln (+2,8%). Praca przewozowa zwiększyła się o 0,4 mld pasażerokilometrów (+15,9%). Praca eksploatacyjna wzrosła o ponad 1,2 mln pociągokilometrów (+7,4%). Średni przejazd pasażera w lipcu był dłuższy o 9,5 km od uzyskanego w czerwcu tego roku.

Po siedmiu miesiącach 2024 r. z transportu koleją skorzystało ponad 237,4 mln pasażerów – o 24,5 mln więcej (+11,5%) niż w tym samym okresie w 2023 r. Praca przewozowa wyniosła 16,4 mld pasażerokilometrów i była większa o prawie 1,8 mld pasażerokilometrów (+12%). Praca eksploatacyjna natomiast, osiągnęła poziom 119,2 mln pociągokilometrów odnotowując wzrost o 8,9 mln pociągokilometrów (+8,1%) wobec miesięcy styczeń-lipiec 2023 r.

Przewozy towarowe

W lipcu wszystkie uzyskane parametry eksploatacyjne dla przewozów towarowych były najwyższe w 2024 r. Masa przewiezionych towarów wyniosła 19,1 mln. W porównaniu rok do roku wzrost masy wyniósł ponad 0,4 mln ton (+2,4%). Praca przewozowa przekroczyła poziom 5 mld tonokilometrów i była niższa o 45,5 mln tonokilometrów (-0,9%) w porównaniu do 2023 r. Praca eksploatacyjna wyniosła natomiast 7,1 mln pociągokilometrów, to nieznaczny spadek – o 0,05 mln pociągokilometrów (-0,7%) wobec ubiegłego roku. Krótsza o prawie 9 km była średnia odległość przewozu 1 tony ładunku, która wyniosła 264,4 km.

W porównaniu do czerwca 2024 r. masa przewiezionych towarów była wyższa o 0,2 mln ton (+1%). Praca przewozowa wzrosła o 37,6 mln tonokilometrów (+0,7%), a praca eksploatacyjna o 0,2 mln pociągokilometrów (+3,2%). Średnia odległość przewozu 1 tony w lipcu była minimalnie, bo o niespełna 1 km krótsza wobec czerwca.

W miesiącach styczeń-lipiec 2024 r. koleją przewieziono ponad 129,7 mln ton towarów, co w porównaniu z tym samym okresem w 2023 r. oznacza spadek o 4,2 mln ton (-3,1%). Pracę przewozową wykonano na poziomie 34,2 mld tonokilometrów, czyli o ponad 1,7 mld tonokilometrów mniej (-4,8%). Praca eksploatacyjna wyniosła 47,8 mln pociągokilometrów i zmniejszyła się o 1,8 mln (-3,6%) wobec analogicznych miesięcy w 2023 r.

Źródło: UTK
Fot. Sektorkolejowy

Idź do oryginalnego materiału