17 lutego 2025 r. krajowy organ ds. bezpieczeństwa (NSA) w Szwajcarii opublikował aktualizację alertu bezpieczeństwa z 27 marca 2024 r. Alert dotyczył wadliwych kół, które były przyczyną wypadku w tunelu św. Gotarda
Zespół Zadaniowy Joint Network Secretariat (Zespół JNS) przeanalizował zgłoszenia pęknięć kół zarejestrowanych w systemie SAIT pod numerami 151 i 152. Wstępne ustalenia Zespołu JNS wskazują, iż szczegółowym badaniom zostaną poddane pęknięte lub uszkodzone koła typów BA 303 (w tym RI 101, o zbliżonej konstrukcji) oraz BA 004. W miarę możliwości analizie zostaną poddane również całe pojazdy. Wyniki tych badań mogą skutkować modyfikacją dotychczasowych „środków kontroli ryzyka 2024” oraz rozszerzeniem ich zakresu na inne typy
Zalecenia dla użytkowników kół kolejowych
- posiadacze, podmioty odpowiedzialne za utrzymanie (ECM) i przewoźnicy korzystający z kół typów BA004, Db-004sa, BA390, RI025, R32 oraz BA304 powinni niezwłocznie stosować się do środków kontroli ryzyka JNS 2024;
- podczas czynności utrzymaniowych oraz w trakcie eksploatacji należy zwracać szczególną uwagę na potencjalne pęknięcia obręczy lub tarczy koła;
- wszystkie podmioty są zobligowane do stosowania środków kontroli ryzyka, które mają zminimalizować ryzyko blokowania hamulców oraz przeciążenia termicznego kół, zgodnie z procedurą JNS „Consequences of unintended brake applications with LL blocks” z marca 2024 r.
Zgłaszanie nowych przypadków
Wszystkie nowe przypadki pęknięć lub uszkodzeń kół, niezależnie od ich typu, należy zgłaszać dzięki formularza dostępnego na stronie internetowej ERA. Dodatkowe istotne informacje w tej sprawie można przekazywać bezpośrednio do Zespołu JNS drogą elektroniczną na adres: [email protected].
Treść alertu jest dostępna w dziale Alerty bezpieczeństwa.
Źródło: UTK
Zobacz również: