UTK zainaugurował Akademię Bezpieczeństwa Kolejowego II – 80 szkoleń do 2027 roku

6 godzin temu

Urząd Transportu Kolejowego oficjalnie zainaugurował drugą edycję Akademii Bezpieczeństwa Kolejowego (ABK II). Do 2027 roku odbędzie się 80 szkoleń dla 6,5 tys. uczestników, a projekt obejmie m.in. platformę e-learningową, programy rozwojowe dla inspektorów i menedżerów oraz szeroką współpracę ze środowiskiem akademickim i branżowym.

ABK II – ambitny program szkoleń dla rynku kolejowego

Akademia Bezpieczeństwa Kolejowego II to kontynuacja projektu UTK, którego celem jest podnoszenie wiedzy i kompetencji uczestników rynku kolejowego. W obecnej edycji przewidziano 80 szkoleń – zdalnych, stacjonarnych i e-learningowych – w których weźmie udział 6 500 osób.

Nowością jest Akademia Rozwoju Menadżera – roczny cykl zajęć dla kadry zarządzającej sektora kolejowego – oraz Akademia Pionu Bezpieczeństwa, obejmująca nie tylko inspektorów, ale także pracowników pionu nadzoru.

Dzisiejsze spotkanie to dodatkowy impuls do budowania nowoczesnej i coraz bardziej przyjaznej kolei w Polsce – podkreślił dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK.

Rozwój kompetencji i wsparcie dla kadr

ABK II zakłada aktualizację Standardu i Metodyki Pracy Inspektora oraz rozwój programów edukacyjnych dla pracowników UTK i menedżerów. Akademia stanie się także platformą wymiany wiedzy i doświadczeń między uczestnikami rynku.

Projekt otrzymał dofinansowanie z Funduszy Europejskich – UTK pozyskał 7,97 mln zł z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027.

Debata o karierze na kolei

Podczas inauguracji odbyła się dyskusja o wyborze ścieżki zawodowej w branży kolejowej. Eksperci z uczelni, spółek i instytucji unijnych podkreślali m.in. potrzebę promocji kolei wśród młodzieży, rozwijania kompetencji i poczucia odpowiedzialności pracowników.

Kompetencje trzeba rozwijać przez edukację. To, co robi UTK, jest fantastyczne – zaznaczyła prof. Marianna Jacyna, Dziekan Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej.

ABK II – inwestycja w bezpieczną kolej

Projekt ma najważniejsze znaczenie dla budowania bezpiecznego i konkurencyjnego systemu kolejowego w Polsce. Jego efektem będzie wyrównanie poziomu wiedzy w branży oraz przygotowanie nowego pokolenia specjalistów.

Zobacz również:

UTK: Kolej zyskała ponad 4,7% pasażerów w II kwartale 2025 r.
Wrocław liderem, Warszawa Centralna z największym wzrostem – UTK podsumowuje wymianę pasażerską
Idź do oryginalnego materiału