Media społecznościowe to skarbnica danych, która przyciąga cyberprzestępców. Coraz częściej wykorzystują je do przejmowania kont w social mediach, a następnie wyłudzania pieniędzy poprzez tzw. oszustwo na szybki przelew.
W ramach kampanii „Bankowcy dla CyberEdukacji” organizowanej przez Związek Banków Polskich, Fundację Warszawski Instytut Bankowości, Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa oraz banki i Policję przygotowano film edukacyjny z udziałem Olgi Bołądź. Aktorka nawiązuje w nim do tego, jak cyberoszuści przejmują konta w mediach społecznościowych i przestrzega przed tym, aby nie logować się na podejrzane strony za pośrednictwem mediów społecznościowych.
A cel i mechanizm są bardzo proste. Cyberoszuści przejmują konta w mediach społecznościowych, aby zdobyć dane ofiary i jej znajomych. Najczęściej:
- publikują fałszywe linki lub treści,
- podszywają się pod właściciela konta i wysyłają prośby o pilną pożyczkę,
- wyłudzają kody autoryzacyjne do szybkich przelewów, obiecując szybki zwrot pieniędzy.
Scenariusz bywa podobny: ofiara klika w sensacyjny link, po czym zostaje poproszona o ponowne zalogowanie się do serwisu. W rzeczywistości trafia na fałszywą stronę logowania, a jej dane trafiają w ręce oszustów.
„Dostałam wiadomość niby od koleżanki – prośba o kod autoryzacyjny, bo miała wypadek i pilnie potrzebuje lawety. Zadzwoniłam, a ona cała i zdrowa, tylko z kontem przejętym przez oszustów. Zalogowała się na fałszywej stronie i straciła dostęp. Kilku jej znajomych zdążyło już wysłać kody. Pamiętajcie – emocje wyłączają rozsądek. Dlatego chrońcie swoje dane, zwłaszcza przed takimi, którzy krzyczą do was Caps Lockiem” – mówi Olga Bołądź, ambasadorka kampanii „Bankowcy dla CyberEdukacji”.
Obejrzyj film edukacyjny i dowiedz się, jak nie dać się nabrać oszustom:
Związek Banków Polskich, Fundacja Warszawski Instytut Bankowości, Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa, banki wraz z Policją apelują:
- Chroń swoje konta społecznościowe – stosuj silne hasła i uwierzytelnianie dwuskładnikowe
- Nigdy nie podawaj kodu do szybkiego przelewu nikomu przez komunikator – choćby „znajomemu”
- Weryfikuj prośby o pożyczkę – zadzwoń i zapytaj, zanim wyślesz pieniądze
- Zgłaszaj podejrzane wiadomości i przejęte konta do administratora platformy