VII Konferencja Naukowo-Techniczna IT/OT w Transporcie Szynowym

21 godzin temu

Po raz siódmy środowisko kolejowe spotka się w Warszawie, aby dyskutować o przyszłości systemów cyfrowych w transporcie szynowym. Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej (SITK RP) we współpracy z Instytutem Kolejnictwa (IK) zapraszają na konferencję poświęconą technologiom IT (Information Technology) oraz OT (Operational Technology). Tegoroczna edycja wydarzenia odbędzie się w dniach 23-24 czerwca 2025 r. w Warszawie – w dwóch lokalizacjach. Pierwszy dzień zaplanowano w Domu Technika NOT przy ul. Czackiego 3/5, a drugi w siedzibie Instytutu Kolejnictwa przy ul. Józefa Chłopickiego 50. Konferencja zgromadzi czołowych ekspertów branży, przedstawicieli administracji państwowej oraz przemysłu kolejowego.

Patronat honorowy nad wydarzeniem objęły najważniejsze instytucje kształtujące polski system transportu kolejowego: Ministerstwo Infrastruktury, Urząd Transportu Kolejowego (UTK), Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), PKP SA, PKP Polskie Linie Kolejowe SA (PKP PLK) oraz Zarząd Transportu Miejskiego z Warszawy i Marszałek Województwa Mazowieckiego. Partnerem konferencji został Samorząd Województwa Mazowieckiego.

W skład Rady Naukowo-Programowej weszli przedstawiciele czołowych ośrodków akademickich i instytucji branżowych. Jej przewodniczącym został dr inż. Jacek Paś, prezes Zarządu Krajowego SITK RP. Współtworzą ją m.in.: dr inż. Ignacy Góra, prezes UTK, prof. dr hab. inż. Andrzej Szarata, rektor Politechniki Krakowskiej, prof. dr hab. inż. Marianna Jacyna, dziekan Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej, dr hab. inż. Andrzej Massel, dyrektor Instytutu Kolejnictwa oraz dr hab. inż. Marek Pawlik, zastępca dyrektora IK ds. interoperacyjności kolei.

Cyberbezpieczeństwo i automatyzacja w centrum uwagi

Program konferencji koncentruje się wokół kluczowych obszarów tematycznych, odzwierciedlających najważniejsze wyzwania stojące przed sektorem kolejowym. Szczególny nacisk położono na cyberbezpieczeństwo – kwestię, która w kontekście rosnących zagrożeń cyfrowych i nowych regulacji unijnych, takich jak Akt o cyberodporności, nabiera fundamentalnego znaczenia dla bezpieczeństwa transportu. Będzie ona motywem obecnym w niemal wszystkich aktywnościach konferencyjnych.

Uczestnicy konferencji będą dyskutować o systemach cyfrowych, automatyzacji procesu sterowania i kierowania ruchem, rozwiązaniach dla aglomeracyjnego transportu szynowego, nowoczesnej infrastrukturze kolejowej, innowacjach w taborze oraz transmisji danych w relacji tor-pojazd. Bogata i zróżnicowana agenda pozwoli na holistyczne spojrzenie na temat cyfryzacji kolei. Organizatorzy wydarzenia przewidzieli również czas na networking.

Obszerny program merytoryczny

Pierwszy dzień konferencji (23 czerwca) rozpocznie się rejestracją uczestników o godzinie 1000, po której nastąpi uroczysta inauguracja wydarzenia. Sesja plenarna poświęcona będzie wpływowi technologii kwantowych na bezpieczeństwo infrastruktury krytycznej – temat szczególnie istotny w kontekście ochrony systemów kolejowych przed cyberzagrożeniami nowej generacji.

W programie pierwszego dnia zaplanowano 3 panele dyskusyjne. Pierwszy skoncentruje się na rozwoju systemów transportu szynowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem integracji transportu aglomeracyjnego z systemem kolejowym oraz perspektyw dla prowadzenia ruchu autonomicznego.

Zakres tematyczny dwóch kolejnych paneli dyskusyjnych obejmuje zagadnienia takie jak:

  • ruch i pojazdy autonomiczne
  • systemy oraz urządzenia na stacjach i liniach kolejowych
  • pojazdy kolejowe i systemy pokładowe

Drugi dzień konferencji (24 czerwca) będzie miał charakter praktyczny, wzbogacony licznymi prezentacjami. Rozpocznie się warsztatem eksperckim poświęconym cyfryzacji kolejowych przewozów towarowych, ze szczególnym uwzględnieniem projektu Automatycznego Sprzęgu Cyfrowego (DAC). Libor Lochman, ambasador europejskiego programu DAC, przedstawi aktualny stan prac nad tym rozwiązaniem, a przedstawiciele Instytutu Kolejnictwa i PKP SA omówią polskie zaangażowanie w projekt.

Kolejne sesje drugiego dnia obejmą prezentacje dotyczące cyberbezpieczeństwa w transporcie szynowym, w tym omówienie wpływu nowego Aktu o Cyberodporności Parlamentu UE na sektor kolejowy. Przedstawione zostaną także rozwiązania cyfrowe przeznaczone do realizacji projektów taborowych oraz infrastrukturalnych, z naciskiem na praktyczne wdrożenia i doświadczenia przewoźników.

Platforma wymiany doświadczeń i budowania kolei przyszłości

Warszawska konferencja ma stać się platformą prezentacji najnowszych kierunków rozwoju systemów cyfrowych w środowisku kolejowym, forum wymiany doświadczeń technicznych, prawnych i organizacyjnych oraz miejscem inicjowania współpracy między nauką a przemysłem.

Szczególny nacisk położono na budowanie wiedzy o relacji między systemami IT oraz OT, zarówno w kontekście infrastruktury, jak i taboru. W dobie rosnących zagrożeń cybernetycznych najważniejsze znaczenie ma dyskusja o ryzykach generowanych w cyberprzestrzeni oraz przedstawienie działań zapewniających bezpieczeństwo kolei.

Wydarzenie ma również przyczynić się do wypracowania elementów jednolitej strategii rozwoju transportu kolejowego w Polsce, uwzględniającej systemowe powiązanie transportu regionalnego z aglomeracyjnym transportem szynowym.

Międzynarodowy wymiar i innowacyjne rozwiązania

Konferencja będzie tłumaczona symultanicznie na język angielski, co podkreśla jej międzynarodowy charakter i umożliwi udział ekspertów zagranicznych. Wśród prelegentów znajdą się przedstawiciele przodujących firm technologicznych działających w sektorze kolejowym, takich jak Siemens Mobility, Stadler, Alstom, Hitachi Rail, PESA czy AZD Praha, co gwarantuje prezentację najnowszych światowych trendów. Wydarzenie zakończy się wyjazdem technicznym, który pozwoli uczestnikom na praktyczne zapoznanie się ze wdrożonymi rozwiązaniami cyfrowymi w transporcie szynowym.

VII Konferencja Naukowo-Techniczna IT/OT w Transporcie Szynowym to wydarzenie obowiązkowe dla wszystkich, którzy kształtują przyszłość polskiej kolei. W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowych, rosnących wymagań pasażerów i konieczności zapewnienia bezpieczeństwa w każdym wymiarze, wymiana wiedzy i doświadczeń staje się kluczowa dla dalszego rozwoju branży.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie organizatora (KLIK).

Zobacz również:

Trwa VI Konferencja Naukowo-Techniczna IT&OT w transporcie szynowym
VI Konferencja Naukowo-Techniczna IT&OT w transporcie szynowym
Idź do oryginalnego materiału