Visa rozwija standardy dla zakupów realizowanych przez AI

15 godzin temu

Visa informuje, iż wraz z partnerami zrealizowała setki „bezpiecznych transakcji” inicjowanych przez agentów AI. Chodzi o scenariusz, w którym narzędzie oparte na sztucznej inteligencji nie tylko pomaga znaleźć produkt, ale też finalizuje zakup i płatność w imieniu użytkownika.

Firma łączy te zapowiedzi z programem Visa Intelligent Commerce. Według Vizy ponad 100 partnerów ma współpracować przy rozwiązaniach dla tzw. handlu agentowego, a ponad 20 agentów i narzędzi wspierających agentów AI ma być zintegrowanych bezpośrednio z tym programem. Visa podaje też przykłady wczesnych pilotaży w USA z firmami takimi jak Skyfire, Nekuda, PayOS i Ramp.

W ocenie Vizy kluczową barierą dla takiego modelu zakupów jest bezpieczeństwo i rozróżnianie „zaufanych” agentów AI od złośliwych botów. W tym kontekście spółka wskazuje Trusted Agent Protocol, który ma pomagać sprzedawcom w weryfikacji agentów i bezpiecznej finalizacji płatności. Visa informowała o tym rozwiązaniu wcześniej, w październiku 2025 r., jako o ramie tworzonej we współpracy z partnerami ekosystemu.

W komunikacie Visa podaje również harmonogram rozszerzania programu. Pilotaże w Azji i Europie mają ruszyć na początku 2026 r., a w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach w ciągu kolejnych 12 miesięcy. Równolegle Visa wskazuje na współpracę z Akamai, która ma łączyć Trusted Agent Protocol z mechanizmami wykrywania nadużyć i ochrony przed botami po stronie Akamai.

Jako argument za rosnącą skalą zjawiska Visa przywołuje wyniki badania z Morning Consult. Według spółki 47 proc. amerykańskich konsumentów korzysta z narzędzi AI na co najmniej jednym etapie zakupów, na przykład do porównywania cen lub wyszukiwania rekomendacji. Badanie zrealizowano w dniach 14–16 października 2025 r. na próbie 1000 osób w 12 krajach.

Idź do oryginalnego materiału