Volkswagen ma kłopoty. Zyski spadają

6 godzin temu

Volkswagen ma kłopoty. Niemiecki gigant przemysłu motoryzacyjnego odnotował 31% spadek zysku w 2024 r. Za sytuację odpowiadają rosnące koszty i spadek sprzedaży w Chinach.

Kłopoty Volkswagena w 2024 r.

W ubiegłym roku VW sprzedał nieco ponad 9 milionów pojazdów i osiągnął zyski ze sprzedaży na poziomie 324,7 mld EUR. Niemal wszystkie wskaźniki finansowe grupy były gorsze niż w 2023 r. Spadła zarówno liczba sprzedanych, jak i wyprodukowanych pojazdów. Grupa zatrudniała na koniec roku 679,5 tys. pracowników, o 4,5 tys. mniej niż na koniec 2023 r.

Choć wpływy ze sprzedaży utrzymały się w 2024 r. na poziomie podobnym do 2023 r., istotnie wzrosły koszty produkcji. Z tego względu rentowność operacyjna ze sprzedaży spadła z poziomu 7% do 5,9%. Przełożyło się to finalnie na spadek zysku o aż 30,6%. Wskaźnik inwestycji wzrósł z poziomu 13,5 do 14.3%.

W efekcie niesatysfakcjonujących wyników grupy dyrektor generalny oraz członkowie zarządu zrzekli się jedenastu procent swojego wynagrodzenia w 2025 i 2026 r.

Stabilna sytuacja na rynku pojazdów użytkowych

Grupa TRATON będąca częścią koncernu Volkswagena odpowiedzialną za produkcje pojazdów użytkowych i autobusów zwiększyła zyski do poziomu 46.2 mld EUR, a rentowność tej części biznesu osiągnęła poziom 9,2%.

Scania zwiększyła swoje przychody do 18,9 mld euro (2023: 17,9 mld euro), a rentowność operacyjną do 14,1% (2023: 12,7%). Sprzedaż wzrosła o 6%, do 102 100 pojazdów. Zamówienia spadły o 4%.

MAN Truck & Bus utrzymał rentowność operacyjną na poziomie 7,2% (2023: 7,3%). Sprzedaż spadła o 17% (96 000 pojazdów), a przychody zmniejszyły się o 7%, do 13,7 mld euro.

Czytaj więcej: Będzie więcej elektrycznych ciężarówek! DACHSER wprowadza do użytku MAN eTGX

Działający w Stanach Zjednoczonych International (dawny Navistar) zwiększył przychody o 1% do 11,1 mld euro, a rentowność operacyjną do 7,1% (2023: 6,6%). Sprzedaż wzrosła o 2%, do 90 600 pojazdów, mimo spadku zamówień o 7%.

Największe wzrosty odnotował Volkswagen Truck & Bus zwiększył przychody o 18% do 2,9 mld euro i rentowność operacyjną do 12% (2023: 8,8%). Sprzedaż wzrosła o prawie 25% do 45 800 pojazdów, a zamówienia o 45%.

Grupa Volkswagena stawia na elektromobilność także w pojazdach użytkowych

Wyzwaniem dla grupy pozostaje rozwój rynku zeroemisyjnych pojazdów użytkowych. Choć sprzedaż pojazdów bateryjnych w 2024 roku była niższa niż w roku poprzednim, spółka twierdzi, iż prognozy na 2025 są bardzo obiecujące. Zamówienia w tym segmencie wzrosły bowiem o prawie 60%, do blisko 4 000 pojazdów elektrycznych.

W czerwcu Scania powołała do życia firmę Erinion, specjalizującą się w budowie infrastruktury ładowania dla bateryjnych pojazdów użytkowych – zarówno w prywatnych, jak i półpublicznych lokalizacjach. Erinion ma zrealizować około 40 000 punktów ładowania u swoich klientów. TRATON Charging Solutions wspiera ten proces, zapewniając łatwy dostęp do stacji ładowania.

MAN odnotował duże zainteresowanie swoim elektrycznym ciężkim pojazdem MAN eTruck. Na koniec 2024 roku firma zebrała około 2 800 zamówień i zapytań ofertowych. Pierwszy MAN eTruck trafił do dostawcy dla przemysłu motoryzacyjnego, firmy DRÄXLMAIER Group. Oferta MAN obejmuje już pojazdy elektryczne o masie od 12 do 42 ton.

Czytaj więcej: Ruszają dopłaty do zakupu ciężarówek elektrycznych! Gamechanger czy niewypał?

Volkswagen Truck & Bus także rozwija swoją ofertę elektryczną – po sukcesie elektrycznego dystrybucyjnego e-Delivery, w drugiej połowie 2024 roku ruszyła produkcja pierwszych modeli e-Volksbus.

Europejski przemysł motoryzacyjny stracił konkurencyjność w Chinach

Za trudności Volkswagena w skali globalnej odpowiada w znacznej mierze wynik na rynku chińskim. W 2024 r. dostawy Volkswagena spadłym tam o 10%. W pozostałych regionach świata nie odnotowano tak drastycznych zmian w wynikach sprzedaży.

Volkswagen nie znalazł odpowiedzi na chińską konkurencję na rynku pojazdów elektrycznych i został wyparty z rynku przez lokalne podmioty. Wyraźnie dominuje tam BYD, na drugim miejscu znajduje się Wuhling. Trzecia wciąż jest Tesla, jednak i ten producent zalicza na chińskim rynku aktualnie wyjątkowo złe wyniki.

Kłopoty Volkswagena w erze oprogramowania

Na rynku samochodów elektrycznych oprogramowanie jest kluczowym elementem wpływającym na atrakcyjność produktu. Nie jest ono, jak wcześniej, dodatkiem do samodzielnego produktu motoryzacyjnego, ale istotą współczesnych pojazdów. To właśnie IT stało się jednak słabą stroną koncernu w starciu z rywalami.

Volkswagen przez lata borykał się z trudnościami w nowej erze motoryzacji. Początkowo VW korzystał z podwykonawców w obszarze oprogramowania, jednak model ten się nie sprawdził w czasach, kiedy konkurencja na rynku motoryzacyjnym stała się w istocie konkurencją firm technologicznych. Tradycyjni producenci przespali w znacznej mierze technologiczną rewolucję.

Będący częścią Volkswagena producent oprogramowania CARIAD wyraźnie odstawał w tym zakresie od innych podmiotów, a pierwsze modele samochodów elektrycznych VW pozbawione były zapowiadanych funkcjonalności i uzyskały je dopiero w wyniku aktualizacji. CARDIAD borykał się z nieskończonymi opóźnieniami, zwolnieniami i procesami wewnętrznej reorganizacji.

Prognozy na 2025

W 2025 r. Grupa Volkswagen oczekuje, iż przychody ze sprzedaży przekroczą wynik z poprzedniego roku o maksymalnie 5%. Rentowność operacyjna sprzedaży grupy ma wynieść od 5,5 do 6,5 procent.

W części motoryzacyjnej grupa prognozuje na 2025 r. wskaźnik inwestycji na poziomie 12-13%. Przepływy pieniężne netto w segmencie motoryzacyjnym na rok 2025 szacowane są na poziomie od 2 do 5 miliardów euro. Kwoty te uwzględniają wydatki związane z inwestycjami w przyszłość, a także z działaniami restrukturyzacyjnymi rozpoczętymi w 2024 roku.

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału