Wielu ludzi szuka wysokich zysków w meme coinach, albo podejrzanych projektach. Jednak wysokie zyski można także wygenerować na polskiej giełdzie. Nie trzeba szukać dysruptorów, które staną się następnym Amazonem. Wystarczy skromny dystrybutor sprzętu IT. ASBIS, bo tak nazywa się spółka, zwiększył swoją kapitalizację 15-krotnie w ciągu zaledwie 5 lat. Spółka dzisiaj nad ranem pochwaliła się wynikami za I Q 2023.
Co robi ASBIS?
Grupa ASBIS jest jednym z wiodących dystrybutorów produktów IT. Sprzedaje je głównie na rynkach posowieckich (kraje byłego ZSRR), Europie Środkowo-Wschodniej oraz na Bliskim Wschodzie. w tej chwili spółka widzi duży potencjał sprzedażowy w Kazachstanie, Azerbejdżanie czy Gruzji. W tych dwóch ostatnich krajach sprzedaż r/r wzrosła o ponad 100%. Z kolei na rynku kazachskim o 40%.
Najważniejszym produktem sprzedażowym spółki są telefony. Jednak w tej chwili firma kładzie nacisk na rozwój oferty sprzedażowej. Jednym z nowych rynków jest dystrybucja robotów współpracujących (cobotów). Oprócz tego firma rozwija się w segmencie Internetu Rzeczy (IoT). Od 5 lat Asbisc rozwija Perenio IOT, które zajmuje się rozwojem urządzeń z zakresu smart home i smart health.
Wyniki za I Q 2023
W I Q 2023 roku Grupa ASBIS wygenerowała 722 mln$ przychodów. Było to o 3,9% więcej niż rok wcześniej. Mimo niewielkiego wzrostu przychodów solidnie poprawiła się marża brutto. Urosłą ona z 7,6% do 8,6%. Zysk operacyjny spółki wzrósł o 18% r/r i wyniósł 28,7 mln$.
Spółka prognozuje, iż w całym 2023 roku zysk wyniesie 3-3,2 mld$. Z kolei zysk netto osiągnie pozom od 78 mln$ do 82 mln$. Kwartalny zysk netto wzrósł o8,4% do poziomu 17,4 mln$. Był to rekordowy pierwszy kwartał w historii spółki.
ASBIS jest świadomy tego, iż II kwartał jest z reguły słabym okresem sprzedażowym w branży IT. Jednak wiceprezes spółki – Costas Tziamalis – wspomniał, iż zamówienia na sprzęt wyglądają bardzo dobrze. Co więcej, firma najprawdopodobniej zanotuje wzrost przychodów zarówno w porównaniu do poprzedniego roku jak i poprzedniego kwartału.
Firma zamierza także dywersyfikować się geograficznie. Duży potencjał wzrostu firma widzi na rynku afrykańskim, Bliskim Wschodzie oraz Azji Środkowej.