Premia powodziowa to nowy instrument wsparcia dla właścicieli i zarządców budynków wielorodzinnych, które zostały uszkodzone na skutek ubiegłorocznej powodzi. Premia pozwala na sfinansowanie do 70 proc. kosztów remontu.

Z premii mogą korzystać inwestorzy (właściciele i zarządcy budynków) bez względu na status prawny, z wyłączeniem jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, czyli: wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe, jednostki samorządu terytorialnego, towarzystwa budownictwa społecznego (TBS), społeczne inicjatywy mieszkaniowe (SIM), spółki prawa handlowego i osoby fizyczne.
Bank od lat pełni rolę operatora w szeregu rządowych programów związanych z budownictwem mieszkaniowym. Powierzenie nam do obsługi kolejnego tak istotnego społecznie instrumentu jest dowodem na to, iż robimy to sprawnie i efektywnie. Pamiętajmy, iż premia powodziowa stanowi kontynuację wcześniejszych działań wspierających poszkodowane przez kataklizm osoby i instytucje, zainicjowanych po ubiegłorocznej, wrześniowej powodzi – mówi Mirosław Czekaj, prezes zarządu BGK
Limity dofinasowania przedsięwzięć remontowych wynoszą odpowiednio:
• 70 proc. kosztów remontu, o ile remontowany jest budynek wielorodzinny, w którym wszystkie lokale mieszkalne wchodzą w skład mieszkaniowego zasobu gminy lub społecznego zasobu czynszowego,
• 50 proc. kosztów przedsięwzięcia w przypadku pozostałych budynków wielorodzinnych, a o ile taki budynek jest wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się na wpisanym do rejestru zabytków obszarze poziom wzrasta do 60 proc.
Premia powodziowa działa niezależnie od innych źródeł finasowania, nie musi być powiązana z żadnym produktem kredytowym. Źródłem finansowania premii są środki pochodzące z budżetu państwa, którymi rozporządza Minister Rozwoju i Technologii. Aby móc skorzystać ze wsparcia, należy wykazać, iż poziom uszkodzeń budynku, powstały na skutek powodzi, obniżył jego wartość o co najmniej 5 proc.
Procedura uzyskania premii jest przejrzysta i łatwa. Pierwszym krokiem jest audyt zakwalifikowanego do remontu budynku i określenie na tej podstawie kosztorysu przedsięwzięcia. Audyt należy przesłać wraz z wnioskiem o przyznanie premii powodziowej bezpośrednio do BGK.
Jeżeli w uszkodzonym przez powódź budynku inwestor prowadzi działalność gospodarczą, premia udzielana jest jako pomoc de minimis (w części dotyczącej powierzchni budynku wykorzystywanej do prowadzenia tej działalności).
Premia powodziowa wchodzi na stałe do oferty dofinansowań z Programu TERMO. w tej chwili przedmiotem tej propozycji jest wsparcie remontów budynków, które ucierpiały na skutek powodzi we wrześniu 2024 r.[W przyszłości będzie można skorzystać z tej premii w sytuacji potrzeby likwidacji innych zdarzeń powodziowych.
Źródło: BGK