W branży HoReCa 35% firm prognozuje wzrost sprzedaży, 16% wzrost inwestycji w III kw.

4 dni temu

W branży hoteli, restauracji i firm cateringowych (HoReCa) 35% przedstawicieli prognozuje istotny wzrost sprzedaży (wobec 18% w II kw. 2025) w okresie wakacyjnym, a 16% przedsiębiorców planuje większe inwestycje (18% w II kw. 2025),, wynika z subindeksu Barometru EFL. Tak dobrego sezonu polska HoReCa nie spodziewała się od 4 lat.

„III kwartał to dla HoReCa czas żniw i wiele wskazuje na to, iż w tym roku będą one wyjątkowo udane. Najnowszy subindeks Barometru EFL dla tej branży osiągnął najwyższy wynik od czterech lat. Jeszcze bardziej cieszy fakt, iż więcej niż co trzecia firma z branży HoReCa spodziewa się wzrostu sprzedaży, co jest prawie dwa razy lepszym wynikiem niż kwartał wcześniej. Warto zauważyć, iż Polska pozostaje jednym z najpopularniejszych kierunków wakacyjnych wśród naszych rodaków. Według danych Polskiej Organizacji Turystycznej, ponad połowa Polaków planuje spędzić urlop w kraju. Dla sektora HoReCa to bardzo konkretna szansa na odbudowę finansową i dalszy rozwój. jeżeli utrzyma się ten pozytywny trend, końcówka roku może przynieść nie tylko stabilizację, ale i początek nowego cyklu inwestycyjnego w branży. A to oznacza, iż HoReCa znów zaczyna patrzeć w przyszłość z większym optymizmem” – powiedział Dyrektor Sprzedaży Carefleet Robert Dudziński, cytowany w komunikacie.

Branżowy wskaźnik Barometru EFL dla HoReCa na III kw. br. wyniósł 53 pkt., +0,3 pkt. kw/kw i jest to trzeci wzrost wskaźnika z rzędu oraz najwyższy wynik dla tego sektora od czterech lat. W III kw. 2021, nieco ponad rok po wybuchu pandemii koronawirusa, wyniósł 59,9 pkt.

Jak wynika z Barometru EFL, lepsze w porównaniu do poprzedniego kwartału są przede wszystkim prognozy dotyczące sprzedaży – 35% hoteli, restauracji i firm cateringowych prognozuje wzrost zamówień w swoich lokalach od lipca do września tego roku. Kwartał wcześniej taką odpowiedź udzieliło niemal dwa razy mniej przedsiębiorców (18%). Największa grupa restauratorów, hotelarzy i firm cateringowych nie spodziewa się większych zmian w porównaniu do ostatnich miesięcy ubiegłego roku (60%), a pesymistycznie na ten okres roku patrzy tylko 5% zapytanych.

Prognozy sprzedażowe nie pozostają bez wpływu na płynność finansową. Jej poprawy spodziewa się 32% przedsiębiorców, a pogorszenia 4%. Dla porównania, w II kw. tego roku pogorszenia kondycji finansowej spodziewało się ponad dwa razy więcej firm (10%), wskazano w materiale.

„Sezon wakacyjny nie sprzyja natomiast inwestycjom. 16% przedsiębiorców planuje większe inwestycje. Kwartał wcześniej tak odpowiedziało nieco więcej, bo 18% zapytanych. Największa grupa badanych, 74%, jest zdania, iż poziom inwestycji nie zmieni się w ujęciu kwartalnym, a wciąż 10%. obawia się ich zmniejszenia” – czytamy dalej.

Wartość głównego indeksu Barometru EFL na III kw. 2025 roku wyniosła 51,5 pkt. Osiągnięty poziom jest o 0,9 pkt. wyższy niż w II kw. 2025 roku.

Barometr EFL jest syntetycznym wskaźnikiem informującym o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu. Badanie przygotowywane jest przez Ecorys na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego, a jego wyniki są publikowane co kwartał. Jego uczestnicy to mikro-, małe i średnie firmy terenu całej Polski. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 600 mikro-, małych i średnich firm. Aktualna edycja badania odbyła się od 1 do 30 czerwca 2025 roku.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału