W 2024 roku 28 proc. polskich firm wdrożyło narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję (AI), a kolejne 30 proc. planuje ich implementację w najbliższych miesiącach. Mimo tego aż 65 proc. przedsiębiorstw korzystających z AI nie monitoruje skuteczności tych rozwiązań – tak wynika z raportu „Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu 2024” opracowanego przez KPMG we współpracy z Microsoft.
Polskie firmy coraz bardziej zdają sobie sprawę ze znaczenia inwestycji w sztuczną inteligencję dla przyszłości swoich działań. Jak wynika z raportu „Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu 2024”, najważniejsze korzyści, jakie firmy osiągają dzięki AI, to poprawa jakości danych, zwiększenie efektywności raportowania oraz minimalizowanie ryzyka błędu. Według raportu, 28 proc. polskich przedsiębiorstw zadeklarowało wdrożenie narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję. Oznacza to wzrost o 13 punktów procentowych w porównaniu z zeszłoroczną edycją badania. Kolejne 30 proc. firm, które jeszcze nie zainwestowały w te technologie, planuje ich implementację. Największe zaawansowanie w wykorzystaniu sztucznej inteligencji wykazują sektory motoryzacyjny (47 proc. firm wdrożyło tę technologię) oraz finansowy (40 proc. organizacji).
– Sztuczna inteligencja przestaje być technologią dostępną jedynie dla wybranych, a staje się nieodłącznym narzędziem poprawiającym efektywność i konkurencyjność przedsiębiorstw. W najbliższych latach to właśnie AI zdefiniuje nowe standardy działania na rynku. Firmy, które odpowiednio wcześnie zainwestują w rozwój swoich kompetencji w zakresie AI, zyskają znaczącą przewagę konkurencyjną – mówi Leszek Ortyński, Dyrektor w Dziale Usług Finansowych, Lider ds. Data Science i AI w KPMG w Polsce.
Usprawnianie procesów, analiza efektów
Pomimo dynamicznego rozwoju AI w polskich firmach, wyzwaniem pozostaje pomiar skuteczności narzędzi opartych na tej technologii. Jak wynika z raportu, aż 65 proc. organizacji nie mierzy efektywności swoich rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji, co wskazuje na potrzebę lepszego monitorowania wyników działań cyfrowych. Odsetek takich organizacji wzrósł o 3 punkty procentowe w porównaniu z ubiegłoroczną edycją raportu.
– Technologie oparte na AI mogą znacząco usprawnić procesy operacyjne, jednak aby w pełni wykorzystać ich potencjał, konieczne jest dokładne mierzenie i analiza efektów. Pozwoli to nie tylko uzasadniać inwestycje, ale także dostosowywać strategie do otoczenia. Istotna w tym aspekcie jest także budowa silnych fundamentów w postaci wysokiej jakości danych, odpowiednich modeli i kultury ciągłego doskonalenia w organizacji – podkreśla Andrzej Gałkowski, Partner, Lider doradztwa dla sektora bankowego, Head of AI w KPMG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.
Optymistycznym aspektem jest zwiększony udział firm, które oceniają dotychczasowe działania jako wysoce skuteczne (12 proc. respondentów, w porównaniu do 4 proc. przed rokiem). Po raz kolejny żadna z organizacji prowadzących pomiar efektywności nie zadeklarowała, iż ich działania związane z wykorzystaniem AI są nieskuteczne.